Vinkkejä miten mahduttaa 2 lasta pieneen huoneeseen? :)

Huone on pieni (ehkä 9-10m2), yksi seinä kokonaan integroituja kaappeja - vastakkaisella seinällä ikkuna. Huoneessa asustaa koululainen tällä hetkellä, mutta sinne pitäis syksyllä mahduttaa myös taaperoikäinen.

Kahta sänkyä huoneeseen ei mahdu mitenkäön päin, on kokeiltu. Minkähänlainen kerrossänky sopis tuon ikäisille ja jotain vinkkejä mistä löytyy nätti kerrossänky. Huoneeseen pitäis myös mahduttaa koululaisen koulupöytä. (muuta tilaa sinne ei sitten varmaan jääkään)

Tässä nyt vielä kuva jos se auttais hahmottamaan miten hankala huone on

Kuvasta oikealle jää vaatekaapit, sängynpäätyyn jää vajaa metri tilaa ja sänky on nyt 160cm.

Miten tuonne saa toisenkin lapsen mahtumaan?
 
meillä on pienessä lastenhuoneessa muuramen jolla-jungmanni kerrossänky, kolme kirjahyllyä, leikkikeittiö ja pikkuinen pöytä ja kaksi jakkaraa.

eskari-ikäinen ja 2v3kk iältään ovat lapset.

mä kyllä kokeilisin sellasta kulmakerrossänkyä tai sitten ihan tavallista kerrossänkyä. Tai sitten koululaiselle sellainen parvi minkä alla on koulupöytä, taaperolle mene jatkettava pikkuisena vielä varmaan tovin?

tuosta kuvasta ei nyt näe miten ovi sijoittuu ja missä on eniten ehjää seinää. Mutta kirjoituspöydän laittaisin varmaankin ikkunan eteen jotta tulee valoa pöydälle ja kerrossängyn takaseinälle/nurkkaan.
 
Minäpä käyn katsomassa tuon Muuramen sängyn kohta..

Kuva on otettu siis oviaukolta. Oikealla heti siinä on kaapit, sille seinälle ei tietysi mitään voi laittaa. Vasemmalla on seinää n. 160cm, just mahtuu meinaan tuo nykyinen lapsen sänky sille seinälle. Ei tule mahtumaan siis iso kerrossänky, jos ne on tavallisen mittaisia.

Jos laittaa isommalle parvellisen sängyn jossa pöytä alla ja pienemmälle oman jatkettavan sängyn- Leikkimiseen jää kyllä onnettoman vähän lattiatilaa.

Pisin seinä on tuo lime seinä.
 
komppaa
Alkuperäinen kirjoittaja no:
onko taapero pakko mahduttaa koululaisen huoneeseen? koululainen kai jo tarvis vähän omaa rauhaa?
mä oon täsmälleen samaa mieltä. Lisäksi koululaisella voi käydä kavereita kylässä, jolloin haluaa olla niiden kanssa rauhassa, eikä pientä sisarusta sinne.

 
en ymmärrä tällaista moralisointia. jokainen tekee ratkaisut oman perheen tilanteen ja tarpeen mukaan. Ap halusi vinkkejä huoneratkaisuun, ei jeesustelua siitä mihin ne lapset pitäisi tunkea. Voihan olla että se taapero ei pysty nukkumaan samassa huoneessa, on tulossa uusi vauva tai vanhempien yöunet eivät enää kestä samassa huoneessa nukkumista.

Moni on sanonut että ei se alakoululainen välttämättä tarvitse omaa huonetta sitä koulunkäyntiä ajatellen. Moni tekee läksyt keittiössä tms. yhdessä vanhempien kanssa ja monesti se huone on lähinnä nukkumista varten.

Jos haluaa omaa lukurauhaa tms. niin aina voi mennä sitten vaikka vanhempien huoneeseen, kiivetä oman parven rauhaan tms. jos tuntuu että haluaa rauhassa olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän koululainen ja taapero ole sen verran eri ikäsiä että taaperolle sänky vanhempien makkariin ja koululainen ihan omaan rauhaan.
Niin onhan ne eri-ikäisiä, minkäs teet ;) Ei mutta me vanhemmat tarvitaan uus sänky, tällä hetkellä on vain 120cm leveä ja ajateltiin jo olla sen verran itsekkäitä että ostetaan oikea parisänky! :D

Sitten kun meille tulee uusi sänky, makkariin ei mahdu enää jatkettavaa sänkyä taaperolle. Pinnasänky vielä mahtuis joten kuten, mutta 3-vuotias tarvitsee jo oikean sängyn.
 
vieras
Suosittelen ostamaan sellaisen pienikokoisen kerrossängyn, itse löysin moisen kirppikseltä. Sitten sängynaluslaatikkoa ja muuta säilytyskamaa, tarvittaessahan vaatteet yms. voidaan säilyttää muuallakin.

Mulla on kolme lasta samassa huoneessa ja koululaisen koulupöytä tulee minun huoneeseeni. Tuohon ikkunan alle laittaisin sinuna sellaisen pitkänmallisen "ikea"tyylisen säilytyshyllyn, jota voi käyttää istuimena myös. Sängyn alle mahtuu ihmeesti tavaraa :)

 
Tytteli
Minä kyllä ymmärrän että haluat laittaa lapset samaan huoneeseen! Kyllä pitää vanhemmilla olla oma makkari, missä ei enää vauvaikäisiä vanhempia lapsia olisi. Kyllähän se koululainen voi olla huoneessa rauhassa välillä, taapero voi leikkiä olohuoneessa ym. Ainakaan meidän taapero ei koko ajan leiki omassa huoneessaan vaan pääasiassa olohuoneessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän koululainen ja taapero ole sen verran eri ikäsiä että taaperolle sänky vanhempien makkariin ja koululainen ihan omaan rauhaan.
Niin onhan ne eri-ikäisiä, minkäs teet ;) Ei mutta me vanhemmat tarvitaan uus sänky, tällä hetkellä on vain 120cm leveä ja ajateltiin jo olla sen verran itsekkäitä että ostetaan oikea parisänky! :D

Sitten kun meille tulee uusi sänky, makkariin ei mahdu enää jatkettavaa sänkyä taaperolle. Pinnasänky vielä mahtuis joten kuten, mutta 3-vuotias tarvitsee jo oikean sängyn.
onko teidän oma makuuhuone isompi kuin tämä lastenhuone?

eli tuossa on oviaukosta vasemmalle seinää 160cm nurkkaan, sitte on toi ikkunaseinä, limeseinä ja kaappiseinä? paljon toi lime-seinä on leveä? tai siis paljon siihen jää tilaa käyttöön jos kaappien pitää mahtua aukeamaan?
 
Siis periaatteessa en haluaisi mahduttaakaan taaperoa koululaisen kanssa samaan huoneeseen. Se vain on nyt ainoa ratkaisu ja koululaiselle se ei ole ongelma - on odottanut siskonsa siirtymistä samaan huoneeseen siitä asti kun sisko syntyi ;) Isosisko ottaa todella mielellään pienemmän huoneeseensa.

Tilanteita ja ihmisiä on erilaisia joten ihan turha on takertua nyt siihen miksi taapero on siirtymässä samaan huoneeseen noinkin paljon vanhemmat sisaruksen kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja komppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
onko taapero pakko mahduttaa koululaisen huoneeseen? koululainen kai jo tarvis vähän omaa rauhaa?
mä oon täsmälleen samaa mieltä. Lisäksi koululaisella voi käydä kavereita kylässä, jolloin haluaa olla niiden kanssa rauhassa, eikä pientä sisarusta sinne.
Tällä ei opeteta lapsille sisaruutta vaan sellaista mitä näkee monessa perheessä: puolustetaan OMIA tavaroita, OMAA reviiriä. Sisaruksilla on kuitenkin paljon turvaa ja seuraa toisistaan, olivatpa minkä ikäisiä tahansa. Taaperokin oppii uusia juttuja isomman kanssa, isompi taas tietynlaista vastuuntuntoa ja jakamista. Ei lapsia tarvitse erottaa toisistaan :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän koululainen ja taapero ole sen verran eri ikäsiä että taaperolle sänky vanhempien makkariin ja koululainen ihan omaan rauhaan.
Niin onhan ne eri-ikäisiä, minkäs teet ;) Ei mutta me vanhemmat tarvitaan uus sänky, tällä hetkellä on vain 120cm leveä ja ajateltiin jo olla sen verran itsekkäitä että ostetaan oikea parisänky! :D

Sitten kun meille tulee uusi sänky, makkariin ei mahdu enää jatkettavaa sänkyä taaperolle. Pinnasänky vielä mahtuis joten kuten, mutta 3-vuotias tarvitsee jo oikean sängyn.
onko teidän oma makuuhuone isompi kuin tämä lastenhuone?
Pienempi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen ostamaan sellaisen pienikokoisen kerrossängyn, itse löysin moisen kirppikseltä. Sitten sängynaluslaatikkoa ja muuta säilytyskamaa, tarvittaessahan vaatteet yms. voidaan säilyttää muuallakin.

Mulla on kolme lasta samassa huoneessa ja koululaisen koulupöytä tulee minun huoneeseeni. Tuohon ikkunan alle laittaisin sinuna sellaisen pitkänmallisen "ikea"tyylisen säilytyshyllyn, jota voi käyttää istuimena myös. Sängyn alle mahtuu ihmeesti tavaraa :)
Ai niin ja "yläilmoihin" laittaisin kirjahyllyä, sellaista tavallista. Sinne saa kirjoja, koriste-esineitä ja sensellaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän koululainen ja taapero ole sen verran eri ikäsiä että taaperolle sänky vanhempien makkariin ja koululainen ihan omaan rauhaan.
Niin onhan ne eri-ikäisiä, minkäs teet ;) Ei mutta me vanhemmat tarvitaan uus sänky, tällä hetkellä on vain 120cm leveä ja ajateltiin jo olla sen verran itsekkäitä että ostetaan oikea parisänky! :D

Sitten kun meille tulee uusi sänky, makkariin ei mahdu enää jatkettavaa sänkyä taaperolle. Pinnasänky vielä mahtuis joten kuten, mutta 3-vuotias tarvitsee jo oikean sängyn.
onko teidän oma makuuhuone isompi kuin tämä lastenhuone?
Pienempi.
vaihtakaa isompaan kämppään :D
 
komppaa
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
en ymmärrä tällaista moralisointia. jokainen tekee ratkaisut oman perheen tilanteen ja tarpeen mukaan. Ap halusi vinkkejä huoneratkaisuun, ei jeesustelua siitä mihin ne lapset pitäisi tunkea. Voihan olla että se taapero ei pysty nukkumaan samassa huoneessa, on tulossa uusi vauva tai vanhempien yöunet eivät enää kestä samassa huoneessa nukkumista.

Moni on sanonut että ei se alakoululainen välttämättä tarvitse omaa huonetta sitä koulunkäyntiä ajatellen. Moni tekee läksyt keittiössä tms. yhdessä vanhempien kanssa ja monesti se huone on lähinnä nukkumista varten.

Jos haluaa omaa lukurauhaa tms. niin aina voi mennä sitten vaikka vanhempien huoneeseen, kiivetä oman parven rauhaan tms. jos tuntuu että haluaa rauhassa olla.
mä oon sitä mieltä, että lapset tarvii omaa tilaa, jo alakoululaisina. Sillon kun mä lapsi, niin meillä ei ollut omia huoneita sisarusten kanssa, vaan huone jaettiin. En tosiaankaan nauttinut siitä.

Haluan ainakin omille lapsilleni taata oman huoneen, emmekä ole mieheni kanssa lisääntyneet, ellei huushollissa ole riittävästi tilaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja komppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
en ymmärrä tällaista moralisointia. jokainen tekee ratkaisut oman perheen tilanteen ja tarpeen mukaan. Ap halusi vinkkejä huoneratkaisuun, ei jeesustelua siitä mihin ne lapset pitäisi tunkea. Voihan olla että se taapero ei pysty nukkumaan samassa huoneessa, on tulossa uusi vauva tai vanhempien yöunet eivät enää kestä samassa huoneessa nukkumista.

Moni on sanonut että ei se alakoululainen välttämättä tarvitse omaa huonetta sitä koulunkäyntiä ajatellen. Moni tekee läksyt keittiössä tms. yhdessä vanhempien kanssa ja monesti se huone on lähinnä nukkumista varten.

Jos haluaa omaa lukurauhaa tms. niin aina voi mennä sitten vaikka vanhempien huoneeseen, kiivetä oman parven rauhaan tms. jos tuntuu että haluaa rauhassa olla.
mä oon sitä mieltä, että lapset tarvii omaa tilaa, jo alakoululaisina. Sillon kun mä lapsi, niin meillä ei ollut omia huoneita sisarusten kanssa, vaan huone jaettiin. En tosiaankaan nauttinut siitä.

Haluan ainakin omille lapsilleni taata oman huoneen, emmekä ole mieheni kanssa lisääntyneet, ellei huushollissa ole riittävästi tilaa.
niin. se on siitä kiinni miten sopeutuu elämään porukassa ja miten osaa etsiä sitä omaa tilaa silloinkin kun ei ole niitä omia huoneita jokaiselle. Mäkin olen jakanut huoneeni eikä siitä ole jäänyt mitään traumoja. Pikemminkin siitä kun oli oma huone myöhemmin mutta kukaan ei kunnoittanut sen yksityisyyttä.
 
Mitenkäs paljon teidän omassa huoneessa sitten on neliöitä jos on vielä tuota huonetta pienempi???? Miks nykyään rakennetaan tuollaisia kopperoita. Meillä kummatkin makkarit 12 neliötä ja ne just sopivat.
 

Yhteistyössä