Voiko kuka tahansa päästä opettajaksi? Siis ilman opettajan koulutusta?

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Oliko se niin että opettajaksi voidaan valita myös sellainen, jolla ei ole pätevyyttä siihen? Onko täällä ketään joka olisi toiminut opettajan tehtävässä ilman pätevyyttä, mitä opetit?
 
"vieras"
Virkaan ei voi ottaa epäpätevää ja määräiaikainenkin sopimus on virka, kun on kyse esim. luokanopettajasta. Sijaiseksi sen sijaan voidaan ottaa epäpäteväkin. Mutta riippuu myös onko hakeutumassa peruskouluun luokanopettajaksi vai esim. ammatilliseen oppilaitokseen opettamaan jotain tiettyä kurssia. Esim. itse olen opettanut yhteistyösopimuksella amk:ssa omaa alaani.
 
Pätevä ope
Oletko kiinnostunut opettajan ammatista? Vai mistä olet saanut päähäsi, että haluat opettajan töihin? Luokanopettajaksi vai aineenopettajaksi? Äläkä nyt vaan sano, että niiden kuuluisien pitkien lomien takia haluat open hommiin...
 
"vieras"
No millainen opiskelutausta sulla on? Itse opiskelin englantilaista filologiaa ja tein opiskeluaikoina enkun open sijaisuuksia, kuten monet muutkin opiskelukaverit. Opetin myös äidinkieltä. Opettajaa minusta ei sitten kuitenkaan onneksi tullut. =)
 
"aapee"
En ole lomien takia haluamassa opettajaksi =) Lähinnä etsin ihan mitä tahansa työtä että pääsen nykyisestä paikastani pois ja noita opettajan paikkoja näkyi olevan paljon tällä paikkakunnalla. En pysty kouluttautumaan opettajaksi (ei onnistu tällä paikkakunnalla), mutta nuorena haaveilin kyllä opettajan ammatista..
 
"vieras"
Jos on virka avoinna eikä päteviä hakijoita ole, niin epäpätevä palkataan määräaikaisesti. Jos haet avoinna olevaa paikkaa, niin saatat saada työn ensi lukuvuodeksi, vaikka sinulla ei ole koulutusta. Omalla lapsellani ei ole ollut peruskoulussa pätevää opettajaa pariin vuoteen.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23408920]En ole lomien takia haluamassa opettajaksi =) Lähinnä etsin ihan mitä tahansa työtä että pääsen nykyisestä paikastani pois ja noita opettajan paikkoja näkyi olevan paljon tällä paikkakunnalla. En pysty kouluttautumaan opettajaksi (ei onnistu tällä paikkakunnalla), mutta nuorena haaveilin kyllä opettajan ammatista..[/QUOTE]

Jos nykyinen paikkasi on vakituinen työpaikka, niin ei kannata.
 
"vieras"
Ihan parhaassa mahdollisessa tilanteessa saat määräaikaisuuden, ja jos sinusta pidetään, se voidaan aina syksyllä uudistaa niin kauan kuin ei ole päteviä hakijoita, mutta sitten kun siihen tulee yksikin pätevä hakija, hän menee sinun ohitsesi (jo ihan lain mukaan ja tietenkin parempikin niin). Aivan varma en ole, mutta käsittääkseni nämä määräaikaisuudet tehdään syksystä kevääseen, eli et edes pääsisi nauttimaan siitä pitkästä palkallisesta kesälomasta ainakaan kokonaisuudessaan.

Huonoimmassa tapauksessa saat yhden pikku sijaisuuden, jätät sen takia nykyisen työsi, etkä sen jälkeen saa enää sijaisuuksia tai saat vain yhden tai kaksi silloin tällöin.
 
"vieras"
Tuntiopettajana saatat saada vaikkapa kahdeksan viikkotuntia. Siinä ei edes työkkärin vaatima työssäoloehto täyty. Toisaalta: jos menet ihan pystymetsästä opettamaan tai kouluttamaan, saat tehdä noiden muutamienkin tuntien eteen hirmusiesti töitä.

Monenlaista työnantajaa on opetuspuolellakin. Kannattaa pitää silmät auki.
 
"eetu"
[QUOTE="aapee";23408830]Mitenkähän helppoa on saada tuollainen sijaisuus tai määräaikainen soppari? Hirveästi näkyi olevan opettajille avoimia paikkoja.. uskaltaisikohan sitä hakea?[/QUOTE]

Tuskin saat paikkaa. Jokaista auki olevaa virkaa/määräaikaista sijaisuutta hakee tuhottomasti päteviä opettajia. Ja jos hakijoiden joukossa on päteviä, epäpätevää EI SAA palkata.
 
"vieras"
[QUOTE="eetu";23409240]Tuskin saat paikkaa. Jokaista auki olevaa virkaa/määräaikaista sijaisuutta hakee tuhottomasti päteviä opettajia. Ja jos hakijoiden joukossa on päteviä, epäpätevää EI SAA palkata.[/QUOTE]
Ei pidä paikkaansa, että olisi tuhottamasti päteviä hakijoita. Hakijoita löytynee, jos paikkakunnalla on opettajakoulutusta, mutta pienemmillä, syrjässä olevilla, paikkakunnilla on hyvä, jos löytyy edes yksi pätevä hakija. Hakekaa pätevät opettajat näitäkin paikkoja. Kiitos!
 
"vieras"
Kyllä niitä epäpätevätkin voi tosiaan saada. Mun mies tekee nyt viidettä vuotta määräaikaista opettajan pestiä. Se uusitaan aina vuosittain ja kattaa 1.8.-31.7. eli hän saa myös aina kesältä palkan. Mutta eihän siinä tulevaisuutta ole; täälläkin kouluja lakkautetaan ja näin ollen viranhaltijat tarvitsevat tunteja -> kohta niitä ei enää miehelleni asti riitä. Ja jos ei ole pätevyyttä, ei voi itse koskaan saada virkaa.
 
Rollolainen
Mun mies on ollut puutyön opena ilman open koulutusta.
Ei ollut päteviä hakijoita, joten hän pääsi. Teki 1,5v sijaisuuden.
Myös yliopistolla oli taitaeiden tiedekunnassa pajaohjaajana ja joutui myös opilaita opettamaan

ja kyllä väittäisin niin että henkilö jolla on esim kokin koulutus on parempi opettamaan kotitaloutta kuin sellainen jolla vain se opettajan pedagoginen koulutus ilman kokin tutkintoa. Myös puutyöopena on varmasti henkilö jolla on puusepän koulutus pätevämpi opettamaan oppilaille puutöitä kuin esin ala-asteella koulun rehtori joka on tehnyt vain omaksi ilokseen puutöitä. ase pedagoginen ei yksin takaa AMMATTITAITOA
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pikkukunnassa
Tiedänpä yhdenkin artesaanin joka on lomittanut useasti alakoulussa...ja tosiaan muutakin kuin käsitöitä, niistä varmaan jotain tajuaa mutta ei tosiaankaan pätevä opettajaksi muuten!
 
Rollolainen
[QUOTE="aapee";23408830]Mitenkähän helppoa on saada tuollainen sijaisuus tai määräaikainen soppari? Hirveästi näkyi olevan opettajille avoimia paikkoja.. uskaltaisikohan sitä hakea?[/QUOTE]

mulle tarjottiin kerran kolmen päivän köksän open sijaisuutta, mutta jouduin valitettavasti kieltäytymään kunolin juuri silloin mahataudissa. olen kuitenkin kokin ammttitutkinnon suorittanut niin varmaan pystyisin PERUSKOULUSSA oppilaita opettamaan
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"minä"
Itsekin olen samaa miettinyt, että kuinka helppo on päästä opettamaan ilman pätevyyttä. Itseäni kiinnostaa ammatillinen opettaminen omalta altata. Korkeakoulututkinto löytyy. Mieleläni pedegogiset opinnotkin suorittaisin, mutta niihin pääsyvaatimuksena on aina tuota opetuskokemusta. Enpä taitaisi päästä sisään kun minulla sitä ei ole. Minusta vähän hassua, että ensin pitäsi opettaa epäpätevänä, että pääsee pätevöitymään.
 
juuh
Mun mies on ollut puutyön opena ilman open koulutusta.
Ei ollut päteviä hakijoita, joten hän pääsi. Teki 1,5v sijaisuuden.
Myös yliopistolla oli taitaeiden tiedekunnassa pajaohjaajana ja joutui myös opilaita opettamaan

ja kyllä väittäisin niin että henkilö jolla on esim kokin koulutus on parempi opettamaan kotitaloutta kuin sellainen jolla vain se opettajan pedagoginen koulutus ilman kokin tutkintoa. Myös puutyöopena on varmasti henkilö jolla on puusepän koulutus pätevämpi opettamaan oppilaille puutöitä kuin esin ala-asteella koulun rehtori joka on tehnyt vain omaksi ilokseen puutöitä. ase pedagoginen ei yksin takaa AMMATTITAITOA
Kotitaloudessa ei opeteta pääasiallisesti ravintolaruokien tekemistä eikä ala-asteen puutöissä hienopuusepän töitä. Noissa molemmissa tärkeää on opettaminen, ei se, kuinka hyvin osaa laittaa ruokaa tai tehdä puutöitä. Kotitaloustunneilla tehdään hyvin yksinkertaisia ruokia ja ala-asteen puukäsitöissä hvin yksinkertaisia puutöitä. Vaikka olisi mestari ammattillainen, ei välttämättä osaa opettaa yhtään. Ja opettajuus on paljon muutakin kuin sen aineen opettamista, se on ohjaamista, pedagogiikkaa, oppilashuoltoa, arviointia, kasvattamista ym. ym.
 
juuh
[QUOTE="minä";23409642]Itsekin olen samaa miettinyt, että kuinka helppo on päästä opettamaan ilman pätevyyttä. Itseäni kiinnostaa ammatillinen opettaminen omalta altata. Korkeakoulututkinto löytyy. Mieleläni pedegogiset opinnotkin suorittaisin, mutta niihin pääsyvaatimuksena on aina tuota opetuskokemusta. Enpä taitaisi päästä sisään kun minulla sitä ei ole. Minusta vähän hassua, että ensin pitäsi opettaa epäpätevänä, että pääsee pätevöitymään.[/QUOTE]

Ammatillisen puolen pätevyysvaatimukset on ammattiaineiden osalta hieman erilaiset, virkaan voidaan nimittää ehdollisesti määräajaksi, ehtona, että suorittaa ammatillisen opettajaopinnot (jos oikein muistan). Ja varmasti et pääse opiskelemaan, ellet hae!
 
Rollolainen
Kotitaloudessa ei opeteta pääasiallisesti ravintolaruokien tekemistä eikä ala-asteen puutöissä hienopuusepän töitä. Noissa molemmissa tärkeää on opettaminen, ei se, kuinka hyvin osaa laittaa ruokaa tai tehdä puutöitä. Kotitaloustunneilla tehdään hyvin yksinkertaisia ruokia ja ala-asteen puukäsitöissä hvin yksinkertaisia puutöitä. Vaikka olisi mestari ammattillainen, ei välttämättä osaa opettaa yhtään. Ja opettajuus on paljon muutakin kuin sen aineen opettamista, se on ohjaamista, pedagogiikkaa, oppilashuoltoa, arviointia, kasvattamista ym. ym.
nämä oppilaat joita mun mies opetti, sanoivat että on ollut paras ope joka heitä opetti ja hyvin pysyi opetamaan vaika ei pedagokisia opintoja olekaan suorittanut.
 
Rollolainen
Kotitaloudessa ei opeteta pääasiallisesti ravintolaruokien tekemistä eikä ala-asteen puutöissä hienopuusepän töitä. Noissa molemmissa tärkeää on opettaminen, ei se, kuinka hyvin osaa laittaa ruokaa tai tehdä puutöitä. Kotitaloustunneilla tehdään hyvin yksinkertaisia ruokia ja ala-asteen puukäsitöissä hvin yksinkertaisia puutöitä. Vaikka olisi mestari ammattillainen, ei välttämättä osaa opettaa yhtään. Ja opettajuus on paljon muutakin kuin sen aineen opettamista, se on ohjaamista, pedagogiikkaa, oppilashuoltoa, arviointia, kasvattamista ym. ym.
kokeeja on myös mualla kuin ravintoloisa. Mula on suurtalous ja ravintolakokin tutkinto. Enkä usko että tavallinen ope joka EI OLE mitään keittiöpuolen opintoja käynyt osaa tehdä ruokaa paremmin kuin se kokki. pedagokiikka on paljon muuta kuin opetttamista, ihmisten kanssa toimeen tulemista, jotkut pärjää kaikenlaisten ihmisten kanssa vaikka ei olis opekoulua käynytkään.
 

Yhteistyössä