Raskaana juuri eronneena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hädissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11331717:
Mutta itsekkäistä syistä on oikein synnyttää lapsi?

Tässä ei ole enää itsekkäitä valintoja, kun raskaus on jo alkanut. Kaikkein itsekkäintä olisi keskeytys, kyllä nyt se pitäisi tajuta.

Voimia ap:lle! Onneksi on myötätuntoisiakin ihmisiä tällä palstalla. Tämä tilanne voisi tapahtua kenelle tahansa, ja silti jokut on niin "voi kun minä tiedän kaiken paremmin ja olen niin paljon parempi ihminen, kasva aikuiseksi" asenteella.

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11331726:
Niin. elämä on silleen ikävää, että kaikenlaisia kysymyksiä voi joutua miettimään. Varsinkin jos aikoo olla jatkossa vastuussa myös pienen lapsen elämästä, eikä vain omastaan.

Mutta sillenhän se tuntuu päivä kerrallaan, turhia miettimättä monella elämä menevän. Mutta hei, ainahan sossu maksaa ja balalaikka soi.. Mitäpä sitä turhaan pohtimaan asioita, se tuntuu niin ikävälle.

Niin. Elämä on silleen ikävää, että kaikenlaisia kysymyksiä voi joutua miettimään. Varsinkin, jos aikoo olla jatkossa vastuussa myös pienen lapsen elämästä eikä vain omastaan.

Mutta silleenhän se tuntuu - päivä kerrallaan, turhia miettimättä - monella elämä menevän. Mutta, hei, ainahan sossu maksaa ja balalaikka soi...

Alkuperäinen kirjoittaja no huh mitä järjenjuoksua;11331861:
Tässä ei ole enää itsekkäitä valintoja, kun raskaus on jo alkanut. Kaikkein itsekkäintä olisi keskeytys, kyllä nyt se pitäisi tajuta.

Lapsia ei synnytetä ylipäätään muista kuin itsekkäistä syistä.

Jos lapsen hankkii huolimatta siitä, ettei lapsen elämää pysty itse taloudellisesti turvaamaan ja lapselta puuttuu jo lähtökohtaisesti toinen vanhempi, kyse on äärimmäisestä itsekkyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11331976:

Jos lapsen hankkii huolimatta siitä, ettei lapsen elämää pysty itse taloudellisesti turvaamaan ja lapselta puuttuu jo lähtökohtaisesti toinen vanhempi, kyse on äärimmäisestä itsekkyydestä.

Mikä se ohjelma on -epätavalliset äiditkö? Anyway, siinä pullero odottaa jo viidettä tai kuudetta kersaa. Kummallakaan ei töitä, koulutusta, lapsia vaan pukataan. Eukko pitäisi sterilisoida. eikä varmaan saa huollettua kunniallisesti koko laumaa aikuiseksi.

Tapahtuuhan sitä avioliiton sisälläkin, mistä se lapsi tietää juuri silloin tulla kun ollaan eroamassa eikä esim aiemmin, tämä nyt ei millään lailla voi olla minun vikani!

Jos ollaan juuri eroamassa eikä lisääntymisaikeissa niin varmaan kannattaisi huolehtia ehkäisystä? Minua kyllä jaksavat nykyaikana ihmetyttää nämä "oho, huomasinkin olevani raskaana" -tapaukset. Haikaraanko te uskotte, vai hyvään onneen?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä;11332300:
Jos ollaan juuri eroamassa eikä lisääntymisaikeissa niin varmaan kannattaisi huolehtia ehkäisystä? Minua kyllä jaksavat nykyaikana ihmetyttää nämä "oho, huomasinkin olevani raskaana" -tapaukset. Haikaraanko te uskotte, vai hyvään onneen?

Nimenomaan - tyhmiä ihmisiä tuntuu riittävän ! Vaikea uskoa että ap on korkeastikoulutettu - enpä ainakaan mainostaisi asiaa...

minua kommentoineelle.
En ole häijy ihminen, minä olen realisti.

Jos minä tulisin raskaaksi + olisin työtön, niin kyllä minulla elämän ensisijaisena prioriteettina olisi se, millä minä päivittäisen elämisen maksan tänään - huomenna - viikon päästä - puolen vuoden päästä jne... Ei se raskaana olevan naisen työn saanti ole helppoa, eikä pienen vauvan kanssa yksin olevan yhtään sen helpompaa, etenkään jos pitää vielä alaa vaihtaa tuosta noin vaan.

Myös se, miten jaksaa yksin hoitaa lasta 24/7 muutaman vuoden putkeen.

Samaten se, miten minä - lapsen isä - lapsi -kuvio tulee toimimaan. Saanko apuja taloudellisessa muodossa + hoitaako isä lastaan vai ei. Haluaako isä olla lapsen elämässä vai ei. Nämä ovat tosi isoja kysymyksiä lapsen kannalta.

Kyllä näitä kannattais miettiä jo tässä vaiheessa.
Perusasioilla on hurjan suuri merkitys arjen onnistumisessa.

Ap sanoi, että kertoo ex-poikaystävälle joka ei tosin ole "parisuhdemateriaalia", ties mitä se tarkoittaakaan, joskus myöhemmin...tosi aikuismaista (ikää kuitenkin muka 29-v) käytöstä!

Mulla ei kävis mielessäkään ajatus, saanko joskus 1-3-5-10 vuoden kuluttua miestä.
Sen pohdinnan aika on sitten kun on.

Enkä tarkoita sitä, että apn pitäisi tehdä abortti. Itse en tekisi.
Mutta en kyllä huppu silmillä kädet ristissä odottaisi, että kyllä kaikki asiat itsestään hoituu...

Alkuperäinen kirjoittaja Hädissään;11327111:
Kertokaa te kokeneemmat minulle miten tällaisesta tilanteesta tulisi selvitä, mitä ihmetta ajatella! kaikki hormonitkin iskevät ilmeisesti koska itkeskelen vain, ja seuraavana hetkenä olen onnellinen uudesta elämänalusta... Juuri nyt kaipaisin tukea, mitä minulla ei ole olemassa.

Kukaan ei ole ollut tällaisessa kuvitteellisessa tilanteessa...

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11331976:

Onko sinulla jotain lapsia vastaan? Onko itsekästä ottaa vastuu lapsesta ja huolehtia hänestä seuraavat 18 vuotta?

On kaksi aivan eri asiaa, yrittää tietoisesti tulla raskaaksi ilman parisuhdetta (ja tietoa toimeentulosta) ja toinen asia on silloin kun raskaaksi on jo tultu vahingossa. Se päätös minkä silloin tekee, on aivan eri asia. Itsekkyydestä on silloin asia kaukana, kun otetaan vastuu lapsesta. Kyllä nuori ihminen aina töitä löytää, ja vaikka lapsi hankittaisiin varakkaaseen perheeseen, niin mikään ei takaa sitä että varakkuus olisi pysyvää.

Toisaalta, kyllä pitäisi tietää että ihan jokaisessa yhdynnässä on mahdollisuus tulla raskaaksi, vaikka ehkäisy olisi hoidettu kuinka hyvin (ellei sitten jompaakumpaa ole steriloitu). Onko siis itsekästä harrastaa seksiä ylipäänsä, jos lapsi ei ole tervetullut? Tässä ei ole tarkoitus olla jälkiviisas, vaan miettiä mikä on itsekästä ja mikä ei. Ap:n pohdinnat osoittavat vastuuntuntoa.

"Onko sinulla jotain lapsia vastaan? Onko itsekästä ottaa vastuu lapsesta ja huolehtia hänestä seuraavat 18 vuotta?"

Jos rahasta puhutaan niin 18 mutta 21 niin elatusvelvollisuus päättyy. Vanhemmuus ei pääty kun lapsi saavuttaa 18 ikävuotensa vaan kestää koko elämän. Olen kahden aikuisen (27, 23) äiti ja kolmen (27,23,18) äitipuoli siispä voin kokemuksesta sanoa, että elinikäinen projekti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hädissään;11327111:
Hei!

Olen juuri eronnut miehestä, jonka kanssa olin kaksi vuotta yhdessä. Olisin itse yrittänyt viimeiseen tappiin asti, mutta lopulta oli vain pakko myöntää, ettei hän ole oikea minulle, olen HYVIN onneton hänen kanssaan, ja hänestä ei vain saa parisuhdemateriaalia (en des jaksa mennä näihin syihin enää).. Ero otti minua koville, mutta samaan aikaan tiesin että se on ainut vaihtoehto, ja olin jo itsekin alkanut nähdä häntä eri valossa, katkerutta jne onnettomuutta oli tullut matkan varrella enemmänkin matkaan..

No, juuri tänään huomasin olevani raskaana (tälle eksälle tietenkin), ja viime viikolla jäin työttömäksi. Ajankohta ei siis voisi olla huonompi! Olen 29- vuotias, korkeasti koulutettu, minulla on aina ollut lämä hallussa jne, mutta nyt olen aivan kauhuissani. Minun alallani töitä on todella vaikea löytää (ja ikävän huono palkkaus), ja kun tämän menetin, en tiedä milloin seuraavaksi tärpää, eritoten kun on vielä raskaana! Sanottakoon heti, että aborttia en haluaisi tehdä, olen tehnyt yhden teininä, ja se oli niin vaikea paikka, etten itselleni enää sellaista toivo tai hyväksy, nyt olen aikuinen ihminen, en lapsi.

Välillä olen onnellinen raskaudesta itsestään, innoissaan jopa, mutta sitten realiteetti iskee mieleeni; miten elätän lapseni? Joudunko menettämään myös toiveeni uudesta, minulle sopivammasta kumppanista väsyneenä yksinhuoltajaäitinä (olen vielä nuori kuitenkin!)? Tulenko olemaan sidotto ankeaan eksääni koko loppuelämäkseni, jään yksin lapsen kanssa, kun hän ehkä perustaa ns oikean perheen jonkun toisen kanssa? Tai hakee uuden tyttöystävänsä kanssa lapseni luokseen. Tällaiset kysymykset todella pelottavat minua!

Lisäksi tuntuu ristiriitaiselta se, että toisaalta varmasti rakastaisin lapstani, mutta minua jollain tapaa ärsyttää että se on hänestä... Hänen jälkeläisensä.. En halua hänen piirteitään lapseeni... :( Pelottaa voinko rakastaa lastani täysillä, jos olen katkera hänen isälleen?

Kertokaa te kokeneemmat minulle miten tällaisesta tilanteesta tulisi selvitä, mitä ihmetta ajatella! kaikki hormonitkin iskevät ilmeisesti koska itkeskelen vain, ja seuraavana hetkenä olen onnellinen uudesta elämänalusta... Juuri nyt kaipaisin tukea, mitä minulla ei ole olemassa.

Hädissään. Kyllä asiat selviävät. Jos olet koulutettu ihminen löydät taatusti töitä on sinulla lapsia tai sitten ei.

Ja sekin että lapsi saattaa tulla enemmän sinuun kun isäänsä. Ihmisestä tulee sellainen millaisessa ympäristössä elää ja millaisia virikkeitä saa. On isä sitten miten mahdoton tahansa.

Taatusti löydät miehen joka rakastaa oikeesti ja silloin otetaan koko paketti .

hyvä ap
Olet katkera poikaystävällesi, et halua lasta jossa on ex-poikaystäväsi piirteitä.
Lapsessasi on 50% isänsä soluja. Sille sinä et voi mitään. Eipä ole kiva tilanne lapsesi kannalta.

Olet jo 29 vuotias, et mikään teinityttö.
Lapsen isä tulee olemaan lapsesi elämässä mukana aina. Jos ei muuten, niin henkisellä tasolla.
Olisiko sinun aika muuttaa ajattelutapaasi ja asennettasi?

Yhteistyössä