Viikoilla 32-35 syntyneet vauvat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miisukisuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miisukisuliini

Vieras
Joutuvatkohan automaattisesti teholle aluksi vai voisiko olla niin hyvä kuntoinen esim. 35+ viikolla syntynyt että pääsisi suoraan vierihoitoon?
kuinka paljon noilla viikoilla syntyneet yleensä painaa jos ovat "keskikokoa" eli täysiaikaisina arvioitu n. 3400g ?

Meidän kuopus syntyi 35+3.Raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistettiin, koska mulle tuli neurologisia oireita.Painoa oli 3090gr.Lastenlääkäri ei millään meinannut uskoa että viikkoja oli vasta 35+3.Viikon oli vastasyntyneiden osastolla antibiootti- ja sokeritipassa ja sitten pääsi kotiin.

Minulla 4:s sektio tulossa. Nyt viikkoja vasta 28+ mutta arpi on alkanut kipuilla ja lääkäri neuvolassa vähän vihjaisi että voisi olla edessä sektio aikaisemmin kuin 39+0 viikoilla.
Pelottaa vaan että joutuuko ja kuinka pitkäksi aikaa vauva teholle jos noilla viikoilla syntyy? Meillä tuo kolmas oli viikon teholla hengitysvaikeuksien ja yleistulehduksen vuoksi vaikka syntyikin vasta 39+0 viikoilla.

Meillä aloiteltiin käynnistys 35+1 ja syntyi 35+5. Poika painoi 2500g ja oli 46cm pitkä. Raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistettiin, poika oli syntyessään virkeä mutta oli teholla tarkkailussa ja sokeritipassa 3 vrk. Sitten pääsi vierihoitoon, tosin keltaisuutta oli ja sitä vuorokauden hoitivat. Hyvin nopeasti lähti paino nousuun, mutta minulla tila vain paheni ja lopulta olin sairaalassa useamman viikon. Kun arvoni paranivat, saimme lähteä kotiin.

Pojassa ei mitään vikaa:) kasvanut järjetöntä vauhtia ja otti ikäisensä kiinni (meni yläkäyrille) jo 2kk ikäisenä. Jos vain istukkavirtaukset ovat hyviä vielä, niin vauva on varmaan kunnossa. Meillä osa istukasta oli hivenen kalkkeutunut, mutta virtaukset hyviä, joten vauva sai ravintoa ja happea. Kaiken lisäksi vauva syntyi perätilassa alakautta, ei tehty sektiota kun kaikki meni hyvin.

Tsemppiä!

Menee vähän ot, mutta mun esikoinen syntyi 37+0 ja painoi 2586g 45cm. Joutui valvontaosastolle sokerin takia. Oli myös yhden illan happikaapissa. Vauva sai 33+5 ja 33+6 jopa kortisonia, kun meinas syntyä.

Meilla vkolla 33 syntynyt vauva eika mitaan keskosuuten liittyvia ongelmia ollut. Muita oli kylla ja oli sen takia teholla, mutta ne ei johtunut keskosuudesta. Oli omilla hengityksilla eika tarvinut sokereita tms, mutta ei mullakaan ollut raskaudessa sokereissa tms vikaa eika raskausmyrkytysta.

Varmaan jos ennen vkoa 34 syntyy niin tarkkailevat pari paivaa kuitenkin. Kaverilla on 35 vkolla syntynyt ja paasivat normaalisti kotiin 3 paivan paasta ja oli vierihoidossa.

Kaksosilla ei ongelmia juuri ollut, painoivat 1965g ja 2240g, olivat saaneet kortisonit keuhkoille rv 27. Toinen poika oli ylipainenasaalissa ekan illan, ja sen jälkeen meni antibiootit suoneen viikon verran, ja loppuaika harjoteltiin syömistä. Tyttö painoi 2605g, syntyi 35+6, oli hengityskoneessa ekan vrk:n, ei saanut kortisonia eikä keuhkot olleet kypsät, sen jälkeen antibiootteja viikko ja syömisharjoittelua.
Meidän lasten "ongelma" on ollut kaikilla se syöminen, rinnasta ei jaksa pieni imeä, ja pullo ei kiinnosta, kotiin päästiin kun nenämahaletku oli ollut vrk pois käytöstä.

Meillä tyttö syntyi rv 35+5. Mitat 2450g ja 47cm. Ensimmäiseksi yöksi jäi vain ihan hoitajille hoitoon ja aamulla sitten unenpöpperössä etsin, että mistähän se laps mahtais löytyä =)) Mutta siis periaatteessa tyttö oli vierihoidossa niin kauan kuin itse olin sairaalassa, mutta hän kävi tasasin väliajoin valohoidossa. Tämän takia hoitajat hoiti pari muutakin yötä, koska niin minä sain nukkua, eikä lasta tarvinnut raahata ees taas. En siis imettänyt ollenkaan. Tyttö joutui vielä 4 päivää keskolaan sen jälkeen, kun mun sairaala-aika loppui. Mutta ongelmana oli siis tuo keltaisuus, ilman sitä oltais voitu lähteä normaalisti kotiin.

Yhteistyössä