Voi %&##¤#¤ kun menee taas hermo mieheni exään. Asiaa lapsen vaatetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Justhan te ihmiset sanoitte, että ei se lähivanhemmalle kuulu, mitä me tehdään lapsen kanssa. Luuletko että lapsen äitikään kysyy meiltä isän mielipidettä?

Mun mielestä tuossakin tapauksessa on surullista se, että lapsi joutui jättämään matkan, elämyksen, välistä vain sen takia, että vanhemmilla on jotain riitoja keskenään. Lähinnä nyt tarkoitan äitiä, että miksi hänen piti pilata tällainen mahdollisuus lapselta. Tokihan äidillä on varmaan oma versio tästä jutusta, olisi kiva tietää mikä se mahtaa olla. Voihan olla hyväkin syy, paha mennä arvailemaan.

[QUOTE="noh";22233454]tämä pointti olisi ollut ehkä aiheellista tuoda julki jo aiemmin.. :)[/QUOTE]

miksi? Koska eihän mun tuloilla ole mitään merkitystä esim. elareita määrättäessä...

Kiitos myötätunnosta. Olen itsekin eroperheen lapsi ja tiedän miltä vanhempien tappelu tuntuu. Jotenkin tuntuu, että kaikki vaan on aina miehen tai meidän vikaa. Vasta isä osti lenkkarit, ja nekin oli vääränlaiset...

Jep...mulla nousee niskakarvat tällasesta aina.
Ja sitten äiti jaksaa päivitellä lapselle teidän "tyhmyyttä" eikö?
Jolle se tietysti kuuluu kun hän on siihen syyllinen.

Voi lapsi raukkaa. Tuosta hän kärsii varmasti. En halua nyt itkeä mitään katrkera lapsuus juttua, mutta eniten kärsin nimenomaan tuosta asenteesta uuteen vaimoon. Sain taistella sitten hänen puolesta ja olla se pelinappula elareiden ja "kumpi ostaa lapselle bussilipun" tappeluitten välissä.
Ainoa joka kunnioitti mun hyvinvointia ja yritti pitää poissa tuosta sotkusta oli tää uusi vaimo. Ei suinkaan omat vanhemmat... ja niin edelleen, mähän olin syyllinen syntymääni.

Tää nt ei varsinaisesti liittynyt ketjuun mutta sanoinpa nyt kumminkin :D

Sun isäs uus vaimo ei varmaan puhunut rumasti tai ollu katkera sun äidistä, niin ku ap tuntuu olevan :( Mä olen sitä mieltä, että jos ei kestä miehensä elettyä elämää ja sen seuraamuksia, ei pidä eronneen kelkkaan hypätä.

Ja ihan takuulla kuuluu lapsen vanhemmalle, jos lapsi aiotaan viedä ulkomaille :)
En mäkään ydinperheellinen, naimisissa oleva ihminen, vie lapsia ulkomaille, jos isä ei siihen suostu.

Sun isäs uus vaimo ei varmaan puhunut rumasti tai ollu katkera sun äidistä, niin ku ap tuntuu olevan :( Mä olen sitä mieltä, että jos ei kestä miehensä elettyä elämää ja sen seuraamuksia, ei pidä eronneen kelkkaan hypätä.

Ei puhunu rumasti, mutta varmasti ihmetteli sitä touhua. Ap:n tilannetta en tietysti kokonaan tiedä.
Tärkeintähän tässä on nyt se mitä lapselle puhutaan ja minkälaisia asenteita hänelle näytetään. Ei se mikä on oikein tai väärin äidille tai uudelle vaimolle. Heistä ei nyt tapella vaan lapsesta ja lapsi pitää pitää ulkona aikuisten asioista.

Elatusmaksun lasketaan maksukyvyn mukaan, eikä se että isä maksaa 200€, tarkoita sitä että äiti maksaisi saman summan isälle jos lapsi muuttaisi isälle.

Jos me erottaisiin miehen kanssa, niin mies maksaisi mulle sievoisen summan lapsista kuussa jos lapset jäisi mulle. Jos taas lapset menisi miehelle, en maksaisi penniäkään lapsista miehelle, koska elatuskykyni olisi about 0.

Ja elatusmaksuja tosiaan joutuu maksamaan myös silloin kun isä pitää lapsia enemmän kuin sen joka toinen kk. Siskoni mies pitää lapsia 8-12 päivää kuussa ja maksaa lapsista (2 kpl) yhteensä 450€ elareita joka kk.

Yleensä jos lapsi asuu puolet kuussa toisella ja puolet toisella vanhemmallaan,ei kumpikaan maksa mitään. Ja tosiaan siksi tossa lukikin että mitä maksaakaan, että sen toisen vanhemman tulot huomioitaisi siihen. Molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus hakea lapsen lähihuoltajuutta, joten jos exän kanssa ei muuten raha-asait ym lapseen liittyvät suju,niin siitä vaan....

Enkä kyllä tajua miksi isän pitäisi aina maksaa sitä,tätä ja tota, jos maksaa reilunkokoisen elatusmaksun jo valmiiksi....Jos aloittajan tilanteessa ositoisinpäin henkilöt, niin juttu olisi ihan erilaista.

Ja harva yh muuten joutuu maksamaan sen 250e päivähoitomaksua kuten tuolla joku aiemmin kirjoitti.

Niin ja tottakai on ihan yhtä paha tilanne jos isän vaimo olisi haukkunut äitiäni koko ajan jne.
Samalla tavallahan se lasta stressaa.

Mun mielestä tuossakin tapauksessa on surullista se, että lapsi joutui jättämään matkan, elämyksen, välistä vain sen takia, että vanhemmilla on jotain riitoja keskenään. Lähinnä nyt tarkoitan äitiä, että miksi hänen piti pilata tällainen mahdollisuus lapselta. Tokihan äidillä on varmaan oma versio tästä jutusta, olisi kiva tietää mikä se mahtaa olla. Voihan olla hyväkin syy, paha mennä arvailemaan.

Hyvä syy kieltää ulkomaanmatka oli se, että lapsi ei saa matkustaa ulkomaille ennen kuin täyttää 12 v. Kuulemma sitä pienempi lapsi ei muista vanhana tapahtumista mitään, joten hänen ei sinne tarvi päästä. Ja lapset ei kuulemma tykkää auringostakaan. Silti pikkusisko pääsi... Elämyshän se olisi ollut, mutta alle 12 v lapsien ei exän mukaan tarvi ulkomaille mennä...
Mun mielestä tässä on ennemmin kyse siitä, ettei äiti halua, että lapsi kokee positiivisia elämyksiä isän kanssa, vaan että positiiviset elämykset pitää kokea äidin kanssa.
Taannoin, toissakesänä äidi piti meille jumalattoman huudon kun oltiin viemässä lasta Korkeasaareen. Ei sais kuulemma viedä, koska hän on sinne lapsen kanssa menossa myöhemmin ja eihän se toisella kertaa enää elämys olisi... huoh...

Eiköhän ole parempi, että annat sen miehen ja lapsen isän hoitaa noi asiat exän kanssa.

Näin minuakin kehoitettiin olematta puuttumatta miehen ja hänen exän asioihin. Joo yritin, mutta kummasti vaan kelpasin lapsenhoitajaksi, ruoanlaittajaksi, hoitajaksi sairaalle lapselle, lohduttavaksi olkapääksi kun kummallakaan vanhemmista ei ollut aikaa töiden vuoksi...

Ja jos en minä olisi huolehtinut hänelle puhtaita ja ehjiä vaatteita niin ei niistä olisi välittänyt kukaan.

Nykyään olemme jo mekin eronneet mutta minulla on tyttöön edelleen lämmin suhde. 16-vuotiaana käy silloin tällöin edelleen luonani syömässä (ei tietenkään siksi ettei kotona saisi ruokaa) vaan haluaa viettää aikaan kanssani koska olen kuulemma hänen "paras kaveri".

[QUOTE="noh";22233604]Menee ihan yhdellä keskituloisellakin helposti lähelle tuota maksimia päivähoitomaksu. Reilun 3000e tuloilla maksimi tulee muistaakseni vastaan.[/QUOTE]

Kun otetaan huomioon esimerkiksi se, että päivähoitomaksua laskettaessa elatusmaksu otetaan huomioon äidin tulona.

No, jos näistä ap:n kirjotuksista yhtään saa suuntaa, niin pikkusen on hänelläkin asenteessa petraamista. Mä kans kyselin tuossa jo aiemmin, et mitä se mies tuumaa koko hässäkästä? Häntähän se enemmän koskee kun ap:tä

[QUOTE="Minna";22233585]Nyt on vähän jokaisen asenteessa parantamisen varaa. Myös ap:n.

Mua kiinnostaa, että miten mies tähän kaikkeen suhtautuu.[/QUOTE]

Ärsyttää exän asenne ja se, että me tehdään kaikki väärin. Ja maksaa mielestään kohtuutonta elaria, johon toivoo saavan muutosta. Ennemmin ostais sillä rahalla vaikka joka kuukausi lapselle polkupyörän ja sukset ja osallistuis henk koht päivähoitomaksuun kuin tietäis, mihin rahat menee ja sais vastapalvelukseksi lapsen huonoilla vaatteilla ja huudot perään.

Joo, todella ihmeellistä rouvitella, sehän on eronnut, ei mikään rouva??? Ja elatusmaksut on meillä päin ainakin ihan sopimusasioita.. lastenvalvoja antaa mielipiteensä jos ei päästä sopimukseen, meiltä ei edes kysytty tulotasoa tms.

Ärsyttää exän asenne ja se, että me tehdään kaikki väärin. Ja maksaa mielestään kohtuutonta elaria, johon toivoo saavan muutosta. Ennemmin ostais sillä rahalla vaikka joka kuukausi lapselle polkupyörän ja sukset ja osallistuis henk koht päivähoitomaksuun kuin tietäis, mihin rahat menee ja sais vastapalvelukseksi lapsen huonoilla vaatteilla ja huudot perään.

No paljonko se miehesi nyt sitten tienaa, kun elatusmaksu on niin kohtuuton?

No voi vee. Toimitte teidän taloudessanne teidän tavallanne. Kyllä mä tuossa kohtaa isänä sanoisin tälle äidille, että homman nimi on nyt se, että meillä lapsi käyttää meidän ostamia vaatteita. Piste. Onhan se nyt piru vieköön miehenkin lapsi. En tajua, miten aikuiset ihmiset voivat saada yksinkertaisista asioista noin vaikeita.

Mutta kaikille vinkkinä, pliis älkää puhuko lapselle noista jutuista mitään vaan antakaa olla lapsia.
Se on yllättävän stressaavaa lapselle edes kuulla noista. Jos ei itse ole ollut tuollaisen "uhri" niin on varmasti vaikea käsittää kuinka hallitsevaa se voi olla. On niin surullista kuulla tällasista tilanteista. :(
Kaikkein parasta olis jos nyt nää kaikki aikuiset exät ja nyxät ja kaikki kunnioittaisi tosiansa ja näyttäis sen lapselle. Eikä pudistelisi päätä ja yrittäisi näyttää kuinka tyhmiä nää toiset osapuolet on.

Antakaa niitten lapsien elää ilman stressiä jooko :(
Ja en sitten syyllistänyt ketään tiettyä tällä viestillä että älkäähän ymmärtäkö niin... ;)

Viimeksi muokattu:
En syyllistä uusperheen äitiä olen sellainen itsekin. Mutta ei ne lasten vaatteet kirppiksellä niin suuria summia maksa, etteikö vois ostaa muutamaa perusvaatetta kotiin lasta varten. Toki ymmärrän, et periaatteesta on kyse kun se lähi saa elareita, mutta lapsen hankintoihin kyllä uppoaa niin että joku 200€ on hyttysen pissa siinä.
Itse siis ostaisin muutaman kivan vaatteen meillä käytettäväksi, sellaisen joita ei oo tarkoitus ottaa lähille mukaan.
Ja riitely tai tappelu tossa tilanteessa on loputon suo jolla saa vaan itselleen ja lapselle tosi pahan olon.

Ai jaa, että kohtuuton elari kun 200 ja rapiat/kk. Just.
Kerro miehelles terveisiä, et kunhan tyttö vähän kasvaa, niin kasvaa menotkin. Voi joutua maksamaan vielä enempi.

Yhteistyössä