Voiko kierukkaa ja aborttia verrata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle harmaana:
En ota omalta osaltani mitään kantaa siihen, mitä mieltä olen abortista (tai kierukasta) eettiseltä kannalta, se on ikuisuusaihe tälläkin palstalla.

Ihan vaan tuohon ap:n kysymykseen, että onko kierukalla ja abortilla eettisesti katsottuna eroa, vai ovatko ne sama asia. Joku jo aiemmin kirjoittikin, että tämä riippuu niin paljon siitä, mistä ihmisen elämän katsotaan alkavan. Minusta kierukkaa ja aborttia ei voi pitää samana asiana, koska abortissa tuhoutuva munasolu on sekä hedelmöittynyt että kiinnittynyt kohtuun. Kierukan kohdalla kyseessä on (korkeintaan) hedelmöittynyt munasolu.

Tämä kuulostaa ehkä hiusten halkomiselta, mutta tässä on minusta syy, miksei niistä voi puhua samana asiana. Joidenkin arvioiden mukaan hedelmöittyneistä munasoluista huomattavan iso osa ei koskaan kiinnity kohtuun vaan poistuu naisen edes tietämättä sitä- Tai sitten se "hipaisee" kohdun seinämää muttei kiinnity kunnolla, jolloin r-testi voi olla parin päivän ajan positiivinen mutta muuttua myöhemmin negaksi. Eli hedelmöittyneitä munasoluja tuhoutuu ihan luonnonmukaisellakin tavalla paljon, enemmän kuin varmaan tiedetäänkään. Kiinnittyneen munasolun mahdollisuudet kasvaa aikanaan vauvaksi ovat jo paljon suuremmat.

Toisaalta mä ymmärrän tämänkin mutta kun se kierukka estää sen kiinnittymisen eli se ei tapahdu luonnollisesti. Menehtyyhän alkiota usein eikä abortinvastustajat ole niitä vastaan koska se on luonnollinen. Tai jotain. Eli onko se hyväksyttävää estää munasolu kiinnitymästä mutta ei irrottaa jo kiinnittynyttä?

Mä en tulevaisuudessa tule käyttämään kierrukkaa, juuri tuon asian takia. Se jotenkin arveluttaa eettisistä syistä. En tosin muutenkaan ole ikinä ajatellut kierrukkaa tulevaksi ehkäisymuodokseni. On muuten vähän huono juttu, ettei ihmisille kerrota kunnolla kierrukan toiminnasta, itsekään en ole vielä kovin kauan siitä tiennyt..olisi hyvä, että kaikki tietäisivät sen ehkäisytavan, jotta voisivat miettiä, onko se heille sopiva ehkäisykeino myös eettisesti ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Niin ja mie haluan korostaa, etten ole mikään tuomitsemaan ketään muuta tai toisten ajatuksia ja valintoja, tuo on vain minun oman pienen pääni (ja miehenkin kanssa keskusteltu tuo asia) ajatus ja lopputulos siihen. Kuten en muutenkaan toisten tekemisiä ja sanomisia halua yleensäkään tuomita. :D

Ihanaa että voitte miehen kans keskustella asioista ja olette samaa mieltä : )

Se meillä just onkin ollu se punainen lanka, kun aina ollaan oltu aikapitkälti samoilla linjoilla asioissa, eettinen puoli, arvot jne kohtaavat. Ja se on ollu tosi hyvä juttu. Ei oo silleen "kolahdellu" kovin kovasti eriäviä mielipiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä en tulevaisuudessa tule käyttämään kierrukkaa, juuri tuon asian takia. Se jotenkin arveluttaa eettisistä syistä. En tosin muutenkaan ole ikinä ajatellut kierrukkaa tulevaksi ehkäisymuodokseni. On muuten vähän huono juttu, ettei ihmisille kerrota kunnolla kierrukan toiminnasta, itsekään en ole vielä kovin kauan siitä tiennyt..olisi hyvä, että kaikki tietäisivät sen ehkäisytavan, jotta voisivat miettiä, onko se heille sopiva ehkäisykeino myös eettisesti ajatellen.

Toivo että sinulle sopivat hormonaaliset ehkäisymuodot sillä muuten mahdollisuudet ovat erittäin kapeat : kuparikierukka, kondomi tai sterilisaatio...

En vastusta aborttia ja se onkin hyvä, sillä mulla ei ole juuri muita vaihtoehtoja ehkäisyä varten kuin kuparikierukka. Eli siis en saa käyttää MITÄÄN hormoneja terveydentilani takia. Kondomien käyttö ei suju niin mutkattomasti meillä kuin toivoisi ja se alkaa vaikuttaa jo seksuaaliseen halukkuuteenkin. En halua strilisaatiota vielä ainakaan toviin, sillä haluan pitää mahdollisuuden saada myöhemmin lapsia. Varmat päivät toimi pitkään, mutta lopulta petti. Joten kuparikierukka on mun juttu sitten kun ei oikein muuta ole.

Eli hormonikierukka toimii vähän toisin, kuparikierukka saattaa olla vähän abortin kaltainen. Ja edelleen, ei ne ihan sama oo kun alkio, joka on ruvennut kehittymään. Eli myös jälkiehkäisytabletit pitäis laskea abortiks?

Kuparikierukka ehkäisymenetelmänä
Kuparikierukka on tehokas ehkäisymenetelmä, joka sopii pitkäaikaista ehkäisyä toivoville. Edelleenkään kuparikierukkaa ei suositella synnyttämättömän naisen ensisijaiseksi ehkäisymenetelmäksi, sillä sen käyttöön liittyy hankitun tulehdustaudin nopean leviämisen riski (akuutti sisäsynnytintulehdus). Kierukka itsessään ei aiheuta tätä, joten vakituisessa parisuhteessa elävälle synnyttämättömälle naiselle sitä voidaan harkita, mikäli muut ehkäisykeinot eivät sovi.

Kierukan asetus kuvataan myöhemmin (ks. Avohoitolääkärin gynekologiset toimenpiteet). Kuparikierukan ehkäisyteho perustuu kahteen mekanismiin. Siittiöiden hedelmöityskyky heikkenee kuparin vaikutuksesta ja kohdun limakalvolla tapahtuu vierasesinereaktio, jolloin alkion kiinnittyminen estyy. Kuparikierukka ei estä kohdunulkoisia raskauksia yhtä hyvin kuin kohdun sisäisiä, joten jos kierukkaehkäisyn käyttäjällä alkaa raskaus, kannattaa raskauden sijainti varmistaa ultraäänitutkimuksella. Mahdollisen raskauden toteamishetkellä kannattaa kierukka poistaa jo ensimmäisellä lääkärin vastaanotolla, sillä kierukan paikallaan oloon liittyy noin 50 % keskenmenoriski, joka puolittuu kierukan poiston jälkeen.

Kuparikierukan vasta-aiheet.

Raskaus tai sen epäily
Selvittämätön kohtuverenvuoto
Akuutti sisäsynnytintulehdus
Hoitamaton emätin- tai kohdunkaulan tulehdus
Merkittävä kohdun rakennepoikkeama
HIV-tulehdus
Sydänläppävika
Aiempi kohdunulkoinen raskaus
Kuparikierukan käyttöön liittyy kuukautisvuodon määrän lisääntyminen. Myös vuotopäiviä voi olla muutama enemmän. Mikäli vuoto on anemisoivan runsasta, kannattaa harkita muita ehkäisyvaihtoehtoja, esimerkiksi hormonikierukkaa. Ylläolevassa listassa on esitetty kuparikierukan käytön vasta-aiheet.

Hormonikierukka ehkäisymenetelmänä
Hormonikierukka on erittäin tehokas ehkäisin - teholtaan lähes sterilisaation luokkaa ja lisäksi palautuva: kierukan poiston jälkeen fertiliteetti palautuu seuraavassa kierrossa. Toinen sen merkittävä etu on kuukautisvuodon määrää merkittävästi vähentävä vaikutus. Lisäksi hormonikierukka auttaa dysmenorreaan.

Hormonikierukka vapauttaa paikallisesti levonorgestreeliä. Tämä progestiini estää kohdun limakalvon paksuuntumisen, joten on helppo ymmärtää, että vuodot niukkenevat ja joillain naisilla jäävät jopa kokonaan pois. Useimmilla naisilla kuukautiskierto muutoin toimii jokseenkin ennallaan. Hormonikierukka muuttaa kohdunkaulan limaa, jolloin siittiöt eivät pääse sen läpi. Näin ollen hedelmöitystä ei tapahdu. Myös kohdunulkoiset raskaudet estyvät tehokkaasti.

Haittavaikutuksia hormonikierukalla ilmenee vähän. Merkittävin on tiputteluvuoto, jota esiintyy lähes kaikilla naisilla hormonikierukan käytön ensimmäisten kuukausien aikana. Iho rasvoittuu, mutta vain harvoille tulee paha akne. Progestiinien käyttöön liittyvä turvotus voi olla kohtalainen ja ilmenee varsinkin rintojen pingotuksena. Toiminnallisia munasarjakystia voi esiintyä, mutta näille ei pääsääntöisesti tarvitse tehdä mitään. Periaatteessa kuparikierukan vasta-aiheet pätevät myös hormonikierukalle, mutta aiempi kohdunulkoinen raskaus ei ole tämän menetelmän käytön este. Molempia kierukoita voi käyttää myös imetyksen aikaiseen ehkäisyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli onko se hyväksyttävää estää munasolu kiinnitymästä mutta ei irrottaa jo kiinnittynyttä?

Tässä on joka tapauksessa tärkein ero abortin ja kierukan välillä. Ja perustelu sille, miksi aborttia pidetään eettisesti "raskauttavampana". Jokainen saa itse ratkaista sen, mistä oma "hyväksyttävyyden" raja menee asteikolla hedelmöittymisen estäminen (esim. pillerit, kortsu) - kiinnittymisen estäminen (kierukka, jälkiehkäisy) - abortti (hedelmöittyneen ja kiinnittyneen munasolun tuhoaminen).

Itse miellän kierukan ja jälkiehkäisyn tuolla asteikolla samantasoisiksi asioiksi. Naisen oman terveyden kannalta ne eivät tietenkään ole sitä, mutta vaikutus sattuu suunnilleen samaan kohtaan mahdollista alkavaa raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:

Toivo että sinulle sopivat hormonaaliset ehkäisymuodot sillä muuten mahdollisuudet ovat erittäin kapeat : kuparikierukka, kondomi tai sterilisaatio...

Niin toivonkin, pillereitä aion kokeilla kortsun lisäksi.

ja kortsutkin voi olla poisluetut jos on kumiallergiaa ym

Niin toivonkin, pillereitä aion kokeilla kortsun lisäksi.

Minulla asiat ovat sen verran hyvin että keltarauhashormonia sisältävät ehkäisyt sopivat, eli minipillerit ja hormonikierukka noiden ed. mainitsemieni lisäksi. Tosin sivuvaikutuksia on (etekin minipillereistä oli ). Yhdistelmähormonia sisältävät ehkäisyt ovat poissuljettuja. Eli tavallisia ehkäisypillereitä, ehkäisyrengasta ym muuta "vaivatonta" on ikävä kyllä vältettävä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
:ashamed: minä olen niin höpsö, etten ikinä kuuna päivänä kierrukkaa laittaisi..sen eettisen kysymyksen takia juuri, minkä sinä esitit.. :ashamed:

Vau, en olekaan ainoa :wave:

Mie oon miettiny sitäkin kuparikierrukassa, että entä jos se munasolu hedelmöittyy..saako miun elimistö siitä viestin, että on ihmisen alku sisällä..ja sit tuleekin se kierrukka ja estää sen kiinnittymisen..Että miten kovasti se elimistö sit kokee sen, että onko verrattavissa alkuraskauden keskenmenoon tms... :ashamed:

Mietin just äsken ihan samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

ja kortsutkin voi olla poisluetut jos on kumiallergiaa ym

Kyllähän niitä on erilaisia, on otettu allergiatkin huomioon.

:ashamed: minä olen niin höpsö, etten ikinä kuuna päivänä kierrukkaa laittaisi..sen eettisen kysymyksen takia juuri, minkä sinä esitit.. :ashamed:

Mie oon miettiny sitäkin kuparikierrukassa, että entä jos se munasolu hedelmöittyy..saako miun elimistö siitä viestin, että on ihmisen alku sisällä..ja sit tuleekin se kierrukka ja estää sen kiinnittymisen..Että miten kovasti se elimistö sit kokee sen, että onko verrattavissa alkuraskauden keskenmenoon tms... :ashamed:

Lääkärin kanssa asiasta keskusteltuani, voin kertoa ettet voi mitenkään tietää oliko sisälläsi hedelmöittynyt munasolu vai ei. Ei ole mitään oireita eikä muutakaan, jonka perusteella voisit tietää. Koska tosiaan kierukka voi ehkäistä kahdella tavalla, ei voida osoittaa kumpi tapa on ollut toiminnassa.

Tuosta tuli vähän pitkä, mut tulipahan muutakin tietoa. Tuo olis se oleellinen:
Hormonikierukka muuttaa kohdunkaulan limaa, jolloin siittiöt eivät pääse sen läpi. Näin ollen hedelmöitystä ei tapahdu

Eli itselläni on hormonikierukka (ollut jo 7v) eikä oo ollut ekan vuoden jälkeen edes kuukautisia. - Sopii hyvin, toisin kuin pillerit -kumit on vaan muuten niin nautintoa vieviä...

Lääkärin kanssa asiasta keskusteltuani, voin kertoa ettet voi mitenkään tietää oliko sisälläsi hedelmöittynyt munasolu vai ei. Ei ole mitään oireita eikä muutakaan, jonka perusteella voisit tietää. Koska tosiaan kierukka voi ehkäistä kahdella tavalla, ei voida osoittaa kumpi tapa on ollut toiminnassa.

Niin, itse et voi ehkä tietää, mutta elimistö sen kyllä hoksaa kun munasolu hedelmöittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Abortista:
Moni abortin tekijöistä on heitä, jotka ovat sitä alunperin vastustaneet. Olen tämän jo niin monesti nähnyt, että olen vain hiljaa kun joku sanoo, ettei voisi tehdä koskaan aborttia tai että vastustaa sitä. Sitä ei voi oikein sanoa ennen kuin tilanne tulee omalle kohdalle. Ei tästä tarvitse kenenkään hermostua ja alkaa inttää vastaan; tiedän tietenkin, että on myös heitä, jotka oikeasti eivät koskaan aborttia tekisi. Mutta niin paljon on myös heitä, jotka tekevät abortin, vaikka ovat sitä ennen vastustaneet. Ja tällä haluan nimenomaan sanoa heille, että se on ok. Että on ollut muitakin, jotka eivät koskaan ajatelleet pystyvänsä aborttiin ja siihen lopulta päätyivät. Toivon, ettei kukaan tarpeettomasti itseään syytä, jos niin käykin jossakin vaiheessa elämää, että päätyy aborttiin.

Abortti on aina rankka ratkaisu ja siihen johtavat syyt ovat usein raskaat ja vaikeat -vaikka syynä olisi 'vain' se ettei halua lasta ja vaikka tyttö (tai nainen) puhuisi abortista muille kevyeen sävyyn (useinhan tällainen käytös on kypsymätöntä itsensäsuojelua). Se, että ei halua lasta, on mielestäni ehdottomasti paras syy tehdä abortti, joten en ymmärrä mitkä voisivat olla jonkinlaisia 'mukavuusabortteja' tai 'abortin käyttämistä ehkäisynä'. Ihmiset, jotka puhuvat näistä termeistä osoittavat sillä, etteivät oikeasti tiedä mitään abortin todellisuudesta ja niistä tilanteista, jotka siihen johtavat.

Mutta ymmärrän, että abortti on niitä asioita, joihin on helppo ottaa tuomitseva kanta ilman sen suurempia pohdintoja. Yleensä vasta jos oma itse tai joku läheinen päätyy aborttiin, kasvaa ymmärryskin aiheesta. Mun uskova, aborttia vastustanut ystäväni on mun abortin myötä pohtinut asiaa ihan eri kulmasta eikä koskaan lopulta minuakaan tuominnut vaan oli tukenani koko ajan. Tämä yhtenä esimerkkinä siitä, miten ihmisen mielipide voi muuttua kun asia koskettaa itseä tavalla tai toisella.

Voimia kaikille abortin kohdanneille!

En ollut mäkään ajatellut koskaan meneväni aborttiin ennen kuin tulin raskaaksi yllättäen.

Niin, itse et voi ehkä tietää, mutta elimistö sen kyllä hoksaa kun munasolu hedelmöittyy.

Mitäs iloa sulle siitä on kun et kuitenkaan voi tietää oliko siellä hedelmöittynyt munasolu vai ei? Siinä vaiheessa kroppa ei reagoi millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kupari vai hormonikierukka:
Hormonikierukka muuttaa kohdunkaulan limaa, jolloin siittiöt eivät pääse sen läpi. Näin ollen hedelmöitystä ei tapahdu

Eli itselläni on hormonikierukka (ollut jo 7v) eikä oo ollut ekan vuoden jälkeen edes kuukautisia. - Sopii hyvin, toisin kuin pillerit -kumit on vaan muuten niin nautintoa vieviä...

Myös hormonikierukka voi toissijaisesti ehkäistä juuri estämällä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisne kohdunseinään.. Ensisijaisesti se ehkäisee hormonilla, toissijaisesti juuri kuvaamallani tavalla. Etkä myöskään voi tietää kumpi tapa ollut käytössä.

Minulla on ollut kaksi kertaa kuparikierukka ja mainio välinehän se on ehkäisytarkoituksessa. Mutta yksi asia mitä vatkasin mielessäni oli juurio tämä kysymys, onko oikein ehkäistä jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen. Olen tullut siihen tulokseen, etten enää laita moista härveliä kohtuuni vaan täytyy löytää joku muu keino. Nyt jo voisin harkita sterilisaatiotakin. Muutenkin ajatus siitä härvelistä sisuksissani oli epämiellyttävä. Olen oikein onnellinen että se on pois ja pysyy.

Myös hormonikierukka voi toissijaisesti ehkäistä juuri estämällä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisne kohdunseinään.. Ensisijaisesti se ehkäisee hormonilla, toissijaisesti juuri kuvaamallani tavalla. Etkä myöskään voi tietää kumpi tapa ollut käytössä.

No juu, jos ruvetaan hiuksia halkomaan, tämäkin on mahdollista ja sen takia hormonikierukka onkin strerisisaation tasoinen ehkäisymenetelmä. Mihin muut hormonaaliset ehkäisyt perustuu. Esim, että jos sinulla on vaikka ehkäisykapseli, voi hedelmöittyminen myös tapahtua. Hormonikierukassahan on samoja hormoneja kuin esim osassa ehkäisykapseleita.

No juu, jos ruvetaan hiuksia halkomaan, tämäkin on mahdollista ja sen takia hormonikierukka onkin strerisisaation tasoinen ehkäisymenetelmä. Mihin muut hormonaaliset ehkäisyt perustuu. Esim, että jos sinulla on vaikka ehkäisykapseli, voi hedelmöittyminen myös tapahtua. Hormonikierukassahan on samoja hormoneja kuin esim osassa ehkäisykapseleita.

Niinpä ja siksi jos aborttia periaatetasolla vastustaa, tulisi vastustaa myös näitä ehkäisymenetelmiä, jotka voivat myös ehkäistä jo hedelmöittymisen tapahduttua.

Niinpä ja siksi jos aborttia periaatetasolla vastustaa, tulisi vastustaa myös näitä ehkäisymenetelmiä, jotka voivat myös ehkäistä jo hedelmöittymisen tapahduttua.

No juu, näinkin voi ajatella. Eli jos on periaate, että lapsi on tervetullut jos ehkäisy pettää...

Minusta on outoa verrata aborttia ja kierukka ehkäisyä!
En vastusta kumpaakaan, mutta jos elämäntilanteeni pakottaisi minut valitsemaan abortin, syystä tai toisesta, veisi todella kauan ennenkuin henkisesti toipuisin asiasta. Sitä ei varmasti unohda koskaan.
Mutta ei minulla ole minkäänlaisia traumoja, mieheni kanssa vietetyn tuokion ;) jälkeen, koska käytän kierukkaa.
Aborttia tehdessä olen raskaana, kierukka estää raskauden. Näin minä koen asian.

Niin ja mie haluan korostaa, etten ole mikään tuomitsemaan ketään muuta tai toisten ajatuksia ja valintoja, tuo on vain minun oman pienen pääni (ja miehenkin kanssa keskusteltu tuo asia) ajatus ja lopputulos siihen. Kuten en muutenkaan toisten tekemisiä ja sanomisia halua yleensäkään tuomita. :D

Ihanaa että voitte miehen kans keskustella asioista ja olette samaa mieltä : )

Se meillä just onkin ollu se punainen lanka, kun aina ollaan oltu aikapitkälti samoilla linjoilla asioissa, eettinen puoli, arvot jne kohtaavat. Ja se on ollu tosi hyvä juttu. Ei oo silleen "kolahdellu" kovin kovasti eriäviä mielipiteitä.

Varmasto ovat suhteessa hyvä liima : )

Yhteistyössä