Voiko paljon opiskellut vielä opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Satsuma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Satsuma"

Vieras
Olen reilu kolmekymppinen, käyttänyt kaikki opintotuet mitä aikoinaan on saanut ja opiskellut niin pitkälle kuin pystyy. Olen siis korkeasti koulutettu, mutta alallani on huono työtilanne (ainakin siellä missä asun) ja haluaisin opiskella uuden ammatin. Onko tämä enää mahdollista? Mitä tukia on mahdollista saada? Olen tällä hetkellä työtön ja samalla hoidan lasta kotona.

Moni aikuisopiskelija rahoittelee opintojaan tekemällä mitä tahansa työtä. ;) Aikuisopintorahaa varten tulee olla muistaakseni 8 vuoden työkokemus, mitä ap:lla tuskin on. Pitkäaikaistyötön voi opiskella omaehtoisesti kaksi vuotta työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella. Ja onhan sitten aina toimeentulotuki alennetulla perusosalla.

Tämä tosin haiskahtaa hiukan provoilulta... :D

Provoilulta, miksi ihmeessä? Mulla nyt vaan sattuu olemaan tohtorin tutkinto alalta, missä menee aika heikosti. Haluaisin opiskella edes jonkun käytännön ammatin, ettei tarvitse siivoojaksi alkaa! Olin jo vuoden työtön ennen lapsen tekoa ja samaa p*skaa näyttää jatkuvan.

Nuo aikuisopintotuen ehtojen ehdot eivät tosiaan täyty, sillä en ole ollut 8 vuotta töissä... Enkä voisi käydä töissä opintojen ohella, koska minulla on lapsi.

[QUOTE="Satsuma";22188914]Provoilulta, miksi ihmeessä? Mulla nyt vaan sattuu olemaan tohtorin tutkinto alalta, missä menee aika heikosti. Haluaisin opiskella edes jonkun käytännön ammatin, ettei tarvitse siivoojaksi alkaa! Olin jo vuoden työtön ennen lapsen tekoa ja samaa p*skaa näyttää jatkuvan.

Nuo aikuisopintotuen ehtojen ehdot eivät tosiaan täyty, sillä en ole ollut 8 vuotta töissä... Enkä voisi käydä töissä opintojen ohella, koska minulla on lapsi.[/QUOTE]

No juu, voithan olla tosissasikin. Ajattelin vain kun tukiasioista justiinsa oli jossain toisessa ketjussa polemiikkia. ;)

Kuinka vanha lapsesi on? Kuinka kauan olet nyt ollut työttömänä työnhakijana?

Mulla on kaksi lasta ja käyn kokopäivätöissä + opiskelen, vaikka olen yh. En myöskään saa tukia opintojeni perusteella, päinvastoin, maksan tuhansia vuodessa opiskelustani.

Mulla on kaksi lasta ja käyn kokopäivätöissä + opiskelen.

Samoin, kokopäivätyötä sovitellaan opintoihin täälläkin. Yh en tosin ole ja lapsia on yksi, mutta opiskelujutut teen tällä hetkellä pääasiassa lapsen nukkuessa. Joskus menee ilta-/vkonloppuaikaa opintoihin myös, jolloin siis mies on lapsen kanssa. Kaikkea ei tosin voi opiskella näin vähäisellä läsnäololla, ja itsekin joudun jossain vaiheessa ottamaan töistä opintovapaata -- tuolloin aion tosin hakea tuota aikuisopintorahaa.

Ap:n tapauksessa kysymys kuuluukin, että mitä aiot opiskella: vaatiiko läsnäoloa 8-16 joka arkipäivä vai voiko opintojen etenemisen suunnitella joustavasti? Onko lähiverkostoa auttamaan lapsen hoidossa, mikäli tekisit vaikkapa osa-aikatyötä opintojen ohessa?

Niistä ansiosidonnaisista päivistä olen jo vuoden käyttänyt, joten kivasti taitaisivat opinnot tyssätä seuraavan vuoden päästä :(

Ap:n tapauksessa kysymys kuuluukin, että mitä aiot opiskella: vaatiiko läsnäoloa 8-16 joka arkipäivä vai voiko opintojen etenemisen suunnitella joustavasti? Onko lähiverkostoa auttamaan lapsen hoidossa, mikäli tekisit vaikkapa osa-aikatyötä opintojen ohessa?

Aikoisin opiskella sellaista alaa, missä on juuri tuo läsnäolo vaadittu 8-16. Enkä aio laiminlyödä lastani pitämällä sitä koko ajan hoidossa. Lapsi on vasta vuoden. Eikä ole ikinä ollut hoidossa. Ei ole kukaan tarjoutunut hoitajaksi. Isovanhemmatkin asuvat kaukana. Lisäksi minulla ei ole autoa enkä sellaista voi ajaa, joten hoitoon viemiset veisivät ison osan ajastani kun liikkuisin bussilla.

Moni aikuisopiskelija rahoittelee opintojaan tekemällä mitä tahansa työtä. ;) Aikuisopintorahaa varten tulee olla muistaakseni 8 vuoden työkokemus, mitä ap:lla tuskin on. Pitkäaikaistyötön voi opiskella omaehtoisesti kaksi vuotta työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella. Ja onhan sitten aina toimeentulotuki alennetulla perusosalla.

Eikä muuten tarvitse olla nykyään enää edes pitkäaikaistyötön, riittää että on ylipäätä työtöntyönhakija ja että työvoimatoimisto katsoo koulutuksella olevan työllistävä vaikutus, niin voi saada työmarkkinatukea (tai työttömyyspäivärahaa, mitä nyt muutenkin saisi sillä hetkellä työttömyyteensä ) ja ylläpitokorvausta kahden vuoden ajan opiskeluille.

Itse olin työttömänä työnhakijana hurjat reilu 3 viikkoa ja opiskelen ensimmäiset 2 vuotta opinnoistani nyt tuon työmarkkinatuella + ylläpitokorvauksella =)

Nykyäänhän voi nostaa työttömyyskorvausta ja opiskella. Suosittelen jos tukikuukaudet on käytetty. Mukaan vielä sossun tuet niin rahaa tulee enemmän kuin opiskeluaikoina.

Jos meinaat ihan ammattikouluun eli toisen asteen oppilaitokseen, niin siellä opintotukiaikaa ei ole rajattu. Eli esim. kokiksi, lähihoitajaksi, maalariksi, hitsaajaksi jne voit opiskella kyllä ihan opintotuellakin.

Rajattu opintotukiaika koskee siis vain korkeakoulu ja amk-opintoja.

[QUOTE="Satsuma";22192941]Niistä ansiosidonnaisista päivistä olen jo vuoden käyttänyt, joten kivasti taitaisivat opinnot tyssätä seuraavan vuoden päästä :(

Aikoisin opiskella sellaista alaa, missä on juuri tuo läsnäolo vaadittu 8-16. Enkä aio laiminlyödä lastani pitämällä sitä koko ajan hoidossa. Lapsi on vasta vuoden. Eikä ole ikinä ollut hoidossa. Ei ole kukaan tarjoutunut hoitajaksi. Isovanhemmatkin asuvat kaukana. Lisäksi minulla ei ole autoa enkä sellaista voi ajaa, joten hoitoon viemiset veisivät ison osan ajastani kun liikkuisin bussilla.[/QUOTE]

Ei tuo ansiosidonnaisella olo vähennä sitä opiskeluaikaa. :) Työkkäriin vaan selvittelemään asiaa. :)

Jos meinaat ihan ammattikouluun eli toisen asteen oppilaitokseen, niin siellä opintotukiaikaa ei ole rajattu. Eli esim. kokiksi, lähihoitajaksi, maalariksi, hitsaajaksi jne voit opiskella kyllä ihan opintotuellakin.

Rajattu opintotukiaika koskee siis vain korkeakoulu ja amk-opintoja.

Hyvä huomio. :) Niinhän se on, että korkeakouluopinnot eivät kuluta toisen asteen opintojen tukikuukausia. :)

Yhteistyössä