voi v""u mitkä tarjottavat oli lapsen kaverin synttäreillä!

• Viestiketjun aloittaja Giia
  • Ensimmäinen viesti
"hmh"
Hienon pitkä ketju näinkin tyhjänpäiväisestä aiheesta.

Ja näin minäkin sain sitä osaltani pidennettyä.

:D

p.s. muuten olen sitä mieltä, että ihan hyvät oli tarjoilut aloituksen kuvailemissa synttäreissä. Olisin ihan onnellinen jos lasteni kaverien synttäreillä olis tuollaiset tarjoomukset.

"Hölö"
Monta kertaa olen ollut tilaisuuksissa, joissa ei ole muuta juotavaa kuin kahvia ja teetä (en juo kumpaakaan) tarjolla. Pari kertaa käynyt niinkin, ettei edes kysymällä ole saanut ihan tavallista kraanavettä (nämä tietenkin muualla kuin ihmisten kodeissa, joissa voi onneksi helposti ottaa itse hanasta). Eipä ole nykyään omissa prioriteeteissa ihan korkeimmalla järjestää kahvinjuojille kahvia vain siksi, että kahvia kuuluu olla. Kotona on yleensä murukahvia, jota monet kahvinjuojat ovat kehuneet ihan hyväksi, juovat sitten sitä ketkä haluavat. Onpahan aina jotain, millä voi maustaa mokkapalat :)

Sitä olen usein juhlissa ihmetellyt, miten kahvin laadun kanssa on tarkkaa, mitä tarjotaan, mutta mehuna voi olla jotain halvinta sokeriesanssilitkua. Ja viini ruoan kanssa valitaan tarkkaan, mutta lapsille sitä samaa sokerilitkua taas.

johale
18v kokemuksella 3 lapsen synttäreitä kun on vietetty, niin muksut rakastaa porkkana/kurkku tikkuja mitä saa dipattua, sillä ei ole lapsilla ollut väliä onko sipsit perunaa, porkkanaa, ruista tms kunhan niitä on. Kakku jää yleensä muksuilta syömättä vaikka lautaselle sitä otetaan. Kaikki suolainen kyllä on tehnyt kauppansa. Yksi vuosi meillä meni kilo porkkanaa, kaks kiloa kurkkua, kaks itse maustettua kermaviiliä dippisoossina, pussillinen normi popcornia, vajaa paketti dominoja, 6 munan kakun tein ja siitä syötiin vajaa puolet. 5l "boolia" missä olis itse tehtyä mansikkamehua ja kivennäisvettä. Näillä tarjottavilla varmaan pääsen minäkin sinne hippiosastolle :)

Laalikka
Kummallista, että tarjoilusta valitetaan. Jokainen perhe tekee valintansa ja sillä selvä.

Jos perhe on päättänyt, että näillä arvoilla mennään, ei muilla ole siihen nokan koputtamista.

Sitäpaitsi porkkana, porkkanakakku ja ruissipsit ovat namia!

Jos opettaa omat lapsensa mässäilemään karkilla, limsalla ja täytekakuilla ja vaatii vielä muillekin samoja tapoja, ollaan hakoteillä.

Tulikohan lapsillekin haukutuksi niitä tarjoiluja? Jos niin kävi, voisi pikkuisen miettiä mitä tuli tehdyksi. Kielen käyttöäkin voisi hiukan miettiä. Jokohan lapsetkin osaavat sen v""u:n käytön?

"huhhuh"
On todella huolestuttavaa että lapset eivät syö normaalisti koskaan(?), vaan tungetaan jotain ruissipsiä ja porkkanatikkuja synttäreilläkin. Lasten ei kuulu olla pelkkiä kasvissyöjiä tai idunpurijoita, sellainen voi vaikuttaa vakavasti aivojen kehitykseen. Olen nähnyt esimerkkejä miten. Eri asia on se, että ruokateollisuutemme tunkee väkisin perunalastuihin ja muualla liikaa rasvaa /suolaa, varsinkin aikuisille huono. Ja ehkä aivan pienimmille lapsille. Kuitenkin vaihtoehtoja riittää, eikä tarvitse laittaa tyyliin porkkanatikkuja. Lapsilla on oikeus nauttia mausta, eikä vain kärvistellä hippiruokaa. Nuorena ja aikuisena voi syödä vaikka mitä roskaa, jos lapsena ei saa mitään hyvää makua tai kunnon proteiinipitoista ruokaa. Se ei tarkoita että joka päivä tungetaan väkisin rasvaista lihaa, ei.

oliko lapsesi levoton?
Tuo lienee siis yleinenkin tapa että ihmiset jättää lapset synttäreille ja livahtaa itse muualle. Onneksi olen ottanut linjaksi sen, että jos vanhemmat eivät ole paikalla, niin syötän muksuille riittävästi sokeria, annan riehua oikein kunnolla ja ehkä pitäisi tosiaan ottaa tuo kofeiini vielä mukaan. Siinä sitten rauhoittelevat tenavia loppuillan...

Tiina Mattila
Huhhhuh, lapsesi voivat varmaan hyvin. Toivottavasti sosiaalihuolto puuttuu toimintaansi ja vie tuollaiselta sokerilla tappavalta äidiltä lapset pois. Olet käsittämättömän typerä ihmiseksi.

Sinikka1123
[QUOTE="huhhuh";30360095]On todella huolestuttavaa että lapset eivät syö normaalisti koskaan(?), vaan tungetaan jotain ruissipsiä ja porkkanatikkuja synttäreilläkin. Lasten ei kuulu olla pelkkiä kasvissyöjiä tai idunpurijoita, sellainen voi vaikuttaa vakavasti aivojen kehitykseen. Olen nähnyt esimerkkejä miten. Eri asia on se, että ruokateollisuutemme tunkee väkisin perunalastuihin ja muualla liikaa rasvaa /suolaa, varsinkin aikuisille huono. Ja ehkä aivan pienimmille lapsille. Kuitenkin vaihtoehtoja riittää, eikä tarvitse laittaa tyyliin porkkanatikkuja. Lapsilla on oikeus nauttia mausta, eikä vain kärvistellä hippiruokaa. Nuorena ja aikuisena voi syödä vaikka mitä roskaa, jos lapsena ei saa mitään hyvää makua tai kunnon proteiinipitoista ruokaa. Se ei tarkoita että joka päivä tungetaan väkisin rasvaista lihaa, ei.[/QUOTE]

Lapsilla on oikeus myös tulevaisuuteen ja siihen, ettei sitä ole pilattu syöttämällä pelkkää kuraa koko lapsuus. Valitettavasti suurin osa vanhemmista ei tätä ajattele.

• Tykkää
Reactions: dipt
limbo
mitäs helvetin vikaa on tarjoilla terveellistä ruokaa. sairasta on työntää lasten suuhun mm. tutkitusti diabetesta/ylipainoa/ylivilkkautta/syöpää tjms aiheuttavia "ravintoaineita" tai vaikkapa prosessoituja eineksiä ja punaista lihaa. Siinäs tapat oman lapsesi vaikka pikkuhiljaa kakkostyypin diabetekseen. Itsehän et varmaan sitä hetkeä tule näkemään valitettavasti tuollaisilla elintavoilla.

Tuollaisella asenteella ei myöskään elämässä pitkälle pötkitä.

Veikkaan et ituhippiperheen kakarat tulevat vielä kiittämään vanhempiaan myöhemmin, toisin kuin tämän threadin aloittaja.

ai mitä häh?
[QUOTE="huhhuh";30360095]On todella huolestuttavaa että lapset eivät syö normaalisti koskaan(?), vaan tungetaan jotain ruissipsiä ja porkkanatikkuja synttäreilläkin. Lasten ei kuulu olla pelkkiä kasvissyöjiä tai idunpurijoita, sellainen voi vaikuttaa vakavasti aivojen kehitykseen. Olen nähnyt esimerkkejä miten. Eri asia on se, että ruokateollisuutemme tunkee väkisin perunalastuihin ja muualla liikaa rasvaa /suolaa, varsinkin aikuisille huono. Ja ehkä aivan pienimmille lapsille. Kuitenkin vaihtoehtoja riittää, eikä tarvitse laittaa tyyliin porkkanatikkuja. Lapsilla on oikeus nauttia mausta, eikä vain kärvistellä hippiruokaa. Nuorena ja aikuisena voi syödä vaikka mitä roskaa, jos lapsena ei saa mitään hyvää makua tai kunnon proteiinipitoista ruokaa. Se ei tarkoita että joka päivä tungetaan väkisin rasvaista lihaa, ei.[/QUOTE]

Normaalisti = sokeria, lisäaineita vai?
Miten vaikuttaa aivojen kehitykseen terveellinen ruoka? Ja mitä esimerkkejä, voitko kertoa?

Terveellinen ruokavalio sisältää muutakin kuin kasviksia, jos sitä tarkoitat mm. rasva on tärkeää mutta sitä saa terveellisesti muualta kuin sipseistä tms.

"Nuori"
a) kukin saa kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa, kunhan se on lain rajoissa. Jos ei osaa lastaan kasvattaa noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä, saa siitä itse vanhempi nahassaan kärsiä. Ravitsemukselliset valinnat tuskin tuon lapsen maailmaa kaatavat, paremminkin säästävät varmasti monelta pahalta. Jos aliravitsemusta tms. esiintyisi, tulisi se varmasti neuvolassa/lääkärissä ennemmin tai myöhemmin esiin.
b) voihan sille helkkari olla joku tähdellinen syykin miksi rajoitetaan tuhotonta sokerin mässäilyä! Ravitsemuksella on yhteytensä niin terveyden ylläpitoon kuin monien käytöksen kautta ilmenevien häiriöiden rauhoittamiseen. Lapsi ei ymmättä millainen verensokeripiikki korkean GI:n tuotteiden mahaan sullomisesta hänelle seuraa ja mikä sen vaikutus mielentilaan on, sitä varten on ne vanhemmat.

– Ja ei. En ole "ituhippi". Tässä juuri tuskailen kuinka maha on kasvanut viimeaikaisen liiallisen suklaan mussuttamisen ja napostelun seurauksena.

"Ipsu"
Olen 18 vuotias tyttö ja luettuani tämän ketjun läpi olen todella järkyttynyt. Keskustelussa on ollut mukana myös asiallisia ihmisiä, mutta miten aikuiset ihmiset voivat keskustella näin? "Ei ollut kahvia". Siis tälläisestä asiasta valittaa jonkun äiti lapsensa kaverin synttäreillä? Mun äiti on 40v ja pikkuveljeni 5 joten synttäreille vois munkin äiti mennä mukaan. En vois ikinä kuvitellakkaan et hän sanois noin tai alkais valittaa jostain "terveys ruuasta". Sitten mietin et ketä te oikeen ottee te valittajat? Eikö yleensä sanota ettei nuorilla ole enää käytöstapoja? No missäs on teidän käytöstavat kun valitatte LASTEN synttäreiden tarjoilusta, kun mikään ei sano että synttäeille mennään syömään. Päätarkoituksena ei ole että lapsen kaverien vanhemmat saavat varmasti kahvia, vaan lapsen synttärit ja lasten hauskan pito ja leikkiminen. En voi käsittää että aikuiset ihmiset potevat täällä tälläisiä asioita. Täytyy suoraan sanoa että jokainen valittaja täällä on varmasti kasvatettu päin helvettiä. Kulttuuri jossa elämme on tuonut eteen sen, että kahvia juodaan ja paljon. Sen ei kuitenkaan pitäisi mitenkään liittyä siihen että kahvin tarjoaminen on pakollista. Ei todellakaan. Itse en juo kahvia, enkä "köyhänä" sitä osta kaappiin turhaan enkä omista kahvinkeitintä. Jos joku tulee käymään voimme hakea vaikka sitä pikakahvia lähikaupasta jos tarvitsee yleensä tee riittää ihan hyvin ja kaikki ovat selviytyneet muutamasta tunnista ilman kahvia. Kahvihan on kuin huume ja erittäin pahasti täällä näytetään olevan siihen koukussa jos sitä on saatava aina ja kaikkialla.
Se ettei synttäreillä ollut "herkkuja" on jokaisen oma mielipide. Jokainem pitää eri asioista. Mutta kaikki tietävät myös haitat. Väitämpä että porkkana ja kurkku on terveellisempää kuin sipsit ja karkit. Mitäpä jos tarkastelisitte miten ihmiset ovat lihoneet kaiken sokerin ja rasvan lisäännyttyä, ja sitten miettisitte haluatteko lapsistanne samanlaisen sukupolven?
Pikkuveljet 5v & 8v tuli kylään ja syötiin poikaystävän kanssa porkkanaa, kurkkua ja parikaa, dippien kera. Kotiin mentyään äiti oli tarjonnut leffan kanssa poppareita, pojat olivat pyytäneet samaa kun siskon luona saatiin:) kyllä lapset tykkäät terveellisistäkin herkuista kun antaa sen mahdollisuuden eikä aina tyrkytä karkkia naamaan. En sano ettei karkkia ym. saisi syödä, mutta kohtuudella.
Ja mitä vielä tohon kahviin tulee.. Hävettäis olla näitten valittajien lapsi. Jossain ihmiset eivät saa edes vettä ja te AIKUISET ihmiset valitatte kun ei saanutkaan kahvia vaikka sitä saa melkein joka kadun kulmasta.
Ps. Toki jos joku matkustaisi mun luo kaukaa, järjestäisim kahvia kohteliaisuus syistä. Mutta jos tarhakaverin vanhempi on tulossa kylään n. 10km sääteen matkalta, ei tarvitse olla kahvia. On kohteliasta tarjota jotakin, vaikka makaroonilaatikkoa! Voi hyvänen aika.. Aina kun luulin että vamhemmat ihmiset on niitä fiksumpia, mutta ei. Valitatte asiasta josta mul ei tulis mieleenkään mainita :D huvittavaa mut myös aika surullista millasta esimerkkiä annatte lapsillenne. Onneks mulla on ollut hyvä kasvatus ja oon oppinu suvaitsemaan kaikkea ja ymmärtään et on erilaisuutta jne. Toivon et joku ees lukis tän ja miettis asioita eikä tulis tähän niin "aikuismaisesti" vittuilemaan. Hyvää yötä:)

"Vieraileva tähti"
[QUOTE="...";30335855]Niin, sinulle ehkä on yksi hailee, missä lapsesi luuhaavat, mutta itse kyllä haluan olla vahtimassa, kun kolme-vuotias tai edes viisi-vuotias lapseni lähtee kyläilemään. Ja jotenkin siinä aina käy aina niin, että juuri niiden kaikkein huonoimmin käyttäytyvien lasten vanhemmat jättävät ne lapset vahtimatta juhlapaikoille, ja olettavat muiden hoitavan riehuvat jälkikasvunsa.[/QUOTE]

Olen järjestänyt kymmeniä lastenkutsuja (ekat jo 1980-luvulla ja toistaiseksi uusimmat kaksi viikkoa sitten) enkä ole yhtään kertaa törmännyt niin huonostoi käyttäytyvään omanapaiseen kontrollifriikkivanhempaan, joka olisi kutsumattomana jäänyt LASTEN juhlapaikalle norkoilemaan tarjottavia.
Höllää vähän ja suo lapsellesikin oma elämä (sekä mahdollisuus oppia kunnolliset käytöstavat). Hän ei ole mikään ikioma leikkikalusi vaan ihan oikea ihminen.

reiskaa
Ipsu, jos kuvittelet että tämä on jotenkin trollivapaa vyöhyke kun täällä on aikuisia ihmisiä, niin olet väärässä. Joten ei nyt kannata ihan kaikkea uskoa mitä tähän tai muihin ketjuihin kirjoitellaan.

"Ipsu"
En otakaan tosissaan kaikkea mitä täällä kirjoitetaan, mutta on aika pitkä ketju joten tuskin kaikki ovat trolleja. Ja jos moni on trollia niin herrajestas että on tylsä elämä jos tänne tulee riitelemään keksityiden tarinoiden takana :D

Satu Kuituniemi
Nyt on pakko kommentoida. Itse olen hyvin läheltä seurannut kun vanhemmat olivat terveelisen ruuan ystäviä. Heidän lapset eivät saaneet koskaan makeaa siis ei koskaan ja nyt on anoreksiaa liika lihavuutta ja juuri sen tähden että nyt sittenvedetään karkkia ja määsyä kaksin käsin . Ja kun lapset kasvaa niin ei niitä voi koko ajan vahtia. Mutta se on totta että porkkana kakku on hyvää. Ja toivon todella että se nuori nainen kuka on nyt anoreksia kourissa selviää. Miettikää oikeesti hyvät ihmiset noita asioita . Kun se liika kieltäminen kostautuu yleensä.

sankari n.1
ei oo terveysjuhlat joo mutta eiköhän se oo jokasen oma asia mitä lapsensa synttäreillä tarjoo?! ja mitä ne vanhemmat tekee siellä kyttäämässä persiissä kiinni vai? eikö mukulat osaa leikkiä keskenään,tarviiiko todella sun olla aina perässä kiiinni? kyllä meillä on lapset osannu olla nätisti keskenään synttäreillä ,eikä tarvitse aikuista kiinni perässä joka senkunti.Kato näin sitä opitaan elämään tätä elämää.

"minä vain"
Eiköhän jokainen tarjoile mitä haluaa. Jokainen on oma yksilönsä ja kaikilla oma tyylinsä. Maku asioista ei voi kiistellä. Aivan turhaa kenenkään haukkua muiden tyyliä. Ihan nauratti lukea muutamia kommentteja :D. Take it easy hei!

"Kipatsu"
Kyllä nostan vanhemmille hattua että ovat kerrankin ajatelleet lasten olotilaa esim kun tulee ilta! Ei ole vatsat kipeät illalla, laatta ei lennä, vältytään hammapeikoilta ja siltä ylivilkkaudelta kun ei olla sokerihumalassa sillon kun sänkyyn pitäisi mennä:) ja kyllä mun 4 v neiti oli eilen ilman vanhempia lasten sisätila "huvipuistos" synttäreillä enkä todellakaan ole ennenkään tuntenut tarvetta jäädä lapsen kavereiden synttäreille! Kyllä mä nyt sen verran luotan vanhempiin että hoitaa homman kotiin :)

"Minä vain"
Mitäs vikaa porkkanatikuissa, porkkanakakussa, ruissipseissä on? Ihan hyviltä tarjottavilta kuulostaa vaikka itse en ehkä niitä tarjoaisi. Kaikki vanhemmat ei halua syöttää epäterveellisiä herkkuja lapsilleen. Itsekään en kyllä ainakaan alle 5v lapselle limsaa antaisi... Toisten tarjottavien haukkuminen ei myöskään ole fiksua käyttäytymistä. Et taida olla kovin sosiaalinen ihminen.

Yhteistyössä