Voi helvetti että mä alan olla loppu tuon nukkumaan menon kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti
kiukkuinen äiti...
[QUOTE="vieras";22427676]Vauva on pieni vielä ja pärjää kyllä katkonaisemmalla unella. Vauva saattaa tarvita tiheästi lähellä oloa ja ruokaa, on ihan pieni. Oletko yh vai miksi suihkut ja muut ei onnistu? Ota vauva sitteriin mukaan jne. jos ei ole auttavia käsiä.

Kerro vaan väsymyksestä, meillä heräiltiin ekan, sairaan lapsen kanssa 2h välein noin kaksi vuotta ;)

Ei tähän voi muuta sanoa kuin että sellaisia vauvat ovat. Aika korjaa ja totta kai rytmiä voi tukea, mutta kuulostaa älyttömältä nukuttaa pikkuista nelikuista pari tuntia illalla jos vauvan rytmillä nukkumaanmeno tapahtuu vasta klo 23 jälkeen. Vauvahan nukkuu hyvin jos nukkuu 5h putkeen. Ennemmin laittaisin nukkumaan illalla kun on väsynyt ja pitäisin sängyssä aamuyöstä pidemmän kaavan mukaan.[/QUOTE]

Niin, siis vauva on tänään herännyt kello 5.30 ja NUKKUI YHDET PÄIKKÄRIT kello 13-14, ja on ollut valveilla siitä saakka. Tähän hetkeen... Näköjään juuri nyt nukahti. Etkö osaa lukea vai?!

Kerroppas nyt minulle kuinka moni vauva pärjää 5 ja puolen tunnin yöunilla ja yksillä 1h:n päikkäreillä?
 
Ei, en ole idiootti, vaan olen itse kokenut masennuksen. Kuulostat masentuneelta. Tuo tilanteesi kun ei kuulosta yhtään epänormaalilta, mutta puheesi kyllä. Vai onko sinulla vain joku asennevamma?

Ja kyllä, sinun tulee kantaa 10kg jässikkääsi mukanasi kaikkialle, minne hän haluaa. Sellaista se äitiys on. Toistan, mitä oikein kuvittelit?

muoks. näköjään olen sittenkin vähän idiootti, kun en osaa lainatakaan enää... :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
dfdf
[QUOTE="vieras";22427637]Niinpä. Meilläkin alkoi vasta 5kk ikäisenä menee nukkumaan ennen puolta yötä vaikka kaikkemme yritettiin että rytmi aikastuisi. Voi kun olisi silloin ymmärtänyt että on ihan normaalia niin ei ois stressannu niin paljoa :)[/QUOTE]

Sama juttu meillä molempien lasten kanssa.
 
kiukkuinen äiti...
Sido toukka kiinni itseesi, vaikka kantoliinalla. On kädet vapaana ja onnistuu syöminen, pyykkääminen jne. Ja meillä epeli "uskalsi" nukkua, kun kuuli hengitykseni ja sydämeni äänen.


Ja siis jopa 10 kg menee liinassa, jos on tottunut. Mutta helpompaa parhaiten noidenn n 4kk-ikäisten kanssa, joista aiemmissa viesteissä oli puhe.
Illat onkin eri juttu...
Niin siis meillä on 4kk = 10 kg ja 73cm. Ja ei viihdy kantohommeleissa... Kokeiltu on. Haluaa vain istua sylissä. Siis vauva istuu suoralla selällä ilman tukea sylissä. Eikä suostu mitään muuta sitten tekemäänkään.... Eikä anna minunkaan tehdä mitään, alkaa heti armoton huuto, jos jätän hetkeksi esim. sitteriin suihkuhuoneessa kun olen suihkussa...
 
kiukkuinen äiti...
Ei, en ole idiootti, vaan olen itse kokenut masennuksen. Kuulostat masentuneelta. Tuo tilanteesi kun ei kuulosta yhtään epänormaalilta, mutta puheesi kyllä. Vai onko sinulla vain joku asennevamma?

Ja kyllä, sinun tulee kantaa 10kg jässikkääsi mukanasi kaikkialle, minne hän haluaa. Sellaista se äitiys on. Toistan, mitä oikein kuvittelit?

muoks. näköjään olen sittenkin vähän idiootti, kun en osaa lainatakaan enää... :headwall:
voi, voi. Kasva aikuiseksi. Mitäköhän surkimuksia pennuistasi kasvaa tuolla asenteella....
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427711:
Niin, siis vauva on tänään herännyt kello 5.30 ja NUKKUI YHDET PÄIKKÄRIT kello 13-14, ja on ollut valveilla siitä saakka. Tähän hetkeen... Näköjään juuri nyt nukahti. Etkö osaa lukea vai?!

Kerroppas nyt minulle kuinka moni vauva pärjää 5 ja puolen tunnin yöunilla ja yksillä 1h:n päikkäreillä?
no mun vauva pärjäsin ja ilmeisesti sunkin.
koitahan vähän relata sinäkin, mitä sä oikein odotit pikkuvauvoista? toki on niitä jotka nukkuu hyvin, mutta on yös näitä jotka ei nuku.
käy suihkussa, ota vauva sitteriin tai jos et muuta keksi niin anna olla sängyssään, ei se siihen kuole jos hetken joutuu siellä olemaan. vessassa käynti toimii näin myös, mutta voin kyllä sanoa että tulevaisuudessa se lapsi änkee itse sinne mukaan tai jos et ota niin tekee pahojaan sillä aikaa. mä käyn vessassa päivisin ovi auki, nään mitä lapsi touhuaa jne.
sun pitää nyt vähän korjata asennettasi, koska sulla nyt on se lapsi ja se tulee olemaan sun "jaloissa" vielä monta vuotta. tai sitten jos et jaksa, hae apua!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427711:
Niin, siis vauva on tänään herännyt kello 5.30 ja NUKKUI YHDET PÄIKKÄRIT kello 13-14, ja on ollut valveilla siitä saakka. Tähän hetkeen... Näköjään juuri nyt nukahti. Etkö osaa lukea vai?!

Kerroppas nyt minulle kuinka moni vauva pärjää 5 ja puolen tunnin yöunilla ja yksillä 1h:n päikkäreillä?
No meillä on pärjänneet noin pienet. Molemmat menivät nukkumaan 6-8kk ikään saakka klo 23 maissa. Toinen ei oikeastaan nukkunut kunnolla ollenkaan, toinen heräili aamyöstä klo 7 asti koko ajan ja mm. nukkui viimeisen tunnin sitterissä.

Ei muhun kannata purkaa kiukkua muutenkaan, en ole pahalla sanonut sinulle mitään!

Onko lapsella kaikki hyvin? Vatsavaivoja, allergioiden mahdollisuus? Nukkuuko esim, liikkuvissa vaunuissa pidempään päivällä? Onko korvikkeella? Missä lapsi nukkuu? Jos nukkuu pinniksessä, kokeile ottaa viereen.

Susta saattaa tuntua ettei rytmiä ole, mutta vauvahan on erinomaisesti kiinni rytmissä kun nukkuu pitkän pätkän unta juuri yöllä! Siitä se lähtee. Moni vauva heräilee tunnin välein vielä tuossa vaiheessa ja vetää 3-4h unta keskellä päivää.
 
tuore äiti
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427625:
Joo, ja varsinkin kun se nelikuinen herää aamulla taas kello 5. Eli nukkunut 5 ja puoli tuntia yöllä... Päivällä nukkunut yhdet 1 tunnin päikkärit. jep, todella hehkeetä, kun et pääse suihkuun, paskalle, syömään, pyykkiä pesemään.... Ei joo, ei voi vauvalta vaatia, että nukkuisi hiukan pidempiä pätkiä... Eihän noilla nukkumis unneilla edes aivot kasva ja kehityt.
Kuulostaa NIIN tutulta.. Paitsi että meiän nelikuinen nukkui päivän aikana (päivä = 5-23) YHTEENSÄ sen tunnin,useassa pätkässä. Nyt on 1v ja nukkuu päivällä yleensä 2x45min ja yöunia n 10h. Voimia,kyllä se siitä!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427711:
Niin, siis vauva on tänään herännyt kello 5.30 ja NUKKUI YHDET PÄIKKÄRIT kello 13-14, ja on ollut valveilla siitä saakka. Tähän hetkeen... Näköjään juuri nyt nukahti. Etkö osaa lukea vai?!

Kerroppas nyt minulle kuinka moni vauva pärjää 5 ja puolen tunnin yöunilla ja yksillä 1h:n päikkäreillä?
Ainakin minun vauvani. Joka on nyt 12-vuotias.

Tosin reilusti alta 2-vuotiaana tuo huono unisinkin jätti päiväunet pois.
 
iiiiks
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427711:
Niin, siis vauva on tänään herännyt kello 5.30 ja NUKKUI YHDET PÄIKKÄRIT kello 13-14, ja on ollut valveilla siitä saakka. Tähän hetkeen... Näköjään juuri nyt nukahti. Etkö osaa lukea vai?!

Kerroppas nyt minulle kuinka moni vauva pärjää 5 ja puolen tunnin yöunilla ja yksillä 1h:n päikkäreillä?
siis nukkuuko jatkuvasti noin vähän? Onhan tuossa tosi vähän unta yhteen vuorokauteen, mutta eikai jatkuvasti voi olla tuollaista? Kyllä meilläkin joskus tuli sellaisia valvomispäiviä ja öitä. Meillä vauva nukkui melkein alusta asti vain 20 -30 min pätkissä päikkäreitä. Meillä saattoi maitoallergia alussa haitata nukkumista. Oli muutenkin päivisin levoton ja kanniskeltava.
 
kdjkfjlkg
Tuttu ikään liittyvä vaihe.. Nuo samat rumbat käyty läpi kaikkien lasten kanssa tuossa 1v. tienoilla ja kys.vaihe on kestoltaan ollut joka lapsella aika pitkä. Paras konsti tuohon on se että toimit joka kerralla samalla tavoin. Eli päätit nyt toimia miten toimitkaan niin pysy päätöksessäsi jolloin lapsi tajuaa että tietynlaisella käytöksellä ei saa tahtoaan läpi.
Meillä meni näin: lapsi aloitti juuri tuon ikäisenä pystyyn kapuamisen joka ilta sängyssään ja alkoi kamala huuto jos yritin poistua huoneesta ( aivan paniikin omainen huuto jota ei mulloin ole lapselta kuultu), joten tein päätöksen että jään huoneeseen mutta ainut miten pystyyn kapuamiseen reagoin on lapsen laskeminen takaisin maate. Eli en puhu, en laula, en mitään muuta kuin lasken hellästi takaisin. Tähän pystyin hyvillä mielin kun tiesin että päivisin meillä sylitellään ja laulellaan ihan tarpeeksi. Kehitä itsellesi lehmän hermot ja mieti niinkuin minä että "kyllä minä sinut vielä päihitän tässä kisassa ja sinä sinne nukahdat vaikka veisi kolme tuntia niin periksi en anna". Noh alkuiltoina saattoi kivuta yli sata kertaa oikeasti pystyyn ja minä laskin takaisin, mutta joka ilta kerrat vähenivät ja lopulta tajusi jo kahden kerran jälken ettei sillä mitään saavuta. Lopulta laitoin lapsen sänkyyn ja kurkisti kerran pinnasuojan yli että onhan se äiti siinä. Kaverit pelottelivat että nyt et kyllä ikinä pääse sieltä huoneesta pois, että aina täytyy nukuttaa. Höpöhöpö, eroahdistuksen loputtua halusi itse jäädä rauhassa nukahtamaan ja niin tekee tänäkin päivänä.
Mieti teille paras vaihtoehto ja pysy siinä, sillä jonkun ajan päästä se palkitsee tuplaten. Sekin voisi olla yksi vaihtoehto että istut vaan huoneessa etkä tee mitään vaikka lallattaisi ja kipuaisi ylös, koska osaa ne lapset laskeutua kun nukuttaa. Luota pois, ei tuo jatku ikuisesti. Nyt lapsellasi vaan on se vaihe joka on varmaan aika monella muullakin tuonikäisellä. Nyt vaan on tärkeää pitäytyä jossain tietyssä rutiinissa aina jolloin lapsi antaa periksi ja nukahtaa helpommin. Kyllä se siitä!!!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427740:
Niin siis meillä on 4kk = 10 kg ja 73cm. Ja ei viihdy kantohommeleissa... Kokeiltu on. Haluaa vain istua sylissä. Siis vauva istuu suoralla selällä ilman tukea sylissä. Eikä suostu mitään muuta sitten tekemäänkään.... Eikä anna minunkaan tehdä mitään, alkaa heti armoton huuto, jos jätän hetkeksi esim. sitteriin suihkuhuoneessa kun olen suihkussa...
No nyt alan pelotella oikein täydeltä laidalta...;)

Onko vauva muuten "ylijäntevä"? Siis töröttää sormet suorana ja on...miten sen kuvailisi... ei rennon tuntuinen juuri koskaan?

Jos näin on, sinun on tilattava iso nippu varapäreitä...
 
kiukkuinen äiti...
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427815:
No minä ainakin ole huolissani unen vähyydestä ja lapsen aivotoiminnasta, kehityksestä yms. Ja ihmeellistä on se, että ei halua olla yksin, mutta nyt äsken kun jätin yksin, niin nukahti samoin tein :) Taisi vain olla yliväsynyt...
Ei tuollaiset päivät silloin tällöin mitään tee ja huonouniset jaksot on tavallisia pikkulapsilla, mutta jos on jatkunut alusta asti, unettomuuteen voi olla syykin, esim. kipu.
 
kiukkuinen äiti...
Hyvä että sentään purat kiukkuasi tänne, etkä lapseen. :)

Miksi koet vauvasi riesana ja niin suurena vaivana?

kokeile huviksesi:
Beckin masennustesti - Beck Depression Inventory
Ai miten niin riesana? Sinulla ei todellakaan ole palikat ihan oikeassa järjestyksessä.... Suosittelen sinulle kirjaa Liisa Keltikangas-Järvinen Temperamentti.... Sitten EHKÄ tajuat, että myös vauva on oma ymmärtävä yksilö, jolla on tai ei ole temperamenttia...
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427815:
No minä ainakin ole huolissani unen vähyydestä ja lapsen aivotoiminnasta, kehityksestä yms. Ja ihmeellistä on se, että ei halua olla yksin, mutta nyt äsken kun jätin yksin, niin nukahti samoin tein :) Taisi vain olla yliväsynyt...
Jos vähäunisuus häiritsee aivotoiminnan (ja sitä kautta oletetusti älyn) kehittymistä, olen todella onnekas, että Mossad on nukkunut noinkin vähän.

Eihän tuolle epelille kukaan pärjäisi aivojen mittelössä muuten!:whistle:

Joillain aivot on jo tehtaalla piuhoitettu eri tavalla ja vähällä unella toimiviksi.
 
kiukkuinen äiti...
No nyt alan pelotella oikein täydeltä laidalta...;)

Onko vauva muuten "ylijäntevä"? Siis töröttää sormet suorana ja on...miten sen kuvailisi... ei rennon tuntuinen juuri koskaan?

Jos näin on, sinun on tilattava iso nippu varapäreitä...
Joo, ei ole ei. On jäntevä, liikkuva yms. mutta kun rahoittuu, niin on todella rento "lötkö" kun nukkuu yms... Eli ei ole kyse yli jäntevyydestä, ei maitoallergiasta, eikä mistään muusta allergiasta. On vaan luonnetta kuten on äidilläkin...
 
kiukkuinen äiti...
Jos vähäunisuus häiritsee aivotoiminnan (ja sitä kautta oletetusti älyn) kehittymistä, olen todella onnekas, että Mossad on nukkunut noinkin vähän.

Eihän tuolle epelille kukaan pärjäisi aivojen mittelössä muuten!:whistle:

Joillain aivot on jo tehtaalla piuhoitettu eri tavalla ja vähällä unella toimiviksi.
"Joillain aivot on jo tehtaalla piuhoitettu eri tavalla ja vähällä unella toimiviksi" Joo, toivottavasti asia on näin :) äitinä vain olen toki huolissani lapsestani...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22427828]Ei tuollaiset päivät silloin tällöin mitään tee ja huonouniset jaksot on tavallisia pikkulapsilla, mutta jos on jatkunut alusta asti, unettomuuteen voi olla syykin, esim. kipu.[/QUOTE]

mutta ei siihen tarvitse olla mitään erityistä syytä, muu kuin se että se lapsi ei vain tarvitse unta niin paljon. näin se vaan menee, luultavasti on vilkas ja temperamenttinen tapaus tulevaisuudessakin, kuten meidän poika.
on niitä ihania, rauhallisia, seesteisiä, hyvin nukkuvia lapsia ja sitten on näitä ihania, mutta hiukan vilkkaampia, omapäisempiä, lyhyt jänteisiä ja rauhattomia lapsia.
meillä nimittäin ongelma tuntuu olevan, vain ja ainoastaan se ettei malta nukkua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427833:
Ai miten niin riesana? Sinulla ei todellakaan ole palikat ihan oikeassa järjestyksessä.... Suosittelen sinulle kirjaa Liisa Keltikangas-Järvinen Temperamentti.... Sitten EHKÄ tajuat, että myös vauva on oma ymmärtävä yksilö, jolla on tai ei ole temperamenttia...
Voi rakas, kyllä vaan kaikilla on temperamentti. :D

Vauva on ymmärtävä yksilö, mutta toimii vielä vaistonvaraisesti tuossa iässä. Nukkuu kun nukuttaa ja syö kun on nälkä. Pyytää syliin, kun kaipaa läheisyyttä ja itkee kun on asiaa. Sinun tehtäväsi on olla vauvasi palvelija vielä kuukausia ja taas kuukausia.

Sinä olet nyt äiti ja sinun on vain elettävä sen kanssa, ettet enää itse ole oman elämäsi tärkein henkilö. Kaikesta mitä kerrot saa sen kuvan, että odotuksesi eivät olleet realistiset. Annat ymmärtää, että teillä on ongelma, mutta et kuitenkaan taida itsekään osata sitä oikein jäsennellä...?
 
kiukkuinen äiti...
[QUOTE="vieras";22427884]mutta ei siihen tarvitse olla mitään erityistä syytä, muu kuin se että se lapsi ei vain tarvitse unta niin paljon. näin se vaan menee, luultavasti on vilkas ja temperamenttinen tapaus tulevaisuudessakin, kuten meidän poika.
on niitä ihania, rauhallisia, seesteisiä, hyvin nukkuvia lapsia ja sitten on näitä ihania, mutta hiukan vilkkaampia, omapäisempiä, lyhyt jänteisiä ja rauhattomia lapsia.
meillä nimittäin ongelma tuntuu olevan, vain ja ainoastaan se ettei malta nukkua.[/QUOTE]

No juuri tätä tarkoitan. Minusta tuntuu, että tuo meidän vauva luulee, että menettää jotain todella erikoista ja ihmeellistä, jos sattuu nukkumaan... Meillä siis ongelmana on, että ei nuku, mutta on kuitenkin kiukkuinen ja selvästi väsynyt. Mutta ei nuku, kun sillä välin voi tapahtua jotain niin jännää, että paras siis olla hereillä... hmph... ;)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti...;22427865:
Joo, ei ole ei. On jäntevä, liikkuva yms. mutta kun rahoittuu, niin on todella rento "lötkö" kun nukkuu yms... Eli ei ole kyse yli jäntevyydestä, ei maitoallergiasta, eikä mistään muusta allergiasta. On vaan luonnetta kuten on äidilläkin...
Kysyin siksi, että tuntemani as-oireinen lapsi oli pienenä tuollainen sormet suorana töröttäjä, josta kerroin, joka ei sietänyt olla makuuasennossa, eikä paljoa nukkunut...

Omat epelini ovat myös kaikki puntanneet itsensä pystyyn jo hyvin nuorina ja esim. Mossad sai raivarin, jos häntä pideltiin, kuten vauvoja yleensä, eli ½makuulla. Eikä yhdelläkään ole neurologisesti tyypillisä aivoja.
 
kiukkuinen äiti...
Voi rakas, kyllä vaan kaikilla on temperamentti. :D

Vauva on ymmärtävä yksilö, mutta toimii vielä vaistonvaraisesti tuossa iässä. Nukkuu kun nukuttaa ja syö kun on nälkä. Pyytää syliin, kun kaipaa läheisyyttä ja itkee kun on asiaa. Sinun tehtäväsi on olla vauvasi palvelija vielä kuukausia ja taas kuukausia.

Sinä olet nyt äiti ja sinun on vain elettävä sen kanssa, ettet enää itse ole oman elämäsi tärkein henkilö. Kaikesta mitä kerrot saa sen kuvan, että odotuksesi eivät olleet realistiset. Annat ymmärtää, että teillä on ongelma, mutta et kuitenkaan taida itsekään osata sitä oikein jäsennellä...?
Ei herran jestas sentään.... Sinulla ihan oikeasti menee metsään niin että paukkuu... Liikut aika vaarallisilla vesillä. Joku herkempi ihminen saattaisi jopa uskoa noita sinun haista p-----ka juttujasi....
 

Yhteistyössä