Voi tsiisus että on ihanaa kun tuo kaverin "kauhukakara" lähti !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuttavaperheen poika oli rasittavan vilkas, sotki leikkejä, veti leluja, ei jaksanut keskittyä jne. Äiti kyllä vahti poikaansa, mutta ei sitä kylässä jaksa ihan koko aikaa lapsensa perässä juosta. Ihmeteltiin monet kerrat kuinka erilaisia lapset ovatkaan. Pojan perheelle varmasti alkushokin jälkeen oli loppujen lopuksi helpotus, että pojalla diagnosoitiin adhd ja hän pääsi aloittamaan hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
No kyllä mä ainakin komennan meillä leikkiviä lapsia, oli ne omia tai vieraita.
Ja ainahan voi ottaa vanhempien kanssa puheeksi että mitä ne lapset on touhunneet. En mä ainakaan ole kokennut vaikeeksi sanoa kavereille että kun teidän "Pipsa nyt sattui kiipeilemään seinillä niin mä jouduin vähän ärähtämään"

no niin komennan minäkin ja mun mies. mut sehän siinä käykin syömään miestä niin sanotusti, kun lapsen omat vanhemmat vaan istua toljottaa tai kommentoi että "on se niin villi joops".

Sitten voisi sanoa ystävällisesti että kannattaiskohan lapsi viedä vaikka ADHD testeihin?! ;)

no ei liene ole mun ongelma ja asia selvittää josko sillä lapsella onkin joku tuollanen. mun näkemys kyllä asiaan on vaan se ihan täydellinen kurin puute ever.
kirjoitinkin jo et kestän nää satunnaiset vierailut vaikka pitääkin vähän jälkeenpäin märistä
;)

No mulle tulee mieleen, että on väsynyt siihen lapsensa vilkkauteen jos se on verottanut aikoinaan liikaa, enää ei voi sille mitään ja on vuosien saatossa luovuttanutkin. Siks hyvä oliskin, että sille vihjaisi, että kyllä sitä vilkkauttakin voi tutkituttaa ja apua saa kun pyytää. Kauhukakaroiden äitinä saattaa vaan turhautua siihen ainaiseen rautalangasta vääntämiseen ihan alkuunsa jo pienen lapsen kohdalla ja välinpitämättömyytenähän se näkyy vuosien päästä, kun otteen menettää liian aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja sintsu78:
Joo.Tutulla kyll voi sanoa et otetaan tarjottavat pois.Mut ei joka paikassa voi mennä pöytää tyhjää ku omat ipanat on saaneet keksin.

Eikö olisi loogista tyhjentää pöytä riehuvista mukuloista eikä tarjottavista? Kaikella ystävyydellä :) Siis periaatteella: Jos pöydässä sikaillaan, rohmutaan ja riehutaan, keksit lähtevät kädestä ja oitis pois pöydästä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Äiti on vieläpä lto :xmas:

tässä tapauksessa kans vanhempien reaktiot on tuota luokkaa . ja äiti on tässäkin tapauksessa lastenhoitoalalla.
Kuten myös minun ystäväni, jonka täystuhot "heitin pihalle" vuonna 2006
:o

tämä täystuho perhe yrittänyt vielä päästä teille leikkimään? siis katkaisitko välit heihin kokonaan?

Jos saisin niin ei se varmaankaan olis ongelma :ashamed: Niinku "tälläisten lasten vanhemmat sanoo" ne on vaan vilkkaita.Ja ku useampi sellainen vilkas lapsi istuu vierekkäin niin ei tarvii ku yksi irvistys niin se on siinä...

mä tunnen monia VILKKAITA lapsia, mutta ne osaa käyttäytyä kyllä .
en ihan ymmärrä tuota vilkas = huonot käytöstavat - yhtälöä :/

Tunnetkos ylivilkkaitaa lapsia? Lapset kaikki lähes yleensä on vilkkaita, mytta kyllä ylivilkkaus on ihan oikea ongelma, eikä sitä voi edes verrata normaaliin lapsen vilkkauteen. Sellainen lapsi kun ei tosiaan niitä käytöstapoja meinaa mllään haluta noudattaa vaikka niitä kuinka sille iskostaisi päähän. Vielä pahempaa jos vanhempi on jo niin väsynyt tai turhautunut, ettei hänestä enää edes käytöstaoja ole opettamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
tämä täystuho perhe yrittänyt vielä päästä teille leikkimään? siis katkaisitko välit heihin kokonaan?

Ollaan me tekemisissä, mutta en kutsu heitä meille koko perheenä.

Käydään heillä, tai näen perheen äitiä esim. kahvilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mulle tulee mieleen, että on väsynyt siihen lapsensa vilkkauteen jos se on verottanut aikoinaan liikaa, enää ei voi sille mitään ja on vuosien saatossa luovuttanutkin. Siks hyvä oliskin, että sille vihjaisi, että kyllä sitä vilkkauttakin voi tutkituttaa ja apua saa kun pyytää. Kauhukakaroiden äitinä saattaa vaan turhautua siihen ainaiseen rautalangasta vääntämiseen ihan alkuunsa jo pienen lapsen kohdalla ja välinpitämättömyytenähän se näkyy vuosien päästä, kun otteen menettää liian aikaisin.

joo, voi olla että sulla on totuutta tuos takana tähänkin juttuun sopivaks..
kaverini ei ole mielestäni oikeen koskaan ollut kauheen "läheinen" lapsensa kanssa - ei koskaan halaillut tai pussaillut lastaan meidän nähden tai kutitellut tai hupsutellut.. sen sijaan on muutaman kerran vuosien saatossa nimitellyt lasta vammaiseksi, kusihousuksi,idiootiksi :/
joskus ollaan mun miehen kans mietitty, et tää laps hakee varmaan tolla huonolla käytöksellään myös osittain sitä huomioo. ei varmaan ole ikinä oppinut saamaan sitä muulla tavoin . oikeen kunnon keittiöpsykologiaa, joo tiedän :D
lapsi on ollut kokoikänsä kotihoidossa, ens vuonna sitten esikoulu ja luulen, että hänelle se on jo tosi iso pelastus monessa mielessä. ja varmaan se "diagnoosikin" sitten paljastuu, mikäli sellasta on.

Tunnetkos ylivilkkaitaa lapsia? Lapset kaikki lähes yleensä on vilkkaita, mytta kyllä ylivilkkaus on ihan oikea ongelma, eikä sitä voi edes verrata normaaliin lapsen vilkkauteen. Sellainen lapsi kun ei tosiaan niitä käytöstapoja meinaa mllään haluta noudattaa vaikka niitä kuinka sille iskostaisi päähän. Vielä pahempaa jos vanhempi on jo niin väsynyt tai turhautunut, ettei hänestä enää edes käytöstaoja ole opettamaan.

en tiedä tunnenko ylivilkkaita, mutta tiedän melkosen varmasti, että tän ko lapsen kohdalla mitään kuria ei ole ikinä ollut.

joo, voi olla että aulla on totuutta tuos takana tähänkin juttuun sopivaks..
kaverini ei ole mielestäni oikeen koskaan ollut kauheen "läheinen" lapsensa kanssa - ei koskaan halaillut tai pussaillut lastaan meidän nähden tai kutitellut tai hupsutellut.. sen sijaan on muutaman kerran vuosien saatossa nimitellyt lasta vaamiseksi, kusihousuksi,idiootiksi :/
joskus ollaan mun miehen kans mietitty, et tää laps hakee varmaan tolla huonolla käytöksellään myös osittain sitä huomioo. ei varmaan ole ikinä oppinut saamaan sitä muulla tavoin . oikeen kunnon keittiöpsykologiaa, joo tiedän :D
lapsi on ollut kokoikänsä kotihoidossa, ens vuonna sitten esikoulu ja luulen, että hänelle se on jo tosi iso pelastus monessa mielessä. ja varmaan se "diagnoosikin" sitten paljastuu, mikäli sellasta on.

ok, =/ No ikävän kuuloista jokatapauksessa. Toivottavasti tilanne joskus paranee :)

Kylkiluu Kaikki ei ole ihan noin itsestään selvää kaikkien lasten kohdalla.Ja jos tuo auttaa niin helpolla kaikki sujuisi :D

ai miten se ei onnistu jos passitat muksut pois pöydästä tai sanot et stop, ei enempää, piste.
pelkäätkö huutoa tai raivoa joka heiltä siitä vois tulla ?

En minkään tarkoita et vilkas lapsi = huonot käytöstavat

Ja vilkkaiden lasten kanssa on helpompi olla sellaisessa paikassa missä on heille sopivaa tekemistä ja tarpeeksi paljon.Ei he silloin pura energiaansa hölmöilyyn.
Sitä varten kierrämme paikat jossa ei ole lapsille tekemistä.

kaverini ei ole mielestäni oikeen koskaan ollut kauheen "läheinen" lapsensa kanssa - ei koskaan halaillut tai pussaillut lastaan meidän nähden tai kutitellut tai hupsutellut.. sen sijaan on muutaman kerran vuosien saatossa nimitellyt lasta vaamiseksi, kusihousuksi,idiootiksi :/

mielestäni tuo että ei halaile, pussaile tms vaan nimittelee lasta on varmaan syy siihen miksi lapsi käyttäytyy huonosti. Ei tulisi mieleenikään kutsua lasta kusihousuksi! eikö lapsi ole käynyt edes kerhossa ?

Ja vilkkaiden lasten kanssa on helpompi olla sellaisessa paikassa missä on heille sopivaa tekemistä ja tarpeeksi paljon.Ei he silloin pura energiaansa hölmöilyyn.

Vastahan sä kerroit että lapsesi irroittaa kaikista autoleluista renkaat, ja repivät lelut hyllyistä(tms).

Alkuperäinen kirjoittaja lll:

mielestäni tuo että ei halaile, pussaile tms vaan nimittelee lasta on varmaan syy siihen miksi lapsi käyttäytyy huonosti. Ei tulisi mieleenikään kutsua lasta kusihousuksi! eikö lapsi ole käynyt edes kerhossa ?

ei ole kerhoissa tai missään.

endie Siis kun tulee...Ja ne huutaa lujaa.Pahimmillaan neljä! tuntia kurkku suorana. Eivätkä huudosta huolimatta opi.Vaikka sen toistaisi sata kertaa.

Kesällä yksi lapsista suuttui ja huusi kerrostalon pihalla niin laskimme et kahdeksasta ovesta tultiin katsomaan et mikä on...

Kaikki ei oikeesti ole aina niin helppoa jokaisen lapsen kanssa.

Vastahan sä kerroit että lapsesi irroittaa kaikista autoleluista renkaat, ja repivät lelut hyllyistä(tms).

Niin no ylivilkkaan lapsen äitinä minä voin sanoa myös, että lelut ei ole oikeaa tekemistä lapselle joka vain heittelee ja purkaa eikä osaa keskittyä mihinkään. Kyllä silloin oikea paikka on ulkona, liikunta ja pelaaminen missä pääsee energiaansa käyttämään. Jos teidän lapset ylipäätään osaa leikkiä mm. autolla kuten kuuluu, niin olisin tästä taidossa ihan hiton onnellinen omani kohdalla. Joka ei ymmärrä lelujen päälle, ei vaikka sisarukset siihen leikkimiseen pystyy meilläkin.

Niin no ylivilkkaan lapsen äitinä minä voin sanoa myös, että lelut ei ole oikeaa tekemistä lapselle joka vain heittelee ja purkaa eikä osaa keskittyä mihinkään.

Vilkas ei ole sama kuin ylivilkas. Tuo, jolle vastasin, puhuu vaan vilkkaista lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin:
Ja tarjolle ei uskalla laittaa mitään, he vetävät KAIKEN napaansa. Siis 7-8kpl piparia per nenä tarkoittaa että kaksi pakettia ei riitä yhteen kahvihetkeen. Plus pullat ja muut päälle. Kyllä meillä syödä saa mutta yksi kerrallaan edes että kaikilla olisi edees mahdollisuus ottaa yksi.

joo tää kans mua ihmetyttää.
että niitä pipereita ja keksejä ja muita vedetään niin kauan ja paljon ennenku ne loppuu, ei mitään rajotuksia. ja sitten vielä viedään niitä jonnekkin olkkariin sohville jossa ne syödään ja murustellaan ja lääpitään sinne tänne ( kaikkea ei ehi näkee ja sanoo ) .

niin tai tyhjennetään koko piparilautanen heti, kumpikin ottaa molemmat kädet täyteen pipareita plus siepataan pöydällä oleva konvehtikippo ja häippästään jakamaan se kahteen pekkaan, ennenkuin kukaan ehtii sanoa mitään-> kaksi sukulaislasta iältään jo 10 ja 11v

Ja alunperin oli vaan tarkoitus kirjoitta et kyllä me huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat huomaamme jos jälkikasvu hölmöilee.
Ihan tietoisia ollan mut pakko sitäkin on välillä harjoitella.Ja kyläilemme vaan paikoissa jossa meitä siedetään ja tiedetään mitä elämää me tuomme mukanamme.Ja tiedän et niiden luona jossa käymme olemme kyllä erittäin tervetulleita.

Ei meidän lapset ilkeitä ole.Eivät satuta toisiaan vaan pitävät huolta ystävistä ja osaavat sanoa et olet rakas :heart:

Niin no ylivilkkaan lapsen äitinä minä voin sanoa myös, että lelut ei ole oikeaa tekemistä lapselle joka vain heittelee ja purkaa eikä osaa keskittyä mihinkään.

Vilkas ei ole sama kuin ylivilkas. Tuo, jolle vastasin, puhuu vaan vilkkaista lapsista.

No minusta hänen lapsi kuulostaa ylivilkkaalta, ihan samanlaista toimintaa kuin omallani.

Ja alunperin oli vaan tarkoitus kirjoitta et kyllä me huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat huomaamme jos jälkikasvu hölmöilee.

Jos huomaa, niin miksi ei puutu mitenkään asiaan?

(lammasmaisia vanhempiahan tässä on ihmetelty, niitä jotka antavat lastensa tehdä mitä vaan vaikka kyläpaikan väkikin kieltää )

Tottakai lapset hölmöilee, sosiaalisissa tilanteissa oppii käyttäytymään vain harjoittelemalla, mutta eihän harjoittelu voi sitä olla että annetaan lapsen hajoittaa ja sotkea, opastamatta ja ohjaamatta lasta lainkaan...?

Jos taas puututte, ohjaatte, opastatte, niin sittenhän kyse on eri asiasta kuin siitä mistä ainakin minä puhun :)

Mä monesti ihmettelen sitä et miten joidenki lapsille uppoaa mieletön määrä keksejä/karkkia/pullaa yms. Ehkä he ovat sitten tottunu saamaan ja syömään et ''saattavat'' vetää sellasen määrän makea.
Meidän lapset syö sen muutaman ja sit vaikka tarjois niin eivät ota. 6v sanoo aina et en saata enään.

Väitän että useimmissa tapauksissa kun lapsi on hävytön on syynä se että vanhempi ei uskalla nousta vastaan vieraassa paikassa.
Eli käskeä lasta poistumaan pöydästä koska tietää että siitä nousee meteli tai sanoa että et ota niitä autoja.
Jos lapsi huutaa niin sehän on ikävää kaikille mutta väitän myös että mikäli lapsi puhetta ymmärtää nin ennen pitkää hän myös ymmärtää että KETÄÄN ei KIINNOSTA hänen huutonsa vaan hänen on pakko totella sääntöjä. Kylässäkin voi viedä lapsen jäähylle eteiseen tai sohvalle eikä pelätä sitä lapsen reaktiota.
Aikuisen tehtävä on ottaa paska vastaan lapselta ja opettaa että kaikesta ei vaan voi luovia läpi.

Uusimmat

Yhteistyössä