Voi luoja mitä kohtelua TK:ssa!!! (kyselin eilen siitä pissatulehduksesta palstallakin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja ap:n näytteessähän näkyi jotain pientä. Kyllä hoitaja toimi väärin. Ois pitäny kysyä lääkäriltä ja lääkäri ois voinu määrätä kuurin noiden ja ap:n tuntemusten perusteella.

siis mä ymmärrän että toi on kamala vaiva. mutta miksi helvetisstä olet juonut sitä vettä jatkuvasti ja juossut pissalla?? :O

eikä kirvely ja se että täytyy juoda ole selitys.kyllähän sä itekkin tajuat että sen virtsan täytyy olla siellä rakossa kunnolla. ite mokasit.

tosin hoitajakin olisi voinut olla asiallisempi

[QUOTE="vieras";28165533]valitettavasti lääkkeitä ei määrätä potilaiden omasta halusta, oltava jotakin todistetta sairaudesta[/QUOTE]

Tässähän ap:lla todisteena sairaudesta on kivut. Lääkärin yks tärkein työväline on korvat. :)

Anteeks vaan mutta mä ymmärrän täysin AP:tä.

Silloin kun on virtsatulehdus ja se kirvely on jotain aivan hirveetä, sitä vettä on pakko juoda, että pissalla käydessä tulisi edes jotakin ulos, kun sinne pissalle mun on ainaki pakko mennä oli hätä tai ei.

Koskaan en ole 4 tuntia ollut pissaamatta, mutta yleensä se 1-2 tuntia on riittänyt.

Inhottava vaiva kyllä :(

päivystykseen siitä ja lopetat sen veden kittaamisen.
eka koe mene piloille mutta nyt meet antaan toisen. pissan täytyy olla se 4 tuntia rakossa että saa oikeen tuloksen. ei mitään järkee laimentaa virtsaa juomalla vettä ennen testiä.
ei kannata nyt jäädä kotiin murehtiin ettei se tulehdus nouse munuaisiin.

Minusta hoitaja oli kyllä siinä mielessä asiaton, että ei antanut mitään ohjeita miten toimia. Vaikka sitä tulehdusta ei olisi näkynytkään, niin kyllähän niille kivuille joku syy on. Jotain ohjeita olisi kuulunut saada että miten toimia jatkon suhteen, mennäkö päivystykseen vai mitä ja miten nopeasti, ottaa särkylääkettä ja odotella että kivut häviävät...? Ja jos potilas kertoo puhelimessa että on vielä mokannut näytteen, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi antaa jatko-ohjeita tai hoitaa vaikka soittoaika lääkärille tms.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
Missä vaiheessa sanoin, etten kertonut labraan, ettei virtsa ole ollut 4h rakossa? Mä nimittäin sanon siinä luukulla, että max 10min on se näytteen pissa ollut rakossa.

Huomaa, että palsta taas tuomitsee tietämättä mitään...

Jos on kovat oireet, on täysin MAHDOTONTA olla virtsaamatta neljää tuntia. Itse olen pahimmillaan joutunut käymään 10 minuutin välein pissalla. Ja todellakin silloin on pakko juoda vettä paljon ja koko ajan, koska muuten siellä vessassa tulee ulos pelkkää verta ja se kirvelee vielä tuhat kertaa pahemmin.

Ja ap oli kertonut, että on ravannut pissalla koko ajan, kun labraan oli mennyt, joten älkää nyt jaksako nillittää muuta ja väittää, ettei ap olisi näin tehnyt. Huoh, mitä tuomitsijoita taas palsta täynnä, luulevat tietävänsä paremmin.. Surkeaa palvelua ap on terkkarista saanut.

Jos mä pissaan 10 minuutin välein, mun rakkoni ei ole edes puolillaan, eli ei ole 'oikeata' virtsaamisen tarvetta.
Tiedän kyllä mistä puhun, sen verran monet tulehdukset olen sairastanut ja ap:n kuvailemin oirein myös.
Ei se kirvely 'huuhtoonnu' pois vaikka pissais miten usein, eikä rakko 'huuhtoonnu' yhtään sen kummemmin jos joka teelusikallisen mikä muodostuu käy heti laskemassa pohjalta pois.

10 minuuttia ei ole todellakaan mikään kunnollinen näyte josta pystyis katsomaan mitenkään hyvin. Pelkkä kipu ja kirvely ei myöskään aina ole vti oire jolla saa automaattisesti kuurin ns potilaan itsediagnoosina. Viljelykin katsotaan juuri siksi, että tiedetään MIHIN bakteeriin lääkettä määrätään, että olis mahdollisimman hyvä vaste eikä umpimähkään yleispätevää lääkettä joka ehkä tehoaa tai sitten ei.

Ellei 4 tuntia, niin edes kaksi. Pystyy olla. Kipuihin voi koettaa ottaa särkylääkettä. Ja jos kipu johtuu vaikka virtsakivistä, siihen ei todellakaan se umpimähkään puhelimessa määrätty antibiootti auta yhtään. Näytteen saatua voi sitten taas ravata useasti pissalla.

Viimeksi muokattu:
Asiaton on ollut hoitaja, mutta asiakkaallakin vois olla vähän enempi yritystä. Nyt tilaat ajan päivystävälle lääkärille, ja tosiaan piättelet sen kaksi tuntia sitä virtsaa rakossas. Joko lääkäri kirjoittaa oireiden perusteella sulle reseptin, tai sitten tuo hlauaa vielä sen virtsanäytteen.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ymmärrän ap:tä täysin! Itse sekä kyseisestä vaivasta kärsineenä, että virtsa- ja sukuelinten sairauksien ammattilaisena tiedän, että virtsan pidättäminen oon vtin aikaan mahdotonta. Haluan oikaista aamuäreen viestistä ilmenevän väärän käsityksen; vti on siis virtsaputken tulehdus, ei rakon! Juomalla nestettä (miel. Hapanta) paljon ja virtsaamalla tiheästi huuhdotaan virtsaputkea ja lievitetään virtsaamiseen liittyviä vaivoja. Hapan neste neutralisoi ja vähentää bakteerikasvustoa, joten esim karpalomehua olisi hyvä juoda paljon!
Meidän terveysasemalla reseptin saa oireiden perusteella, koska vti on niin yleinen ja helposti tunnistettava vaiva.

[QUOTE="vieras";28165455]Hoitaja ei ole lääkäri, eikä hänen tehtävänsä ole tehdä diagnoosia. Varaa aika lääkärille.[/QUOTE]

No ei ole, mutta ei ole myöskään luurin korvaan nakkaaminen. Terveyskeskuksissa nuo hoitajat ovat järestään ihan hirveän töykeitä ja veemäisiä. Voisivat opetella normaalit käytöstavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28166017:
Jos mä pissaan 10 minuutin välein, mun rakkoni ei ole edes puolillaan, eli ei ole 'oikeata' virtsaamisen tarvetta.
Tiedän kyllä mistä puhun, sen verran monet tulehdukset olen sairastanut ja ap:n kuvailemin oirein myös.
Ei se kirvely 'huuhtoonnu' pois vaikka pissais miten usein, eikä rakko 'huuhtoonnu' yhtään sen kummemmin jos joka teelusikallisen mikä muodostuu käy heti laskemassa pohjalta pois.

Mullakin on ollut monta kertaa virtsatietulehdus, ja niihin on kyllä aina liittynyt nimenomaan aivan helvetillinen jatkuva virtsaamisen tarve. Eli jos olen ollut kotona, olen mieluiten vaan istunut pöntöllä ja puristanut jokaisen irtoavan pisarankin ulos, koska se helpottaa oloa. Mulla tukalin oire ei ole ollut kirvely vaan semmoinen kipu/särky/paineen tunne jossain "ylempänä", ehkä virtsaputkessa tai rakossa..? Ja juuri tähän kipuun se jatkuva pissaaminen auttaa. Et taida tietää mistä puhut, jos luulet tietäväsi kaiken virtsatieinfektioista ja niiden oireista, omien infektioidesi kivut ja oireet varmasti tiedät ja tunnet. Mutta kaikki eivät oireile ja tunne samoin, se pätee lähes kaikkiin sairauksiin.

Labraan mennessä (ja usein muutenkin) olen ottanut reilun annoksen tulehduskipulääkettä, jotta olo ei olisi niin tukala kun ei kuitenkaan voi koko ajan ravata vessassa. Silti en ole ikinä kestänyt olla neljää tuntia pissaamatta ennen näytteenottoa, mutta kyllä ne pöpöt on silti aina löytyneet, ja multa ainakin on kysytty aina, että kuinka kauan edellisestä vessakäynnistä on. Pari kertaa lääkäri on vain tehnyt jonkun pikatestin, joka ilmeisesti mittaa verta tai proteiineja virtsasta, ja määrännyt sen perusteella antibioottikuurin.

Onpas tyhmää toimintaa.

Meillä terveyskeskuksessa kun menee siihen luukulle, niin siinä kysytään jo, mitä asia koskee ja jos on pissatulehdus ja on aiemmin ollut sellainen ja tunnistaa oireet itse, niin siitä saa suoraan sähköisen reseptin ja saa lähtee samantien kotiin. Aivan turhaa resurssien tuhlausta tuollainen näytteiden otto ja ihmisen kiduttaminen kusitulehduksen kourissa.

[QUOTE="helmi";28165614]siis mä ymmärrän että toi on kamala vaiva. mutta miksi helvetisstä olet juonut sitä vettä jatkuvasti ja juossut pissalla?? :O

eikä kirvely ja se että täytyy juoda ole selitys.kyllähän sä itekkin tajuat että sen virtsan täytyy olla siellä rakossa kunnolla. ite mokasit.

tosin hoitajakin olisi voinut olla asiallisempi[/QUOTE]

Koska, urpo, kun pissa alkaa vaan tulla housuun, jos ei mene pissalle. Kivut pahenee, jos ei juo, lopulta ei pissaa edes enää tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28166017:

10 minuuttia ei ole todellakaan mikään kunnollinen näyte josta pystyis katsomaan mitenkään hyvin. Pelkkä kipu ja kirvely ei myöskään aina ole vti oire jolla saa automaattisesti kuurin ns potilaan itsediagnoosina. Viljelykin katsotaan juuri siksi, että tiedetään MIHIN bakteeriin lääkettä määrätään, että olis mahdollisimman hyvä vaste eikä umpimähkään yleispätevää lääkettä joka ehkä tehoaa tai sitten ei.

Ellei 4 tuntia, niin edes kaksi. Pystyy olla. Kipuihin voi koettaa ottaa särkylääkettä. Ja jos kipu johtuu vaikka virtsakivistä, siihen ei todellakaan se umpimähkään puhelimessa määrätty antibiootti auta yhtään. Näytteen saatua voi sitten taas ravata useasti pissalla.

Mitäs teet jos pissa rupeaa vaan tulla housuun?

[QUOTE="vieras";28165680]Ettei olisi virtsakiviä?[/QUOTE]

Ei kyllä siltä kuulosta. Siinä on niin kovat kivut, ettei ihmisellä sen kovempia olekaan.

Itse muuten sain viime syksynä gyneltä antibiootit virtsatieinfektioon ilman virtsanäytettä. Oma kertomus oireista riitti ja se, että infektioita on ollut ennenkin.

[QUOTE="vieras";28165555]Mä en nyt ymmärrä miksi sä veit näytteen, joka ei ollut ohjeiden mukainen. Ja kun tulehdus on päällä, on leukkarit koholla ja kyllä viljelystäkin löytyy kasvua jos sitä on. Lapsella on esimerkiksi aika hankalaa tulehduksen ollessa päällä, saada otettua näytettä, joka 4 h olisi rakossa ollut. Kyllä tunninkin jälkeen on meidän tytön näytteistä aina tulehdus löytynyt jos sitä on ollut.[/QUOTE]

Meillä ei näkynyt mitään selkeää vaikka tyttö oli niin kipeä, että oksensi. Kaikki muut oireet viittasivat virtsatietulehdukseen ja lääkitys auttoi heti.

Mulla oli kerran virtsa ihan ruskeaa koska siinä oli verta joukossa. Olin silloin helluntaikonferenssissa ja ne kipusiskot otti siellä näytteen ja mumisi, ettei tässä mitään näy kyllä. "onneksi" siis antamani näyte oli ruskea ja hiutaleinen ja sain reseptin.

Sanoivat, että eipä ihmekään, kun noin vaähissä vaatteissa täällä menet. Joo, eihän se tietysti tarvitse mitään bakteeria, se pissatulehdus, vaan sen aiheuttaa hihaton paita.
Silloin oli niin kamala tulehdus, että ei voinut olla pissaamatta, ellei sitten halunnut valutella housuja märiksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Kätilö";28166137]Ymmärrän ap:tä täysin! Itse sekä kyseisestä vaivasta kärsineenä, että virtsa- ja sukuelinten sairauksien ammattilaisena tiedän, että virtsan pidättäminen oon vtin aikaan mahdotonta. Haluan oikaista aamuäreen viestistä ilmenevän väärän käsityksen; vti on siis virtsaputken tulehdus, ei rakon! Juomalla nestettä (miel. Hapanta) paljon ja virtsaamalla tiheästi huuhdotaan virtsaputkea ja lievitetään virtsaamiseen liittyviä vaivoja. Hapan neste neutralisoi ja vähentää bakteerikasvustoa, joten esim karpalomehua olisi hyvä juoda paljon!
Meidän terveysasemalla reseptin saa oireiden perusteella, koska vti on niin yleinen ja helposti tunnistettava vaiva.[/QUOTE]

Terveysportista kopsattua:
"Tärkeimmät virtsatietulehdukset ovat virtsarakkotulehdus eli kystiitti, joka on yleinen, munuaisallastulehdus eli pyelonefriitti, joka on harvinainen ja virtsaputkitulehdus eli uretriitti, joka on melko harvinainen ja muista poiketen usein sukupuolitauti."

Yhteistyössä