Voi %&##¤#¤ kun menee taas hermo mieheni exään. Asiaa lapsen vaatetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, todella ihmeellistä rouvitella, sehän on eronnut, ei mikään rouva??? Ja elatusmaksut on meillä päin ainakin ihan sopimusasioita.. lastenvalvoja antaa mielipiteensä jos ei päästä sopimukseen, meiltä ei edes kysytty tulotasoa tms.

kerran rouva niin on aina rouva.. neidiksi ei ole paluuta, vaikka olis eronnut.. ;)

elareista on olemassa se laskentakaava jota voidaan käyttää apuna noita laskiessa..
on se perus summa mihin lisätään asumisen kustannukset ja siitä vähennetään lapsilisät ja saadaan selville lapsen elatustarve joka sitten jaetaan vanhempien kesken tuloperusteisesti

Jaksoin lukea ap:n mollausta tasan tuon ekan sivun...
Kaikki sympatiat vaan sulle. Ei kovin helpolta eksältä vaikuta (jos nämä eksä/nyksäsuhteet koskaan on). Jo se, että äiti laittaa "kylään" risoissa vaatteissa, kuulostaa aika ihmeelliseltä touhulta. Taitaa tällä äidillä olla vielä jotain patoutumia, mitkä sitten purkaa lapsensa kautta isään ja uuteen perheeseen.
Tsemppiä vaan teille! Toivottavasti suhde helpottuu pikapuolin ihan jo lapsenkin takia...

Olisi kiva, jos teidän kuviossanne olisi mukana edes yksi aikuinen ihminen.

Sellainen, joka osaa kantaa vastuun. Joka huomaa, että kappas, kun on vaatteessa reikä niin paikkaanpa sen. Kappas, nyt on likainen paita, niin pesenpä sen. Nyt on liian pienet vaatteet, niin ostanpa isommat.

Sellainen aikuinen ihminen, joka osais ajatella sitä, että mikä on aikuisen vastuu ja mikä on lapsen etu, ja osais päästää siitä katkeruudesta irti, jota teillä on nyt jokaisella tuossa kuviossa.

Sellaista se lapsi tarvitsee. Edes yhden, vastuullisen aikuisen, joka kykenee toimimaan niin kuin aikuisen kuuluu toimia. Se ei tarvi kolmea keskenkasvuista marttyyria, jotka syyttelee koko ajan toisiaan ja kilvan kiillottavat marttyyrinkruunuaan.

Toivottavasti joku teistä kasvaa sellaiseksi.

[QUOTE="Tiina";22233088]Ja tämän kaiken keskellä viaton lapsi :(. Istukaahan alas koko sakki,ilman lasta,ja sopikaa asiat niinkö fiksut ihmiset. Asioita on pahasti hampaankolossa.[/QUOTE]

Se ei kuule aina ole niin helppoa.

[QUOTE="Neith";22233665]kerran rouva niin on aina rouva.. neidiksi ei ole paluuta, vaikka olis eronnut.. ;)

i[/QUOTE]

Eihän tämä ole mikään oikea sanonta ja siks kuulostaakin niin naurettavalta. Kyllä on neiti kun ei ole naimisissa. :)Miks eronneet haluaa saada roivanimityksen? Yrittää olla jotain mitä ei ole? :);)

No voi vee. Toimitte teidän taloudessanne teidän tavallanne. Kyllä mä tuossa kohtaa isänä sanoisin tälle äidille, että homman nimi on nyt se, että meillä lapsi käyttää meidän ostamia vaatteita. Piste. Onhan se nyt piru vieköön miehenkin lapsi. En tajua, miten aikuiset ihmiset voivat saada yksinkertaisista asioista noin vaikeita.

Siis peesi. Aikuisten riitojen takia lapsi kulkee epäkelvoissa vaatteissa. Pitäkää te nyt huoli, että lapsella on kunnon vaatteet edes teillä. Mun mielestä miehelläsi on se velvollisuus isänä, oli lapsen äiti siitä sitten mitä mieltä tahansa. Pitäkää lapsen puolia!

No niinhän me ostettiinkin niitä vaatteita siihen saakka, kunnes elarit nousivat. Ja tarkennan vielä, että minä ostin (kun joku täällä jo väitti että nyksille kaikki on väärää ja lapsetkin on väärää).
Lapsen isä on yrittänyt puhua sen puolesta, että lapsella olis täällä meillä lelut, vaatteet, käyttötavarat ja äidin luona omat. Ettei tarvis kantaa mitään laukkua mukana. Mutta lapsen äiti ei tähän suostu, siis siinä mielessä, että elarit olis pienemmät ja isäkin vois hankkia omat jutut.
Periaatteesta on sitten päätetty, että vaatteita ei osteta, koska eihän se ole reilua, että toinen (joka on vielä elatuskyvyltään huonompi) maksaisi lapsesta satoja euroja enemmän kuussa kuin mitä äiti, joka on elatuskykyisempi.

Ei reilua? Se on ihan sama mikä on aikuisten kesken reilua (jos kerran ette saa asiaa sovittua niinkuin aikuiset) kun asiaan liittyy myös lapsi! Ostatte ne vaatteet ja lelut myös teille koska se on reilua sitä lasta kohtaan.

Siis ymmärsinkö oikein? Eikö teillä ole MITÄÄN lapselle hankittuna? Leluja, omia tavaroita, hygieniatarvikkeita ja niin edelleen? Ne käsittääkseni kyllä kuuluvat luonapitävän vanhemman hankittaviksi ja ne huomioidaan luonapitovähennyksenä. Pitäähän lapsella olla oma sänky ja omat lelut myös toisessa kodissa, kun niin paljon aikaa siellä viettää.

Surullinen tilanne. :(

[QUOTE="noh";22233747]Siis ymmärsinkö oikein? Eikö teillä ole MITÄÄN lapselle hankittuna? Leluja, omia tavaroita, hygieniatarvikkeita ja niin edelleen? Ne käsittääkseni kyllä kuuluvat luonapitävän vanhemman hankittaviksi ja ne huomioidaan luonapitovähennyksenä. Pitäähän lapsella olla oma sänky ja omat lelut myös toisessa kodissa, kun niin paljon aikaa siellä viettää.

Surullinen tilanne. :([/QUOTE]

Ja tuohan on siis elareista riippumaton asia, eihän äidin kuulu missään tapauksessa hankkia sänkyäkään isän luo eikä muuta "kiinteää" kalustoa.

Mitä se vaikuttaa, vaikka me hankitaiskin pari vaatekertaa? Koska lapsi pitää pistää äidin vaatteisiin viimeisenä päivänä tarhaan mentäessä? Ja meitä on kielletty pesemästä lapsen vaatteita, samoin on kielletty, ettei mikään vaate saa olla kahtena päivänä päällä.

ja meillä tosiaan on edelleen niitä vaatekertoja useammatkin, ei siinä. Mutta ei niitä enää hankita, se on nyt periaate.

En sori jaksanu edes koko ketjua lukea, kun kaikki jauhaa vaan niistä vaatteista..

Mutta siis tää kommentti sai ajattelemaan että pitääki niihin kaikkii äidin oikkuihin (joo siltä nää jutut kuulostaa..) suostua? Vaatteita ei saa pestä, ei saa sitä eikä tätä.. Lapsi on kuitenkin isänsä luona kotonaan, ja isälläkin on oikeus puuttua asioihin, niinkin turhaan ja pieneen kuin vaatetus...

Mutta joo, suosittelen keskustelua aikuisten kesken, jos vain mahdollista. Voisin vaan kuvitella että exä on katkera erosta, taikka siitä että sinä olet olemassa lapsen elämässä.. Mene ja tiedä, toivottavasti saatte Lapsen Takia asiat kuntoon pian. :)

[QUOTE="noh";22233747]Siis ymmärsinkö oikein? Eikö teillä ole MITÄÄN lapselle hankittuna? Leluja, omia tavaroita, hygieniatarvikkeita ja niin edelleen? Ne käsittääkseni kyllä kuuluvat luonapitävän vanhemman hankittaviksi ja ne huomioidaan luonapitovähennyksenä. Pitäähän lapsella olla oma sänky ja omat lelut myös toisessa kodissa, kun niin paljon aikaa siellä viettää.

Eihän ap halua varmaan liikaa sijoittaa lapseen, kun se on hänen mielestään niin rasittavan naisen lapsi :D

[QUOTE="Riikka";22233668]Olisi kiva, jos teidän kuviossanne olisi mukana edes yksi aikuinen ihminen.

Sellainen, joka osaa kantaa vastuun. Joka huomaa, että kappas, kun on vaatteessa reikä niin paikkaanpa sen. Kappas, nyt on likainen paita, niin pesenpä sen. Nyt on liian pienet vaatteet, niin ostanpa isommat.

Sellainen aikuinen ihminen, joka osais ajatella sitä, että mikä on aikuisen vastuu ja mikä on lapsen etu, ja osais päästää siitä katkeruudesta irti, jota teillä on nyt jokaisella tuossa kuviossa.

Sellaista se lapsi tarvitsee. Edes yhden, vastuullisen aikuisen, joka kykenee toimimaan niin kuin aikuisen kuuluu toimia. Se ei tarvi kolmea keskenkasvuista marttyyria, jotka syyttelee koko ajan toisiaan ja kilvan kiillottavat marttyyrinkruunuaan.

Toivottavasti joku teistä kasvaa sellaiseksi.[/QUOTE]

PEESI!

mä heittäisin kylmästi rikkinäiset vaatteet aina roskiin ja ostaisin uudet tilalle. jos tulisi sanomista kysyisin et pitääkö tyttö äitinsä työnä noita rikkinäisiä vaatteit? ei ole lapsellekkaan kivaa kulkea pienissä ja rikkinäisissä vaatteissa.

Jaksoin lukea ap:n mollausta tasan tuon ekan sivun...
Kaikki sympatiat vaan sulle. Ei kovin helpolta eksältä vaikuta (jos nämä eksä/nyksäsuhteet koskaan on). Jo se, että äiti laittaa "kylään" risoissa vaatteissa, kuulostaa aika ihmeelliseltä touhulta. Taitaa tällä äidillä olla vielä jotain patoutumia, mitkä sitten purkaa lapsensa kautta isään ja uuteen perheeseen.
Tsemppiä vaan teille! Toivottavasti suhde helpottuu pikapuolin ihan jo lapsenkin takia...

Sille asialle, että lähi on vaikea ei voi tehdä mitään piste. Ei tarvi "tanssia sen pillin mukaan" mutta asiaa ei kyllä voi mitenkään muuttaakaan jos toinen ei näe vikaa omassa toiminta mallissaan.
ainut mitä voi tehdä on olla itse aikuinen.
Lähi ei pysty määrittelemään mitä etä lapsen kanssa tekee on jos siis on normaalista suht ongelmattomasta henkilöstä kyse (päihde mt ) eli kyllä vaatteita saa pestä ja lapsen kanssa elää normaalia arkea.
Edelleen ostaisin lapselle perus juttuja meille ja viis veisisin lähin riskaamisesta.

Meillä on lapselle lelut, oli vaatteet, jotka käyvät pieneksi pian. Meillä on turvaistuin, on penkkiä, pöytää, polkupyörää, luistimet, sukset, potkulauta. Just ostettiin kerrossänky.

Sain jopa ylipuhuttua isännän, että muutetaan mahdollisimman lähelle lasta, jotta hänen käyntinsä meillä helpottuu ja pääsee meille ihan itsekseen. Joten syyllistäkää vaan mua huonoksi kumppaniksi ja "äitipuoleksi". Muutettiin sen vuoksi ihan vieraalle paikkakunnalle, toki lähelle entisiä kuvioita.

Ja nimen omaan MINä olen yrittänyt puhua sen puolesta, että lapsella olisi kahdet vaatteet ja kahdet lelut. Jotta lapsen elämä olisi helppoa, eikä aina olisi laukku pakattuna. Mutta liika on aina liikaa - isä maksaa lapsen äidille vaatteiden oston, joten lapsen äiti hankkii ne. Samoin isä maksaa äidille muustakin, siitä että lapsi saa katon pään päälle äidin luona. Mutta eihän lain mukaankaan äidin tarvi maksaa isälle siitä, kun ostaa lapselle polkupyörää, sänkyä, istuinta jne. Eikä edes siitä, että lapsi on lähes saman verran isällään, mutta silti isä maksaa äidille sen 150 euroa että lapsella on katto pään päällä äidin luona.

Joo, jatkakaa haukkumistani. Taidan poistua takavasemmalle.

Mä en näistä elarikuvioista tiedä, mutta mun mielestä jos on kerran sovittu että lapsen äiti hankkii vaatteet niin sitten se hankkii. :) Tosin jos liian vaikeaksi menee, niin helpottaahan se varmaan jos isälläkin jokunen vaatekerta on, jos vaatteet vaikka likaantuu.

Tässä tilanteessa mä sanoisin lapsen äidille ihan nätisti (jos vaan jonkinlainen keskusteluyhteys on) että laittaa lapselleen sitten enemmän mukaan säähän sopivaa vaatetta ja kertoo mikä on tarkoitettu missäkin pidettäväksi. Tarhavaatteet vaikka erilliseen pussiin jos haluaa ne eritellä, mutta pitäähän niitäkin sen verran olla mukana että että voi valita sään mukaan sopivat.

Ei liity aiheeseen, mutta ymmärrän kyllä ap:n pointin tässä asiassa.

Mä itse olin sellanen kun tyttö lähti mummon luokse yleensä siellä 4-7 päivää, kun asuvat niin kaukana. Laitoin mukaan sellasia rymyvaatteita kun oletin tietty et siellä on kivaa, saa touhuta ulkona, leivotaan ja säässä kun säässä ulkoillaan yms.

Kunnes... Mun mutsi anto palautetta et laita nyt vähän nätimpää vaatetta farkkua ja kauppatakkia mukaan ettei ulkovaatteissa tartte aina kylään lähteä :D Ja näin teen nykyään. Enkä ottanu nokkiini tietenkään, en vaan tajunnu tällästä asiaa ilman sanomatta.

[QUOTE="vieras";22233037]Käske sen ens kerralla laittaa vaatteet minigrip pusseihin ja päälle teksti mitä pannaan minäkin päivänä päälle. Jospa sitten tajuaisi.[/QUOTE]

Mun ehdotukseni sanasta sanaan :D

Ja sitten vaatetta myös teille. Elareista osa pois kun kerran vaatetta pitää varata teidänkin kaappeihinne tyttöä varten...

Ja millä rahalla? Kenties vajaan 300 euron opintotuella? Vaiko vajaan 300 euron kotihoidontuella? Ne kuule menee meidän perheessä vain ja ainoastaan ruokaan, koulumatkoihin ja asumiseen koulupaikkakunnalla. Eikä riitäkään.

Anteeksi, mutta ihan vilpittömästi kysyn ja mietin, kun aihe on mulle muutoin täysin vieras, muttaettä,voiko tuollaisilla tuloilla ( kht ja ot ) olla elari 200 euroa kuussa ?!??

Elatusmaksu ei ole tarkoitettu pelkästään lapsen vaatteisiin vaan se kattaa oman osuuden asumisesta,sähköstä,vedestä,sairastumisista ja ruuasta.Jos on varaa mennä espanjaan,on varaa ostaa myös vaatteet.

Palstamammoilla näköjään taas karkasi mopo käsistä. Ap varmaan yritti hyvää, eikä laittanut lasta hoitoon pelkässä t-paidassa ja sai siitä hyvästä mammojen vihat niskoilleen. Go mammat go!!!

Yhteistyössä