Voiko 13-v vahtia uimataidotonta 5-vuotiasta uimahallissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se niin riippu lapsesta... jos muta laitettiin jo 10-vuotiaana hoitamaan sairasta veljeeni pariksikin tunniksi yksin niin miksi ei 13-vuotias sitten voi käydä uimassa sisaruksensa kanssa kun teet selvät säännöt niin taatusti pärjäävät

Jätä tyttö kotiin vahtimaan. Uskon, että se on arkea monessa perheessä. Kyseessä ei ole minkään yx veen vahtiminen. Laki ei mitään kiellä. Kyseessä ei ole mikään palkattu hoitaja, vaan oma sisarus. TÄYTYY SINUN SAADA MYÖS OMAA AIKAA. Jaksamista ja hyvää kesää!!

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Kyllä mä ainakin uskaltaisin siskoni (13v) kanssa jättää nuo 2 uimataidotonta (5v ja 6v), on sen verran vastuuntuntoinen etten näe siinä mitään ongelmaa.
Toimii meillä lapsenvahtina aina silloin tällöin, eikä ole moitittavaa ollut.

Tietenkin kaikki "esiteinit" on erilaisia ja riippuu varmaankin myös siitä pienemmän lapsen luonteesta, että miten se käyttäytyy vedessä.
Mun tytöt ainakin nätisti vaan harjoittelee uimista kellukkeiden kanssa yms yms, itsesuojeluvaistoa löytyy myös heiltä ettei siellä hypitä pää kolmantena jalkana kokoajan veden alla.
Lain mukaan sä et voi käyttää 13 vuotiasta lapsenvahtina.

No shit Sherlock! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Kyllä mä ainakin uskaltaisin siskoni (13v) kanssa jättää nuo 2 uimataidotonta (5v ja 6v), on sen verran vastuuntuntoinen etten näe siinä mitään ongelmaa.
Toimii meillä lapsenvahtina aina silloin tällöin, eikä ole moitittavaa ollut.

Tietenkin kaikki "esiteinit" on erilaisia ja riippuu varmaankin myös siitä pienemmän lapsen luonteesta, että miten se käyttäytyy vedessä.
Mun tytöt ainakin nätisti vaan harjoittelee uimista kellukkeiden kanssa yms yms, itsesuojeluvaistoa löytyy myös heiltä ettei siellä hypitä pää kolmantena jalkana kokoajan veden alla.
Lain mukaan sä et voi käyttää 13 vuotiasta lapsenvahtina.

No shit Sherlock! :laugh:
Jokainen tekee miten haluaa,mä sain itse viimekesänä vaikeuksia kun mulla oli keskenään kotona 14v.12v ja 9v. ja mä itse olin töissä siwan kassalla illat.
Joku ystävällinen teki musta lastensuojeluilmoituksen kun mun lapset on heitteillä.
Kävin sitten selvittelemässä asiaa toimistolla ja sanoin että mä voin kyllä jäädä kotiin mutta elätättekö te mut sitten.
Sossutädit sanoivat että käy nyt sitten töissä mutta mikäli nää ilmoitukset jatkuu he joutuu puuttumaan asiaan.
Lapsilla ei oikeesti ollut kotona mitään hätää ja kuopus kävi paljon siinä kaupalla ja leikki läheisessä puistossa.
Nyt nää on vuoden vanhempia,mulle sanottiin että 15 vuotias on vielä lapsi eikä hänelle saa antaa liian vastuullista tehtävää eli huolehtimista noista nuoremmista.
Nythän mä olen työkyvytön ja kotona että sitä ongelmaa ei tällähetkellä ole,vaan mites sitten kun palaan työelämään.
Ihan naurettavaksi mennyt toi kyttäys.

Plaah. Kattelin tässä just tän paikkakunnan kuntoilukeskusten palveluita. Toisessa ei ole lapsiparkkia ollenkaan (tai on sellainen "puuhanurkka" jossa lapsen pitää yksin pysytellä.. ei onnistu mun 5-vn kanssa) ja toisessa on lapsiparkki kesän suljettu. Samoin uimahalli näyttää olevan kesäajan viikonloppuisin kiinni.

Enkä mä uskalla jättää niitä keskenään kotiinkaan. Eihän ne sais mua edes kiinni jos jotain sattuis kun uimaan nyt ei voi kännykkää mukaan ottaa..

Kai se on uskottava, että liikuntakärpäsen purema saa nyt luvan odottaa lievitystä parin vuoden päähän. Ja ei, ei mulla ole varaa palkata MLL:n hoitajaa, sekin maksaa nykyään ihan törkeitä summia.

Käytännössä minä olen vahtinut 12 v:nä likimain uimataidotonta 8 v ja kehitysvammaista, uimataidotonta 9 v yleisellä uimaRANNAlla.
Ja meillä 5 v:kin vahtii 3 v siskoaan hetken aikaa (15-20 min).

Siitä vain ilmoituksia tekemään. Nyt kun sossu ryntää meille, niin löytää 7 v lapsen yksi kotoa. On siellä varmasti vielä 4 tuntia yksin.

Olisko mitään muita urheilumuotoja, jotka sua kiinnostaisi? Inhottava tilanne, jos mieli tekisi liikkua, eikä pääse :( Mites pyöräily? Saisko sen 5 vuotiaan mukaan istuimeen? (Vai onko 5 vuotiaat liian isoja istuimeen?)

Hanki sille 5veelle semmoinen kelluttava uimapuku. Ois vähän turvallisempaa sitten. Ja ei toi nyt musta ihan kauheen paha olis, olisthan sinä kutienkin itsekin viereisessä altaassa, jos joku hätä tulisi.

Ja eikö sitten noita lapsia voi jättää myös kotiin keskenään pariksi tunniksi, kun käyt itse uimassa?

Mulla on vasta kaksi taaperoa, mutta tuntuu kyllä aika uskomattomalta, ettei palstan mielestä voisi 13v ja 5v olla välillä keskenään pari tuntia. Siis kotona ainakin.

Yhteistyössä