Viikon ikäisen kanssa reissuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viikon ikäinen saattaa asua rinnalla lähes koko ajan tilaamassa maitoa (joka vaikuttaa loppuimetyksen sujuvuuteen), joten lapsentahtinen imetys noin pitkällä automatkalla tuskin tulee onnistumaan, jos ette todella ole valmis ajamaan vaikkapa puolen tunnin pätkissä. Jälkivuodon ja mahdollisten tikkien kanssa sun voi olla tuskallista istua autossa ja hoitaa hygieniaa kyläpaikoissa ja mökillä, jälkivuoto kun voi olla tosi rajuakin.

no kyllähän ap tietää, minkälaista on elämä viikon ikäisen vauvan kanssa. Itse en varmaankaan jaksaisi edes ajatella moista matkaa, mutta en näe kyllä sille mitään estettäkään, kun pitää vaan kunnon taukoja riittävän usein.

tottakai voitte lähteä. Meidän poika oli 3 vkoa ja ajettiin 200 km ja siellä oli vielä vauva kissa. Älä kuuntele täällä turhan tärkeitä mammoja. Teet kuin itessestösi parhaalta tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Viikon ikäinen saattaa asua rinnalla lähes koko ajan tilaamassa maitoa (joka vaikuttaa loppuimetyksen sujuvuuteen), joten lapsentahtinen imetys noin pitkällä automatkalla tuskin tulee onnistumaan, jos ette todella ole valmis ajamaan vaikkapa puolen tunnin pätkissä. Jälkivuodon ja mahdollisten tikkien kanssa sun voi olla tuskallista istua autossa ja hoitaa hygieniaa kyläpaikoissa ja mökillä, jälkivuoto kun voi olla tosi rajuakin.

Vauvathan usein rauhottuvat autossa nukkumaan. Eikö se ole vaan parempi, ettei koko aikaa roiku rinnassa, koska ei sillä voi olla koko ajan nälkä. Ja jos ei kuitenkaan itke vaan tosiaan nukkuu.

Juu ja jos olette reissunpäälle lähdössä, niin kannattaa tosiaan katsella sellaista turvavuodetta vaikka vuokralle. Meillä on sellainen, ja tuntuisi olevan pienelle mielekkäämpi kuin kaukalo.

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
tottakai voitte lähteä. Meidän poika oli 3 vkoa ja ajettiin 200 km ja siellä oli vielä vauva kissa. Älä kuuntele täällä turhan tärkeitä mammoja. Teet kuin itessestösi parhaalta tuntuu.

3 viikon ikäinen on mielestäni ihan eri asia kuin 1 viikon ikäinen. Minäkin olen matkustanut 1 kuukauden ikäisen helpon vauvan kanssa 500 km matkan, mutta 1 viikon ikäisen kanssa en lähtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:

3 viikon ikäinen on mielestäni ihan eri asia kuin 1 viikon ikäinen. Minäkin olen matkustanut 1 kuukauden ikäisen helpon vauvan kanssa 500 km matkan, mutta 1 viikon ikäisen kanssa en lähtisi.

Jännä juttu, niin minustakin on suuri ero viikon ja kolmen viikon ikäisten välillä.

Noin pitkällä matkalla kannattaa huomioida myös ilmastointi, jos on oikein helle. Teillä muilla ei ole kivaa, jos ilmastointi on pois päältä, mutta onko vauvalla kivaa kun se on päällä...
En mä itse lähtisi noin pitkälle.

Kaikki ei imetä niin kuin sinä. Esimerkiksi minä imetin ja annoin pulloa, kahden lapsen kanssa ja hyvin onnistui ja korvike piti nälkääkin helposti sen kaksi tuntia. Ei olisi tullut kuuloonkaan kuopuksen kohdalla tississä päiviä roikkuminen kun on isompikin lapsi hoidettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Vauvathan usein rauhottuvat autossa nukkumaan. Eikö se ole vaan parempi, ettei koko aikaa roiku rinnassa, koska ei sillä voi olla koko ajan nälkä. Ja jos ei kuitenkaan itke vaan tosiaan nukkuu.

Ensimmäinen viikko tai viikot voi usein olla kokonaankin tuota tiheän imun kautta, jolloin on viisasta imettää lapsentahtisesti, koska äidin hormonitoiminta on vielä auttamassa lopullisen maidontuotannon muodostumista. Tietysti eri asia jos tavoitteena ei ole täysimetys tai imetys ylipäätänsä, korvikkeenhan voi antaa vaikka suoraan kaukaloon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki ei imetä niin kuin sinä. Esimerkiksi minä imetin ja annoin pulloa, kahden lapsen kanssa ja hyvin onnistui ja korvike piti nälkääkin helposti sen kaksi tuntia. Ei olisi tullut kuuloonkaan kuopuksen kohdalla tississä päiviä roikkuminen kun on isompikin lapsi hoidettavana.

Niin, imetys ylipäätänsäkinhän on äidin oma valinta. Mutta ap kirjoitti aikeistaan pysähtyä imettämään vauvantahtisesti, hän ei kirjoittanut aikovansa antaa korviketta, siksi kirjoitin noin.

Itse en lähtisi. Yhden kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen sairastaneena En haluaisi olla silloin 500km päässä kotona/omasta sairaalasta kun se vaikka iskis taas päälle. Ja olen kyllä aina ekat viikot vastasyntyneen kanssa ihan kotona/kotipihassa.

Mä en ymmärrä miks te nyt siitä huolehditte, mitä kaikkea mulla voi olla..
Mä kysyin Kuinka noin pieni lapsi voi olla kaukalossa pitkää aikaa.
Enkä sitä, että mitä kaikkea mulla voi synnytyksen jälkeen olla tai tulla. Kyllä mä osaan järkeänikin käyttää, että jos oma olo tai vauvan vointi on huono, niin ei tietenkään lähdetä mihinkään.
Ilmastointi autosta löytyy, mutta ei koskaan ole päällä, kun saadaan miehen kanssa samantien kurkku kipeeksi ja nenät tukkoon. Ja järkikin sen sanoo, ettei vauvan ollessa autossa, sellaista voi edes käyttää.
Blaah, en tartte enään vastauksia.

Myöskään minä en lähtisi. Mutta mun perusteluni on se, että viikon ikäinen vauva, ei saa olla turvakaukalossa niin pitkää aikaa, kuin 500 kilometrin matka edellyttäisi. Eli vauva saa rauhassa kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
:)
Kauppaan en itsekkään lasta veisi noin pienenä.
Eikä ole ensimmäinen lapsi, joten tiedän mitä pienen lapsen kanssa oleminen on,lähinnä sitä nyt vaan kysyinkin, että pystyykö vauva yleensä matkustamaan noin pitkää matkaa, vai onko siitä haittaa.

ei pysty matkustamaan noin pitkää matkaa. Kroppa/selkä ei kestä. Ja tuon ikäinen vieä opettelee imemään=syömään, sekä paskoo koko ajan. Pesulla tarttee käydä siis usein, jottei pikkuisen iho menen sairaalakuntoon.
Hakee vielä unirytmiä myäskin, ja pitkään. Tuonikäisen tulee saada rauhassa tottua tähän isoon maailmaan, sen ääniin ja valoihin ja omaan kotiin ja vanhempiinsa. Taidat olla ekaa kertaa lapsen teossa??? Tai sitten tämä on pahemman laatuinen provo. Eikai kellekään oikeesti tuu tommonen aatos ees mieleen??!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
.

Kauppaan et veisi, mutta sukuloimaan veisit 500 km päähän? Kuulostaa minusta aika erikoiselta järjestykseltä :o

Poika oli 3 vkon ikäinen kun mentiin juhannukseksi mökille ihan kolmestaan. Reissu meni ihan hyvin, mutta en olisi kyllä pitkälle lähtenyt enkä sukulaisten nurkkiin. Mukavampaa olla ihan omassa rauhassa tutustumassa tulokkaaseen.

No mun mielestä ainakin kauppa on hieman eriasia, kun sukulaisten (tässä tapauksessa mummon) luona oleminen...
Ja mökillä me itsekkin olisimme perheen kesken.

Kuule, laitas se mummo matkaamaan teille päin. Mutta aikaisintaan vasta kun lapsi on noin kuukauden ikäinen, Herran jestas, millaiset lapselliset vanhemmat siellä oikeen on??

Alkuperäinen kirjoittaja Huh huh :
.

Kauppaan et veisi, mutta sukuloimaan veisit 500 km päähän? Kuulostaa minusta aika erikoiselta järjestykseltä :o

Poika oli 3 vkon ikäinen kun mentiin juhannukseksi mökille ihan kolmestaan. Reissu meni ihan hyvin, mutta en olisi kyllä pitkälle lähtenyt enkä sukulaisten nurkkiin. Mukavampaa olla ihan omassa rauhassa tutustumassa tulokkaaseen.

No mun mielestä ainakin kauppa on hieman eriasia, kun sukulaisten (tässä tapauksessa mummon) luona oleminen...

Kuule, laitas se mummo matkaamaan teille päin. Mutta aikaisintaan vasta kun lapsi on noin kuukauden ikäinen, Herran jestas, millaiset lapselliset vanhemmat siellä oikeen on??

Meillä nimenomaan mummot jas papat piipahtivat noin 300 km päästä tervehtimään vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huh huh :
.

Meillä nimenomaan mummot jas papat piipahtivat noin 300 km päästä tervehtimään vauvaa.

Näinhän se pitäiskin mennä.

Yhteistyössä