Mummo suuttui lapsen lahjarahan käytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turpa jatkossa kiinne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turpa jatkossa kiinne

Vieras
Eli tyhmä minä iä oppi kaikki. Osaan sitten jatkossa neuvoa lastani olemaan hiljaa ja ei saa tunnustaa mummolleen mitään mihin lahjarahansa käyttää.
Lapsella ennestään ehjä hyvä kännykkä mutta hän halusi uuden, kosketusnäytön.
lapsi sitten meni kehumaan mummolleen kuinka hänellä on uusi puhelin ja laittoi ne mummolta saadut rahat siihen ja isi ja äiti laittoi ihan pikkaisen lisää, viikkoraha.
Mummo suuttui ja sanoi että vanhempien tehtäviin kuuluu hankkia puhelin lapselle ja se raha oli tarkoitettu lapselle siihen mitä hän itse sillä haluaa ostaa.
Lapsella ikää 12v jten eiköhän hyvinkin osaa päättää haluaako jonkun uuden kännykän vaiko eikö?
Sanoin mummolle että me emme periaatteessa ostaneet lapselle sen takia sitä puhelinta koska edellinenkin on täysin ehjä,
ja me emme ähde tuohon muoti ilmiöön mukaan että nyt uusi puhelin kun sillä ja silläkin on semmoinen.
Meidän mielestä puhelin on siksi että sillä saa kätevästi sotettua tai laitettua viestiä.
Vaan mummon mielestä meidän nyt kuuluisi antaa lapselle se summa rahaa minkä menetti puhelimeen? :O
Nyt mummo sitten pommittelee meitä viestein kuinka ei jatkossa enään anna lapselle rahaa kun hän joutuu itse itsensä elättämään,
vie kuulemma lapsen suoraan johonkin pelikauppaan tai lelukauppaan jotta raha menee varmasti lapseen ja lapsen leluihin.
Ja ei tajua edelleenkään mielipidettämme miksi me emme ostaneet muoti puhelinta.

Ollaanko me nyt huonoja vanhempia kun emme suostuneet maksamaan muotipuhelinta vaan sanoimme että jos sen haluaa saa luvan omat rahansa siihen käyttää?

Mummo suuttui ja sanoi että vanhempien tehtäviin kuuluu hankkia puhelin lapselle ja se raha oli tarkoitettu lapselle siihen mitä hän itse sillä haluaa ostaa.

Lapsihan nimenomaan osti, mitä itse halusi. Hänellä oli toimiva puhelin, joten hän ei _tarvinnut_ uutta puhelinta. Jos olisi tarvinnut, ap olisi ostanut sen hänelle. Minusta olisi ollut ok, jos ap olisi siinä tapauksessa tarjonnut peruspuhelinta ja lapsi olisi maksanut erotuksen, jos olisi halunnut jotain muuta.

Rahahan MENI lapsen haluamaan kohteeseen. En minäkään tule ostelemaan kännyköitä vaan siksi että joku on muotia. Tuttavapiirin teinit on kyllä hokanneet vedenpitävän tekniikan...vanha känny "rikkoutuu" sopivasti kun haluavat uutta....

[QUOTE="jojo";25607101]Lapsihan nimenomaan osti, mitä itse halusi. Hänellä oli toimiva puhelin, joten hän ei _tarvinnut_ uutta puhelinta. Jos olisi tarvinnut, ap olisi ostanut sen hänelle. Minusta olisi ollut ok, jos ap olisi siinä tapauksessa tarjonnut peruspuhelinta ja lapsi olisi maksanut erotuksen, jos olisi halunnut jotain muuta.[/QUOTE]

Toki olisimme silloin hankkineet sen luurin jos olisi ollutkin rikki. Mutta nyt kun lapsi halusi vain vahtaa uudempaan hienoon muotipuhelimeen niin tämäkin olisi meidän pitänyt maksaa mummon mielestä :O
Laitoinkin taas äsken mummolle viestiä että muistaa seuraavan kerran kun lapsen syntymäpäiviä-nimipäiviä niin korvamerkitsee sen rahan mihin sen sitten saa käyttää,
mielenkiinnolla odottelen vastausta :D

Joo, eiköhän se mummo tule vielä järkiinsä. Luulisi riittävän että lapsi kertoo hänelle ettei halunnut mitään leluja tai pelejä, vaan tahtoi kosketusnäytöllisen puhelimen vaikka vanhakin oli vielä kunnossa.

Luulisi mummonkin ymmärtävän että parempi käyttää rahat johonkin hyödylliseen kuin turhaan krääsään.

Palaan asiaan vielä, kun tuli oma pappani mieleen. Hän antoi silloin tällöin minulle rahaa ja vaikka tulin miten isoksi, se oli aina "karkkirahaa". Ostin sillä kyllä pääasiassa jotain ihan muuta, kuten vaikka kivan paidan itselleni. Pappa ei kyllä nostanut ikinä tuollaista loukkaantunutta älämölöä, mutta muistutti kuitenkin, että raha oli tarkoitettu hömppään, johonkin pikkukivaan eikä myöskään ns. varsinaisten tarpeiden tyydyttämiseen. Tosin hän kai ymmärsi, että tytölle se luxushömppä voi ollakin joku kiva vaate tai pikkulaukku. Ap:n lapsen mummo ei nyt taida tajuta, mikä on puhelimen merkitys lasten ja nuorten maailmassa vaan näkee sen vain tarpeellisena tavarana. Vähän kuin laittaisi lapsen ostamaan itselleen avaimen, että pääsee kotiin = laitetaan lapsi ostamaan yhteydenpitoväline. Mummolta on nyt jäänyt pointti tosiaan hoksaamatta.

No sehän on vähän niin kuin lelu tuo uusi puhelin. Ja varmasti käytännöllisempi, kuin joku väen väkisin ostettu leikkikalu, joka jää sitten nurkkiin pyörimään.

Itselläni ei ole tuon ikäisiä lapsia, mutta pikkussiko kyllä. Jos hänet veisi lelukauppaa, olis hän varmaan aika "hämmentynyt" Joku peli varmasti hänelle kelpaisi, mutta toisaalta tuollaisesta puhelimesta niitä pelejäkin löytyy.

Tuon ikäisenä ostelin lahjarahoilla vaatteita, meikkejä, koruja ym." Mummon logikkalla" nekin olisi varmaan pitänyt vanhempien ostaa. Kaikkea edelläminittua minulta kyllä löytyi jo ennestäänkin, mutta kun rahani sain itse käyttää haluamaani kohteeseen, niin näin myös tein.

Vielä ei ole vastausta mummolta tullut :D
Itse kanssa meinaan että mummo pitää nuorta nyt ihan pikkulapsena ja kuvittelee että lelukauppaan se raha menee :D
Kai se vaan on mummon vaikea päästää irti siitä pikkuisesta lapsesta joka jo alkaa olemaan esiteini ja itsenäistyy hurjaa vauhtia :)

Nyt mummo sitten pommittelee meitä viestein kuinka ei jatkossa enään anna lapselle rahaa kun hän joutuu itse itsensä elättämään,
vie kuulemma lapsen suoraan johonkin pelikauppaan tai lelukauppaan jotta raha menee varmasti lapseen ja lapsen leluihin.
Mihin se nyt sitten meni muuhun kuin lapsen leluihin tai peleihin :laugh:

Naura mummolle, että onko tämä täysin pudonnut ajastaan, tuon ikäsethän juuri leikkivät ja pelaavat sillä kosketusnäyttökännykällään, ei sitä puheluiden takia tarvitse. Muista käskeä lapsen esitellä puhuvaa kissaa/koiraa/tiikeriä mummolleen puhumattakaan angry birdsejä (suurin syy meidän lasten toiveisiin saada kosketusnäyttökännykkä). Meidän vähän nuoremmat ovat näppärästi ladanneet nokialaisiinsa ovesta kaikki suosikkipelit, isä opetti, miten sinne mennään meidän langattoman kautta, ettei mene tiedonsiirtomaksujakaan.

[QUOTE="sanna";25607272]Hyvää se mummo vaan tarkoitti. Ei kannata välejä pistää poikki tämän takia. Eikö vaan? Mummolle tärkeitä nuo lapsenlapset. :)[/QUOTE]

Kuka tässä välien poikki menemisestä on puhunut :O Mummohan se tässä on suuttunut. Muksu on tyytyväinen kun on sellainen luuri jota toivoi.
Se jos mummo itse suuttuu tuosta ja ei jatkossa muista lasta tai vie suoraan lelukauppaan niin sille en minä varmaan voi minkään.
Tässä nyt odotellaan jos se mummo leppyisi ja ehkäpä lapsikin saa ajan kanssa mummon tajuamaan kuinka halusi juuri sitä puhelintaa ;)

Varmaan parasta olisi setvitä tätä asiaa sen mummon kanssa eikä täällä palstalla. Mitä täällä hyödyttää melskata? Ei ne asiat täällä selviä. Vai synninpäästöäkö olit vailla? Suutut nyt varmasti mulle, kun näin suoraan kirjoitin ajatukseni. :(

Tässä nyt odotellaan jos se mummo leppyisi ja ehkäpä lapsikin saa ajan kanssa mummon tajuamaan kuinka halusi juuri sitä puhelintaa ;)

Nyt et sitten käske lapsen pitämään suutaan kiinni, vaan neuvot tätä esittelemään ja kehumaan puhelintaan mummolle joka välissä ja kiittelemään tätä vielä siitä ;) Mummolla ei varmaan itsellään ole kosketusnäyttöpuhelinta, puhumattakaan mitään tietoa mitä kaikkea sillä voi tehdä. Anoppi ainakin on ihan ihmeissään meidän koululaisten esitellessä kosketusnäyttöpuhelintensa juttuja.

Pitkään tuosta ei mielestäni kannattaisi kaunaa kantaa puolin ja toisin. Raha on nyt käytetty niinkuin parhaaksi näitte, mutta minusta myös mummolla on oikeus mielipiteeseensä ja jos hän haluaa jatkossa viedä lapsen ostoksille ja hänen kanssaan yhdessä päättää sopivasta lahjasta antaisin hänen niin tehdä.

Varmaan parasta olisi setvitä tätä asiaa sen mummon kanssa eikä täällä palstalla. Mitä täällä hyödyttää melskata? Ei ne asiat täällä selviä. Vai synninpäästöäkö olit vailla? Suutut nyt varmasti mulle, kun näin suoraan kirjoitin ajatukseni. :(

:laugh:
Melskata? Ajattelin että kysympä palstalta että onko minulla kasvatus näin hukassa ja mikä on palstamammojen milipide siitä kuuluuko moinen ylellisyys vanhempien ostaa siksi kun se edellinen känny ei nyt sattunut olemaan uusinta uutta.
Vai onko täällä joku kriteeri mistä saa kirjoittaa ja mistä ei? Vaaleista saa kirjoittaa mutta arki askareista ei,niinkö?

Mutta ei sillä mummokin vastasi minulle tässä välillä.
Aikoo jatkossa viedä lapsen itse kauppaan jotta me ei toiste päästä tuhlaamaan lapsen rahoja :D
No ehkäpä mummo myös jatkossa sitten maksaa sen ns.puuttuvan summan mikä mekin nyt tuosta annettiin vaikka viikkoraha nimikkeellä se lapselle tarjottiinkin.

Stä en vaan käsittänyt jos mummo antaa lapselle rahan niin miksi lapsi ei saa sitä käyttää kuten haluaa vaan vaaditaan vanhempia ostamaan se uusin hienoin puhelin.
Mutta puhelin on nyt ostettu ja mummo saa kiukuta ihan rauhassa. Jatkossa me osataan sanoa mummolle että menkööt vaan suoraan sinne kaupoille,
montako tuon ikäistä vielä haluaa mennä lelukauppaan :)

Rahahan MENI lapsen haluamaan kohteeseen. En minäkään tule ostelemaan kännyköitä vaan siksi että joku on muotia. Tuttavapiirin teinit on kyllä hokanneet vedenpitävän tekniikan...vanha känny "rikkoutuu" sopivasti kun haluavat uutta....

Meillä on rikkoutumisten varalta käytettävissä muutaman vuoden vanha toimiva malli. Kummasti on opettanut oman omaisuuden varjelemista.

:laugh:
Jatkossa me osataan sanoa mummolle että menkööt vaan suoraan sinne kaupoille,
montako tuon ikäistä vielä haluaa mennä lelukauppaan :)

Meidän lapset varmaan, esikoinen olisi varmaan ostattanut tuon ikäisenä lego mindstormin, hinta päälle 300€. Legohullut pojat aina jotain keksii ja niistä lelukaupoista löytyy nykyään pelihyllytkin, enkä tarkoita tässä tapauksessa lautapelejä. Tosin alkavat olla sen verran hintatietoisia, että voisivat ehdottaa netistä tilaamista.

Yhteistyössä