Voiko kierukkaa ja aborttia verrata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:
no jos kierukkaa protestoi, niin sittenhän ei saisi käyttää pillereitä, laastareita, KORTUSTA PUHUMATTAKAAN!! |O (siinähän tapetaan jo siittiöitä)

Eli ilmeisesti ehkäisyt ois kaikki pannassa...

Niin, aika outoa oikeesti jos abortinvastustaja käyttää ehkäisyä.
Eikös niissä kaikissa tuhota potentiaalinen ihmisen alku.
Ja entäs menkat ja käteenveto, miksei abortinvastustajat vastusta myös näitä? *raapii hilseistä päätään*

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iitintiltu:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei? :
Eikö ne ole sama asia? Hedelmöittynyt munasolu (eli ihmisen alku) tavalla tai toisella tuhotaan. Jos vastustat aborttia niin miksi et vastusta kierukan käyttöä? Jos hyväksyt kierukan mutta et aborttia, niin missä vaiheessa EI sitten enää saa tuhota sitä alkiota? Eikö hedelmöittynyt munasolu ole yhtä "ihmisalku" kuin rv 5 oleva alkio?

mikäli aletaan niuhottamaan niin eikös kaikenlainen raskauden ehkäisy ole sama sitten kuin abortti?
ja seksiähän ei pitäisi harrastaa minkään muun asian vuoksi kuin lisääntymisen,joten mitään ehkäisyähän ei myöskään tarvita, jumala yksin päättää motako lasta kullekkin suodaan..

henk.koht. mielipiteeni on, että kierukka on raskauden ehkäisyyn käytetyistä konsteista yksi(kaikille kun ei pillerit tai kortonki passaa), kun taas aborttia ehkäisynä käyttävältä pitäisi pistää piuhat poikki. hyväksyn abortin silloin jos raskaus vaarantaisi äidin hengen tai lapsella ei ole kohdun ulkopuolella elämiseen mahdollisuuksia.

Mutta lääkäritkin voi erehtyä. Sanovat että jos et tee aborttia syntyy monivammanen lapsi, joka ei tuu elämään pitkään.. hassua vaan, kun tulokas oli täysin terve ja nyt 2 lapsen äiti

tutulleni kerrottiin odotusvaiheessa, että lapsi on varmaankin vammainen, että tehkääpäs abortti, eivät tehneet ja saivat terveen lapsen, joten tiedän toki sen olevan mahdollista =)

enkä halua riidellä, mutta...
en kait missään vaiheessa väittänytkään lääkäreitä erehtymättömiksi =)
mutta kerroppas miten semmoisella vauvalla on elinmahdollisuuksia jos esim aivot eivät ole kehittyneet tai sisäelimiä puuttuu? kaikki raskaudet kun eivät itsestään mene kesken, valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
:ashamed: minä olen niin höpsö, etten ikinä kuuna päivänä kierrukkaa laittaisi..sen eettisen kysymyksen takia juuri, minkä sinä esitit.. :ashamed:

Saanko kysyä mikä ehkäisy teillä on käytössä jos teillä sellainen on? En pahalla kysy joten älä käsitä väärin. Musta on hienoa jos seisot sanojesi takana etkä käytä kierukkaa juuri tuon takia. Mun mielestä se on vaan niin ristiriitaista että joku vastustaa aborttia mutta ei kierukkaa :)

Meillä ei siis ole mitään hormonaalista eikä mekaanista ehkäisyä käytössä. Ihan vaan "imetys" on tällä hetkellä.. Siis haaveissa on iso perhe. Eikä mitään käsitystä mitä sitten tehdään kun lapsi luku on täynnä.. Tai että milloin se on täynnä... :whistle:

*muokkaan* Luin ketjua enemmän. Niin siis minulla ei periaatteessa ole hormonaalisia ehkäisymenetelmiä vastaan mitään, sinänsä mie en koe sitä irtoavaa tai ei irtoavaa munasolua, joka ei kiinnity mihinkään "ihmisenä", mutta ne mahdolliset hedelmöittyneet munasolut jotka kierrukka ehkäisee kiinnittymästä, ne minua "huolettaa" ajatuksena.. Mutta siis, hormonaalisia ehkäisymenetelmiä ei muusta syystä voida koskaan käyttää. Ja kierrukkaa sit eettisestä syystä ei voida käyttää. Se on melkoinen ongelma sitten joskus..

Tästä syystä minä en kierukkaa aio käyttääkään =) Eli juu, vertaan. Harva sitä taitaa edes ajatella tuolta kannalta, itsekin vasta joku aika sitten luin kierukan toimintatavasta..

no jos kierukkaa protestoi, niin sittenhän ei saisi käyttää pillereitä, laastareita, KORTUSTA PUHUMATTAKAAN!! |O (siinähän tapetaan jo siittiöitä)

Ja entäs menkat ja käteenveto, miksei abortinvastustajat vastusta myös näitä? *raapii hilseistä päätään*

Eri juttu jos äijältä ne siittiöt yksinään lentää ulos, ei se vielä mikään lapsen alku ole, toisin kuin hedelmöittynyt munasolu..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
:ashamed: minä olen niin höpsö, etten ikinä kuuna päivänä kierrukkaa laittaisi..sen eettisen kysymyksen takia juuri, minkä sinä esitit.. :ashamed:

Saanko kysyä mikä ehkäisy teillä on käytössä jos teillä sellainen on? En pahalla kysy joten älä käsitä väärin. Musta on hienoa jos seisot sanojesi takana etkä käytä kierukkaa juuri tuon takia. Mun mielestä se on vaan niin ristiriitaista että joku vastustaa aborttia mutta ei kierukkaa :)

Meillä ei siis ole mitään hormonaalista eikä mekaanista ehkäisyä käytössä. Ihan vaan "imetys" on tällä hetkellä.. Siis haaveissa on iso perhe. Eikä mitään käsitystä mitä sitten tehdään kun lapsi luku on täynnä.. Tai että milloin se on täynnä... :whistle:

niin monta kuin sattuu tulemaan? :D
oi jos ois iso pankkitili ja oikein iso maatila, jossa lasten tilaa temmeltää...niin mikä ettei voisi katsoa montako niitä tulee, jos on tullakseen :whistle:

strerilisaatio lienee helpoin ehkäisymenetelmä kun lapsiluku on täynnä..ja vielä miehelle tehtynä =) e

Hmm.. aika moni kuitenkin toimii ihan johdonmukaisesti eli jos vastustaa aborttia niin ei myöskään käytä kierukkaa :/ Ehkä mä olin väärässä kun kuvittelin, että useampi toimii toisin *damn* ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Eri juttu jos äijältä ne siittiöt yksinään lentää ulos, ei se vielä mikään lapsen alku ole, toisin kuin hedelmöittynyt munasolu..

mutta ilman toista ei ole toista...

Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei? :
Voiko kierukkaa ja aborttia verrata? Eikö ne ole sama asia? Hedelmöittynyt munasolu (eli ihmisen alku) tavalla tai toisella tuhotaan. Jos vastustat aborttia niin miksi et vastusta kierukan käyttöä? Jos hyväksyt kierukan mutta et aborttia, niin missä vaiheessa EI sitten enää saa tuhota sitä alkiota? Eikö hedelmöittynyt munasolu ole yhtä "ihmisalku" kuin rv 5 oleva alkio?

En vastusta kumpaakaan juuri tässä elämänvaiheessa, mutta en myöskään suostu kumpaankaan ja tämä on myös mieheni kanta tästä asiasta meidän perheessämme. Jos toisin päätän, on mieheni jälleen samaa mieltä.

Onhan ne puolikkaita potentiaalisia ihmisenalkuja, ja niitä pieniä puolivauvoja kuolee miljoonia käteenvedonkin seurauksena.
Siinä jää moni ihminen syntymättä ja valuu viemäristä alas.

Ja entäs tampooni tai side, mitä murhien tekovälineitä nekin.
Ei kun olenkin väärässä, nehän ovat puolivauvojen "arkkuja" missä jo kuolleet puolivauvat heitetään tunkiolle.
Surujuhlia lie harva tosin viettää.

Vau, en olekaan ainoa :wave:

Mie oon miettiny sitäkin kuparikierrukassa, että entä jos se munasolu hedelmöittyy..saako miun elimistö siitä viestin, että on ihmisen alku sisällä..ja sit tuleekin se kierrukka ja estää sen kiinnittymisen..Että miten kovasti se elimistö sit kokee sen, että onko verrattavissa alkuraskauden keskenmenoon tms... :ashamed:

Nostan hattua teille mm.HEILI KARJALASTA JA EMILYN että osaatte asiallisesti selittää oman kantanne, eikä vaan mm. lunaticin tyyliin lytätä toisinajattelijat..kannattaa ottaa mallia!

En ota omalta osaltani mitään kantaa siihen, mitä mieltä olen abortista (tai kierukasta) eettiseltä kannalta, se on ikuisuusaihe tälläkin palstalla.

Ihan vaan tuohon ap:n kysymykseen, että onko kierukalla ja abortilla eettisesti katsottuna eroa, vai ovatko ne sama asia. Joku jo aiemmin kirjoittikin, että tämä riippuu niin paljon siitä, mistä ihmisen elämän katsotaan alkavan. Minusta kierukkaa ja aborttia ei voi pitää samana asiana, koska abortissa tuhoutuva munasolu on sekä hedelmöittynyt että kiinnittynyt kohtuun. Kierukan kohdalla kyseessä on (korkeintaan) hedelmöittynyt munasolu.

Tämä kuulostaa ehkä hiusten halkomiselta, mutta tässä on minusta syy, miksei niistä voi puhua samana asiana. Joidenkin arvioiden mukaan hedelmöittyneistä munasoluista huomattavan iso osa ei koskaan kiinnity kohtuun vaan poistuu naisen edes tietämättä sitä- Tai sitten se "hipaisee" kohdun seinämää muttei kiinnity kunnolla, jolloin r-testi voi olla parin päivän ajan positiivinen mutta muuttua myöhemmin negaksi. Eli hedelmöittyneitä munasoluja tuhoutuu ihan luonnonmukaisellakin tavalla paljon, enemmän kuin varmaan tiedetäänkään. Kiinnittyneen munasolun mahdollisuudet kasvaa aikanaan vauvaksi ovat jo paljon suuremmat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nostan hattua teille mm.HEILI KARJALASTA JA EMILYN että osaatte asiallisesti selittää oman kantanne, eikä vaan mm. lunaticin tyyliin lytätä toisinajattelijat..kannattaa ottaa mallia!

Samaa mieltä. Mä en siis vastusta kumpaakaan noista. Mun mielestä naisen kuuluu saada tehdä abortti jos ei lasta halua, samoin kierukka on mulle ehkäisytapa siinä missä muutkin. Mä ainakin omasta mielestä ihan asiallisesti keskustelin heidän kanssa vaikka eri mieltä ollaankin. Koko aloituksen pointti oli siinä, että miksi vastustaa yhtä mutta ei toista? Jos vastaustaa molempia niin ok, tai jos ei vastusta kumpaakaan niin ok. Mutta musta on väärin vedota abortissa ihmisen murhaan jos kuitenkin sitten hyväksyy sen kierukan.

Niin ja mie haluan korostaa, etten ole mikään tuomitsemaan ketään muuta tai toisten ajatuksia ja valintoja, tuo on vain minun oman pienen pääni (ja miehenkin kanssa keskusteltu tuo asia) ajatus ja lopputulos siihen. Kuten en muutenkaan toisten tekemisiä ja sanomisia halua yleensäkään tuomita. :D

Moni abortin tekijöistä on heitä, jotka ovat sitä alunperin vastustaneet. Olen tämän jo niin monesti nähnyt, että olen vain hiljaa kun joku sanoo, ettei voisi tehdä koskaan aborttia tai että vastustaa sitä. Sitä ei voi oikein sanoa ennen kuin tilanne tulee omalle kohdalle. Ei tästä tarvitse kenenkään hermostua ja alkaa inttää vastaan; tiedän tietenkin, että on myös heitä, jotka oikeasti eivät koskaan aborttia tekisi. Mutta niin paljon on myös heitä, jotka tekevät abortin, vaikka ovat sitä ennen vastustaneet. Ja tällä haluan nimenomaan sanoa heille, että se on ok. Että on ollut muitakin, jotka eivät koskaan ajatelleet pystyvänsä aborttiin ja siihen lopulta päätyivät. Toivon, ettei kukaan tarpeettomasti itseään syytä, jos niin käykin jossakin vaiheessa elämää, että päätyy aborttiin.

Abortti on aina rankka ratkaisu ja siihen johtavat syyt ovat usein raskaat ja vaikeat -vaikka syynä olisi 'vain' se ettei halua lasta ja vaikka tyttö (tai nainen) puhuisi abortista muille kevyeen sävyyn (useinhan tällainen käytös on kypsymätöntä itsensäsuojelua). Se, että ei halua lasta, on mielestäni ehdottomasti paras syy tehdä abortti, joten en ymmärrä mitkä voisivat olla jonkinlaisia 'mukavuusabortteja' tai 'abortin käyttämistä ehkäisynä'. Ihmiset, jotka puhuvat näistä termeistä osoittavat sillä, etteivät oikeasti tiedä mitään abortin todellisuudesta ja niistä tilanteista, jotka siihen johtavat.

Mutta ymmärrän, että abortti on niitä asioita, joihin on helppo ottaa tuomitseva kanta ilman sen suurempia pohdintoja. Yleensä vasta jos oma itse tai joku läheinen päätyy aborttiin, kasvaa ymmärryskin aiheesta. Mun uskova, aborttia vastustanut ystäväni on mun abortin myötä pohtinut asiaa ihan eri kulmasta eikä koskaan lopulta minuakaan tuominnut vaan oli tukenani koko ajan. Tämä yhtenä esimerkkinä siitä, miten ihmisen mielipide voi muuttua kun asia koskettaa itseä tavalla tai toisella.

Voimia kaikille abortin kohdanneille!

Niin ja mie haluan korostaa, etten ole mikään tuomitsemaan ketään muuta tai toisten ajatuksia ja valintoja, tuo on vain minun oman pienen pääni (ja miehenkin kanssa keskusteltu tuo asia) ajatus ja lopputulos siihen. Kuten en muutenkaan toisten tekemisiä ja sanomisia halua yleensäkään tuomita. :D

Ihanaa että voitte miehen kans keskustella asioista ja olette samaa mieltä : )

Yhteistyössä