voiko armeijaa välttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärsii sivussa koko perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
mutta kun ei sitä käskyjen ja sääntöjen tottelua kotona opeteta niin se opitaan sitten viimeistään intissä... se on se pointti... ja se on ihan vaan hyväksi niille ressukoille...

Sinusta en tiedä, mutta minä olen se joka opettaa säännöt ja käskyjen noudattamisen, ei armeija. Minä olen lasteni kasvattaja, ei armeija.

sehän on kun opetetaan ettei ketään tarvitse kunnioittaa, kunnioitus on ansaittava, ei poliisia eikä muitakaan... vartijathan nyt on ihan alinta paskaa.. kukaan ei niihin teineihin enää pysty ja kohta inttikin on niin leppoisa laitos ettei sekään enää mitään korjaa..
teinit mesoaa ja tekee mitä huvittaa ja aikusienakin sama homma, ollaan niin totuttu siihen että ei tarvii msitään vastata ja mitään ei ole pakko tehdä...sitten onkin ongelmana nihkeät työnantajat jotka kehtaavat rutista että töihin pitäis tulla ajallaan ja hommat pitäis hoitaa... ja palkkakaan ei ole sitä mitä haluais.. sitten äidit ja isit voi lohdutella lapsiaan että voi voi kun ei ne vaan ymmärrä sun potentiaalia ja kyvykkyyttä.. ne on vaan tyhmiä...
Ei pidä kuitenkaan yleistää :) Mä olen kasvattanut omat lapseni juuri niin, että kunnioitus pitää ansaita. Tottelemaan voi joutua sellaistakin ihmistä, jossa ei ole mitään kunnioittamisen arvoista, mutta kunnioitus ja totteleminen ovatkin kaksi ihan eri asiaa. Kasvatuksesta huolimatta kuopus odottaa ihan intopinkeenä, että pääsisi inttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Kyllä täällä on julmia ja ymmärtämättömiä vastauksia. Itsekin olin vielä tuossa iässä herkkä ja hiljainen ja kutsunnat, vanhempien miessukulaisten asenteet ja armeijaan meno olisivat olleet kovia paikkoja minulle. Tuskin olisin saanut suutani auki kutsunnoissa ja olisin ajatellut, että armaijaan on mentävä, koska niin "kuuluu tehdä", vaikka olisin pelännyt kuinka.

Kuitenki minustakin on tullut oikein hyvä ihminen, joka osaa hoitaa omat ja lastensa asiat, vaikka olinkin vielä parikymppisenä todella ujo. :) Ap:n poika on vielä herkässä ja haavoittuvassa iässä. Katsokaa vaikka suomalaisten nuorten miesten itsemurhatilastoja ja miettikää mikä mättää. Myös armeija-aikana tehdään paljon itsemurhia. Useimmista näistäkin nuorista olisi kasvanut varmasti kunnon miehiä, jos he olisivat saaneet kasvaa rauhassa ilman valtavia paineita siitä minkälainen miehen kuuluu olla, että hän on "oikea mies". Esimerkiksi kiusaaminen jättää valtavat arvet itsetuntoon ja vie vuosia, että ihminen saa kasattua taas itsensä niistä palasista - ja se kyllä onnistuu, jos eivät kanssaihmiset ole jatkuvasti lyttäämässä nuoren ihmisen itsetuntoa uudestaan ja uudestaan.

Ap:lla on varmasti hieno poika. Tue poikaa hänen ratkaisuissaan, äläkä välitä muiden kommenteista. Pojastasi kasvaa hyvä mies, kun hänelle annetaan siihen aikaa ja perhe on hänen tukenaan.

voi hyvänen aika, ehkä nämä kaikki ongelmat johtuvat juurikin siitä kun ei opita että jotkut asiat on vaan pakko tehdä, aikuiseksi on kasvettava ja vastuu on kannettava... |O
en mie ymmärrä tätä asennetta että 18 v on vielä teini, ihme kun ei lapsi.. pitää niin kovasti silitellä ja kannustaa.. paskan marjat, aikuinen ihminen se on ja sen täytyy osata huolehtia itsestään ja omista asioistaan... ellei oel jollain tasolla jälkeenjäänyt...
mie en ymmärrä, kohta varmaan 30 on nuori aikuinen.. vasta opettelee vastuun kantamista ja itsestään huolehtimista :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
mutta kun ei sitä käskyjen ja sääntöjen tottelua kotona opeteta niin se opitaan sitten viimeistään intissä... se on se pointti... ja se on ihan vaan hyväksi niille ressukoille...

Sinusta en tiedä, mutta minä olen se joka opettaa säännöt ja käskyjen noudattamisen, ei armeija. Minä olen lasteni kasvattaja, ei armeija.

joo, vanehmmat opettaa lapsilel säännöt mutta kun sen lapsen on myös toteltava näitä yhteiskunnan sääntöjä, totella virkavallan käskyjä.. jos opetat sen lapsellesi niin hyvin menee, valtaosa kun ei sitä opeta niin se jää armeijan kontolle...

nykyään homma toimii näin: ehkä ontuva esimerkki mutta koittakaa kestää

jos näen edessäni poliisinn joka huutaa mulle että mene maahan!! niin mähän menen koska se on poliisi joka käskee, nykynuoret jää seistä tönöttämään ja uhmailevasti kysyy että miks v*tussa, miks mun pitäis, mikä sä oot mua määräämään.. ja siinä vaiheessa olikin sitten se kuula kallossa.. koska oletettavasti se poliisi käskisi menemään maahan siksi kun on vaaratilanne... ;)
joskus se vaan on toteltava käskyjä, vaikka olisi aikuinen ihminen, oli se käskijä sitten poliisi,palokunta ym. työnantaja tai vartija.. kun ei tottele muuttuu elämä niin kovin paljon hankalammaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Kyllä täällä on julmia ja ymmärtämättömiä vastauksia. Itsekin olin vielä tuossa iässä herkkä ja hiljainen ja kutsunnat, vanhempien miessukulaisten asenteet ja armeijaan meno olisivat olleet kovia paikkoja minulle. Tuskin olisin saanut suutani auki kutsunnoissa ja olisin ajatellut, että armaijaan on mentävä, koska niin "kuuluu tehdä", vaikka olisin pelännyt kuinka.

Kuitenki minustakin on tullut oikein hyvä ihminen, joka osaa hoitaa omat ja lastensa asiat, vaikka olinkin vielä parikymppisenä todella ujo. :) Ap:n poika on vielä herkässä ja haavoittuvassa iässä. Katsokaa vaikka suomalaisten nuorten miesten itsemurhatilastoja ja miettikää mikä mättää. Myös armeija-aikana tehdään paljon itsemurhia. Useimmista näistäkin nuorista olisi kasvanut varmasti kunnon miehiä, jos he olisivat saaneet kasvaa rauhassa ilman valtavia paineita siitä minkälainen miehen kuuluu olla, että hän on "oikea mies". Esimerkiksi kiusaaminen jättää valtavat arvet itsetuntoon ja vie vuosia, että ihminen saa kasattua taas itsensä niistä palasista - ja se kyllä onnistuu, jos eivät kanssaihmiset ole jatkuvasti lyttäämässä nuoren ihmisen itsetuntoa uudestaan ja uudestaan.

Ap:lla on varmasti hieno poika. Tue poikaa hänen ratkaisuissaan, äläkä välitä muiden kommenteista. Pojastasi kasvaa hyvä mies, kun hänelle annetaan siihen aikaa ja perhe on hänen tukenaan.

voi hyvänen aika, ehkä nämä kaikki ongelmat johtuvat juurikin siitä kun ei opita että jotkut asiat on vaan pakko tehdä, aikuiseksi on kasvettava ja vastuu on kannettava... |O
en mie ymmärrä tätä asennetta että 18 v on vielä teini, ihme kun ei lapsi.. pitää niin kovasti silitellä ja kannustaa.. paskan marjat, aikuinen ihminen se on ja sen täytyy osata huolehtia itsestään ja omista asioistaan... ellei oel jollain tasolla jälkeenjäänyt...
mie en ymmärrä, kohta varmaan 30 on nuori aikuinen.. vasta opettelee vastuun kantamista ja itsestään huolehtimista :headwall: :headwall:

Kyllä 18v. vain on vielä kovin nuori. :) Minä tarvitsin vielä siinä iässä vanhempieni tukea ja kannustustakin. Ja kas kummaa! Nyt olen melkein 30v. ja olen kuitenkin oikein tasapainoinen aikuinen ja hyvä äiti. Kyllä minä kannan vastuuni ja seison omilla jaloillani, vaikka alle parikymppisenä olinkin vielä ihan lapsi. Monet nuoret ovat samanlaisia. Alle parikymppisenä ollaan vielä tosi herkässä ja haavoittuvassa iässä ja omaa itsetuntoa vasta kasvatetaan, mutta muutamassa vuodessa löydetään sitten pikku hiljaa se oma paikka maailmassa ja tie jota lähdetään kulkemaan ihan omin jaloin. :)

joo, vanehmmat opettaa lapsilel säännöt mutta kun sen lapsen on myös toteltava näitä yhteiskunnan sääntöjä, totella virkavallan käskyjä.. jos opetat sen lapsellesi niin hyvin menee, valtaosa kun ei sitä opeta niin se jää armeijan kontolle...

jos näen edessäni poliisinn joka huutaa mulle että mene maahan!! niin mähän menen koska se on poliisi joka käskee, nykynuoret jää seistä tönöttämään ja uhmailevasti kysyy että miks v*tussa, miks mun pitäis, mikä sä oot mua määräämään.. ja siinä vaiheessa olikin sitten se kuula kallossa.. koska oletettavasti se poliisi käskisi menemään maahan siksi kun on vaaratilanne... ;)
joskus se vaan on toteltava käskyjä, vaikka olisi aikuinen ihminen, oli se käskijä sitten poliisi,palokunta ym. työnantaja tai vartija.. kun ei tottele muuttuu elämä niin kovin paljon hankalammaksi...

Aika huono esimerkki kyllä tosiaan, siihen nähden että ihmisiä haukutaan.

Ei haukuta vaan kerrotaan tosiasiat.

Puoliso on saanut nuorena vapautuksen armejasta kun oli katsottu ettei henkinen puoli kestä. Taustalla pelkoihin ja masenukseen oli pitkään kestänyt koulukiusaaminen. Rajua fyysistä ja henkistä kiusaamista. Oli tämän takia muutenkin henkisesti huonosti voiva. Itse en asiaa häpeä, vaikka monet naiset nautii kun saa miehen titteleillä ja asemalla leuhkia. Kun itse on opiskelut ja saavuttanut mitä haluaa ei tarvitse puolison tekemisillä "ratsastaa". Voin viellä sanoa että puolisoni on täysin järjissään ja ei ole todellakaan mikään mamman poika. Harrasti siihen aikaan mm. neljä kertaa viikossa taistelu lajeja ja muutti 19-vuotiaana kotoa pois.
Ymmärrän ap huolen. Voisiko terveyskeskuslääkärin kautta saada asiaa eteenpäin?

en minä ketään henkilökohtaisesti hauku, kunhan kerron mielipiteeni ihan yleisesti... ja puollustan armeijaa eräänlaisena miesten kouluna...

Alkuperäinen kirjoittaja karpaloinen:
Puoliso on saanut nuorena vapautuksen armejasta kun oli katsottu ettei henkinen puoli kestä. Taustalla pelkoihin ja masenukseen oli pitkään kestänyt koulukiusaaminen. Rajua fyysistä ja henkistä kiusaamista. Oli tämän takia muutenkin henkisesti huonosti voiva. Itse en asiaa häpeä, vaikka monet naiset nautii kun saa miehen titteleillä ja asemalla leuhkia. Kun itse on opiskelut ja saavuttanut mitä haluaa ei tarvitse puolison tekemisillä "ratsastaa". Voin viellä sanoa että puolisoni on täysin järjissään ja ei ole todellakaan mikään mamman poika. Harrasti siihen aikaan mm. neljä kertaa viikossa taistelu lajeja ja muutti 19-vuotiaana kotoa pois.
Ymmärrän ap huolen. Voisiko terveyskeskuslääkärin kautta saada asiaa eteenpäin?

pojan pitää ottaa pikimmiten yhteyttä oikeisiin tahoihin ja hakea joko siirtoa siviilipalvelukseen tai lykkäystä armeijaan.. äiti nyt vaan ei voi asiaa aikuisen miehen puolesta hoitaa.. varmasti saa vapautuksen tai pääsee sivariin kunhan toimii nyt.. jos ei pää kestä niin se ei kestä, mutta kun laki kerran velvoittaa jonkun palveluksen suorittamaan niin se on sitten valittava se minkä kestää... ja kun nyt vaan ihmettelen ettei ole alunperin sivariin hakenut, ja nyt on sitten elämänhalunsa menettänyt asian tiimoilta.. asioilel pitää tehdä jotain...

Armeijaan mennään jotta pystyy polustamaan isänmaata siltä varalta jos joskus pahin tapahtuisi.
Jos sillä asenteella menee niin luulis pystyvän olemaan ja katsomaan omaa nokkaa pidemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Armeijaan mennään jotta pystyy polustamaan isänmaata siltä varalta jos joskus pahin tapahtuisi.
Jos sillä asenteella menee niin luulis pystyvän olemaan ja katsomaan omaa nokkaa pidemmälle.

Samoilla linjoilla täällä ;)

Luulisi, mutta kun nii-in ahdistaa olla pois kotiympyröistä ja nukkua vieraiden ihmisten kanssa. Ja joku voi vielä sanoa jotain, joka niin hämmentää ja loukkaa äidin pienen mussukan herkkää mieltä. Sitä luovaa ja herkkää pientä poikaa, joka ei halua oppia tappamaan, vaan haluaa vain silittää kaikkia söpöjä pikkuoravia ja suojella Goan norsuja.

Olisi nyt edes senverran miehenalkua näkyvissä, että olisi ajoissa hoitanut homman kuntoon. Kyllä täysi-ikäisen _pitää_ saada sen verran suutaan auki vaikka olisi millainen paniikkihäiriö. Jotkut asiat _pitää_ vain hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Luulisi, mutta kun nii-in ahdistaa olla pois kotiympyröistä ja nukkua vieraiden ihmisten kanssa. Ja joku voi vielä sanoa jotain, joka niin hämmentää ja loukkaa äidin pienen mussukan herkkää mieltä. Sitä luovaa ja herkkää pientä poikaa, joka ei halua oppia tappamaan, vaan haluaa vain silittää kaikkia söpöjä pikkuoravia ja suojella Goan norsuja.

Olisi nyt edes senverran miehenalkua näkyvissä, että olisi ajoissa hoitanut homman kuntoon. Kyllä täysi-ikäisen _pitää_ saada sen verran suutaan auki vaikka olisi millainen paniikkihäiriö. Jotkut asiat _pitää_ vain hoitaa.

Eikä teillä ns. AIKUISILLA ihmisillä ole sen verran ymmärrystä, että JOS sairastaa paniikkihäiriötä niin asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen. Googlettakaa, jos ette mitään tästä sairaudesta tiedä.
Maailma on julma ja paha paikka juuri kaltaistenne kovien ja kylmien ihmisten takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
No jos ei halua ja on vrma asiastaan niin sitten on vaihtoehtona siviilipalvelus.
Sinne sitten, miksi tehdä ongelma tällaisesta asiasta?

Jep tai lykkäystä. Jos tilanne on todella paha, niin ehkä poika saa vapautuksen koko palveluksesta.

miksi poikasi ei mene siviilipalvelukseen? parempi se maineen kannalta ku se, että lähtee maitojunalla takaisin kotiin hullunpaperit kourassa.. jos siis niin kovasti mietityttää mitä muut ajattelee..

miksi ihmiset kammoavat siviilipalvelusta niin paljon ja sanovat sen olevan huono juttu.. ja silti ollaan iloisesti ja mielissään ottamassa hullunpapereita..

Siksipä suurin osa naisista ei osaakaan yhteistyötä. Sen näkee jo naisvaltaisilla työpaikoilla.

Eikä teillä ns. AIKUISILLA ihmisillä ole sen verran ymmärrystä, että JOS sairastaa paniikkihäiriötä niin asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen. Googlettakaa, jos ette mitään tästä sairaudesta tiedä.
Maailma on julma ja paha paikka juuri kaltaistenne kovien ja kylmien ihmisten takia.

No jos ihan oikeasti on toimintakykyä haittaava paniikkihäiriö, se tulee kyllä ilmi ennen kutsuntoja tehtävässä lääkärintarkastuksessa. Oireiden vahvuudesta riippuu onko palveluskelpoinen, laitetaanko lykkäystä vai vapautetaanko kokonaan.

18-vuotias on lain edessä aikuinen, sanoitte mitä sanoitte. Toisaalta kyllä yksikin kansanedustajaäiti parkui kun poikaraukka joutuu leikkaamaan kiharansa kun menee armeijaan... :headwall: Olisiko näissä asioissa meidän äitienkin tarpeellista katsoa peiliin? Pitäisikö meidän jossain vaiheessa päästää irti? Toivottavasti itse osaan olla järkevämpi kun oma poikani menee armeijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
No jos ihan oikeasti on toimintakykyä haittaava paniikkihäiriö, se tulee kyllä ilmi ennen kutsuntoja tehtävässä lääkärintarkastuksessa. Oireiden vahvuudesta riippuu onko palveluskelpoinen, laitetaanko lykkäystä vai vapautetaanko kokonaan.

Kerrotko vielä, miten se tulee ilmi?
Kiinnostaa kun itselläni on eikä sitä varmasti päälle päin tai pienellä tarkastuksella huomaa. Ja silti voin kyllä ymmärtää oikein hyvin, että miten se vaikuttaa elämään.

Kyllä esim aika monessa työpaikassa katotaan onko käynyt intin vai ei.Mutta se on tämä helkatin pullamössö sukupolvi joille äiti tekee kaiken valmiiksi.Mites siellä nyt punkan edes osais itse pedata kun mamma tekee sen kotona...eikä perunoitakaan osata kuoria.Hah!!!!

Maitojunalla poika kotio vaan....äidin helmoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm..:
Kyllä esim aika monessa työpaikassa katotaan onko käynyt intin vai ei.Mutta se on tämä helkatin pullamössö sukupolvi joille äiti tekee kaiken valmiiksi.Mites siellä nyt punkan edes osais itse pedata kun mamma tekee sen kotona...eikä perunoitakaan osata kuoria.Hah!!!!

Maitojunalla poika kotio vaan....äidin helmoihin.

Se on juuri tämä nykymeininki. Ensin hankitaan joku diagnoosi, vaikka itse "diagdosoimalla" jonka jälkeen sitten piiloudutaan sen taakse, kun yritetään päästä joka asiassa vähällä. Vedotaan milloin mihinkin vaivaan, miksi jokin vähänkään ikävältä edes kalskahtava asia ei juuri nyt käy. Kyllä sika syitä keksii, kun maa on kova ja kärsä kipeä. Todellisuudessa isolla osalla on kyse henkisestä laiskuudesta ja vätystelystä.
Armeijassakaan ei oikeasti edes ole mitään ihmeellistä. Vähän voi tulla hiki ja hengästyttää Cooperin testeissä ja taisteluharjoituksissa. Ja välillä voi vähän vituttaakin, mutta siinä on hyvä mitata ja kasvattaa omaa henkistä suorituskykyään. Jos kärsivällisyys, pitkäjänteisyys ja tunteidenhallinta on kaksivuotiaan tasolla, niin parempi se olisi ajoissa hoitaa hommat siten, että voi jäädä kotiin äidin passattavaksi. Äiti kyllä ymmärtää omaa lökäpöksyään, joka ei halua nukkua vieraiden seurassa. Ihan kuin ne vieraat eivät viikossa muuttuisi tutuiksi kavereiksi.

Äiti kyllä ymmärtää omaa lökäpöksyään, joka ei halua nukkua vieraiden seurassa. Ihan kuin ne vieraat eivät viikossa muuttuisi tutuiksi kavereiksi.

Taidat itse olla tuollainen lökäpöksy. Tuskin olet edes käynyt armeijaa.

meilläpäin on opittu että itkevillä miehillä on mekko päällä;)Ei pahalla mutta kannattaa varmaan omien voimien mukaan hakeutua hoitoon eikä suvun takia inttiin.

Kanssasi on ilmeisesti turha keskustella. Mikä on kenellekkin se hankala paikka, on ihmisen pään sisällä. Itse olen sairastanut lievähköä paniikkihäiriötä nuorempana ja en todellakaan uskaltanut silloin sanoa mihinkään vastaan, myötäilin tilanteesta pääsi helpommalla. Nykyään olen töissä lasten parissa, jotka ovat vaikeasti vammaisia tai hyvin hankalista olosuhteista huostaanotettuja ja todellakin uskallan aukaista suuni. Tilanteet muuttuu, ihmiset ovat erillaisia. En ikinä haukkuisi ihmisiä tuolla tavalla.[/quote]

Täys peesi !!!