Viherpeukalot hohoi! Milloin tuijat tulee myyntiin ja pihaa/puutarhaa saa muutoinkin alkaa laittamaan? Ja onko pientä, järkevää hyötykasvia tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli milloin yleensä (toki tämä vuosi saattaa olla poikkeus tuon hirmulumimäärän vuoksi) on maa ollut sellaisessa kunnossa että sinne saa istutettu tuijia ja milloin ne tulee myyntiin?

Lisäksi kiinnostaisi hankkia jokin hyötykasvi...siis joku marjapuska, mutta ne pakkaa kaikki olemaan aika isoja :/ ei mitään pienempiä hyötykasveja ole olemassa kuin marjapuska/omenapuu? Meillä kun on pieni rivarin takapiha, eli tilaa ei ole kuin vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Eli milloin yleensä (toki tämä vuosi saattaa olla poikkeus tuon hirmulumimäärän vuoksi) on maa ollut sellaisessa kunnossa että sinne saa istutettu tuijia ja milloin ne tulee myyntiin?

Lisäksi kiinnostaisi hankkia jokin hyötykasvi...siis joku marjapuska, mutta ne pakkaa kaikki olemaan aika isoja :/ ei mitään pienempiä hyötykasveja ole olemassa kuin marjapuska/omenapuu? Meillä kun on pieni rivarin takapiha, eli tilaa ei ole kuin vähän.

No sit kun ei enää ole pakkasta ja maa on sulanu. Eli varmaan joskus touko-kesäkuussa.

Nyt voi laittaa esikasvatukseen esim. tomaatit ja paprikat - meillä itää jo :)
Samoin jos haluat siemenestä itse kasvatella kukkia, niin niitä voi esikasvattaa jo maaliskuussa.

Hyvä suunnitelma kannattaa tehdä jo nyt, istutukset ulos yleensä vasta touko-kesäkuussa. Marjapuskat voi istuttaa syksylläkin...

Pieniä marjapuskia saat, kun et anna niiden kasvaa röyhähtää. Nniitä saa ja pitääkin leikata :attn: Tulee parempi sato. Karviainen on pensaana aika pieni. Miniomenapuita saa myös.

yleensä äitienpäivän jälkeen aikaisintaan jos on aikainen kevät. Äitienpäiväksi myydään jo kaikkia kesäkukkia paljon.
Marjapuska on varmasti ekat 5vuotta pieni alle metrin levyinen ja jos kasvaa isommaksi, niin sitä saa leikata. Ja pitäisikin leikata vuosittain.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minusta marjapuska ei vie kamalasti tilaa. Eikä kääpiöomenapuutkaan.

Mulla on ollut punaviinipuska aikoinaan...kyllä se about neliön vei kun se oli iso ja oksat sojotti joka suuntaan...ja sitä määrää en pysty tuosta pihasta irrottamaan.

Marjapuskat saa pidettyä pieninä leikkamaalla tai sitten kannattaa hankkia kääpiöomenaa tai vastaava. Itse kyllä ennemmin tekisin korotetun istutuspenkin (laatikon) johon istuttaisin yrttejä tai muita hyötykasveja.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Samoin jos haluat siemenestä itse kasvatella kukkia, niin niitä voi esikasvattaa jo maaliskuussa.

Hyvä suunnitelma kannattaa tehdä jo nyt, istutukset ulos yleensä vasta touko-kesäkuussa. Marjapuskat voi istuttaa syksylläkin...

Pieniä marjapuskia saat, kun et anna niiden kasvaa röyhähtää. Nniitä saa ja pitääkin leikata :attn: Tulee parempi sato. Karviainen on pensaana aika pieni. Miniomenapuita saa myös.

Kauanko kestää että miniomenapuusta tule satoa? Ja minkä kokoinen se on?

Mis tykkää noista tomaateista ja paprikoista...pitää hälle vinkata, että alkaa ottamaan niistä nyt selvää :)

Kyllä ne Tuijat ilmestyy myyntiin kun purot alkaa solisemaan :) ja pieni hyötykasvi joka on meillä suosittu niin sellainen riippukasvi tai sellaisessa riippuvassa kukkaruukussa kun kasvaa minitomaatteja. Meillä on oma pieni kasvimaa josta saa kaikki salaattiainekset niin sitä on kiva nappasta tomaatit salaattiin :D

Mis tykkää noista tomaateista ja paprikoista...pitää hälle vinkata, että alkaa ottamaan niistä nyt selvää :)

Omat tomaatit on aivan sairaan hyviä. :p Mulla on kahtena kesänä ollut parvekkeellakin kirsikkatomaattia kasvamassa, niitä on ihan helppo hoitaa ja satoa tulee yllättävän paljon. Suosittelen. =)

Parissa vuodessa tulee kääpiöomenapuusta ensimmäiset omenat.

Itse aion laittaa tässä kohtapuoleen tomaattia, paprikaa ja kurkkua kasvamaan. Siirrän sitten kun ei enää yöpakkasia tuonne kasvihuoneeseen. Sellaisenkin saa mahtumaan kivasti rivarin pihalle ja voi kasvattaa vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minusta marjapuska ei vie kamalasti tilaa. Eikä kääpiöomenapuutkaan.

Mulla on ollut punaviinipuska aikoinaan...kyllä se about neliön vei kun se oli iso ja oksat sojotti joka suuntaan...ja sitä määrää en pysty tuosta pihasta irrottamaan.

Viinimarjoja ja karviaisia on todella monenlaisia, ja niiden kasvutapa on erilainen. Minä valitsin ihan sen mukaan lajikkeet omalle postimerkin kokoiselle pihalleni. Voihan kokeilla kai jotain tyrniä tai puolukkaa tai mustikkaa myöskin. Tuo korotettu yrttipenkki kuulostaa hyvältä kanssa. Ja isoissa ruukuissa voi kasvattaa tomaatteja ja avomaankurkkuja (lasten herkkuja).

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Kauanko kestää että miniomenapuusta tule satoa? Ja minkä kokoinen se on?

Kannattaa ottaa pensastomaatti ja pensaspaprika, niin on helpompi pitää kasvu aisoissa. Omenapuu (mini ja tavis) tekee satoa jo vuoden-parin jälkeen.

Jos teillä on aidattu piha, suosittelen pientä kasvihuonetta aidan viereen. Olen nähnyt sellaisia, että kasvihuoneen "takaseinä" on se aita, ja sitten on lasista kolme muuta seinää + katos.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Marjapuskat saa pidettyä pieninä leikkamaalla tai sitten kannattaa hankkia kääpiöomenaa tai vastaava. Itse kyllä ennemmin tekisin korotetun istutuspenkin (laatikon) johon istuttaisin yrttejä tai muita hyötykasveja.

Vaikka laatikko olisi korotettu, saman verran se tilaa vie, ellei sitä sitten laita penkin päälle. Tai kaiteen päälle kuten parvekelaatikot.

Vaikka laatikko olisi korotettu, saman verran se tilaa vie, ellei sitä sitten laita penkin päälle. Tai kaiteen päälle kuten parvekelaatikot.

Kyllä maa on ainakin etelässä istutuskunnossa jo huhtikuun lopulla, ainakin normikeväänä. Tuija ei ole pakkasarka.
Itse en kyllä tuijaa enää ota riesakseni, ne ruskettuvat niin rumasti.

Kokeilemisen arvoinen marjapensas on viherherukka Vertti. Pysyy aika pienenä puskana.
Perheomenapuussa on aika monta lajiketta samassa, ja ne on jalostettu pysymään pieninä.

Joku kaunis pensasruusu ts. maanpeittoruusu?

Voih, sormet syyhyävät jo ja pihassa lunta 80 senttiä. Kasvihuonekin on melkein kokonaan hautautunut lumeen...

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Itse aion laittaa tässä kohtapuoleen tomaattia, paprikaa ja kurkkua kasvamaan. Siirrän sitten kun ei enää yöpakkasia tuonne kasvihuoneeseen. Sellaisenkin saa mahtumaan kivasti rivarin pihalle ja voi kasvattaa vaikka mitä.

Pari vuotta :o mä haluan heti-mulle-kaikki-nyt :ashamed:

Mä en halua siis nyt mitän kasvikeidasta mun pihasta...siellä on nurmikkopinta-alaa noin 2*5 m jota käyttää lapset ja koirat ja siihen alueelle tulee myös niitä tuijia. Eli tilaa on TODELLA vähän.

Mä haluaisin sinne yhden hyötykasvin (paras ois se punamustaviinipuska, kun sille ois oikeastikin käyttöä) jos vaan saan sen mitenkään järkevästi sinne mahtumaan.

Mä en halua siis nyt mitän kasvikeidasta mun pihasta...siellä on nurmikkopinta-alaa noin 2*5 m jota käyttää lapset ja koirat ja siihen alueelle tulee myös niitä tuijia. Eli tilaa on TODELLA vähän.

Mä haluaisin sinne yhden hyötykasvin (paras ois se punamustaviinipuska, kun sille ois oikeastikin käyttöä) jos vaan saan sen mitenkään järkevästi sinne mahtumaan.

Jos teillä on koiria, unohda ne tuijat kokonaan. Koiran pissa nimittäin ruskistaa tuijat samantien. Kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Jos teillä on koiria, unohda ne tuijat kokonaan. Koiran pissa nimittäin ruskistaa tuijat samantien. Kokemusta on.

Ei noi koirat niihin puskiin kuse :)

perheomenapuu ei välttämättä ole kääpiöivää sorttia. Meillä on ihan tavallisen kokoinen, jossa on neljää lajiketta. Ollut kolme vuotta ja viime kesänä saatiin jokaiselle perheessä yksi omena (3 yhteensä).

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Oletin ap:n haluavan jotain näkyvämpää, kun pensasta tai puuta kaipaili joten siksi ehdotin korotettua istutusta. Laatikko voi olla myös esim. tiilistä rakennettu, mutta ku istutus on selkeästi nurmikon yläpuolella on se helppohoitoisempi ja esim. rikkaruohoja on huomattavasti vähemmän. EN niinkään ajatellut tilan säästämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Oletin ap:n haluavan jotain näkyvämpää, kun pensasta tai puuta kaipaili joten siksi ehdotin korotettua istutusta. Laatikko voi olla myös esim. tiilistä rakennettu, mutta ku istutus on selkeästi nurmikon yläpuolella on se helppohoitoisempi ja esim. rikkaruohoja on huomattavasti vähemmän. EN niinkään ajatellut tilan säästämistä.

Juu mä ajattelin taas tilan kannalta, kun ap halusi jotain vähän tilaa vievää.

Herneetkin voi laittaa aitaa pitkin kiipeämään. Ja mansikoita saa amppeliin, kuukausimansikka on remontoiva, eli tekee jatkuvasti uusia kukkia ja marjoja.

Yhteistyössä