Voiko eskariin menoa lykätä vuodella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kulkee lapsen mukana hän saa olla aina selittelemässä miksi on muita vanhempi, varsinkin murkkuna voi olla kova paikka. Mutta jos muutatte toiseen maahan voi olla hyväkin vaihtoehto...
En tiedä, mutta älä nyt puhu hömppöjä jostain rahasta ja maksuttomuudesta, tulee vastenmielinen olo.

No se rahajuttuhan oli vaan vastaväite näille "olet itsekäs"- kommenteille. Helpommalla ja halvemmallahan tässä päästäisiin, jos lapsi EI lykkäisi eskariin- ja kouluunmenoaan!

Jo mun kouluaikana samalla luokalla oli kahta eri vuosikertaa, nykyään näitä on vielä enemmän kuulemma, eli en usko lapsen tuosta traumatisoituvan. Teininä heittäytyy taatusti draamakuningattareksi mutta sen hän tekee joka tapauksessa, se kuuluu ikään :D

Vähän asian vierestä, mutta jos loppuvuoden lapsen kouluunmenosta saa huoltaja päättää, niin miten on alkuvuoden lapsen kohdalla?

Jos lapsi syntyy tammikuun 15. päivä, niin meneekö hän kouluun automaattisesti 6-vuotiaana, 7-vuotiaana, vai voivatko vanhemmat ikäänkuin päättää vähän samalla tapaa kuin loppuvuodenkin lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Yleensä koululykkäyspäätöstä ei tehdä vielä tossa vaiheessa. Lapsi menee normaalisti eskariin ja esikouluvuoden aikana arvioidaan lapsen koulukypsyys. Ja sen jälkeen mietitään jatko. Monet kehittyvät kovastikin eskarivuoden aikana ja kouluunmeno onnistuu.

No ONNISTUU se kouluunmeno ihan varmasti, sitä en epäile ollenkaan :D. Tyttö osaa nyt jo esim. helpohkoja yhteen- ja vähennyslaskuja, lukea ja kirjoittaa jonkin verran, aakkoset, viikonpäivät, kuukaudet, kellon tuntee aika hyvin, ryhmässä toimii hienosti...ja on siis juuri 5 v täyttänyt. Mutta ei me siksi ollakaan kouluunmenoa lykkäämässä, etteikö hän siellä pärjäisi. Oikeus siihen meillä on, ilman mitään kypsyyskokeita tms; pelkkä huoltajan ilmoitus riittää (siitä oon ottanut selvää ) koska kyseessä on loppuvuoden lapsi.

Aivan naurettavaa lykätä koulunkäyntiä vuodella, JOS tämä on ainut syy siihen! :o

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Vähän asian vierestä, mutta jos loppuvuoden lapsen kouluunmenosta saa huoltaja päättää, niin miten on alkuvuoden lapsen kohdalla?

Jos lapsi syntyy tammikuun 15. päivä, niin meneekö hän kouluun automaattisesti 6-vuotiaana, 7-vuotiaana, vai voivatko vanhemmat ikäänkuin päättää vähän samalla tapaa kuin loppuvuodenkin lapsi?

En tiedä, vaikka pitäisi kai tietää kun toinen lapsista on syntynyt 2.1. :xmas:
Mutta luulisin, että tuossa tapauksessa tehdään koulukypsyystestit.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Aivan naurettavaa lykätä koulunkäyntiä vuodella, JOS tämä on ainut syy siihen! :o

No montakohan kertaa mä oon jo kertonut, että syyt on jotkut muut. Tuo on vaan se juttu, joka antaa meille mahdollisuuden näin toimia.

Äh, en sano enää mitään. Pitäisi selittää perheen tarkat ja monimutkaiset, edelleen keskeneräiset tulevaisuudensuunnitelmat, että joku tajuaisi mistä on kyse. Ja sitä en aio tehdä, en vielä kun kaikki on kesken ja siihen että asia on ajankohtainen on vielä matkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin miksi sitä pitäis siirtää kun neitis kerran on niin fiksu ja muutenkin niin hyvä?

Aivan,meilläkin on joulukuussa syntynyt lapsi ja menee syksyllä eskariin ja on siis vasta 5 vuotta.

No jospa teidän perhe on eri asia kuin meidän perhe, ja teidän elämä/tulevaisuus on erilainen kuin meidän? :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Niin tai eiks olis hyvä että huoltaja saa päättää milloin lapsi aloittaa koulun,on lapsi sitten syntynyt mihin aikaan vuodesta tahansa.
Joko "oikeaan" aikaan,vuotta aiemmin tai vuotta myöhemmin kuin "pitäisi"...
;)
:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä sain saman vastauksen syksyllä kun puhuin asiasta, mutta en niellyt sitä purematta :snotty:

Pitää vielä neuvotella tytön lto:n kanssa, ja tytön itsensäkin kanssa toki, ennen kun tehdään se lopullinen päätös. Voisihan eskarinkin kahdesti käydä, mutta mutta...ajatus ei tosiaan kiehdo :|
Munkin täytyy jututtaa joitain asiantuntijoita. Tuolla meidän tytöllä on häikkää motoriikassa ja kielenkehityksessä, että vaikuttaako ne miten. Tyttö on kotihoidossa ja mä mieluummin laittaisin hänet vuodeksi päiväkotiin ennen eskaria. Kuin jos toinen vaihtoehto on, että eskari kahteen kertaan. Täällä vain nuo päivähoitopaikat ovat kiven alla, jos hakee virikkeen takia, niin sitä ei takuulla saa. :snotty: Mutta jos saisi jonkun lääkärin lausunnon, niin sittenhän se olisi "pakko" löytyä. :saint:

Jos sulla on puhe- tai toimintaterapeutin tai lääkärin lausunto kuntouttavan toiminnan tarpeesta, niin ihan sillä perusteella pitäisi saada ainakin puolipäivähoitopaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Kypsä ei-jaksa-kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä sain saman vastauksen syksyllä kun puhuin asiasta, mutta en niellyt sitä purematta :snotty:

Pitää vielä neuvotella tytön lto:n kanssa, ja tytön itsensäkin kanssa toki, ennen kun tehdään se lopullinen päätös. Voisihan eskarinkin kahdesti käydä, mutta mutta...ajatus ei tosiaan kiehdo :|
Munkin täytyy jututtaa joitain asiantuntijoita. Tuolla meidän tytöllä on häikkää motoriikassa ja kielenkehityksessä, että vaikuttaako ne miten. Tyttö on kotihoidossa ja mä mieluummin laittaisin hänet vuodeksi päiväkotiin ennen eskaria. Kuin jos toinen vaihtoehto on, että eskari kahteen kertaan. Täällä vain nuo päivähoitopaikat ovat kiven alla, jos hakee virikkeen takia, niin sitä ei takuulla saa. :snotty: Mutta jos saisi jonkun lääkärin lausunnon, niin sittenhän se olisi "pakko" löytyä. :saint:

Jos sulla on puhe- tai toimintaterapeutin tai lääkärin lausunto kuntouttavan toiminnan tarpeesta, niin ihan sillä perusteella pitäisi saada ainakin puolipäivähoitopaikka.
Kiitos viestistä! :flower: Uskon että lausunnot saadaan tarvittaessa, niin puhe- kuin toimintaterapeutilta ja varmaan lääkäriltäkin. Nuo asiat ovat sinänsä tuttuja, kun esikoinenkin sai aikoinaan tarhapaikan "kuntoutuksen takia". Mutta siitä on aikaa yli 10v ja paikkakuntakin on muuttunut välillä.

:flower:

Mun mielestä AP tekee viisaan ratkaisun. Lapsilla on kyllä aikaa käydä koulua.
Meillä lokakuun lapsi menee myös vuoden myöhemmin kouluun. Hänellä on leikit pahasti kesken :)

Alkuperäinen kirjoittaja mi:
Meillä lokakuun lapsi menee myös vuoden myöhemmin kouluun. Hänellä on leikit pahasti kesken :)

Jos lapsella ei ole kehityksessä syytä olla menemättä. Vanhempien suunnitelmat (muuttamiset/työt, perheenlisät) ihan sama EI ole lapsen kannalta mitään syitä lykätä!

Jos lapsella ei ole kehityksessä syytä olla menemättä. Vanhempien suunnitelmat (muuttamiset/työt, perheenlisät) ihan sama EI ole lapsen kannalta mitään syitä lykätä!

Lapsellekin tietynlainen pysyvyys lienee kuitenkin hyvä juttu, eikä sellainen että tulee useampia suuria muutoksia suht lyhyessä ajassa...

Hei! Meillä on joululapsi, mutta sain käydä aikamoisen taiston siitä, että koulun aloitusta lykätään. (Eli siis eskari vuodella eteenpäin ja siitä sitten kouluun.) Koulupsykologin käyntejä ja lausuntoa yms. Nykyisin meidän tyttö on kolmosella, vaikka pitäisi olla nelosella. Ei olla päivääkään kaduttu päätöstä, tyttö ei mitenkään eroa luokkalaisistaan. Psykologi löysi sitten ehkä hidastunutta neuvojen vastaanottamiskykyä, kun oikein patistin. Näin meillä.

mun poika on nyt eskarissa ja syntynyt siis 2002, ryhmässä on kaksi 2001 joulukuussa syntynyttä ja ovat eka kertaa eskarissa, vanhemmilta en oo kysynyt mutta toisen äiti sanoi jo päiväkodissa että laittavat vuoden myöhemmin kouluun. Mä luulisin että on vain ilmoitusluontoinen asia

mun poika on nyt eskarissa ja syntynyt siis 2002, ryhmässä on kaksi 2001 joulukuussa syntynyttä ja ovat eka kertaa eskarissa, vanhemmilta en oo kysynyt mutta toisen äiti sanoi jo päiväkodissa että laittavat vuoden myöhemmin kouluun. Mä luulisin että on vain ilmoitusluontoinen asia

No, kyllä perheen asiat vaikuttaa. Tietenkin. Sen koulun käynnin kanssa elää kuitenikin koko perhe. Mikä tukee lapsen oppimista paremmin kuin se , että koulun aloitus aika sopiva ja vanhemmilla on aikaa ja esim. asuinpaikka on päätetty ja näin ei tule muuttoja tms. muita muutoksia heti koulun alettua. Ja lapsi joka rakastaa leikkimistä on täysin oikeutettu siihen. Kyllä noilla muksuilla on koko elämä aikaa.
Ja viellä sekin, että jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa sen mukaan mikä parhaiten heille sopii. Siitä on hyvä lähteä tukemaan pientä koululaista.

Mun likka on s.10.12, on nyt eskarissa, ja aloittaa koulun syksyllä 2009.
Hyvin on mennyt eskarissa, ja emme edes ajatelleet, että kouluun menoa lykättäisiin, kun on loppuvuodesta syntynyt. Eskari ryhmässä on vielä 5 joilla myöhemmin syntymäpäivät, kuin 10.12 ja kaikki laoittvata koulun samaan aikaan.
Tosi reipas lapsi ja hyvin on mennyt eskarissa. Innolla odottaa koulun alkamista.
Nythän se on tammi-helmikuun vaihteessa se kouluun ilmoittautuminen :).

Järkipuhetta.

Lapsuus on lyhyt, mutta oppiminen jatkuu koko elämän, ei vain koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Järkipuhetta.

Lapsuus on lyhyt, mutta oppiminen jatkuu koko elämän, ei vain koulussa.

Tottakai, ihan ymmärrettävää jos lapsen kehitys tukee tuota odottamista. mutta se mitä ap on tytöstään kertonut, tämä on suurinpiirtein joka asiuassa ikätovereitaan edellä ja pitkänä tyttönä nyt jo aikavamman näköinen ja oloinen.

Siski tuntuu oudolta lykätä koulunalkua lapsella joka olisi siihen kypsä jo aiemminkin. Luulisi että lapsi turhautuu jos on vaikka osannut jo lukea ja laskea monta vuotta ennen kouluunmenoa, voi eka luokka olla aika tylsää. Muutenkin se että tuolloin erottuu pituutensa vuoksi huomattavasti porukasta ei tee hyvää sekään.

Ilmeisesti ap:n perheellä on siis todella vakavia syitä taustalla tähän päätökseen, tuossa kun mikään muu paitsi se loppuvuodesta syntyminen ei tue koulun lykkäystä. Tuossa sitä käytetään vielä tekosyynä.