Voiko kahta rakastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se että antaa toiselle tilaa elämässään on irtaantumisen merkki. Olet oikeassa. Mutta sillä perusteella ettei suhteessa juttu lennä koko ajan ei voi suhdetta huonoksi tuomita.

Kyllä minä olen ihastunut tähän toiseen mieheen ihan hänenä itsenään, juuri sellaisena kuin hän on.

Olenkin yrittänyt olla pitämättä häneen mitään yhteyksiä (asumme eri paikkakunnalla), vaikka vaikeaa se on. Hänen kanssaan on niin helppo puhua eri asioista, ja minua kiinnostaa muutenkin miten hänellä on päivä mennyt, hänen tulevaisuuden suunnitelmistaan, ylipäänsä kaikki hänen jutut.

Kotona minun pitää katsella miestä, joka ei puhu minulle mitään muuta kuin autoista, työpaikastaan ja mitä ""kivaa"" hän on netistä löytänyt . Jos yritän kysellä, että tehtäiskö yhdessä jotain, niin ei häntä kiinnosta, tai ei kerkiä, etenkin jos katsoo koneella dokumentteja.
Ainut, milloin hän lepertelee minulle, halii ja pitää muutenkin hyvänä, on silloin jos hän haluaa seksiä, tai on suunnitellut lähtevänsä jonnekin.
Olemme olleet yhdessä yli neljä vuotta, ja pari vuotta on ollut tälläistä, ettei puhuta paljoa ja eikä tehdä yhdessä mitään.
Mietin vain miten pitkään jaksan tätä.
Olen pari kertaa lähtenytkin, mutta aina palannut, koska kihlattuni sanoo muuttuvansa. Ja niin hän on muuttunutkin- pari kuukautta jaksaa olla sellainen kun suhteemme alkuaikoina, sitten se lopahtaa, ei puhuta eikä tehdä mitään.

Rakastan todella paljon kihlattuani ja haluaisin niin kovasti yrittää että tämä suhde toimisi.
Olen puhunut naimisiin menostakin, mutta hän ei halua sitoutua vielä moneen vuoteen ja olenkin jo ajatellut, ettei se suhde ainakaan parempaan päin mene papin aamenen jälkeen, päin vastoin.
Tämä tilanne ahdistaa minua suunnattomasti, en teidä mitä tekisin ja mitä en.

Tämä toinen mies on juuri sitä mitä nyt tarvitsen; ystävä, jaksaa kuunnella minua ja on myös kiinnostunut minun ajatuksistani, on ""läsnä"" vaikka asuukin toisella paikkakunnalla. Tunnen olevani hänen seurassaan paljon onnellisempi kuin kihlattuni.

Ehkä minun kannattaisi pitää pientä taukoa kummastakin miehestä ja miettiä tarkkaan mitä haluan elämältäni ja kenen kanssa.

Sinun ei tarvitse valita näiden kahden miehen väliltä. Voit jättää valitsematta, sekin on ""statement"".

Oli ihminen parisuhteessa tai ei, ei kukaan muu saa sinua onnelliseksi kuin sinä itse. Sinun olisi hyvä kysyä itseltäsi, että haluatko kumppanin joka kehittää sinua sillä että hän käy hermoillesi vai haluatko kumppanin, jonka kanssa on vain helppo olla, mutta joka ei kehitä sinua mitenkään vaan jumittaa sinua.

Totta on, että parisuhde on kahdenkauppa ja sitä on todella hankalaa huolehtia ja hoivata yksin. On hyvä myös muistaa, että pariskunnilla, jotka ovat olleet yhdessä vuosikymmeniä, on ollut laskukausia, jotka ovat kestäneet vuosia. Silti he eivät ole luottaneet vaan uskoneet ja nimenomaan TAHTONEET selvittää suhteensa ongelmat.

Älä vertaa näitä miehiä toisiinsa, sillä se ei ole ketään kohtaan reilua. Et ole asunut ihastuksesi kanssa etkä jakanut hänen kanssaan arkea, hän voi olla juuri samanlainen todellisuudessa kuin kumppanisi. Jos vertaat näitä miehiä toisiinsa, teet molemmille karhunpalveluksen.

Missä vaiheessa kumppanisi lakkasi olemasta ""kaikki jota tarvitset""? Ja missä vaiheessa tuosta toisesta miehestä tuli se mies ""joka on kaikki mitä tarvitset""? Et voi muuttaa suhteenne ongelmia sillä, että vaihdat uuteen mieheen ja uuteen suhteeseen. Jos kumppanisi arkipäiväisyys rasittaa sinua, se on seikka joka tulee rasittamaan sinua kaikissa tulevissakin suhteissa. Et tule koskaan pääsemään sitä pakoon, vaikka kuinka yrität.

Oletko kysymyt kumppaniltasi, mitä hän kaipaa sinulta sen lisäksi, että olet luetellut hänelle, mitä itse kaipaat? Miehet eivät jaksa ikuisuuksiin jutella elämänsuunnitelmistaan, sisällöistään, ajatuksistaan, tunteistaa jne. sillä harvalla ne muuttuvat tiheästi. Miehellesi tärkeää ovat autot, mitä hän on löytänyt netistä jne. miksi väheksyt asioita, jotka hänelle ovat tärkeitä? Hänhän hyvänen aika kertoo ja jakaa itsestään jotain tärkeää!!

Oletko itse samanlainen kuin olit suhteenne alussa? Tuskin. Eikä ole miehesikään. Jos et tuota seikkaa ymmärrä, ei suhteennen tule koskaan onnistumaan. Ihmiset MUUTTUVAT. Kannattaa pitää mielessä erään 70 vuotiaan miehen sanonta: ""Vaikka minulla on ollut vain yksi vaimo, on kuin olisin ollut naimisissa 4 eri ihmisen kanssa.""

Suhde muuttuu ja arkipäiväistyy. Se ei ole alunhuumaa loputtomiin eikä yksikään mies ole unelmiesi kumppani, sillä unelmat ovat vain päänsisäisiä asioita. Sen sijaan sinun pitäisi arvostaa todellisuutta ja sitä mitä sinulla jo on.

Avaa silmäsi ja katso kumppaniasi uusin silmin.

""Teitä on vasta kaksi, armollisempaa on purkaa kihlaus kuin avioliitto.""

""Onko tuominnut huonoksi? En tietääkseni.""

Pitäiskikö näistä siis päätellä että mielestäsi ap:n suhde on oikein hyvä, mutta pitää silti purkaa?

""Olemme olleet yhdessä yli neljä vuotta, ja pari vuotta on ollut tälläistä, ettei puhuta paljoa ja eikä tehdä yhdessä mitään.
Mietin vain miten pitkään jaksan tätä. ""

Etkö todellakaan näe tässä mitään kuviota? Rakkauden ensihuuma menee ohi noin parin vuoden paikkeilla ja sen jälkeen seuraa arki. Luuletko, että tuon toisen miehen kanssa olisi lopulta mitenkään erilaista? Luuletko että hänen tulevaisuuden suunnitelmissaan riittäisi puhumista lopuksi elämää? Mieti myös oletko itse kihlattuasi kohtaan sama ihminen kuin suhteenne alussa. Suhteet muuttuvat ja arkipäiväistyvät. Kaikki! Muista tämä kun mietit mitä teet.

Jos todella rakastat kihlattuasi, rakastat häntä sellaisena kuin hän nyt on, arkisena mörököllinä. Jos taas et niin lähde suhteesta, mutta valmistaudu siihen että toinenkin mies ajan myötä muuttuu tutuksi, turvalliseksi ja tylsäksi.

Erittin hyvin kirjoitettu! Täyttä asiaa. Usein se ruoho vain näyttää niin paljon vihreämmältä siellä aidan toisella puolella varsinkin kun ollaan siinä iässä, että luullaan että on olemassa suhteita joissa arki ei astu kuvaan lainkaan.

Itse aina ensimmäisen poikaystäväni aikana kitisin kun hän ei puhunut kanssani mistään, ollut läsnä jne. Kaikki samat asiat kuin ap:llä. Suhde kaatui aikanaan (muihin seikkoihin tosin) ja löysin sen unelmien miehen joka puhuu ja pussaa ja kertoo tunteistaan. Kunnes vuotta myöhemmin totesin että eipä vaan puhukaan. Niin se vaan on, että puhumiset on aika nopeasti suhteessa puhuttu kun kenenkään elämästä ei loputtomasti uusia asioita kerrottavaksi löydy. No, mies on edelleen unelmieni mies, kiltti, hellä ja rakastava. Nyt osaan arvostaa sitä että viihdymme yhdessä silloinkin kun ei koko ajan ole jotain sanottavaa.

Joo. Voi tietenkin. Kerran kirjoitti yksi kokenut vanha ranskalainen kaiken kokenut bordellinen johtajatar, että jos nainen rakastaa kahta miestä, hän on hajonnut yksilö. Siis lienee tulkintani mukaan jonkinlainen skitsofreenikko. Onnea psykoudelle ja tervetuloa tänne vielä analysoimattomien psyykkisesti sairaiden kerhoon. Kyllä täällä vielä tilaa on :)

Hyvin pelkistetty tulkinta, hyvä tai huono. Tai että pitää purkaa/ei pidä.

On vain niin, että jos tuossa vaiheessa on valmis antamaan tilaa uudelle ihmiselle, suhde todennäköisesti on tulossa tiensä päähän eikä sitoumuksissa vain muodon vuoksi ole viisasta mennä pidemmälle. Armollisempaa on tehdä ratkaisut suuntaan tai toiseen tässä vaiheessa, eikä sitten, kun siinä on mukana muitakin. Ja kun päätöksen on tehnyt, elää sen kanssa eteenpäin ilman takapeiliin vahtimista ja jarrut päällä. Elämä on muuttuvaa, parisuhde on muuttuva. Silloin, kun näin voimakkaasti on pohtimassa perusarvoja, kun toinen mies saa aikaan isoja huomioita ja miettimisiä, on vakavaa syytä miettiä ratkaisujaan.

Vaikka arki tulee kaikkiin suhteisiin, jonkun toisen kanssa sitä arkea on parempi elää kuin toisen. Se riippuu siitä, miten paljon on yhteistä ajatusten, arkisten päämäärien ja arvomaailmojen suhteen. Kokemuksen ja erehdyksen kautta olen sen omalla kohdallani oppinut, muut ympärilläni omilla kohtaloillaan vahvistaneet.

Tuohon voisi sanoa että: ""Mieti helvetin tarkkaan mitä sä tahdot ennenkuin sanot että sä tahdot""

Parempi vaihtaa ajoissa jos siltä tuntuu jo tuossa vaiheessa. Myöhemmin keskustelutaito vain korostuu parisuhteen ylläpidossa.

Yhteistyössä