Voi luoja mitä kohtelua TK:ssa!!! (kyselin eilen siitä pissatulehduksesta palstallakin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kätilö";28166137]Ymmärrän ap:tä täysin! Itse sekä kyseisestä vaivasta kärsineenä, että virtsa- ja sukuelinten sairauksien ammattilaisena tiedän, että virtsan pidättäminen oon vtin aikaan mahdotonta. Haluan oikaista aamuäreen viestistä ilmenevän väärän käsityksen; vti on siis virtsaputken tulehdus, ei rakon! Juomalla nestettä (miel. Hapanta) paljon ja virtsaamalla tiheästi huuhdotaan virtsaputkea ja lievitetään virtsaamiseen liittyviä vaivoja. Hapan neste neutralisoi ja vähentää bakteerikasvustoa, joten esim karpalomehua olisi hyvä juoda paljon!
Meidän terveysasemalla reseptin saa oireiden perusteella, koska vti on niin yleinen ja helposti tunnistettava vaiva.[/QUOTE]

Puhut asiaa. Se riippuu täysin oireista, voiko pidätellä sitä pissaa vai ei. Joskus vain ei voi, jos oireet ovat liian pahat, ja minulle ainakin on aina toitotettu, että juo ja juo ja juo, jotta se putki huuhtoutuisi. Ne jotka sanovat, että jokainen voi pidätellä pari tuntia, eivät ole kokeneet tulehdusta sellaisena, mitä se voi todella pahana olla.

[QUOTE="vieras";28165566]Eli pissatulehdusta ei löydy stiksaamalla tai viljelyllä vaan potilaan sanojen mukaan ainoastaan luotettavasti. Joopa.[/QUOTE]

Kyllä pissatulehdukseen olen minäkin saanut antibiootit ihan vain soittamalla ja kertomalla oireeni, mutta kai ne koneelta näki että on ollu ennenkin! Että kyllä näin toimitaan ihan tk-päivystyksessä meilläkin..

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;28166283:
Ei kyllä siltä kuulosta. Siinä on niin kovat kivut, ettei ihmisellä sen kovempia olekaan.

Itse muuten sain viime syksynä gyneltä antibiootit virtsatieinfektioon ilman virtsanäytettä. Oma kertomus oireista riitti ja se, että infektioita on ollut ennenkin.

Ei välttämättä, mä olen pärjännyt pienemmät kivet ilman litalginiakin! Isommista kivistä toki sit hirveät kivut. Aluksi luultiin virtsatieinfektioksi, mutta näytteet olivat puhtaat, sitten tuli isommat kivet eikä ollut enää epäselvyyttä syystä.. voi siellä olla pienempiäkin kiviä, jotka on vain raapaissut virtsaputken seinää, ja nyt sitä sit kirvelee.

Terveysportista kopsattua:
"Tärkeimmät virtsatietulehdukset ovat virtsarakkotulehdus eli kystiitti, joka on yleinen, munuaisallastulehdus eli pyelonefriitti, joka on harvinainen ja virtsaputkitulehdus eli uretriitti, joka on melko harvinainen ja muista poiketen usein sukupuolitauti."

Ihan vain sen verran tarkennan antamaasi lainausta, etä kystiitti tarkoittaa alempien virtsateiden infektiota. Siis virtsaputken ja rakon infektiota, joista virtsaputken infektio on yleisempi, koska infektioiden aiheuttajabakteerit ovat yleisimmin lähtöisin vällilihan alueelta.

Pyelonefriitti taas munuaistason infektio, eli se voi esiintyä munuaisaltaan lisäksi virtsanjohtimissa ja munuaisissa.

Sukupuoliteitse tarttuvista infektoista ei tässä ketjussa mielestäni ole tarpeen puhua, koska aloittaja varmasti itse tietää, onko sellaista syytä epäillä.

Ap, sinuna soittaisin terkkaan ja kysyisin, toteuttavatko he hoitoa käypä hoito -suositusten mukaisesti. Käypä oidosta lainattua:

Keskeinen sanoma:

-Suositus koskee potilaita, joilla todetaan äkillinen tai toistuva virtsatieinfektio (VTI) tai epäillään sitä.

-Suositus ei käsittele sukupuoliteitse tarttuvia virtsateiden infektioita, mutta nämä infektiot on otettava tarvittaessa huomioon erotusdiagnostiikassa.

-Alempien virtsateiden äkillinen infektio aikaisemmin terveellä naisella voidaan hoitaa oireiden perusteella ilman virtsa- tai muita tutkimuksia. Tällainen infektio voidaan tunnistaa strukturoidulla puhelinhaastattelulla 2 ja hoitaa saatavien tietojen perusteella.

-Kaikilla muilla potilailla virtsaviljely on tarpeen. Viljelynäytteen laatu vaikuttaa olennaisesti tulosten käyttökelpoisuuteen. Päivystysdiagnostiikkaa (virtsan kemiallinen seulonta, U-KemSeul ja partikkelilaskenta, U-Solut) vieritutkimuksena tai laboratoriossa tehtynä tarvitaan vain kliinisesti epäselvissä tilanteissa.

-Oireet ratkaisevat infektion tason: kystiittiin liittyy virtsaamispakko, tihentynyt virtsaamistarve ja kirvely virtsatessa; pyelonefriittiin taas kuume sekä selkä- tai kylkikipu.

-Aikuisen naisen kystiitin hoidossa ensisijaisia lääkkeitä ovat pivmesillinaami, nitrofurantoiini ja trimetopriimi. Hoitoaika on kolme vuorokautta.

Yhteistyössä