Voiko eskariin menoa lykätä vuodella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En suosittelisi eskarin lykkäämistä. Eskarivuoden aikana lapset kasvaa henkisesti huimasti. Minkä aikana tilannetta voidaan katsoa uudelleen. Mutta on hyvä että eskariopettajat ja muu henkilökunta tietävät, että voivat tukea lastasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kulkee lapsen mukana hän saa olla aina selittelemässä miksi on muita vanhempi, varsinkin murkkuna voi olla kova paikka. Mutta jos muutatte toiseen maahan voi olla hyväkin vaihtoehto...
En tiedä, mutta älä nyt puhu hömppöjä jostain rahasta ja maksuttomuudesta, tulee vastenmielinen olo.

Ei se nyt aina mukana kulje. Enemmän se leima elää niiden vanhempien päässä kuin lasten.

Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
kulkee lapsen mukana hän saa olla aina selittelemässä miksi on muita vanhempi, varsinkin murkkuna voi olla kova paikka. Mutta jos muutatte toiseen maahan voi olla hyväkin vaihtoehto...
En tiedä, mutta älä nyt puhu hömppöjä jostain rahasta ja maksuttomuudesta, tulee vastenmielinen olo.

Ei se nyt aina mukana kulje. Enemmän se leima elää niiden vanhempien päässä kuin lasten.

Kyllä minun ollessani ala-asteella noita erivuotisia katsottiin vähän kieroon. Selityksiä ainakin kyseltiin lasten kesken. Yleensä siitä sai myös vähän tyhmän leiman, jos oli vanhempi kuin muut, koska yleensä se tarkoitti, että oli oppimisvaikeuksien takia jäänyt ekalla luokalleen tai sitten ei vaan ollut koulukypsä ajallaan. Me ainakin tajuttiin tommoset ja ne eli sanattomina viesteinä lasten keskuudessa.

Samalla tavalla kun nuorempia pidettiin tosi älyköinä, kun ne oli hypänneet yhden luokan yli.

En tekisi lapselle tuota ilman painavaa syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Vähän asian vierestä, mutta jos loppuvuoden lapsen kouluunmenosta saa huoltaja päättää, niin miten on alkuvuoden lapsen kohdalla?

Jos lapsi syntyy tammikuun 15. päivä, niin meneekö hän kouluun automaattisesti 6-vuotiaana, 7-vuotiaana, vai voivatko vanhemmat ikäänkuin päättää vähän samalla tapaa kuin loppuvuodenkin lapsi?

Ei silloin joutuu maksamaan koulukypsyystestit, jotta lapsi pääsisi kouluun vuotta aikaisemmin. Lisäksi ei saa maksutonta esiopetusta.

Aika outoa, että tilanne on näin eri sitten loppuvuoden lapsilla. Hiukan epäilen, että siirto onnistuisi kovin helposti ap:n lapselle.

Ainoastaan maahanmuuttajalapsilla koulunaloitusikä on "helppo" siirtää. Kielitaidon takia. Ap asuu ilmeisesti maahanmuuttajataustaisella alueella, jos koulusiirrokkaita on kovin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja miltsu:

Kyllä minun ollessani ala-asteella noita erivuotisia katsottiin vähän kieroon. Selityksiä ainakin kyseltiin lasten kesken. Yleensä siitä sai myös vähän tyhmän leiman, jos oli vanhempi kuin muut, koska yleensä se tarkoitti, että oli oppimisvaikeuksien takia jäänyt ekalla luokalleen tai sitten ei vaan ollut koulukypsä ajallaan. Me ainakin tajuttiin tommoset ja ne eli sanattomina viesteinä lasten keskuudessa.

Samalla tavalla kun nuorempia pidettiin tosi älyköinä, kun ne oli hypänneet yhden luokan yli.

No täytyy kertoa tämä sitten koulunlykänneelle, jolta kyselin onko hänelle koskaan painotettu luokkakavereiden kesken sitä, että on vuoden vanhempi. Tai että onko häntä kiusattu siitä tai kyselty paljon. Yläasteikäinen murrosikäinen kolli ajelee ainakin tavan tyytyväisenä mopollaan kouluun muiden odotellessa vuoroaan :xmas:

Niin ja vastaus oli muuten "ei" noihin kyselyihini. Juu, enemmän hänelle itselleen oli siitä kyselyä vanhemmiltaan ennen koulun aloittamista, kun muut eskarikaverit aloitti koulun ja hän ei. Mutta siihen se huoli sitten jäikin.

Alkuperäinen kirjoittaja taiga:
Aika outoa, että tilanne on näin eri sitten loppuvuoden lapsilla. Hiukan epäilen, että siirto onnistuisi kovin helposti ap:n lapselle.

Ainoastaan maahanmuuttajalapsilla koulunaloitusikä on "helppo" siirtää. Kielitaidon takia. Ap asuu ilmeisesti maahanmuuttajataustaisella alueella, jos koulusiirrokkaita on kovin paljon.

Onnistuu se kuulemma, olen kysynyt :)

Ja onhan täällä maahanmuuttajia jonkin verran, tosin mun tuntemista koulusiirrokkaista (uusi sana mulle :) ) vain yksi on maahanmuuttajaperheen lapsi. Muilla on ollut syynä mm. ulkomailla asuminen kesken lapsen koulunkäynnin (eli on pidetty välivuosi, eikä lasta ole kotikoulutettu tai lapsi ei ole käynyt kohdemaassa koulua), yhdellä se ettei ollut vielä koulukypsä.

Alkuperäinen kirjoittaja miltsu:

No täytyy kertoa tämä sitten koulunlykänneelle, jolta kyselin onko hänelle koskaan painotettu luokkakavereiden kesken sitä, että on vuoden vanhempi. Tai että onko häntä kiusattu siitä tai kyselty paljon. Yläasteikäinen murrosikäinen kolli ajelee ainakin tavan tyytyväisenä mopollaan kouluun muiden odotellessa vuoroaan :xmas:

Niin ja vastaus oli muuten "ei" noihin kyselyihini. Juu, enemmän hänelle itselleen oli siitä kyselyä vanhemmiltaan ennen koulun aloittamista, kun muut eskarikaverit aloitti koulun ja hän ei. Mutta siihen se huoli sitten jäikin.

Ystävän lapsi ei myöskään ole tuntunut kärsivän siitä, että on vuotta alemmalla luokalla kuin hänen vuosikertansa yleensä :)

Ja eskarin siirrolla vältettäisiin juuri tuokin, että muut eskarikamut menee kouluun ja meidän tyttö ei mene...

Ööö, selittäkää mulle yksi juttu. Miten joulukuun loppupuolella 7-v täyttävä on vuoden vahnempi tammikuun alussa 7-v täyttäviin luokkakavereihinsa verrattuna?? Näinhän se olisi, jos joulukuussa syntynyt aloittaisi koulun vuotta myöhemmin kuin pitäisi syntymävuoden perusteella.

Miksi tungen tähän ketjuun, johtuu siitä, että mulla sattuu olemaan melkein päivälleen samanikäinen lapsi kuin AP:llä :) Eskarihakemus kolahti luukusta ennen joulua ja nyt pitää päättää hakeeko sitä paikkaa. Kai me haetaan, vaikka alkusyksystä kyllä en ollut niinkään varma asiasta. 5-v neuvola on vasta ensi viikolla, joten vielä ehtii terkkarinkin kanssa jutella ennenkuin täytyy se lappu palauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanope:
En suosittelisi eskarin lykkäämistä. Eskarivuoden aikana lapset kasvaa henkisesti huimasti. Minkä aikana tilannetta voidaan katsoa uudelleen. Mutta on hyvä että eskariopettajat ja muu henkilökunta tietävät, että voivat tukea lastasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Eskarihan ei ole pakollinen, joten miksi sitä ei voisi vain jättää välistä? Lapsihan voisi silti aloittaa koulun oikeaan aikaan, vaikka ei oliskaan osallistunut eskariin, mikäli keväällä näyttäisi siltä että on koulukypsä. Samalla tavallahan se lapsi kypsyy sen vuoden aikana, olipa sitten eskarissa, päivähoidossa tai kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Ööö, selittäkää mulle yksi juttu. Miten joulukuun loppupuolella 7-v täyttävä on vuoden vahnempi tammikuun alussa 7-v täyttäviin luokkakavereihinsa verrattuna?? Näinhän se olisi, jos joulukuussa syntynyt aloittaisi koulun vuotta myöhemmin kuin pitäisi syntymävuoden perusteella.

Miksi tungen tähän ketjuun, johtuu siitä, että mulla sattuu olemaan melkein päivälleen samanikäinen lapsi kuin AP:llä :) Eskarihakemus kolahti luukusta ennen joulua ja nyt pitää päättää hakeeko sitä paikkaa. Kai me haetaan, vaikka alkusyksystä kyllä en ollut niinkään varma asiasta. 5-v neuvola on vasta ensi viikolla, joten vielä ehtii terkkarinkin kanssa jutella ennenkuin täytyy se lappu palauttaa.

Se lapsi on erivuotinen ja johonkin se raja on laitettava milloin mennään kouluun. Voisihan se olla myös vaikka, jos on täyttänyt 7 ennenkuin koulut sinä vuonna alkavat. Mikä ehkä olisi huono systeemi koulunalkamisen vaihdellessa kunnittain ja kouluittain. Tai sitten niin, että jo on täyttänyt 7 v ennen syyskuun ensimmäistä, jolloin kunkin lukuvuoden koulunaloituspäivä ei vaikuttaisi niin paljon.
Se on kuitenkin laitettu syntymävuoden mukaan mikä on helppoa papereita lähettäessä.

Jos lapsi on syntynyt eri vuonna kuin ikätoverinsa eihän sitä välttämättä kukaan lapsi edes pahemmin huomaa. Jos asia tulee ilmi se todennäköisemmin herättää luokkatovereissa hämmennystä (miksi pekka on meidän luokalla vaikka on vanhempi kuin raija, joka on tokalla?) ja silloin on aihetta tukea eri-ikäisen luokkakaverin itsetuntoa, ettei hän kokisi huonommuutta.

Lapseni luokalla on (yläaste) 2 lasta jotka ovat vuoden vanhempia ja kyllä siitä jatkuvasti on puhetta poikien kesken koko ajan verrataan..
Toisilla ei asia kulje mukana, toisilla kulkee.
Minä en ottaisi tuollaista leimaa lapselleni kuin erittäin painavien syiden takia (lapsen kehityksessä). Ap toki tekee omat ratkaisunsa.
Uskoisin kyllä, että joutuu selittelemään asiantuntijoille ja kuten joku jo kertoikin, "keksimällä keksimään" lapsen kehityksessä jotain viivettä. Muuten ei myöntäjää lausuntoa varmasti tule.

Uskoisin kyllä, että joutuu selittelemään asiantuntijoille ja kuten joku jo kertoikin, "keksimällä keksimään" lapsen kehityksessä jotain viivettä. Muuten ei myöntäjää lausuntoa varmasti tule.

Ei pitäisi joutua, kyllä mulle on sanottu että pelkkä ilmoitus riittää.

Kaveri otti aikoinaan lapsensa koulusta pois kesken ekan luokan syyslukukauden, ilmoitti että he lähtevät nyt ulkomaille ja lapsi aloittaa ekan luokan uudelleen seuraavana syksynä, ja sekin onnistui ihan noin vaan, vaikka siis lapsi oli jo oppivelvollisuuden piirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä poika syntynyt 26.12. ja me mietimme myös tota eskarin lykkäystä. Sitä sitten pk:ssa kyseltiin ja sieltä lupasivat asiaa selvitellä. Meidän kaupungin kanta ainakin oli sitten se, että eskari käydään silloin kun on sen oikea aika ja sitten tuplataan jos on tarvetta. Eli täällä ei eskariin menoa lykätä.

Me pähkäilimme pitkään mitä teemme ja pojan kävi silloin eskari keväänä ELTO arvioimassa. Sitten pidimme vanhempien, ELTO:n ja LTO:n välillä keskustelutuokion pojasta ja hänen tilanteestaan. Heidän viestinsä oli selvä että poika kouluun vaan, pitkästyisi jos joutuisi eskarin tuplaamaan.

Meillä poika osasi lukea, kirjoittaa, laskea yhteen- ja vähennyslaskuja, kertolaskut hallitsi ja helppoja jakolaskuja, hän osasi kellon täysin ym. Eli oli tietopuolella täysin valmis kouluun.

No poika aloitti syksyllä koulun ihan normiaikaan ja ihan hyvin mennyt,

mutta kyllä poika on välillä tosi väsynyt. Huomaa kyllä pojasta että kyllä se koulu on täyttä työtä. Mutta täytyy sanoa että meidän kohdalla ainakin oli aivan oikea päätös aloittaa koulu ihan oikeaan aikaan, huolimatta siitä että poika on loppuvuoden lapsi.

No mitäs suotta ekaluokallelaittamaan kun noin jo kaikki osasi!! mitä siellä enään oppi? suoraan vaan 4 lle luokalle kunkerto ja jako laskutkin osaa

Mun mielestä on hassua, että lykkäät eskariin menoa ilman pätevää syytä. Esim. meidän poika (synt 21.12) meni 0 luokalle ihan koulukypsyystestien perusteella+ psykologin testien jälkeen.
Ei ollut vielä koulukypsä. Tunnen kyllä loppuvuodesta syntyneitä lapsia joilla ei ole ollut mitään ongelmaa koulussa eli kypsyminen on yksilollistä. Poikaa harmitti silloin aikoinaan tosi paljon, kun eskarikaverit siirtyi ekalle..

Ketkähän ne on niitä leimaajia loppujenlopuksi? Lapset vai heidän vanhempansa. Mä en henk.koht jaksa uskoa että lapset NYKYISIN katsovat kieroon vaikka luokalla on yksi ikätasoaan vanhempi. Ehkä joskus aiemin on noin voinut ollakin, vuonna sukset&pipo. Nykyisinhän tuo ei ole kovinkaan harvinaista, että kouluunmenoa lykätään. Ja jos lapset sitä kotona ihmettelee, että miksi joku on vanhempi, niin vanhemat voi fiksusti selittää sen heille. Mua harmittaa sairaasti etten lykännyt esikoisen kouluunmenoa vuodella. Itse olin sitä mieltä että se olisi viisasta, mutta testit sanoivat toista. Niinhän siinä sitten kävi, että poika tuplasi kakkosluokan. MUTTA, eipä siitäkään ole pojalle ikinä ollut ongelmia, vaikka tuplasi

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mun mielestä on hassua, että lykkäät eskariin menoa ilman pätevää syytä. Esim. meidän poika (synt 21.12) meni 0 luokalle ihan koulukypsyystestien perusteella+ psykologin testien jälkeen.
Ei ollut vielä koulukypsä. Tunnen kyllä loppuvuodesta syntyneitä lapsia joilla ei ole ollut mitään ongelmaa koulussa eli kypsyminen on yksilollistä. Poikaa harmitti silloin aikoinaan tosi paljon, kun eskarikaverit siirtyi ekalle..

Enhän mä niin tee =). Pätevä syy kyllä on, vaikkei se olekaan se, ettei lapsi olisi vielä kypsä menemään eskariin.

Mä en epäröisi hetkeäkään jos mulla olis joulukuun lapsi ja mahdollisuus siirtää koulun alkamista vuodella. Mitä pidempään lapsi saa olla pieni, sen parempi. Ilman muuta siirtäisin siis vaikka ei olis edes mitään varsinaista syytä (siis mitään tuommoista joka ap:llä on).

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Eihän eskari ole edes pakollinen, joten varmasti voi siirtää. Mitä ajattelet 0 luokka vaihtoehdosta?

Se ei ole ratkaisu tähän "ongelmaan", koska kyse ei ole koulukypsyydestä vaan jostain muusta.

No en tiedä teidän syytä, mut jos ajatellaan vaikka sellasta vaihtoehtoa et viettäisitte vuoden jossain ulkomailla, niin mun ymmärtääkseni lapsi voisi hyvin siirtää eskaria vuodella.

Eipä ollut mitään eskareita kun meidän poika meni kouluun ja täytti joulukuussa 7 vuotta, hyvin tuo pärjäsi. Vanhin syntyi tammikuussa enkä kyllä aatellut häntäkään yrittää kouluun aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai, ihan ymmärrettävää jos lapsen kehitys tukee tuota odottamista. mutta se mitä ap on tytöstään kertonut, tämä on suurinpiirtein joka asiuassa ikätovereitaan edellä ja pitkänä tyttönä nyt jo aikavamman näköinen ja oloinen.

Siski tuntuu oudolta lykätä koulunalkua lapsella joka olisi siihen kypsä jo aiemminkin. Luulisi että lapsi turhautuu jos on vaikka osannut jo lukea ja laskea monta vuotta ennen kouluunmenoa, voi eka luokka olla aika tylsää. Muutenkin se että tuolloin erottuu pituutensa vuoksi huomattavasti porukasta ei tee hyvää sekään.

Ilmeisesti ap:n perheellä on siis todella vakavia syitä taustalla tähän päätökseen, tuossa kun mikään muu paitsi se loppuvuodesta syntyminen ei tue koulun lykkäystä. Tuossa sitä käytetään vielä tekosyynä.

En ymmärrä perustelujasi. :) Ei kaikkien ole pakko olla samaa, harmaata massaa, toiset ovat lyhyempiä, toiset pitempiä. Joku osaa lukea ja laskea 4-vuotiaana, eikä silti ole koulukypsä, onneksi.

Omat muksuni eivät pitkästyneet ekalla(kaan) luokalla, vaikka ns. kirjaopit olivatkin jo hallussa. Koulu on muutakin, kuin lukemista ja laskemista.

Ap:lä lienee huolella ajateltuna syyt ja seuraukset. Ei aina tarvitse mennä samassa liekanarussa ja vanhemman velvollisuus on toimia sen mukaan, minkä näkee lapselleen parhaaksi.