voi paska! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hupsis

Vieras
Mitä tekisitte minun tilanteessani? Tilanne tämä:

Minulla on mies ja 1,5v lapsi. Olen itse tosi allerginen koirille, saan hengenahdistusta eli ei mistään pelkästä nenänvuotamisesta ole kyse. Anoppilassa on koira, joka on otettu tietoisena minun pahasta allergiasta. Matkaa anoppilaan on n.200km, myös omat vanhempani asuvat siellä samalla suunnalla. Eli kun mummoloihin lähdetään, on oltu sillä periaatteella että olen minkä pystyn hengittämään, yleensä muutama tunti on ollut mahdollista olla siellä. Lapsi on silloin tällöin myös yötä isänsä kanssa, jolloin minä olen omien vanhempieni luona.

Aina kun olemme siellä on koira ulkona, se vähän auttaa asiaa. Astmapiipusta saan vähän helpotusta, mutta jos ahdistus alkaa on minun tunnin sisään poistuttava, koska sitten ahdistus käy liian pahaksi. Olen aina niin pitkään kuin mahdollista, lapsen ja miehen takia, että näkevät vanhempiaan/mummoa&pappaa.

Heillä on kesämökki jossa kesät vietämme, ja silloin olemme pystyneet olemaan yötäkin, koska siellä on aitta, jossa me nukumme, johon koira ei pääse. Sadekelillä vietän siis aikaa itsekseni aitassa, koska koko päivää en voi sisällä mökissä olla. Mutta mökki on ollut se paikka missä saamme edes hieman pidempään olla yhdessä koko porukka.

Nyt miehen sisko on hankkinut koiranpennun. Tiedän jo nyt, että eihän minun keuhkot kestä enää lisäkuormitusta, kun eihän luovutusikäistä pentua voi ulkona pitää. Koira on erirotuinenkin, joten reaktiota siihen en tiedä. Tämä sisarus asuu vanhempiensa kanssa käytännöllisesti siellä mökillä kesän, joten koiran pölyjä tulee valtavasti lisää. Mieheni soitti hänelle ja kysyi kuinka on aikonut koira asian järjestää, kun tietää että meidän on ollut vaikeaa olla siellä jo tähänkin asti. Sanoi vain että on tehnyt itsekkään päätöksen ja haluaa elää tavallaan. Emmehän luonnollisesti voi kieltää aikuista ihmistä ottamasta koiraa, mutta mielestäni siitä miten mökillä sitten toimitaan, missä koira oikein on, pitäisi keskustella... mutta ei. Se on kuulema vain tahdon asia.

Olen tähänkin asti mielestäni leikkinyt tulella terveyteni kanssa. Jos nyt kieltäydyn menemästä enää mökille kokonaan, joudun hirveään asemaan, koska luonnollisesti lapsemme ei näe niin paljon isovanhempiaan, eikä mies vanhempiaan. Toki he voivat joskus sinne keskenään mennä, mutta en todellakaan halua olla lapsestani erossa aina kun lähdemme mummolareissulle. Käymme siellä kolmen, neljän viikon välein. Nämä isovanhemmat joilla koira on, eivät käy meidän luonamme kuin 3-4 kertaa vuodessa. Haluaisin että suhteet kuitenkin pysyisivät kunnossa mieheni ja lapsen takia. Nämä isovanhemmat haluaisivat nähdä lastenlastaan paljon enemmän kuin nyt, tiedän siis käyntien vähenemisen kiristävän välejä. Ja haluaisin itsekin, että lapsi on läheinen isovanhempiensa kanssa.

Ahdistaa... en tiedä mitä tehdä... en halua olla paska miniä joka estää näkemiset, mutta en tiedä eikö kukaan ymmärrä, että aikaa en voi siellä enempää viettää, se kuristava tunne on niin järkyttävä. En myöskään ole valmis useammin mummolareissuille lähtemään, kun haluan ja miehenikin haluaa, että ollaan aina pari viikonloppua ihan omanperheen kesken välillä, ennenkuin mennään uudestaan.

Mutta eihän me voida vaatia tätä toista sisarusta pysymään poissa mökiltä? En tajua, mitä te ajattelette, miten tekisitte? Tosi hieno juhannus tulossa, kun tätä sinne sitten mennään selvittämään. Piti tulla kivaa, kun voidaan hyvällä säällä viettää useampikin päivä siellä mökkeillen.

mun mielestä tossa ei ole mitään epäselvää, jos joku perheessä on niin allerginen ettei kestä koiraa niin silloin muuut ottavat sen huomioon ja koiraa ei viedä sinne. ihmiset on tärkeämpiä kuin eläimet.
miehesi tulee se koira-asia hoitaa koska on siskonsa veli. sulla on vaikeampaa kun ei ole samalla lailla valtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja WWW:
mun mielestä tossa ei ole mitään epäselvää, jos joku perheessä on niin allerginen ettei kestä koiraa niin silloin muuut ottavat sen huomioon ja koiraa ei viedä sinne. ihmiset on tärkeämpiä kuin eläimet.
miehesi tulee se koira-asia hoitaa koska on siskonsa veli. sulla on vaikeampaa kun ei ole samalla lailla valtaa.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää:

peesi

peesaan myös

Minusta näette aika usein näitä isovanhempia! Me asutaan lähes viereisissä kunnissa mummon ja mamman kanssa, eikä nähdä noin usein. Jo työvuorotkin tulee esteeksi.

Lapsenne on pieni. Parin vuoden päästä huomaat, että on IHANAA kun mies ja lapsi lähtevät mummolaan ja sinä saat siivota rauhassa. Tai vaikka vain makaisit seljälläsi ja syljeskelisit kattoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää:

peesi

Näinhän sitä luulisi, mutta itse koen että olen arvojärjestyksessä alempana kuin koirat ainakin sisaren mielestä :(

mut sun miehen tulee pitää sun puolia ja tehdä selväksi ettei se koira sinne mene.. allergialle ei vaan voi mitään, se ei ole keksitty juttu tai sellainen ettei vaan huvita tms juttu. se on vakava asia... voisko ne rakentaa vajan tms vierasmajan jossa ne koirat voi yöpyä ja olla sateella? niin sisätilat olisi ihmisten käytössä

itse olen myös allerginen koirille, kissoille ja kaneille. Miehen suvussa on näitä eläimiä lemmikkeinä ja nämä ihmiset ovat ottaneet minut huomioon ja hommanneet eläimilleen hoitajan tai sellaisen paikan, että olen pystynyt olemaan mukana. Toivottavasti pääset mukaan. Inhottavaa jäädä pois jostain, kun ei voi asialle itse mitään ja onneksi minut tuttavat ovat osanneet ajatella tätä asiaa tältäkin kannalta. Toivottavasti sinunkin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Etkö voi käyttää ennakoiden esim antihistamiinia?

Kysyy henkilö, joka ei itse ole allerginen ja muutenkin varustettu samanlaisella ajatusmaailmalla kuin ap:n miehen sukulaiset...

Tsemppiä ap:lle! Et sinä voi tässä tilanteessa oikein muuta tehdä kuin jäädä kotiin. Terveys kuitenkin tulee ennen kaikkea! Miehesi ja lapsesi sitten käyvät sielä sukuloimassa sen verran kuin te perheenä haluatte olla toisistanne erossa. Ja se on vain teidän perheenne yhteinen päätös eikä kuulu sukulaisille.

Lisäksi sinä lähetät miehen sukulaisille kutsun, että ovat erittäin tervetulleita kyläilemään teidän kotonanne, koska sinä et nyt valitettavasti voi heille tulla. Pahoittelet tilannetta ja kerrot, että toivot, että voisitte siitä huolimatta pitää yhteyttä nyt vähän eri sijainneilla kuin mitä olette aikaisemmin tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
mut sun miehen tulee pitää sun puolia ja tehdä selväksi ettei se koira sinne mene.. allergialle ei vaan voi mitään, se ei ole keksitty juttu tai sellainen ettei vaan huvita tms juttu. se on vakava asia... voisko ne rakentaa vajan tms vierasmajan jossa ne koirat voi yöpyä ja olla sateella? niin sisätilat olisi ihmisten käytössä

Tätä mietin itsekin tänään. Minua vain hirvittää, että jos olenkin vielä allergisempi tälle uudelle koiranpennulle, niin silloin ei riitä, että koirat on poissa vain sen ajan jonka olemme siellä, vaan niiden pitäisi olla mökistä koko kesä pois. Ja sen en usko ihan helpolla toteutuvan, kun "koirat kärsii, kun ovat sosiaalisia ja tottuneet olemaan lähellä ihmisiä" :(

Ja suoraan sanoen minun on vaikea uskoa, että tämä sisarus pitäisi koiran poissa mökistä silloin kun emme ole siellä. Hänen mielestään minun pitäisi siedättää itseäni koiriin, eikä pyrkiä pois koirien luota. Ei auta vaikka olen rautalangasta yirttänyt vääntää, että ei se ihan noin se siedätys mene. Jos henki meinaa lpppua, on minun poistuttava ja piste.

Oli niin paljon tekstiä, että en pysy enää tähän vuorokauden aikaan kärryillä...mutta jos mun äidillä on mökki ja mun siskon mies on allerginen mun koiralle jonka kanssa mä menen mun äidin mökille, niin se on sitten siskon miehelle voivoi.

Kyllä mä menen mun äidin mökille jos äiti mut sinne kutsuu...ja otan koirat mukaan myös.

Mitä jos miehesi äiti päättää ottaa toisen koiran? Ihan sama tilanne se sitten olisi, eli uusi koira ja kovemmat oireet jne.

Toki tää on nyt sitten äärimmäisen ikävää sille allergikolle, mutta kyllä se vaan niin menee, että missä olen mä, niin siellä on myös koirat.

Tokikaan en sitten koko kesää siellä äidin mökillä olisi jotta sisko ja hänen allerginen miehensäkin mökille pääsisivät, mutta en kyllä misään nimessä olisi koko kesää mökiltä poiskaan.

Ihan kunnioitettavaa, että sinä jaksat ajatella muita, lapsen ja isovanhempien suhdetta jne. Mutta ikävä juttu, että muut eivät nyt vaikuta arvostavan sinua yhtään. Ehkäpä olet ollut liiankin joustava ja siksi ylitsesi kävellään. Ja onhan tietty sekin, että pystyt kuitenkin anoppilassa olemaan tuntejakin samassa tilassa koiran kanssa, hieman hämäävää. Ehkä eivät ota todesta allergiaasi, koska pystyt olemaan siellä koirasta huolimatta.

Tuossa tilanteessa minä olisin jo ilmoittanut aika päivää sitten, että kun on koira talossa, minä en voi enää vierailla heillä. Mies ja lapsi saisi käydä kahdestaan aina kun pystyvät, mutta minä jättäytyisin pois. Mihinkään mökille en myöskään menisi ja tuskin mieheni olisi niin moukka, että jättäisi minut, vaimonsa, yksin kotiin ja lähtisi lapsen kanssa mökkeilemään.

[quote="

Lisäksi sinä lähetät miehen sukulaisille kutsun, että ovat erittäin tervetulleita kyläilemään teidän kotonanne, koska sinä et nyt valitettavasti voi heille tulla. Pahoittelet tilannetta ja kerrot, että toivot, että voisitte siitä huolimatta pitää yhteyttä nyt vähän eri sijainneilla kuin mitä olette aikaisemmin tehneet.[/quote]

Juuri näin olen tehnyt tähänkin asti, ja ovat todella sydämmestäni tervetulleita meille eli ei ole mitään teeskentelyä vaan todella pidän appivanhemmistani.

Sitähän ei voi estää, että sisko menee koiransa kanssa mökille, eikä toisen kotona/mökillä voi niitä eläimiä eristää eri tiloihin ellei omistaja niin halua. Ainoa, mitä voit tehdä, on pysyä pois itse. Ja jos mies on fiksu, hänkin pysyy lapsen kanssa sinun luonasi.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Oli niin paljon tekstiä, että en pysy enää tähän vuorokauden aikaan kärryillä...mutta jos mun äidillä on mökki ja mun siskon mies on allerginen mun koiralle jonka kanssa mä menen mun äidin mökille, niin se on sitten siskon miehelle voivoi.

Kyllä mä menen mun äidin mökille jos äiti mut sinne kutsuu...ja otan koirat mukaan myös.

Mitä jos miehesi äiti päättää ottaa toisen koiran? Ihan sama tilanne se sitten olisi, eli uusi koira ja kovemmat oireet jne.

Toki tää on nyt sitten äärimmäisen ikävää sille allergikolle, mutta kyllä se vaan niin menee, että missä olen mä, niin siellä on myös koirat.

Tokikaan en sitten koko kesää siellä äidin mökillä olisi jotta sisko ja hänen allerginen miehensäkin mökille pääsisivät, mutta en kyllä misään nimessä olisi koko kesää mökiltä poiskaan.

no juuri näin ajattelee mieheni siskokin, sillä erotuksella, että hän on siellä koko kesän, toisin sanoen estää veljensä perheen pääsyn mökille.

eli minä, minä? et siis haluaisi että siskosi mieskin pääsisi viettämään yhteistä juhannusta kanssanne? et voisi mitenkään yrittää saada koirallesi hoitajaa?

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Sitähän ei voi estää, että sisko menee koiransa kanssa mökille, eikä toisen kotona/mökillä voi niitä eläimiä eristää eri tiloihin ellei omistaja niin halua. Ainoa, mitä voit tehdä, on pysyä pois itse. Ja jos mies on fiksu, hänkin pysyy lapsen kanssa sinun luonasi.

Siinä menisi sitten välit lapsen mummolaan :( Mieheni on ollut myös sitä mieltä, että jäädään kotiin, mutta olen rohkaissut häntä menemään, koska en halua, että hän "menettää" vanhempansa minun allergiani takia ja lapsi mummon ja papan.

Alkuperäinen kirjoittaja hupsis:

no juuri näin ajattelee mieheni siskokin, sillä erotuksella, että hän on siellä koko kesän, toisin sanoen estää veljensä perheen pääsyn mökille.

Kyllä se veli ja lapsi pääsee, vaikka se veljen vaimo ei pääse. Mutta juuh, ei ole reilua viettää siellä koko kesää, se on ihan totta.

Alkuperäinen kirjoittaja hupsis:

Kyllä se veli ja lapsi pääsee, vaikka se veljen vaimo ei pääse. Mutta juuh, ei ole reilua viettää siellä koko kesää, se on ihan totta.

eli et voisi edes yhtä iltaa suoda tälle allergigolle? onko todellakin lemmikkisi tärkeämpi kuin sukulaissuhteesi ja nyt puhun edes yhdestä illasta?