Alkuperäinen kirjoittaja vierashoitsu:
Ristiriitaistahan on, että lääkärit ja hoitajat ovat arvostetuimpien ammattien listalla aina kärkipäässä, mutta palkkaa vaatiessaan ahneita. Kummallista.
Mä luulen, että kyse on pitkälti asenteista sekä pelosta. Hoirajia on totuttu pitämään ihmisinä, joihin voi luottaa ja tukeutua silloin, kun on heikoimmillaan eli avun tarpeessa. Hoitajia on pidetty empaattisina, toisista ihmisistä aidosti välittävinä ja hyvinä ihmisinä. Eräällä tavalla "parempina ihmisinä" kuin mitä me muut ollaan. Ihmisinä, joiden apuun voi hädän hetkellä luottaa.
Myytti sisar hento valkoisista on kuitenkin nyt lopullisesti romutettu. Työnantaja tarjosi hoitajille palkankorotusta, joka oli suurempi kuin sairaanhoitajat ovat mun muistini mukaan koskaan saaneet. Mutta se ei hoitajille riittänytkään. Joukkoirtisanomisillaan hoitajat osoittavat, että heitä ei hetkauta, vaikka tuhannet lapset Suomen sairaaloissa kuolisivat. On pelottavaa ajatella, että ne ihmiset,joiden on kuvitellut olevan apuna silloin, kun itselle tulee hätä, ovatkin aivan tavallisia ihmisiä. Eivät empaattisempia, eivät toisista ihmisistä sen aidommin välittäviä eivätkä sen parempia ihmisiä kuin muutkaan vaan raha ratkaisee. Hoitajilla on täysi oikeus työtaisteluunsa, kuten kaikilla muillakin. Hoitajien joukkoirtisanoutumisen uhka kuitenkin väkisinkin murentaa kansalaisten perusturvallisuuden tunnetta. Varsinkin, kun tämä sama voi toistua joka toinen vuosi. Olenko minä, lapseni tai joku läheiseni jonain päivänä joukkoirtisanoutumisen uhri? Se on aika pelottava ajatus.