vierastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sinna

Vieras
Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia vierastamisesta eli minkä ikäisenä lapsi alkoi vierastaa ja milloin se loppui?

Meillä on kohta 8kk täyttävä tyttö, joka vierasti eniten 4-6kk iässä. Viimeisen kuukauden ajan vierastaminen on vähentynyt huomattavasti. Eikös tässä iässä homman pitäisi vasta alkaa vai tuleeko kohta "uusi vierastamiskausi":)?

Meillä n.5kk vierasti tosi paljon mutta vain muutaman viikon ajan. Nyt sitten 8kk ja vierastaa tiettyjä ihmisiä, ei enää kaikkia onneksi!

Vierastamisia tulee ainakin nää kaksi kautta...? enemmästä ei ole kokemusta. Olikohan että vuoden ikäisenä noin suurin piirtein tulee vielä yksi kausi, just kun pitäs hoitoon viedä....

Vierstaminen liittyy usein ns. eroahditukseen, jolloin lapsi alkaa erottamaan omat ja vieraat, tämä alkaa n. 8kk tienoilla. Mutta vierastaminen on yksillöllistä, toisilla sitä voi olla aikaisemminkin, mutta silloin ei kyseessä ole eroahdistus. Toisilla ei taas juuri ollenkaan ennen 1v. Tuon eroahdituksen ikähaitari tuntuu olevan 8kk-1v, minä aikana se alkaa.

Meillä pahin vierastamiskausi on ollut 6-8 kk, silloin pelotti lähelle tulevat ihmiset ja vieraat ääneet. Nyt on mennyt vähän aikaa ilman näitä "kohtauksia" joten katsellaan onko jo mennyt ohi... Minusta se oli kaikessa parkumisessaan aika suloinen kehitysvaihe kun vauva niin selkeästi kertoi että nyt harmittaa ja sitten rauhotuttiin taas :)

Meillä poika vierasti noin 5kk iässä, ja olin ihan ihmeissäni, kun oli lukenut jostain, että alkaa vasta jossain 8kk tienoilla. Mutta on se näköjään normaalia tuossakin iässä. Varsinkin toisten lasten kovat äänet saivat huulen rullalle ja sitten alkoi parku. Myös lähelle tulevat vieraat aikuiset olivat aika paha juttu.

Nyt vajaa 6kk ja ainakin toistaiseksi helpottaa. Perhekahvilassa käyminen on tainnut totuttaa suurempiinkin ihmismääriin niin, että viime viikolla kun oltiin ekaa kertaa vauvauinnissa, ei edes se kakofonia saanut huutamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sintti:
Meillä poika vierasti noin 5kk iässä, ja olin ihan ihmeissäni, kun oli lukenut jostain, että alkaa vasta jossain 8kk tienoilla. Mutta on se näköjään normaalia tuossakin iässä. Varsinkin toisten lasten kovat äänet saivat huulen rullalle ja sitten alkoi parku. Myös lähelle tulevat vieraat aikuiset olivat aika paha juttu.

Nyt vajaa 6kk ja ainakin toistaiseksi helpottaa. Perhekahvilassa käyminen on tainnut totuttaa suurempiinkin ihmismääriin niin, että viime viikolla kun oltiin ekaa kertaa vauvauinnissa, ei edes se kakofonia saanut huutamaan.

Ei kaikki vauvat noin pienenä vierasta ja sekin on ihan normaalia. Riippuu tietenki paljon siitä tapaako muita ihmisiä ja tietenkin luonteesta.

Meidän poika on 3,5 kk ja on vierastanut jo jonkun aikaa. Erilaisia ihmisiä on tavannut melkein päivittäin eli siitä ei ole kyse että minun kanssani vain kotona olisi. Mutta näin meillä...

Yhteistyössä