Voi jumankekka mitä tehyläiset tekee...!!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tehyn valtuusto täsmensi tänään palkankorotustavoitteita. Tehy tavoittelee kuntasektorilla työskenteleville jäsenilleen vajaan 2,5 vuoden sopimuskaudella yhteensä 400-600 euron korotuksia vähimmäispalkkoihin ja tehtäväkohtaisiin peruspalkkoihin.
400-600? 2,5 vuoden aikana,ei kuukaudessa!

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vierashoitsu:
Ristiriitaistahan on, että lääkärit ja hoitajat ovat arvostetuimpien ammattien listalla aina kärkipäässä, mutta palkkaa vaatiessaan ahneita. Kummallista.
Mä luulen, että kyse on pitkälti asenteista sekä pelosta. Hoirajia on totuttu pitämään ihmisinä, joihin voi luottaa ja tukeutua silloin, kun on heikoimmillaan eli avun tarpeessa. Hoitajia on pidetty empaattisina, toisista ihmisistä aidosti välittävinä ja hyvinä ihmisinä. Eräällä tavalla "parempina ihmisinä" kuin mitä me muut ollaan. Ihmisinä, joiden apuun voi hädän hetkellä luottaa.

Myytti sisar hento valkoisista on kuitenkin nyt lopullisesti romutettu. Työnantaja tarjosi hoitajille palkankorotusta, joka oli suurempi kuin sairaanhoitajat ovat mun muistini mukaan koskaan saaneet. Mutta se ei hoitajille riittänytkään. Joukkoirtisanomisillaan hoitajat osoittavat, että heitä ei hetkauta, vaikka tuhannet lapset Suomen sairaaloissa kuolisivat. On pelottavaa ajatella, että ne ihmiset,joiden on kuvitellut olevan apuna silloin, kun itselle tulee hätä, ovatkin aivan tavallisia ihmisiä. Eivät empaattisempia, eivät toisista ihmisistä sen aidommin välittäviä eivätkä sen parempia ihmisiä kuin muutkaan vaan raha ratkaisee. Hoitajilla on täysi oikeus työtaisteluunsa, kuten kaikilla muillakin. Hoitajien joukkoirtisanoutumisen uhka kuitenkin väkisinkin murentaa kansalaisten perusturvallisuuden tunnetta. Varsinkin, kun tämä sama voi toistua joka toinen vuosi. Olenko minä, lapseni tai joku läheiseni jonain päivänä joukkoirtisanoutumisen uhri? Se on aika pelottava ajatus.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vierashoitsu:
Ristiriitaistahan on, että lääkärit ja hoitajat ovat arvostetuimpien ammattien listalla aina kärkipäässä, mutta palkkaa vaatiessaan ahneita. Kummallista.
Mä luulen, että kyse on pitkälti asenteista sekä pelosta. Hoirajia on totuttu pitämään ihmisinä, joihin voi luottaa ja tukeutua silloin, kun on heikoimmillaan eli avun tarpeessa. Hoitajia on pidetty empaattisina, toisista ihmisistä aidosti välittävinä ja hyvinä ihmisinä. Eräällä tavalla "parempina ihmisinä" kuin mitä me muut ollaan. Ihmisinä, joiden apuun voi hädän hetkellä luottaa.

Myytti sisar hento valkoisista on kuitenkin nyt lopullisesti romutettu. Työnantaja tarjosi hoitajille palkankorotusta, joka oli suurempi kuin sairaanhoitajat ovat mun muistini mukaan koskaan saaneet. Mutta se ei hoitajille riittänytkään. Joukkoirtisanomisillaan hoitajat osoittavat, että heitä ei hetkauta, vaikka tuhannet lapset Suomen sairaaloissa kuolisivat. On pelottavaa ajatella, että ne ihmiset,joiden on kuvitellut olevan apuna silloin, kun itselle tulee hätä, ovatkin aivan tavallisia ihmisiä. Eivät empaattisempia, eivät toisista ihmisistä sen aidommin välittäviä eivätkä sen parempia ihmisiä kuin muutkaan vaan raha ratkaisee. Hoitajilla on täysi oikeus työtaisteluunsa, kuten kaikilla muillakin. Hoitajien joukkoirtisanoutumisen uhka kuitenkin väkisinkin murentaa kansalaisten perusturvallisuuden tunnetta. Varsinkin, kun tämä sama voi toistua joka toinen vuosi. Olenko minä, lapseni tai joku läheiseni jonain päivänä joukkoirtisanoutumisen uhri? Se on aika pelottava ajatus.
wau, täysin mun ajatukset.. tosin musta saattaa tulla lakkojen uhri, kädet ristissä toivon että lakkoa ei tule ja itsekkäästi toivon että minä olisin mahdollisen lakon aikana se onnekas joka ei joudu jonottamaan hoitoja. mua pelottaa kaikkien sairaiden puolesta, itsenikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vierashoitsu:
Ristiriitaistahan on, että lääkärit ja hoitajat ovat arvostetuimpien ammattien listalla aina kärkipäässä, mutta palkkaa vaatiessaan ahneita. Kummallista.
Mä luulen, että kyse on pitkälti asenteista sekä pelosta. Hoirajia on totuttu pitämään ihmisinä, joihin voi luottaa ja tukeutua silloin, kun on heikoimmillaan eli avun tarpeessa. Hoitajia on pidetty empaattisina, toisista ihmisistä aidosti välittävinä ja hyvinä ihmisinä. Eräällä tavalla "parempina ihmisinä" kuin mitä me muut ollaan. Ihmisinä, joiden apuun voi hädän hetkellä luottaa.

Myytti sisar hento valkoisista on kuitenkin nyt lopullisesti romutettu. Työnantaja tarjosi hoitajille palkankorotusta, joka oli suurempi kuin sairaanhoitajat ovat mun muistini mukaan koskaan saaneet. Mutta se ei hoitajille riittänytkään. Joukkoirtisanomisillaan hoitajat osoittavat, että heitä ei hetkauta, vaikka tuhannet lapset Suomen sairaaloissa kuolisivat. On pelottavaa ajatella, että ne ihmiset,joiden on kuvitellut olevan apuna silloin, kun itselle tulee hätä, ovatkin aivan tavallisia ihmisiä. Eivät empaattisempia, eivät toisista ihmisistä sen aidommin välittäviä eivätkä sen parempia ihmisiä kuin muutkaan vaan raha ratkaisee. Hoitajilla on täysi oikeus työtaisteluunsa, kuten kaikilla muillakin. Hoitajien joukkoirtisanoutumisen uhka kuitenkin väkisinkin murentaa kansalaisten perusturvallisuuden tunnetta. Varsinkin, kun tämä sama voi toistua joka toinen vuosi. Olenko minä, lapseni tai joku läheiseni jonain päivänä joukkoirtisanoutumisen uhri? Se on aika pelottava ajatus.
Tosi hyvin kirjoitettu. :attn:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
wau, täysin mun ajatukset.. tosin musta saattaa tulla lakkojen uhri, kädet ristissä toivon että lakkoa ei tule ja itsekkäästi toivon että minä olisin mahdollisen lakon aikana se onnekas joka ei joudu jonottamaan hoitoja. mua pelottaa kaikkien sairaiden puolesta, itsenikin.
Nelosen uutisissa on hyvä haastattelu. Raskaana oleva nainen, jolla la joulukuun alussa. Kertoi, että nyt ei enää pysty raskaudestaan iloitsemaan, koska pelko on niin suuri. Jos ei ehdikään ajoissa siihen sairaalaan, missä kenties voi synnyttää. Jos lapsi syntyykin autoon. Osaako kukaan auttaa. Entä jos synnytys ei sujukaan hyvin. Me olemme tottuneet siihen, että olipa sitten lääkäreiden tai hoitajien lakko, kiireelliset tapaukset hoidetaan aina. Nyt emme enää voi siihenkään luottaa. Emme tänään, emme kahden vuoden päästä, emme neljän vuoden päästä emmekä oikeastaan enää koskaan.

 
vieras
Keittiönoidan valtavan hyvistä kirjoituksista: eikö tuo juuri osoita sen, että ihmiset arvostavat hoitajia? Että kun on totuttu luottamaan heihin kun itse on heikoilla. Tämä siksi, että harmittaa ja suututtaa se, kun monet hoitajat valittavat ettei heitä arvosteta, mutta kun sen arvostuksen voi osoittaa muutenkin kuin rahassa. Ainakaan me asiakkaat, potilaat emme sitä arvostusta rahalla osoita.
 
Mäkään en oikein tajua tätä arvostuksen puute juttua: oikeasti. Marmatan toki, jos on joku hoitoalan ammattilainen ollut ihan surkea hommissaan kun on tekemisissä jouduttu olemaan, siinä missä kenestä tahansa voisin marmattaa. Mutta suurimmaksi osaksi olen usein varsin kiitollinen saamastani hoidosta, ja osoitan sen kyllä sieltä paikanpäältä lähtiessä viimestään, usein jo ennen sitä tai monta kertaa jo välissäkin, hoidon pituudesta riippuen.

Haluaisin oikeastaan kuulla nyt jonkun hoitajan mielipiteen tähän: millaista arvostusta te haluatte? Miten sen arvostuksen pitäisi näkyä, jos sitä ei ole tyytyväinen asiakas joka luotanne lähtee.
Vai onko se raha yhtä kuin arvostus?
 
vieras
eikö sillä korotus rahalla olisi voinut vaikka palkata lisää hoitajia töihin?luulen että se olisi helpottanut töitä enemmän kun olisi auttavia käsiä lisää ja potilaatkin olisi tyytyväisempiä,nyt ei keskitytä oikeisiin asioihin,korotuskin on tietenkin tärkeä mutta eikös työn kiireestä enemmän ole puhuttu mihin se katosi?
 
vieras
Hoitajat välittävät potilaistaan, vaikka te muuta luulette ja väitätte. Hoitajat ovat todella kauan tehneet työtä pienellä palkalla ilman lisätyövoimaa. He ovat pyytäneet ja odottaneet apua päättäjiltä ilman radikaaleja tekoja. He ovat aina jatkaneet työssänsä vaikka päättäjät ovat näyttäneet hoitajille persettä ja laittaneet hoitajien palkankorotukset omiin kukkaroihinsa. Joskus se viimenen niitti tulee myös hoitajille. Ja se on vain ja ainoastaan päättäjien vika! Hoitajat eivät halua jättää potilaitaan, mutta joskus se vain on pakko. Tätä pakkoa ei olisi tullut jos hoitajien toiveita olisi aikoja sitten kuunneltu ja hiljakseltaan nostettu niitä palkkoja. Mutta ei niin ei, päättäjät luistavat tästä niin kauan kuin heitä vastaan on nostettu tarpeeksi kova haaste.
 
hellurei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö sillä korotus rahalla olisi voinut vaikka palkata lisää hoitajia töihin?luulen että se olisi helpottanut töitä enemmän kun olisi auttavia käsiä lisää ja potilaatkin olisi tyytyväisempiä,nyt ei keskitytä oikeisiin asioihin,korotuskin on tietenkin tärkeä mutta eikös työn kiireestä enemmän ole puhuttu mihin se katosi?
Mistä ihmeestä sä kiskot sitä työvoimaa mitä ei ole? Otat kadulta kouluttamattomia? Ei nuoret halua kouluttautua hoitajiksi kun ei siitä saa käteen juuri mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö sillä korotus rahalla olisi voinut vaikka palkata lisää hoitajia töihin?luulen että se olisi helpottanut töitä enemmän kun olisi auttavia käsiä lisää ja potilaatkin olisi tyytyväisempiä,nyt ei keskitytä oikeisiin asioihin,korotuskin on tietenkin tärkeä mutta eikös työn kiireestä enemmän ole puhuttu mihin se katosi?
Mistä palkkaat lisää hoitajia, kun ei ole mistä ottaa? Ala huonosti palkattua, ei houkuttele nuoria, ellei palkat nouse, ei ala vedä.

 
vieras
Vielä tuosta arvostuksesta. Täälläkin palstalla näkyy, että nyt kun sitä arvostusta (rahan muodossa) halutaan, niin osan mielissä se arvostus päin vastoin laskee. Niiden, jotka tarvitsisivat nyt sitä apua, mutta kenties jäävät ilman, jos hoitajat irtisanoutuvat.
 
vieraileva tähti aamutuimaan
olin tähän asti tehyläisten tukijoiden joukossa, en enää.......
ihmishenkien parissahan he työskentelevät muutenkin, mutta nyt sitten tieten tahtoen leikitään niillä :/
ei ole oikea keino kiristää heikoimpien "avulla"!

todella toivon, että alalle saadaan kunnon korotus ilman lakkoilua - tärkeää työtä tekevät!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keittiönoidan valtavan hyvistä kirjoituksista: eikö tuo juuri osoita sen, että ihmiset arvostavat hoitajia? Että kun on totuttu luottamaan heihin kun itse on heikoilla. Tämä siksi, että harmittaa ja suututtaa se, kun monet hoitajat valittavat ettei heitä arvosteta, mutta kun sen arvostuksen voi osoittaa muutenkin kuin rahassa. Ainakaan me asiakkaat, potilaat emme sitä arvostusta rahalla osoita.
No tuohan on metkaa! Eli että palkakasi siis periaatteessa riittää pelkkä yleisön arvostus ja kiitos:O
Käypä ehdotaan tota samaa vaikka paperimiehille...;)
 
1770 ?/kk, FM
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täälläkin palstalla näkyy, että nyt kun sitä arvostusta (rahan muodossa) halutaan, niin osan mielissä se arvostus päin vastoin laskee.
Selitys yllä olevalle on se epärealistinen noin 24 % palkankorotus. Tehyläisillä oli koko kansan tuki aluksi, ja suurin osa antaa heille omina veronkorotuksinaan mielellään reilumman korotuksen kuin muille. Kuitenkin kuoppakorotuksena markkinoitu 15 % osuus on liioittelua. Sairaanhoitajat eivät ole julkisella sektorilla mitenkään silmiin pistävän heikkopalkkaisia -edes koulutus huomioidan
 
Minä en aliarvioi hoitajia, olen todellakin nähnyt mitä se työ heillä on esim. lasten osastalla. Kamala kiire, paikasta toiseen juosta ja paperihommat, raportit yms. päälle mut tää on jo liian väärin miten he kiristävät ja ahnehtivat!!
 
jeps
Mitäköhän meidän vuokranantaja tuumais kun seuraavaan laskuun laittasin maksuksi 0e ja viestiksi "Kiitos tästä asunnosta. Arvostan sinua erittäin paljon tästä hyväntekeväisyydestä!"... Tai mitäköhän kaupankassat tuumais kun ostokset maksaisinkin pelkällä käsipäivällä ja kiitoksella?
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mistä palkkaat lisää hoitajia, kun ei ole mistä ottaa? Ala huonosti palkattua, ei houkuttele nuoria, ellei palkat nouse, ei ala vedä.


Juuri näin! Arvostusta siis kuitenkin mitataan rahassa, ainakin nuoret alaa miettivät mittaavat! Kyllä raha on yksi arvostuksen mittareista ja osoituksista, siitä ei pääse mihinkään. Tällä hetkellä hoitajia "arvostetaan" vain kun heitä tarvitaan. Kansanedustajatkin arvostivat itsensä pois "palkkakuopastaan" suurilla korotuksilla. Hoitajat ovat korotuksensa ansainneet miljoona kertaa paremmin kuin kansanedustajat -- jotka siis itse päättivät itselleen korotukset.... Ja miettikääpä esim. Fortumin ja näiden johtajien arvostusta optioiden muodossa... Kyllä hoitajat ovat heitä tarpeellisempia minä päivänä tahansa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Minä en aliarvioi hoitajia, olen todellakin nähnyt mitä se työ heillä on esim. lasten osastalla. Kamala kiire, paikasta toiseen juosta ja paperihommat, raportit yms. päälle mut tää on jo liian väärin miten he kiristävät ja ahnehtivat!!
Miten hoitajien tulisi sitten sinun mielestäsi toimia? Tähän asti on jo pyydetty, toivottu ja anottu sekä alistuttu yhä uudestaan ja uudestaan. Päättäjillä on ollut aikaa nostaa hissukseen palkkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Minä en aliarvioi hoitajia, olen todellakin nähnyt mitä se työ heillä on esim. lasten osastalla. Kamala kiire, paikasta toiseen juosta ja paperihommat, raportit yms. päälle mut tää on jo liian väärin miten he kiristävät ja ahnehtivat!!
Miten hoitajien tulisi sitten sinun mielestäsi toimia? Tähän asti on jo pyydetty, toivottu ja anottu sekä alistuttu yhä uudestaan ja uudestaan. Päättäjillä on ollut aikaa nostaa hissukseen palkkoja.
No, ei ainakaan alkaa leikkimään ihmisten hengillä ja ahnehtia kaikki kerralla!!
 
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Minä en aliarvioi hoitajia, olen todellakin nähnyt mitä se työ heillä on esim. lasten osastalla. Kamala kiire, paikasta toiseen juosta ja paperihommat, raportit yms. päälle mut tää on jo liian väärin miten he kiristävät ja ahnehtivat!!
Miten hoitajien tulisi sitten sinun mielestäsi toimia? Tähän asti on jo pyydetty, toivottu ja anottu sekä alistuttu yhä uudestaan ja uudestaan. Päättäjillä on ollut aikaa nostaa hissukseen palkkoja.
Aivan niin! Kun lakosta ei kuitenkaan ole hyötyä suojatyövelvoitteet takia. Eihän niillä ole muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua!!!! Jos on niin kertokaa nyt ihmeessa että mikä??????
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Minä en aliarvioi hoitajia, olen todellakin nähnyt mitä se työ heillä on esim. lasten osastalla. Kamala kiire, paikasta toiseen juosta ja paperihommat, raportit yms. päälle mut tää on jo liian väärin miten he kiristävät ja ahnehtivat!!
Miten hoitajien tulisi sitten sinun mielestäsi toimia? Tähän asti on jo pyydetty, toivottu ja anottu sekä alistuttu yhä uudestaan ja uudestaan. Päättäjillä on ollut aikaa nostaa hissukseen palkkoja.
No, ei ainakaan alkaa leikkimään ihmisten hengillä ja ahnehtia kaikki kerralla!!
Tässä on ollut aikaa nostaa sitä palkkaa hissukseen jolloin se ei tulisi kerralla. Mutta kun pyyntöjä ei ole kuunneltu. Mitä siis hoitajien pitäisi tehdä, kun heitä ei muutoin kuunnella kuin näin radikaalilla tavalla? En itsekään tykkää yhtään tästä hommasta mutta en todellakaan syytä hoitajia, vaan päättäjiä. Jos he olisivat tehneet pieniä korotuksia tähän mennessä, oltaisiin jo tuossa palkassa mitä nyt halutaan. Eikä olisi tätä kauheaa irtisanomishommaa päällä...
 
öööö
Miksei hoitajat sais tienata hyvin????
En väitä että niillä siltikään olis hyvä palkka jos noi korotukset toetutuu mutta täällä tuntuu olevan sellanen mieliala, ettei niiden kuulukaan saada korkeaa palkkaa?
Miks?
 

Yhteistyössä