Voiko miehen alkoholinkäyttötottumukset koskaan muuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholiinkyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aloittajalle: varmaankin tottumukset voi muuttua, jos kyseessä ei ole alkoholisti. On eri asia juoda paljon kuin olla alkoholisti. Mutta älä ajattele että vika olisi sinussa: sinua saa ahdistaa, jos miehesi juo tuollaisia määriä. Muista että teillä kummallakin on valinnanvapaus: jos miehesi ei halua lopettaa juomista, hänellä on toki oikeus ryyppyihinsä. Mutta silloin sinullakin on oikeus miettiä, mitä olet valmis hyväksymään. Mieti omat rajasi ja arvosi, mitä olet valmis sietämään.

Niin kärkkäästi aina miehen oikeuksia puolustamassa. Mieskö se heikompi sukupuoli on vai? Vai onko niin että sympatia tulee siitä, ettei ole saanut kullia?

Viimeksi muokattu:
Meillä meni taas yksi ilta total överiksi, nyt hävettää, sukulaisetkin jo taitanevat arvata meidän menon. Onneksi huomaavaisia ovat ja pysyvät poissa. Miehen sukulainen soittaa kyllä, ei oo sekään hääviä kuvaa saanut elämästämme. Hävettääääää.

Ap, kyllä ne voivat muuttua. Entistä hullumpaan suuntaan nimittäin.

Mulla on esimerkkejä siitä, että kyllä alkoholikäsitys voi muuttua miehellä. Jo pelkästään suomalaisissa julkuissa on monta esimerkkiä ja useimmat ovat pysyneet liitoissaan.

Lisäksi yhden työkaverini vaimo vaati sitä menemään A-klinikalle väkevien käytön takia. Mies meni, ja juominen loppui.

Mutta kuitenkin olisi parempi vaihtoehto, että alkoholin käyttöä ei koskaan aloittaisi, sillä kyllä se tuppaa useimmilla jatkumaan läpi elämän. Erityisesti suomalaisilla miehillä alkoholin tekee ei-toivottavia lieveilmiöitä, jokaisen taloyhtiössä on varmasti jokin esimerkki siitä.

Viimeksi muokattu:
Meillä meni taas yksi ilta total överiksi, nyt hävettää, sukulaisetkin jo taitanevat arvata meidän menon. Onneksi huomaavaisia ovat ja pysyvät poissa. Miehen sukulainen soittaa kyllä, ei oo sekään hääviä kuvaa saanut elämästämme. Hävettääääää.

Jatkan edelliseen, että mies näki yöllä kännispäissään painajaisia ja sitten se aamulla herätessään oli ihan paniikissa, voi *****. Tällaisissa tilanteissa naiset juuri lähtevät vieraisiin.

Viimeksi muokattu:
Se on selvä, että kotona jos tissutellaan lasten nähden niin lapsista tulee epänormaaleja tai muuten alkoholiin taipuvaisia. Alkoholiperheen lapsilla vaikeuksia muodostaa parisuhdetta ja osoittaa tunteita kenellekään.

Tuon epänormaalin allekirjoitan siinä mielessä että useimmilla meistä alkoholistiperheiden lapsista on aikuisina vaikeuksia luottaa toisin ihmisiin ja tarve pitää kontrolli tiukasti omissa käsissä. Kun on kasvanut hullunmyllyssä jossa omaan draamaansa keskittyneistä aikuisista ei ole paljon turvaa, oppii huolehtimaan sellaisistakin asioista joiden ei oikeastaan pitäisi olla meidän huolia ollenkaan. Muistan nuorena aikuisena ajatelleeni että nyt kun saan vihdoin päättää omasta elämästäni, kontrolloin kaikkea ihan itse, enkä kyllä enää anna kenenkään toisen ihmisen elämääni vahingossakaan pilata. Ei kauhean hyvä lähtökohta esimerkiksi parisuhteissa joissa pitäisi osata rentoutuakin ja oppia luottamaan partnerinkin päätöksiin. Se vei vuosikymmeniä.

Viimeksi muokattu:
Mutta kun ei ole. Eilen maanantaina vedin 6 annosta, sunnuntaina 3. Nyt tänäänkin tekisi mieleni vetää, koska heti aamulla ukko dillas (katsoo tuijottaen) mua, koko ajan niin, että tunsi oloni jo epämukavaksi. Sitten koitin skarpata juna-asemalla ja sekin meni päin persettä. Vituttaa mennä sinne, kun ne taksit seisoo siinä työttöminä selvästi ja dillaa siinä joka aamu. Sitten kun poistuin junasta piti kattoo niitä uraohjuksia ja kuunnella niiden egosentrisiä juttuja. Sitten siellä on aina se yksi tyyppi, joka dillaa mua. Sitten jos sen kanssa joutuu istuun samaan penkkiin (muuta istumapaikkaa ei ole), sitten se vasta vaivautunut on.

Menen tarkoituksella joka aamu samaan aikaan töihin, että ne, ketkä ei tahdo kattoo mun pärstää voi alkaa mennä eri junalla.

Työmatkalla jengi dillas mua siis ja sitten vielä koko homman kruunas se huolestunut viidenkympin ylittänyt nainen, joka vielä päätti alkaa dillaa mua sillee huolestuneen näköisenä. Sillä oli tietenkin omat huolensa. Kaikki ei ymmärrä, että jos on huolestunut ihminen, ei kannata sitä ainakaan ventovieraisiin kohdistaa.

Iltapäivällä en aio käyttää sitä yhtä dösää lainkaan, sillä sitä reittii joudun kuunteleen niitä pentuja, jotka dillaa ventovieraita ja sitten ne alkaa heti puhuu paskaa ja dillaamaan. Esimerkkinä tästä voin kertoo mitä mulle kävi kerran dösässä kun sattu samaan dösään pentuja, jotka asuu samas mestas mun kaa:

Ne kerto kavereilleen, että toi on se ja sillon kerran se heilu kännissä sillee ja tällee ja voi vittu, että sitä tekstii tuli. Onneksi kukaan ei varmaan kuitenkaan arvannu, että ne musta siellä puhu. No siinä oli tiettyä komiikkaa, mutta välttelen sen takia dösällä kulkemista, kun en halua mitään farsseja työmatkoilla.

Joo sen dillauksen takia nyt aion tänäänkin juoda, meni niin perseelleen toi työmatka ja huom, en haissu edes vanhalle viinalle. Ei haittaa vaikka on tiistai.

Itse lopetin alkoholin kokonaan kun muutin yhteen nykyisen vaimoni kanssa 11-vuotta sitten. Opiskeluaikoina ryyppyputket saattoivat venähtää 3-päivään ja eräänä päivänä nainen sanoi jättävänsä minut ellen rauhoitu. Sanoin hänelle, että lopetan kokonaan jos saan uuden mahdollisuuden hänen kanssaan. Siitä on reilu 10 vuotta enkä ole pisaraakaan juonut tuon jälkeen ja yhdessä olemme ja 2 lastakin saaneet. Tiukkaa ei ole edes tehnyt ja olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin nuorena urheilijapoikana. Päivääkään en ole katunut, päinvastoin. Perheen ja rakkauden puolesta pitäisi tehdä kaikkensa.

Tyypillistä suhtautumista, että entistä puolisoa ja parisuhdetta syytetään omasta elämäntapajuomisesta.

Kuitenkin totuus on että juuri alkoholi ne kaikki ongelmat siinä entisessä suhteessa on aiheuttanut.

Viimeksi muokattu:
Muistan nuorena aikuisena ajatelleeni että nyt kun saan vihdoin päättää omasta elämästäni, kontrolloin kaikkea ihan itse, enkä kyllä enää anna kenenkään toisen ihmisen elämääni vahingossakaan pilata. Ei kauhean hyvä lähtökohta esimerkiksi parisuhteissa joissa pitäisi osata rentoutuakin ja oppia luottamaan partnerinkin päätöksiin. Se vei vuosikymmeniä.

Niin näin puolisona voin sanoa, että sydän on aika särjetty, minulla on kuitenkin voimavaroja kun pidän kirjaa omista asioistani.

Viimeksi muokattu:
Nos jos miehet haluais muuttaa alkoholitottumuksiaan niin silloin ne tietenkin voisivat mueuttua. Syy ryyppäämiseen voi olla kuitenkin se, että miehet kanavoivat stressiä alkoholin avulla. Kyllä ne muuallakin euroopassa ryyppää, mutta se on lähinnä sellaista baarikaappitouhua.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholiinkyllästynyt;11136064:
..tarkennukseksi vielä, laskin että teki yhteensä n.2,5l 40% viinaa + muutamat kaljat päälle..yhden viikon aikana( ja vielä lasten olessa kotona) Mun mielestä se on liikaa ja kyllä joka iltainen viski kaljoineen kanssa on mun mielestä ihan liikaa kun rahatkin on tiukilla.

40 prosenttinen ei ole viinaa vaan vodkaa. Viski ei ole viinaa vaan viskiä.

2.5 litraa taas on aivan liikaa viikkoannokseksi, sillä se tekee annoksina laskettuna noin 42 annosta ja ne kaljat päälle. Miehet purkaa stressiä juomalla, ja jos eivät juomalla niin sitten vittuilevat, minkäs sille voi.

"Alkoholin koukuttavuus - kuten tupakankin - ei ole pääasiassa kemiallinen vaan psyykkinen. Se on henkinen tutti nälkiintyneelle lapselle aikuisen kehossa."

Luin äsken ilmaislehdestä jutun nettikoukusta irtipääsystä. Mekanismi aivoissa on täysin sama kuin
päihteissä. Kuulema asiasta ei ole kotimaista tutkimustietoa.

Ihminen joka ei ole elänyt lapsiperheenä alkoholistin kanssa ei voi samaistua samaan elämäntilanteeseen. Olen sitä mieltä, että ongelmaan auttaa parhaiten saman kokenut esim. vertaisryhmässä Al-Anon tai vastaavassa.

K.W. tuntuu tietävän vastauksen kaikkiin kysymyksiin. Tuntuu siltä, että hän tavallaan avaa oppikirjan ja copypastaa sieltä mieleisiään vastauksia ja sitten tarkentaa vastauksia koosteena Ihmissuhteet palstalla.

Ei ellit-nettikeskustelun tarvitse olla oppikirjamaista. Riittää kun muutamalla sanalla kommentoi hätää kärsivälle.

Jokainen ongelmajuoja on erilainen. Ennustetta raitistumiselle ei voi antaa.
Allekirjoitan edelleen väittämän, että elämässäni parasta oli elää alkoholistin kanssa. Sen parempaa ja kovempaa elämänkoulua ei ole olemassakaan.

Jos olisin opiskellut kirjanoppineena psykoterapeutiksi tuskin haluaisin ottaa asiakkaaksi ongelmajuojia. Kuten olen jo monesti kertonut kävin aikoinaan 13-kerran lyhytpsykoterapiassa. Alkuhaastattelussa naisterapeutti sanoi suoraan ettei ota asiakkaakseen toivottomia tapauksia kuten alkoholisteja. He saattavat tulla juovuksissa terapiaan.

Alkoholi on kemiallinen aine ja siksi alkoholiriippuvuuskin on kemiallinen, elimistö tottuu siihen ja vaatii sitä lisää (krapula). Suomessa on vain sellainen kansallinen kaiken psykologisoiva mentaliteetti.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja alkoholiinkyllästynyt;11135685:
Olen tullut nyt siihen pisteeseen, etten enää jaksaisi elää miehen kanssa, joka ei osaa eikä halua rentoutua muutoin kuin alkoholin avulla. Olen sanonut tästä hänelle, hän ei vain ymmärrä..Hänen mielestä alkoholi ei ole ongelma, koska pystyy hoitamaan kaikki velvollisuutensa. Asiasta tulee aina riitaa. Joskus on kyllä myöntänytkin, että käyttää liikaa ja pitäisi vähentää, ja voikin olla sitten jopa viikon ilman tai jos ei kokonaan niin parilla kaljalla pärjää.
Meillä on kaksi lasta, nykyään juo vain max kaksi kaljaa lasten hereillä ollessa. Mutta kun ovat nukkumassa alkoholia menee reippaasti. Yleensä tyytyy pariin kaljaan + viskipaukkuun, siis joka ilta..Monesti on iltoja, jolloin jää valvomaan ja huomaan aamulla viina/viskipullon vajaantuneen aika reippaasti. Valvoo siis yksin,kattelee tv:tä tai on tietokoneella ja juo siinä samalla ja valvoo myöhään. Vastaavasti sitten joinakin iltoina menee jo 9-puol 10 nukkumaan.
Olen väsynyt tähän ja pelkään, ettei tämä koskaan muutu!
Olen alkanut miettimään jo eroa, koska en usko, että hänen suhteensa alkoholiin voi muuttua. Olisimpa tajunnut jo aiemmin. Vuosi sitten ostimme talon, joten velkaa on paljon. En tiedä mistä saisin apua. Olemme aiemmin käyneet pariterapiassa, ja keskustelimme siellä asiasta..mies sai vain terapeutit omalle puolelleen..on nyt niin paljon stressiä, työ on raskasta, ei ole omaa aikaa jne.. Tästä päätellen, koko yhteiselämämme ajan kaikki on ollut kamalan rankkaa ja stressaavaa..Jos rahahuolemme yms. joskus helpottaa, tuleeko tuo mihinkään muuttumaan, jos on aina alkoholia noin käyttänyt..
Oli pakko purkaa ajatuksiani tänne, olen niin väsynyt ja pettynyt.
Nuorempana se sellaista tissuttelua ja oluen latkimista. Nyt ryyppaan reilusti ja joka paiva. Minusta on tehty filmikin juomisestani.

Kuldne trio - Laip on laip - YouTube

Alkuperäinen kirjoittaja näin on-;11135934:
Ei kaksi kaljaa ja viskipaukku päivässä ole mitään ongelmajuomista. mieti, mikä tässä sinua eniten haittaa. Ei kukaan ole juovuksissa tuollaisesta määrästä.
Niin meilläkin sanotaan, mä join vain pari kaljaa ja on ihan kännis... eli pullo on jossakin piilossa

Taitaa baareissa istuskelu olla miehille vain sitä, että jos joisivat kotona niin menisivät aivan rappiolle. Baarissa kun ei ole aikaa eikä varaa juoda litratolkulla ja siellä voi kuitenkin flirttailla mimmien kanssa sen tarkoittamatta yhtään mitään, koska baarissa ovat vain ja ainoastaan sen alkoholiongelmansa takia. Sitten teeskentelevät kavereilleen, että pitää tästä lähteä kotiin, kun huomenna on työpäivä. Tosiasiassa kuitenkin kotiin päästyään menevät suoraan jääkaapille ja ottavat sieltä uuden huurteisen.

Miehellä on joki sellainen käsitys ja esimerkkinä tästä on, kun kerran kerroin hänelle tilanteesta joukkoliikenteessä, missä eräs naisihminen käyttäytyi törkeästi minua kohtaan. Kerrottuani miehen naamatauluun tuli jokin ahaa-elämyksen näköinen ilme ja minulle jäi käsitys, että se luuli, että tilanne oli hänestä johtuvaa, vaikka siis täysin ventovieras ihminen oli tietenkin kyseessä. No onhan se hyvä että egoa löytyy ja sitähän miehillä on aina vaikka muille jakaa.

Niin ryyppääminen on nyt meillä ennen paljon paremman parisuhteen tiellä. Mies juo todella paljon ja se todella paljon on kolmin nelinkertaisesti Se määrä viikossa. Tilanne on mennyt pahemmaksi tämän vuoden aikana. Viime syksynä oli jotenkin parempaa. Näköjään oluellakin voi ihminen pistää rappiolle elämänsä. Hän ei ole koskaan yhdistänyt juomista syömiseen ja tekee kaikki humalahakuisen juomisen keinot ensin eli tupakoi ja saunoo humalassa. Mies käyttäytyy todella kamalalla tavalla, halveksii, haukkuu, pyrkii syyllistämään minua tekemisistään. Se halveksunta on kaikista pahinta. Siinä niinkuin puuttuisi arvostus aivan täysin. Johtuuko se siitä, että se kilpailuasetelma, mikä sillä töissä on, jatkuu jotenkin sitten kotonakin ja se kokee minut jotenkin kilpailijakseen ja sen takia haukkuu ja mollaa. Sanomiset on niin kamalia, että niistä menee kyllä koko parisuhde aivan tilanteeseen 0 ja niin menee itsetuntonikin.

Välillä tuntuu, että sillä olisi jokin tavoitteellisuus siinä minun mollaamisessani. En kuitenkaan tunne miestä kovin hyvin ja mistä esim. tiedän, ettei se ole aikaisemmissa parisuhteissaankin tuollaista romuttamistaktiikkaa käyttänyt, ja sitten siihen päälle vielä jokin ylidramaattinen ero ja vielä pahemmat haukkumiset?

Onko mies sitten jotenkin mustasukkainen ja haukkuu jossain mustasukkaisuuspuuskassa? Sen olisi kuitenkin voinut käyttää parisuhteen eduksi myöntämällä, että vaikka huh huh, että minä saan olla huolissani kun tulet ylitöistä kotiin, pieni pilke silmäkulmassa tietenkin.

Melkeimpä kaikki, mitä sanoo on jotenkin negatiivista ja joko kohdistuu minuun tai sitten otan ne henkilökohtaisesti. Hän on yrittänyt monta viikkoa, että nyt en ryyppää, mutta sitten se vain tekee mieli ja siitä se taas alkaa. Muutama viikko menee, että kaikki illat juo, känässä menee nukkumaan. Ryyppääminen on todella pahaa katsottavaa. Siinä on mennyt itsetuntoni aivan rappiolle. Minusta tuntuu, että parisuhde alkaa olla mennyttä, ei ole enää mistä ammentaa ja miehen täysikäännös siihen, että luopuisi juomisesta edes muutamaksi viikoksi varmasti olisi nyt olennaista, mutta ongelma on edelleenkin siinä, että mies näyttää juovan koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtipölyä;11147800:
Mulla on esimerkkejä siitä, että kyllä alkoholikäsitys voi muuttua miehellä. Jo pelkästään suomalaisissa julkuissa on monta esimerkkiä ja useimmat ovat pysyneet liitoissaan.

Lisäksi yhden työkaverini vaimo vaati sitä menemään A-klinikalle väkevien käytön takia. Mies meni, ja juominen loppui.

Mutta kuitenkin olisi parempi vaihtoehto, että alkoholin käyttöä ei koskaan aloittaisi, sillä kyllä se tuppaa useimmilla jatkumaan läpi elämän. Erityisesti suomalaisilla miehillä alkoholin tekee ei-toivottavia lieveilmiöitä, jokaisen taloyhtiössä on varmasti jokin esimerkki siitä.

Itse alkkiksen miniänä sanoisin että minkään ihmeparantumisien varaan ei kande laskea. Totta on että ehkä joku 5% parantuu ongelmastaan mutta loput eivät. "Vaimo vaati menemään a-klinikalle"... voi kunpa se olisi noin helppoa.

Tai en mä enää ole alkkiksen miniä, olin koska appeni kuoli 54 vuoden iässä pankreatiittiin, suomeksi haimatulehdus.

Minun mielestä juominen on riippuvuus. Kaljaan ja siideriin ei tule riippuvuutta niin nopeasti kuin kirkkaisiin. Mutta sitten jos vetää sen kaljan tai siiderinkin vetämisen ihan yli niin silloin voi siitäkin kunnon riippuvuudet saada. Nehän vetää kartsalla sen mäyräkoiran pelkästään pohjiksi, sitten käyvät nakkikioskilla ja juovat litran kokiksen ja sitten taas meno jatkuu baarissa.

Kirkkaat ne vasta karmeita on, jos ei tajuu jättää siihen kolmeen neljään paukkuun. Sitten kun kihahtavat hattuun niin lähimmälle pytylle oksentamaan tulee kiire.

Mies voi muuttaa omia alkoholinkäyttötottumuksiaan helposti itse, jos niin haluaa, ellei hänelle ole syntynyt riippuvuutta. Jos hän on sairastunut alkoholismiin tarvitaan tehokasta ammattimaista apua tai vertaistukea ihmisiltä, jotka ovat itse toipuneet ja todella tietävät, mistä alkoholismissa on kysymys. Parasta apua saa Minnesota-hoidosta, Rehapista ja AA-ryhmistä.

Alkoholistien läheiset saavat tukea itselleen Al-Anon-ryhmistä Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille
Ryhmään meno ei edellytä muuta kuin että kärsii läheisensä juomisesta. On suuri helpotus, kun voi puhua toisten samanlaisia asioita kokeneiden kanssa. Ryhmissä ollaan nimettömiä, ei tarvise pelätä, että joku kertoisi asioistasi eteenpäin.

Päihdelinkin sivuilla on myös keskustelupalsta läheisille:
Päihdelinkin keskustelualue • Näytä alue - Kotikanava

On hienoa, että olet havahtunut ongelmaan. Luota omiin havaintohisi ja tunteisiisi. Ne voivat pelastaa sinun, lastesi ja jopa miehesi elämän.

t. kohtalotoveri

Niinpä niin, olen itsekin ajatellut tuota al anonia, mutta kun eihän tällä paikkakunnalla sellaista ole, eikä edes lähimaillakaan. Kukapa lähtisi ajamaan jonnekin 150 kilometrin päähän, ei edes ehtisi työpäivän jälkeen ajoissa paikalle.

Eilen illalla mies raivostui niin, että väänteli tuulikaapin oven solmuun. Aamulla kun lähdin töihin huomasin, että hän oli suoristanut oven ennalleen. Muistan ajatelleeni, että on se hyvä kun on mies, joka on kätevä käsistään.

Mies voi muuttaa omia alkoholinkäyttötottumuksiaan helposti itse, jos niin haluaa, ellei hänelle ole syntynyt riippuvuutta. Jos hän on sairastunut alkoholismiin tarvitaan tehokasta ammattimaista apua tai vertaistukea ihmisiltä, jotka ovat itse toipuneet ja todella tietävät, mistä alkoholismissa on kysymys. Parasta apua saa Minnesota-hoidosta, Rehapista ja AA-ryhmistä.

Alkoholistien läheiset saavat tukea itselleen Al-Anon-ryhmistä Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille

t. kohtalotoveri

Onko se jokin onanointiryhmä?

Viimeksi muokattu:
Niinpä niin, olen itsekin ajatellut tuota al anonia, mutta kun eihän tällä paikkakunnalla sellaista ole, eikä edes lähimaillakaan. Kukapa lähtisi ajamaan jonnekin 150 kilometrin päähän, ei edes ehtisi työpäivän jälkeen ajoissa paikalle.

Ei niitä AA-ryhmiä tarvitse juomisen lopettamiseen. Sen kuin jätät juomisen, viikon verran diapamia ja B-vitamiinia ja se on siinä. Sitten aloitat juomisen tilalle jonkin liikuntaharrastuksen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä