voiko 5 kuukautinen mennä mummolaan viikoksi ?

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
No juu, varmasti yleistämällä onkin näin, mutta me olemme ainakin pyrkineet ihan tarkoituksella siihen ettei kumpikaan vanhemmista olisi yhtään etäisempi kuin toinen. Mieskin tekee n. 3 päivää viikossa töitä, joten ainakin puolet ajasta pystyy olemaan vauvassakin kiinni, ja myös on.

Enkä usko, ettäkö vauva voisi kiintyä VAIN yhteen hoitajaan.
On meidänkin vauva kiintynyt mm. veljeensä, mutta äiti on selkeästi se tärkein aikuinen - ihan jo imettämisenkin takia, äkkiähän se vauva oppii mistä ruoka tulee. Harvassa perheessä (siis tuntemissani perheissä) isä on läsnä samalla tavalla kuin äitiyslomalla oleva äiti. Kiva jos teillä näin on :)

SD
Alkuperäinen kirjoittaja llanidan:
hmm..kaikki näyttävät olevan kovin vastaan ajatusta.. Ajatelkaapa tilanne niin, että lapsen toinen vanhempi asuisi tuon matkan päässä (ero) ja hänkin näkisi lastaan vain muutaman kerran kuussa.. onko tilanne silloin toinen ? jos et päästä lasta (tai vie) on sossu kimpussa, jos viet (tai annat hakea) on kaikki "kunnon perheet" vastaan..
en silti antais. eikä olis edes pakko.
ps. näitä ei voi edes verrata. vanhempi on vanhempi. mummo on mummo.

Lex
Alkuperäinen kirjoittaja llanidan:
hmm..kaikki näyttävät olevan kovin vastaan ajatusta.. Ajatelkaapa tilanne niin, että lapsen toinen vanhempi asuisi tuon matkan päässä (ero) ja hänkin näkisi lastaan vain muutaman kerran kuussa.. onko tilanne silloin toinen ? jos et päästä lasta (tai vie) on sossu kimpussa, jos viet (tai annat hakea) on kaikki "kunnon perheet" vastaan..
Tottakai oma vanhempi on eriasia kuin mummo.
Lapsen ja vanhemman täytyykin saada alusta asti aikaa olla yhdessä, jotta läheinen suhde pääsee muodustumaan. Mummon ja lapsenlapsen välistä suhdetta varmaan harvemmin voi verrata lapsen ja vanhemman välisen suhteen tärkeyteen.

Tietenkin pienen vauvan ollessa kyseessä ei olisi hyvä että eroaika KUMMASTAKAAN vanhemmasta olisi kovin pitkä.
Tämän vuoksi ehkä kannattaisi miettiä jo vauvaa tehdessä, miten asiansa järjestää.

Ei meidän perheessä kumpikaan vanhemmista häipyisi 300 kilometrin päähän vauvaikäsestä lapsestaan jos ei olisi ehdoton pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja zonia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ei todellakaan noin pientä viikoksi mummon luo...ei kai teillä vielä voi olla tarvetta saada kahdenkeskistä aikaa..ja vielä viikko.
Niin siis tarkennan vielä että tilanne on se, että anopilla talviloma, ja alkoi väen vängällä kärttämään että saisiko tytön hoitoon koko viikoksi, kun haluis viettää aikaa sen kanssa, itse oon ollu vähän ajatusta vastaan koko ajan. En ole siis hoitopaikkaa pyytäny tai mitään, hän vaan välttämättä haluaa tytön ottaa hoitoon. Ja ei, ei ole tarvis välttämättä kahdenkeskiselle viikolle mut eihän se pahaakaan tekis...
se tekee pahaa lapsellesi. 1 vuorokausi/ ikävuosi. etsi ihan keneltä vaan lapsipsykologiaan perehtyneeltä tietoa, jos maalaisjärkesi ei hälytä tuossa.

mää
no ei todellakaan noin pientä viikoksi mummon luo...ei kai teillä vielä voi olla tarvetta saada kahdenkeskistä aikaa..ja vielä viikko.
Niin siis tarkennan vielä että tilanne on se, että anopilla talviloma, ja alkoi väen vängällä kärttämään että saisiko tytön hoitoon koko viikoksi, kun haluis viettää aikaa sen kanssa, itse oon ollu vähän ajatusta vastaan koko ajan. En ole siis hoitopaikkaa pyytäny tai mitään, hän vaan välttämättä haluaa tytön ottaa hoitoon. Ja ei, ei ole tarvis välttämättä kahdenkeskiselle viikolle mut eihän se pahaakaan tekis...
Ite sanoisin anopille, että en raski antaa pientä vielä yöhoitoon, ja kysyisin jos anoppi tulis meille hoitaan vauvaa.. saishan se teillä sitä hoitaa varmaan niin paljon ku haluais.. ja saisitte vähän omaaki aikaa, mut silti olisitte siinä...

Lex
AP:lle:

Mitä ikinä päätätkin, älä ainakaan tee mitään vastoin tahtoasi. TE päätätte.

Ehkä kannattaisi ehdottaa, että menette vaikka yhdessä kyläilemään, ja annatte jommastakummasta päästä anopin hoitaa, jos haluatte.
Vaikka niin että vauva menee päivää edeltä tai tulee päivän perästä kotiin. Vähän kerrallaan.

vieras
Ap sinä olet lapsen äiti ja päätät, ei anoppi. Kyllä meilläkin no vauvaa kyselty jo pitkän aikaa hoitoon ja vähän otettu nokkiinkin on sanottu ettei ole tarvetta antaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
se tekee pahaa lapsellesi. 1 vuorokausi/ ikävuosi. etsi ihan keneltä vaan lapsipsykologiaan perehtyneeltä tietoa, jos maalaisjärkesi ei hälytä tuossa.
Samaa mieltä. Tiesittekö että noin pienellä ero äidistä voi johtaa traumaan/ masennukseen..? Eli, en todellakaan veis, enkä suosittele sinullekkaan.

ei oo edes totta
Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!!!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja 5 lasta:
No ei!!!!!!!! En IKINÄ laittais. Oma vauvani just nyt 5kk ja ei kyllä vois mennäkkään,koska juo vain äidinmaitoa....
Öh. Itse en imetä, kun ei koskaan ole maitoa tullut. Mutta se tuskin on se pääsyy...anoppi itse aikanaan laittanut 3 kuukauden ikäiset kaksospojat hoitoon omalle äidilleen lähteäkseen kahdeksi viikoksi ulkomaanmatkalle...Krhm. Että sellanen anoppi, että kauhee huuto tuli kun sanoin että onkohan nyt fiksua noin pitkäks aikaa, jos viikonlopuks vaan...ja mieskin tietysti sitä mieltä et joo joo menköön vaan ku kyllähän myö tarvitaan omaa aikaa..neuvolastakin sanoivat että on ihan okei..mut en usko että itse selviäisin siitä viikosta ilman tyttöä, olkoon kuin hyvin tahansa hänelle asiat..
PROVO!!!!!!!
Kuka normi äiti antais tollasen anopin hoitoon lapsiansa. Jos on omat poikansa laittanut 2 vkoks hoitoon 3kk ikäisinä,niin mites mahtaa sun lastas hoitaa ton viikon aikana! Mieti sitä!!

Voi apua, et oo tosissasi! Oletko teinimamma? Tai muuten vaan äitiys jotenkin hukassa, jos edes moista mietit...Anteeksi vaan suora vastaukseni.
tulee myös mieleen, että äitiys on jotenkin hukassa ihmiseltä, kuka pystyy edes harkitsemaan olemaan noin pienestä erossa noin kauan...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Miksi et kommentoi mitään ehdotuksiin, että viekää aluksi vaikka yhdeksi yöksi?
Tyttö on ollut kerran "hoidossa minun äitilläni niin, että itse olin siinä koko ajan, mutta otin vähän alkoholia, siis pari siideriä, ja oli sovittu että äitini katsoo tyttöä etten minä puutu häneen kun olen "huppelissa". Äitini myös valvoi yön tytön kanssa silloin kun ei meiannut käydä nukkumaan. Annoin neuvoja, miten sais tytön ehkä rauhottuu mut en ottanu syliin tai mitään kun tosiaan tulin vähän hiprakkaan. Sellasessa hoidossa on siis ollu, noin kakstoista tuntia. Ehdotin anopille, että mitä jos tulee hakee sillo perjantai-aamuna ja tuo vaikka seuraavaks yöks takas, katotaan miten on menny sit..mut anoppi sano ettei rupee tota matkaa ajamaan niin edestakaisin peräkkäisinä päivinä. Sanoin että no sit ei mahda minkään, tyttö pysyy kotona vaan, katsotaan kun on vanhempi. Tästä anoppi raivostui, että miksen anna tyttöä, enkö luota, ja sai tietenkin puolelleen myös mieheni, joka on sitä mieltä etten kiusallani anna tyttöä hoitoon kun vihaan anoppiani. Vihaan, kyllä, mutta "itsekkäästi" ajattelen myös lapseni parasta. Joten nyt siis pysyvästi kieltäydyin mummolaan menosta, josta helvetin moinen tappelu päällä, ette uskokaan. Äsken anoppi puhelimessa sanoi minulle että "vitun kusipää, ymmärrätkö että muutkin sitä lasta rakastaa kun sinä vaan, ja haluaa viettää aikaa sen kanssa..."
Iskinpä luurin korvaan. Hullukshan tässä tulee. Muistan kun oli viisvuotias kun äitini moitti minua siitä että oon "omapitäväinen" enkä jaa lelujani muiden kanssa. Mut vittu perkele tää on miun lapsi, ei lelu, enkä oo allekirjottanu mitään jakelupaperia.

Yhteistyössä