Nyt annan komentin tuohon, voisiko sillä korotuksella palkata lisää hoitajia.. Kun ongelma on se, että Suomessa saa niin huonoa palkkaa hoitajan työstä, ettei kukaan halua tehdä sitä näin surkealla palkalla eikä sijaisia esim saada nytkään korvaamaan puutoksia.. Ja nimenomaan juuri siksi sairaanhoitajat nyt haluavat sen korotuksen jonka hallitus oli luvannut.. Mutta hallitus tässä on se petturi eikä hoitajat.. Miettikää kun ihminen joka vastaa potilaiden hengestä ja vastaa monesta asiasta ja yrittää tehdä työnsä hyvin.. Ei ole varaa vapaa aikana nauttia elämästä vaan joutuu koko ajan miettimään millä maksetaan loput ruokamenot ennen seuraavaa palkkaa.. Millä maksetaan tarpeen vaatiessa vaatteet joita tarttisi. Kun esim. lähihoitajan peruspalkka on noin 1600 euroa ja rapiat päälle.. Tähän saakka sairaanhoitajat on ollut vain max 200-400 euroa parempi, en tarkkaa tiedä.. Jos palkan yhteydessä ei tule lisiä on käteen jäävä tili aika pieni elää kuukauden verran..
Meillä ainakin kotona ollaan välillä riidoissa sen takia, ettei ole varaa tehdä oikein mitään mitä haluaisi.. Esim. Hoitajan ja tehdastyöntekijällä ei ole oikeastaan varaa ostaa autoa.. Mietityttää voiko esim hankkia lapsia, kun tuntuu, ettei nytkään meinaa pärjätä, niin miten sitten kun jää äitiyslomalle..
Meillä mies saa saman peruspalkan kuin minä.. Hänellä ei ole ammattia ja vakituinen paikka.. Minä olen käynyt 3 vuotta lukemassa ammattia ja siltikään ei ole varaa elää, sijainen ei edes vakituista paikkaa.. vaikka samassa paikassa ollut töissä reilut 2 vuotta.. Kun ei vakinaisteta..
Tuntuu hirveältä ajatella, ettei olisi varaa ostaa uutta turvallisempaa autoa, jos olisi lapsi tulossa..
Esim. itse sain noin 1100 ? tämän kuun alussa ja sillä on pitänyt yrittää pärjätä.. Maksaa laskut, ruoka jne..
öööö hyvä kommentti.. Miksei hoitajien työtä arvosteta myös palkassa.. Kohta ei ole mahdollista ottaa työpaikoille edes opiskelijoita työharjoitteluun.. Joten kannattaa miettiä.. onko valmis maksamaan enemmän esim veroja, että hoitajatkin voisivat edes jollain tavalla saada sellaisen palkan että pärjäisi..
Siis hoitajien palkka on todella huono siihen nähden mitä vaaditaan.. Kolmivuorotyö, omaiset vaatii koko ajan enemmän, ei mitään turvaa elämässä, kun koskaan et pysty suunnittelemaan elämääsi.. Koskaan sua ei kiitetä kunnolla tekemästäsi työstä..
Meillä ainakin työpaikalla aina porukka miettii.. Olisi kivaa tehdä jotain omalla vapaa-ajalla tai lähteä käymään jollain pienellä reissulla.. Ei ole varaa.. Elämä on vain työtä ja miettimistä millä pärjää..
Esim useimmat hoitajat olisivat halunneet mennä lakkoon.. Mutta ongelmana silloinkin se, ettei hoitajilla ole samanlaista lakko-oikeutta kuin muilla aloilla, koska tällä alalla on aina hoidettava silti kaikki potilaat.. Mutta suojatyövelvoite on lakkoillessakin..
Miettikää sitä, että kaikki hinnat nousevat koko ajan, mutta ihmisten palkat ei nouse samassa tahdissa... Juuri tuossa pohdittiin miehen kanssa, että jos ruoka vielä kallistuu, niin me ei tiedetä millä me eletään ensi vuonna.. Palkka nousee nyt tämän neuvottelun myötä jopa 50 euroa on kuukaudessa enemmän tuloja.. Ensimmäiset puoli vuotta.. Ja muutenkin se on niin pieni summa mitä nyt tulee tällä neuvottelulla, ettei se kyllä missään näy, kun kaikki kulut nousee, niin kohta asutaan varmaan jomman kumman vanhempien luona.. Ja tuostakin 50 eurosta menee verot..
On kuulkaas ollut aika vakavasti mielessä alan vaihto, jossa saisi edes saman palkan hieman helpommin.. Miettikää meidän osastolla on 40 potilasta ja öisin yksi yöhoitaja.. Siinä voi miettiä onko palkka ansaittu, kun yksin saatat juosta koko yön.. Vielä kun joku potilas on huonossa kunnossa, juokset tätä katsomassa tiheämmin.. On välillä aika kuitti olo tässä työssä.. Ihmettelen ettei kaikki ole jo jollain lailla sairaana.. Usein tehdää alimiehityksellä tätä työtä, kun ei ole sijaisia.. Että palkan pitäisi nousta ihan roimasti, että tälle alalle saadaan enemmän työntekijöitä..
Koska työ on todella rankkaa ja tekijöitä vähän..
Voisitte itse tulla kokeilemaan tätä työtä tehdä ja saada se pieni rahallinen korvaus ja yrittää elää sillä..
On totta että on muitakin töitä joissa on huono palkka.. Mutta tässä ainakin yksi hyvin raskas työ, josta ei ainakaan makseta työn vaativuuden mukaaan..
Vielä silloin se palkka tuntuu aika surkealta kun työkaverina on joku todella tumpelo, josta ei ole hyötyä vaan tuntuu, että itse tekee kuitenkin kaiken..
Että syyllistäkää päättäjiä ja työnantajia..
Vika ei ole meidän hoitajien.. Miettikää jos tämä ala olisi miesvaltainen tässä työssä ei olisi näin huono palkka.. Tai jos joku päättäjä kokeilisi tällä palkalla elämistä..