Voiko kuka tahansa päästä opettajaksi? Siis ilman opettajan koulutusta?

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Ammatillisen puolen pätevyysvaatimukset on ammattiaineiden osalta hieman erilaiset, virkaan voidaan nimittää ehdollisesti määräajaksi, ehtona, että suorittaa ammatillisen opettajaopinnot (jos oikein muistan). Ja varmasti et pääse opiskelemaan, ellet hae!
Mun miestä ei vaadittu suorittamaan opettajan pedagokisia opintoja ja opetti AMMATTIKOULULAISIA ja aikuisopiskelijoita. Siellä paljon pedakogiikka enää auta se kasvatustyö kun tehdän peruskoulussa ja väittäisin etä myöskään kaikki pedagokisen tutkinnon suoritaneet Ei SOVI opeksi
 
"vieras"
Mun miestä ei vaadittu suorittamaan opettajan pedagokisia opintoja ja opetti AMMATTIKOULULAISIA ja aikuisopiskelijoita. Siellä paljon pedakogiikka enää auta se kasvatustyö kun tehdän peruskoulussa ja väittäisin etä myöskään kaikki pedagokisen tutkinnon suoritaneet Ei SOVI opeksi
Olen samaa mieltä, että ammattikoulun opettajaksi sopii paremmin sellainen opettaja, joka osaa tehdä asioita myös käytännössä eikä vain teorissa.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";23410070]Olen samaa mieltä, että ammattikoulun opettajaksi sopii paremmin sellainen opettaja, joka osaa tehdä asioita myös käytännössä eikä vain teorissa.[/QUOTE]
ja kun lisänä on melkein 20v työkokemus pelkän puusepän tutkinnon lisäksi niin varmasti tietää enemmän puusta kuin sellainen ope joka o vain koulussa tehnyt nuoruudessaan puutöitåä
 
"minä"
Ammatillisen puolen pätevyysvaatimukset on ammattiaineiden osalta hieman erilaiset, virkaan voidaan nimittää ehdollisesti määräajaksi, ehtona, että suorittaa ammatillisen opettajaopinnot (jos oikein muistan). Ja varmasti et pääse opiskelemaan, ellet hae!
No totta on, että en ole hakenutkaan vielä. Mutta muutaman vuoden sisäänpääsytilastoja selailin ja totesin, että ilman opetuskokemusta jään kyllä kauas pisterajoista.

No täytyy tässä alkaa asiaa vakavammin miettiä ja vaihtoehtoja tutkimaan. Ehkä tuo ehdollinen nimittäminen voisi olla mahdollisuus. Minulla kun on tällä hetkellä hyvä vakituinen työ ja mielelläni en itseäni irtisanoisi, ennen kuin olisi muutakin kuin joku lyhyt sijaisuus tiedossa. Jotenkin tuntuisi vaan järkevämmältä esim. vuorotteluvapaan turvin hoitaa opiskelut ensin ja sitten hakea töitä pätevänä.
 
Luokanopettaja
Pätevänä opettajana en edes viitsi vastata koko keskusteluun. Sanonpahan vain sen, että on surullista, kuinka vähän opettajan työtä arvostetaan. He kun tekeveät melkoisen työn teidän lapsienne kanssa.
 
Rollolainen
Pätevänä opettajana en edes viitsi vastata koko keskusteluun. Sanonpahan vain sen, että on surullista, kuinka vähän opettajan työtä arvostetaan. He kun tekeveät melkoisen työn teidän lapsienne kanssa.
luokaope, varsinkin ala-asten . on yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista. Mun misekin on erittäin hyvä ope , näin ovat sanoneet mutkin opettajaat, vaikka hänellä ei ole olutkaan pedakogista opetusta. Ja kotitaloudessa on varmasti tärkeämpää osata se ruuanlaitto, keneltä multa se onnistuis parhaiten kun aöaln ammattilaiselta. Puutyöopena on varmasti parempi henkilö jolla on puusepän koulutus ja YLI 20v työkokemus, jos ope ei ole päivääkän opiskellut puualaa tuskin osaa opettaa puutöitä oppilaille. Voin vaikka vannoa että mun mies osaisi opettaa paremmin noita ala-asteen oppilaita puutyössä kuin rehtori joka on käynyt vain kansalaisopistolla tekemässä puutöitä



Lukiossa sitten tarvitan niitä pedagokisia taitoja ja yliopistokoulutusta, peruskoulussa pärjää kyllä kuka tahansa joka on itse peruskoulun suorittnut
ammattikoululla taas on tärkeämää osata KYSEINEN amamtti mitä opettaa, siellä ei tarvitse enää samalla lailla kasvattaa
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Khimaira
Pätevänä opettajana en edes viitsi vastata koko keskusteluun. Sanonpahan vain sen, että on surullista, kuinka vähän opettajan työtä arvostetaan. He kun tekeveät melkoisen työn teidän lapsienne kanssa.
Jos kouluihin otetaan " kuka vaan" ilman koulutusta, niin minkä viestin se antaa opettajan työstä? Että sen hoitaa kuka vaan ilman koulutusta...?
 
JONSERED Karhunkantaja
luokaope, varsinkin ala-asten . on yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista. Mun misekin on erittäin hyvä ope , näin ovat sanoneet mutkin opettajaat, vaikka hänellä ei ole olutkaan pedakogista opetusta. Ja kotitaloudessa on varmasti tärkeämpää osata se ruuanlaitto, keneltä multa se onnistuis parhaiten kun aöaln ammattilaiselta. Puutyöopena on varmasti parempi henkilö jolla on puusepän koulutus ja YLI 20v työkokemus, jos ope ei ole päivääkän opiskellut puualaa tuskin osaa opettaa puutöitä oppilaille. Voin vaikka vannoa että mun mies osaisi opettaa paremmin noita ala-asteen oppilaita puutyössä kuin rehtori joka on käynyt vain kansalaisopistolla tekemässä puutöitä
Luokanopettaja, varsinkin alaluokkien opettaja on yksi aliarvostetuimmista ammattilaisista. Piste.

He joutuvat paikkaamaan meidän, vanhempien, tekemiä virheitä ja lisäksi huolehtimaan siitä, että opetussuunnitelmassa pysyttään.

Eli kiitokset kaikille opettajille, jotka jaksavat yrittää opettaa lapsillemme kuinka tässä maailmassa ollaan. :flower:
 
lukion ope
luokaope, varsinkin ala-asten . on yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista.

Lukiossa sitten tarvitan niitä pedagokisia taitoja ja yliopistokoulutusta,
Lukion opettajan olen kyllä täysin päinvastaista mieltä! Lukiossa pitää hallita oma aine piste. Pedagoginen taitavuus on plussaa. Lukiolaisilla on keskimäärin jo niin hyvät opiskelutaidot, että jos opiskelijalla on motivaatiota oppia, hän oppii opettajasta RIIPPUMATTA. Lukion ope lähinnä yrittää luoda sitä motivaatiota + antaa tilaisuuksia oppia (+ inhorealistina sanon myös, että valmentaa yo-kirjoituksiin).

Sitä vastoin alakoulun luokanopettajille on ERITTÄIN suurin merkitys. Alakoulu luo pohjan kaikelle myöhemmälle koulunkäynnille ja oppimiselle.

Ja samaan hengenvetoon totean, että pelkkä yliopistotutkinto ei kenestäkään tee ns. hyvää opettajaa. Opettajan pedagogiset opinnot antaa muodollisen pätevyyden. Varmasti on muodollisesti päteviä ns. huonoja opettajia ja muodollisesti epäpäteviä ns. hyviä opettajia.
 
"huh huh"
luokaope, varsinkin ala-asten . on yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista. Mun misekin on erittäin hyvä ope , näin ovat sanoneet mutkin opettajaat, vaikka hänellä ei ole olutkaan pedakogista opetusta. Ja kotitaloudessa on varmasti tärkeämpää osata se ruuanlaitto, keneltä multa se onnistuis parhaiten kun aöaln ammattilaiselta. Puutyöopena on varmasti parempi henkilö jolla on puusepän koulutus ja YLI 20v työkokemus, jos ope ei ole päivääkän opiskellut puualaa tuskin osaa opettaa puutöitä oppilaille. Voin vaikka vannoa että mun mies osaisi opettaa paremmin noita ala-asteen oppilaita puutyössä kuin rehtori joka on käynyt vain kansalaisopistolla tekemässä puutöitä



Lukiossa sitten tarvitan niitä pedagokisia taitoja ja yliopistokoulutusta, peruskoulussa pärjää kyllä kuka tahansa joka on itse peruskoulun suorittnut
ammattikoululla taas on tärkeämää osata KYSEINEN amamtti mitä opettaa, siellä ei tarvitse enää samalla lailla kasvattaa
Huh! Varsinainen pedagoginen asiantuntemus suorastaan hehkuu kommentistasi! Huomaa kyllä, että mielipiteesi perustuu mutu-pohjalle. Nimenomaan pedagoginen osaaminen on oleellista siinä vaiheessa, kun lapsi aloittaa koulun ja suorittaa ensimmäisiä kouluvuosiaan. Silloin luodaan pohja tulevalle niin tietojen ja taitojen kuin itsetunnon ja motivaationkin suhteen. Vaikka koulutus ei automaattisesti takaa hyviä opetustaitoja, ei siitä kyllä juurikaan haittaa voi olla. Sen sijaan on vaarallista kuvitella, että "kuka tahansa itse peruskoulun suorittanut" (et voi olla tosissasi????) todella pärjäisi opettajana HYVIN. Tässä ei lasketa sitä, että itse "kokee olevansa hyvä" vaan sitä, että oikeasti on opetustaidoiltaan HYVÄ opettaja, myös lasten näkökulmasta. Huh...kylmät väreet.

Terv. ei itse opettaja
 
"vieras"
Kyllä peruskouluun pitää saada pätevät opettajat, joilla on opettajan ammattitaito. Vaikka itselläni on yliopistotason koulutus, en olisi ollenkaan hyvä tai pätevä opettaja. Kauheaa ajatella, että opettajana olisi joku pelkästään peruskoulun käynyt.
 
"vieras"
noista rollolaisen kommenteista kyllä huomaa, että sillä on varmaan omana ala-asteen opettajana ollut joku nippa nappa peruskoulusta itse selvinnyt... mutta jos on itse tyytyväinen elämäänsä niin ei kai tuohon voi muuta sanoa. me muut kuitenkin taidamme sentään arvostaa omien lastemme opettajissa juuri sitä pedagogista osaamista.
 
rollikans
Minu ala-asteen ope ei tartennut pedakokista pätevyttä ja se on se syy että olen memestyny elämäsä niin hyvin, kun tunnit oli rentoja. Mä olen saman mieltä, että yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista. Hyvin kaikki menee ja kortistossa on aina raha.
 
sirumer
Minu ala-asteen ope ei tartennut pedakokista pätevyttä ja se on se syy että olen memestyny elämäsä niin hyvin, kun tunnit oli rentoja. Mä olen saman mieltä, että yliarvostettu OIKEASTI surin osa tavallisista aikuisita pärjää opena pedagokisten taitojen opettaminen ei takaa sitä osaamista. Hyvin kaikki menee ja kortistossa on aina raha.
Kirjoittajan äidinkielentaidot puhukoon puolestaan, kun arvioidaan kuinka hyvä hänen ala-asteen opettajansa on ollut...
 
Niinmutta
Mun mies on ollut puutyön opena ilman open koulutusta.
Ei ollut päteviä hakijoita, joten hän pääsi. Teki 1,5v sijaisuuden.
Myös yliopistolla oli taitaeiden tiedekunnassa pajaohjaajana ja joutui myös opilaita opettamaan

ja kyllä väittäisin niin että henkilö jolla on esim kokin koulutus on parempi opettamaan kotitaloutta kuin sellainen jolla vain se opettajan pedagoginen koulutus ilman kokin tutkintoa. Myös puutyöopena on varmasti henkilö jolla on puusepän koulutus pätevämpi opettamaan oppilaille puutöitä kuin esin ala-asteella koulun rehtori joka on tehnyt vain omaksi ilokseen puutöitä. ase pedagoginen ei yksin takaa AMMATTITAITOA
Varmasti ammatillisissa opettajan toimissa, mutta kun puhutaan peruskoulun opettajasta (niinku sai aloittajan jutusta käsityksen) niin epäpätevä opettaja voi jättää huomiotta paljon tärkeitä asioita, joiden havainnointitaitoon täytyis olla sitä perustietämystä niin pedagogiikasta, didaktiikasta kuin muista tärkeistä kasvatuksen ulottuvuuksista. Se että oot pätevä opettamaan jotakin taitoa, ei riitä, kun tässä muuttuvassa maailmassa pitää kiinnittää huomiota paljon laajemminkin eri asioihin, kuten vaikka hyvinvointiin ja kasvamiseen ihmisenä, yksin että yhteisössä.
 
vierailija
Vanha ketju, mutta laitetaan nyt tämä, kun on ajankohtainen ja oikeasti aika kamalaa, että tällaista tapahtuu!

"MTV:n selvitys: Kymmenien helsinkiläiskoulujen sijaisopettajalistoille pääsi valehenkilöllisyydellä

Sijaisia tuomittu seksuaalirikoksista
Lasten ja nuorten turvallisuus on ollut keväällä ja kesällä yhteiskunnallisen keskustelun aiheena.
Kesällä rippileirillä epäillään tapahtuneen seksuaalista ahdistelua, josta uutisoi Helsingin Sanomat. Lisäksi aikuisen miehen kerrottiin tekeytyneen isoseksi toisella rippileirillä.
Sijaisopettajia on myös tuomittu seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Esimerkiksi marraskuussa 2023 Kanta-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi peruskoulun sijaisopettajana työskennelleen miehen törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä kolmeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Aiemmin samana vuonna Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi Ilta-Sanomien mukaan sijaisopettajana työskennelleen miehen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tuomio ei ole lainvoimainen. "

 

Yhteistyössä