Voi tätä terveydenhuollon toimintaa! ARGH!

[QUOTE="vieras";24514976]No ei tuossa minusta nyt mitään ainakaan kovin suurta mokaa ole tapahtunut. Mikset ollut alunperin suoraan yhteydessä sinne päiväkirurgian yksikköön jos huomasit että leikkausalueella on tulehdusta? Toisekseen jos sinulla kerran oli tiedossa tuo päiväkirurgian soittoaika 12-14 niin miksi otit vastaan sitä ennen olevan lääkäriajan, varmaan asian olisi kerennyt hoitaa esim huomenna taikka myöhemmin tänään iltapäivällä. Tai olisithan voinut pyytää esim hoitajalta lähetteen labraan verikokeisiin jo aikaisemmin. Eli ihan turhaan melskaat .[/QUOTE]

Moka 1: Potilasohjeen mukaan minusta pitäisi joka tapauksessa ottaa verikoe ennen leikkausta. En ole saanut lähetettä, eikä mikään viittaa siihen, että ilman omaa aktiivisuutta sellaista saisinkaan.
Moka 2: Potilasohjeessa sanotaan, että tulehdusta ei saa olla. Poliklinikalla lääkäri totesi turvotuksen & kuumotuksen, mutta ei silti kirjoittanut esim. antibiootteja. Ilman omaa aktiivisuuttani jalkani leikkauskelpoisuutta ei ilmeisesti varmistettaisi etukäteen tältäkään osin.
Moka 3: Sh antoi tuon ajan, koska kirurgian poliklinikan soittoaika on ennen tuota aikaa. Sh ei voi kirjoittaa ilmeisestikään tuollaista labralähetettä, koska asian kerrottuani ehdotti heti tätä järjestelyä (varmistan polilta, tarvitaanko kokeet / arvio ja tulen sitten lääkärille sieltä saamieni ohjeiden mukaan) vaikka kysyin, että eikö minun pitäisi ottaa mieluummin yhteyttä päiväkirurgiaan, koska siellä leikataan. Sanoi että ei, kun kirralle vaan soittoa.

Mun mielestä on hämmästyttävää että julkisen puolen terveydenhuoltohenkilöstö olettaa että kaikki asiakkaat ovat myös terveydenhuollon ammattilaisia ja antavat siksi epämääräisiä ja ristiriitaisia ohjeita.

Ohjeitten pitäis olla niin selkeitä ja johdonmukaisia että insinöörikin ne ymmärtää ja osaa omalta osaltaan toteuttaa.

Toinen ihmejuttu on se, että neuvotaan soittamaan sinne ja tänne vaikka oikein hyvin tiedetään, että sieltä ei ikinä kukaan vastaa.

Mun mielestä on hämmästyttävää että julkisen puolen terveydenhuoltohenkilöstö olettaa että kaikki asiakkaat ovat myös terveydenhuollon ammattilaisia ja antavat siksi epämääräisiä ja ristiriitaisia ohjeita.

Ohjeitten pitäis olla niin selkeitä ja johdonmukaisia että insinöörikin ne ymmärtää ja osaa omalta osaltaan toteuttaa.

Toinen ihmejuttu on se, että neuvotaan soittamaan sinne ja tänne vaikka oikein hyvin tiedetään, että sieltä ei ikinä kukaan vastaa.

No Amen.

No jopas on taas : /
Ja ihania ohjeita ja kommentteja palstalaisilta.

Mä sain just viime viikolla kamalat haukut täällä syystä että en itse poistanut itseltäni tikkejä kun kehtasin täällä ihmetellä miten voi tk:n sairaanhoitajalla olla niin huonot välineet ettei niillä vi tehdä töitä (pinsetit ei saanut otetta langasta ja sakset oli niin tylsät etteivät pystyneet haavateippiin :D)

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Jos se nilkka on infektoitunut, niin silloin sitä ei saa leikata (näin olettaisin). Mutta siis jos siinä on vain tulehdusreaktio, ilman että siellä kasvaisi bakteeria (inflammaatio), niin en usko, että se on este. Eli tulehdusreaktio sinänsä ei tarkoita sitä, että jalassa olisi infektio.

Hyvä merkki siitä, onko nilkka tulehtunut vai infektoitunut, on lämpö. Jos sinulla on kuumetta, silloin uskoisin siinä olevan infektion.

Olin menossa polven leikkaukseen, johon sain erittäin selkeän kutsukirjeen ja toimintaohjeet. Leikkausviikolla kuitenkin sairastuin flunssatautiin ja soitin päiväkirurgialle asian vuoksi. Leikkausta ei siirretty, koska ei kuumetta. Otin kuitenkin vielä yhteyttä omalääkäriin, koska yskää. Yskästä ei haittaa, koska selkäydinpuudutuksessa tehdään-
Kaikki toimi hienosti, hyvät ohjeet ja puhelimella saanyt hyvin yhteyden, kun ei soita niihin takuuvarmoihin ruuhka-aikoihin eli ma ja pe aamuna heti klo 8:n kiireettömässä asiassa.
Miulla ei ole ikinä ollut moittimista perusterveydenhuollosta eikä erikoissairaanhoidosta eikä myöskään yksityissektorista. Aina on avun saanut, kun tarvinnut ja aina yhteyden saanut, joskus pidemmällä ja joskus lyhyemmällä odotuksella.

Mikäli kokee, että mokia tehty, niin suosittelen ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen. Hänen kanssaa asioita voi selvittää.

Aina vaan hullummaksi menee.

Lääkäri totesi, että tulehdusta ei ole, ainoastaan se reaktio (niin kuin joku yllä kirjoittikin). Ei tarvita lääkitystä ennen leikkausta, ei edes niitä verikokeita.

Tämä hyvä.

Mutta sitten. Lääkäri oli sitä mieltä, että jalkaan tarvitaan ehdottomasti nilkkatuki, jotta jalka saisi olla mahdollisimman levossa leikkaukseen asti. Antoi numeron ja kehotti soittamaan apuvälinepalveluun, sieltä saisi tuen hakea jo tänään. Soitin. Apuvälinepalvelussa eivät olleet ollenkaan tietoisia nilkan saranatuesta, käskivät soittamaan kirurgian poliklinikalle. Soitin, mutta siellä sanottiin jo toista kertaa tänään, että koska leikkaus tehdään päiväkirurgiassa, asia ei kuulu heille. Soitin päiväkirurgiaan, jossa sanottiin, ettei heillä ole sellaisia tukia antaa.

Ihan toivotonta! Mulla on nyt siis lääkärin lähete ja selvä ohje, mutta kun missään ei tiedetä mitään.... Huh.

Ei kannata paisutella tätä nyt noin kovin. Menet sinne tk:n lääkäriin ja kerrot sinne huolesi. Hän hoitaa asian sitten eteenpäin. Mä olen itse joutunut olemaan tekemisissä niin tk:n kuin erikoissairaanhoidon kanssa tänä vuonna tosi paljon ja aina on asiat loppujen lopuksi selvinneet. Tieto kulkee jopa työterveyslääkärin ja yksityisenkin välillä.

Tsemppiä.

[QUOTE="Mina";24515184]Jos se nilkka on infektoitunut, niin silloin sitä ei saa leikata (näin olettaisin). Mutta siis jos siinä on vain tulehdusreaktio, ilman että siellä kasvaisi bakteeria (inflammaatio), niin en usko, että se on este. Eli tulehdusreaktio sinänsä ei tarkoita sitä, että jalassa olisi infektio.

Hyvä merkki siitä, onko nilkka tulehtunut vai infektoitunut, on lämpö. Jos sinulla on kuumetta, silloin uskoisin siinä olevan infektion.[/QUOTE]

Loistavaa. Kerrankin yksi järkevä kommentti tällä palstalla.

...Mutta sitten. Lääkäri oli sitä mieltä, että jalkaan tarvitaan ehdottomasti nilkkatuki, jotta jalka saisi olla mahdollisimman levossa leikkaukseen asti. Antoi numeron ja kehotti soittamaan apuvälinepalveluun, sieltä saisi tuen hakea jo tänään. Soitin. Apuvälinepalvelussa eivät olleet ollenkaan tietoisia nilkan saranatuesta, käskivät soittamaan kirurgian poliklinikalle. Soitin, mutta siellä sanottiin jo toista kertaa tänään, että koska leikkaus tehdään päiväkirurgiassa, asia ei kuulu heille. Soitin päiväkirurgiaan, jossa sanottiin, ettei heillä ole sellaisia tukia antaa....

Ei ole ihme että meillä tärvääntyy jumalattomasti verorahoja julkiseen terveydenhuoltoon kun tuo niiden homma on tuommosta älytöntä säätämistä ja asiakkaan pompottamista. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

Kun luen miten vaikeaa tuo touhu on niin pakko kysyä että oletko jyväskylästä?

Tulee nimittäin mieleen miten vaikeaa Jyväskylän keskussairaalassa on nuo asioitten hoitamiset. Jalkavaivaa mullakin aikanaan hoidettiin ja en lämmöllä muistele :/

[QUOTE="vieras";24515943]Ja tässä on taas yksi syy, miksi tk:ssa työt ruuhkautuu. ....[/QUOTE]

Ja toinen syy on se, että henkilökunnan aika kuluu asiakkaiden pompotteluun ja joutavanpäiväiseen tinkaamiseen. Jos hommat hoidettais kerralla kuntoon niin aikaa ei kuluisi hukkaan.

Julkisen terveydenhuollon prosessit on todella huonosti johdettu, suunniteltu ja toteutettu.

Toi on niiiiin ÄRSYTTÄVÄÄ. Mä jouduin kerran yksien tutkimustulosten kanssa soitteleen varmaan kymmenen puhelua, kun kuulemma kellään ei oikeutta/velvollisuutta mulle tuota tulosta lähettää.. En ole muuten vielä tänäkään päivänä sitä saanu, lääkäri lupas soittaa mut eipä ole kuulunu..:kieh:
Jumalauta kun pitää pompottaa paikasta toiseen..

Tää on meillä labrassa työntekijöitäKIN rasittava ongelma.
Ihmiset kuvittelee, että labra antaa verikoevastaukset yms...
Mitä me ei saada tehdä, me ei olla hoitava yksikkö.

Sitte ollaan herne nenässä.
Ja jos vaikka tk on pyytäny kokeet, niin potilaat on ihan pihalla, että kukahan lääkäri ja minkäköhän takia.
Se on aika huolestuttavaa.
Ettei tiedetä MIKSI tutkitaan.

En nyt tiedä oliko sulla just labravastauksien kanssa ongelmaa, mutta ne vastaa AINA se pyytävä yksikkö. Joka ne ns. maksaa.
Sama kun joku soittais pankkii ja kyselis maksuaikaa sähkölaskulle ;)

[QUOTE="jkl";24515947]Kun luen miten vaikeaa tuo touhu on niin pakko kysyä että oletko jyväskylästä?

Tulee nimittäin mieleen miten vaikeaa Jyväskylän keskussairaalassa on nuo asioitten hoitamiset. Jalkavaivaa mullakin aikanaan hoidettiin ja en lämmöllä muistele :/[/QUOTE]

Jep jep.

Aina vaan hullummaksi menee.

Lääkäri totesi, että tulehdusta ei ole, ainoastaan se reaktio (niin kuin joku yllä kirjoittikin). Ei tarvita lääkitystä ennen leikkausta, ei edes niitä verikokeita.

Tämä hyvä.

Mutta sitten. Lääkäri oli sitä mieltä, että jalkaan tarvitaan ehdottomasti nilkkatuki, jotta jalka saisi olla mahdollisimman levossa leikkaukseen asti. Antoi numeron ja kehotti soittamaan apuvälinepalveluun, sieltä saisi tuen hakea jo tänään. Soitin. Apuvälinepalvelussa eivät olleet ollenkaan tietoisia nilkan saranatuesta, käskivät soittamaan kirurgian poliklinikalle. Soitin, mutta siellä sanottiin jo toista kertaa tänään, että koska leikkaus tehdään päiväkirurgiassa, asia ei kuulu heille. Soitin päiväkirurgiaan, jossa sanottiin, ettei heillä ole sellaisia tukia antaa.

Ihan toivotonta! Mulla on nyt siis lääkärin lähete ja selvä ohje, mutta kun missään ei tiedetä mitään.... Huh.

Tarina jatkuu. Soitin uudelleen apuvälinepalveluun. Käskivät tulla käymään. Menin. Ei yhtä ainutta järkevää nilkkatukea. No, sitten lähettivät mut Respectaan (yksityinen apuvälineyritys). Sieltä löytyi oikeanlainen mutta vääränkokoinen tuki. Pienentävät sitä JOS saavat sairaalan apuvälinepalvelusta maksusitoomuksen (vien sen tuen sitten sinne lainaamoon takaisin kun en itse enää tarvitse). Tuen saa hakea keskiviikkona, jos saan selvitettyä sitä ennen sen sitoomuksen tilanteen.

Oon ihan loppu. Paitsi kaikesta jalkojenkäytöstä (oon joutunut liikkumaan ihan yli voimavarojen tänään), ennen kaikkea tästä saamarin pompottelusta. Edelleen korostan, että mun mielestä nimenomaan mun täytyy tästä nyt pitää meteliä, koska mua sairaammat ei varmastikaan kykene vastustamaan tuon järjestelmän älyttömyyksiä. En siis ajattele vain omaa napaani tässä, vaan laajemminkin.

[QUOTE="vieras";24515943]Ja tässä on taas yksi syy, miksi tk:ssa työt ruuhkautuu. Viis siitä, ettei ole aikaa varattu, eikä kyse ole edes päivystyluontoisesta asiasta, viis siitä, että siellä on muita potilaita. Pääasia on se, että MINÄ saan asiani hoidettua. Minäminäminä.[/QUOTE]

Sulta se on vissiin tuo hjuumorintaju hukkunu:heart:

Tää on meillä labrassa työntekijöitäKIN rasittava ongelma.
Ihmiset kuvittelee, että labra antaa verikoevastaukset yms...
Mitä me ei saada tehdä, me ei olla hoitava yksikkö.

Sitte ollaan herne nenässä.
Ja jos vaikka tk on pyytäny kokeet, niin potilaat on ihan pihalla, että kukahan lääkäri ja minkäköhän takia.
Se on aika huolestuttavaa.
Ettei tiedetä MIKSI tutkitaan.

En nyt tiedä oliko sulla just labravastauksien kanssa ongelmaa, mutta ne vastaa AINA se pyytävä yksikkö. Joka ne ns. maksaa.
Sama kun joku soittais pankkii ja kyselis maksuaikaa sähkölaskulle ;)

Joo ja kyseessä ei ollu labrat..
Lähetteen tehny lääkäri sano että kysy->tuloksen tulkinneelta lääkäriltä, tuloksen tulkinnutta lääkäriä ei saanut kiinni hoitaja sanoi että tulos on lähetetty hoitavvan yksikköön kysy sairaanhoitajalta-> oman yksikön sairaanhoitaja sanoi että tuloksia ei voida täältä antaa vaikka näkyvätkin hänelle, vaan pitää soittaa tutkimuksen tehneelle hoitajalle-> tukimuksen tehnyt hoitaja taas lähetti alunperin hoitaneelle lääkärille joka ei ollut tukimus tulosta saanut(hoitajalle kyllä näkyi) ja lupasi soittaa kun on saanut, noh siitä on nyt 3kk...
että soitanko mä kirjastoon ja kysyn jos ne tietäis???

Joo ja kyseessä ei ollu labrat..
Lähetteen tehny lääkäri sano että kysy->tuloksen tulkinneelta lääkäriltä, tuloksen tulkinnutta lääkäriä ei saanut kiinni hoitaja sanoi että tulos on lähetetty hoitavvan yksikköön kysy sairaanhoitajalta-> oman yksikön sairaanhoitaja sanoi että tuloksia ei voida täältä antaa vaikka näkyvätkin hänelle, vaan pitää soittaa tutkimuksen tehneelle hoitajalle-> tukimuksen tehnyt hoitaja taas lähetti alunperin hoitaneelle lääkärille joka ei ollut tukimus tulosta saanut(hoitajalle kyllä näkyi) ja lupasi soittaa kun on saanut, noh siitä on nyt 3kk...
että soitanko mä kirjastoon ja kysyn jos ne tietäis???

No jos hoitaja ne näkee koneelta, näkee lääkärikin, jos osaa vaan ohjelmaa käyttää...
Ellei sitten oikeasti osaa, mutta se pitäisi tietty sitten korjata, eli tajuta pyytää apua; koulutusta.
Jos lääkärille on varattu soittoaika, olisi sen pitänyt soittaa.
(Yleensä näissä tapauksissa puhuttaan soittoajasta, muutenhan ne ei soita)
Aikaisemmin kuin 3kk sitten olis kannattan vaan reippaasti kysellä, tietty jos on ymmärrettävsti herne nenässä kun pallotellaan, niin se kuka sen jäkätyksen saa syystä tai syyttä niskaan ei välttämättä ole yhteistyöhaluinen.
Mutta vastaus olisi saatava!
Ja MUN mielestä se, kuka tutkimuksen määrää, vastaa myös tutkimuksen jatkoista!
Esim jos on pyydetty röntgentutkimus, niin röntgenlääkäri kyllä kuvat lausuu AINA, mutta omalääkäri, joka ne on pyytänyt niin potilaalle ne selittää ja sovitaan jatkoja; hoitoja jne.
Ikävää että pallotellaan. =(
Mutta ne ei saa tosiaan vastata, joille se ei kuulu.
Sille ei voi minkään.
Mutta ne keille se kuuluu, PITÄISI hoitaa ja vastata! =/

Mä oon dokumentoinut tarkasti kaikki jalkahässäkkäni vaiheet (pelkkää mokaa mokan perään), ja JYTE voi olla varma, että perästä kuuluu. Kiukuttaa niin. Mä oon sentään nuori ja hyvissä voimissa taistelemaan oikeuksistani, mutta entäs vanhukset tai sellaiset, jotka on oikeasti todella sairaita eivätkä yksinkertaisesti jaksa tai osaa pitää puoliaan? Ajatuskin on pelottava.

Tää on niin totta. Monessakin asiassa huomannut ja miettinyt että miten sitten ne heikommat jaksaa taistella kaikenmaailman byrokratioiden ja muiden hampaissa kun itsellekin tekee jo tiukkaa!

Takavuosina oli äidilleni tuli verenmyrkytys, makasi kotona ihan pökerryksissä, ei osannut itse oikein valittaa eikä tainnut tajuta miten vakavasta tilanteesta oli kysymys. Lähisukulainen onneksi on lääkäri, hän sanoi että nyt ambulanssi paikalle. No ambulanssi tuli mutta meinasivat ettei tarvitse viedä! Ilman sukulaisen puuttumista ja konsultointia asiassa, äitini olisi voinut kuolla tai tulla pahempia jälkiseurauksia.

Joskus mietin kun näitä asioita tulee joko omassa elämässä tai muuten ilmi, että mitenköhän moni on kuollut ihan vain sen takia että systeemi ei toimi. Ei välitetä, pompotellaan, vähätellään tai muuten vain ammattitaito on retuperällä.

Nyt sitten ramppaat sen kipeän jalkasi kanssa sellaisen tuen perässä, josta leikkaava/lähetteen tehnyt lääkäri ei edes puhunut mitään. Onko järkeä? Kai nyt nämä loput päivät olisi riittänyt, että olisit antanut jalan levätä mahdollisimman paljon. Verenpaineesi nousee tästä ihan turhaan, koska tuo tuki ei ole mikään välttämättömyys. Jalan saa leikattua muutenkin.

Toivottavasti tästä eteenpäin asiat sujuvat jo paremmin :)

Nyt sitten ramppaat sen kipeän jalkasi kanssa sellaisen tuen perässä, josta leikkaava/lähetteen tehnyt lääkäri ei edes puhunut mitään. Onko järkeä? Kai nyt nämä loput päivät olisi riittänyt, että olisit antanut jalan levätä mahdollisimman paljon. Verenpaineesi nousee tästä ihan turhaan, koska tuo tuki ei ole mikään välttämättömyys. Jalan saa leikattua muutenkin.

Toivottavasti tästä eteenpäin asiat sujuvat jo paremmin :)

Lääkärin mukaan tuli on välttämätön (ja itse olen samaa mieltä, kantapää on niin helvatan kipeä). Kukaan ei nyt vain tiedä, millainen sen tuen pitäisi olla, kun sellaista, jonka nimen lääkäri mulle sanoi, ei ole olemassakaan.

Lääkärin mukaan tuli on välttämätön (ja itse olen samaa mieltä, kantapää on niin helvatan kipeä). Kukaan ei nyt vain tiedä, millainen sen tuen pitäisi olla, kun sellaista, jonka nimen lääkäri mulle sanoi, ei ole olemassakaan.

Yleensä nämä erilaiset tuet ja ortoosit tehdään asiakkaalle kipsimestarin toimesta. Harvemmin niitä hyllystä suoraan saa, ainakaan täysin sopivaa ja passelia...=)

Yhteistyössä