Vieläkö uskallan äidiksi

• Viestiketjun aloittaja Hannele
  • Ensimmäinen viesti
Hannele
Olen 40-v. nainen ja kolmen lapsen äiti. Vanhin on 16 ja nuorin vajaa 4. Nyt sitten päätimme mieheni kanssa että josko vielä perhelukumme kasvaisi.

Ajatus houkuttaa mutta myös pelottaa ja jännittää. Miten jaksamme ja pärjäämme? Nuorimmaisemme kanssa raskauden jälkeen elin ensimmäiset 3 kk melkoisessa hormonimyrskyssä ja onneksi mieheni jaksoi vaikka avioliittomme ei ollut kovin seesteinen tuohon aikaan.

Pelottaa se että tämä toistuu ja tunteet heiluu suunnasta toiseen. Enkä todella ollut ihana vaimo miehelleni. Asia helpottui aikaa myöten ja otin asian neuvolassakin puheeksi.

Miten muut äidit,oletteko jaksaneet uuden raskauden ja vauvan näin virallisesti keski-ikäisenäkin? Miten se on vaikuttanut parusuhteeseenne?

Vaikka kyllä tämän nuorimmaisenkin elämäämme tulo vaikutti syventävästi ja yhdistävästi suhteeseemme ja vaikka välillä olemme olleet väsyneitä ja elämä on kiireistä,oli lapsen saanti kuitenkin ihana ja iloinen ja onnellinen asia perheessämme.

Itse sain kolmannen lapsemme pari kuukautta sitten ja ikää silloin 40v, nyt 41v. Hyvin on mennyt ja jaksettu.Tosin yövalvomiset rassaa, mutta ovat ne rassannet nuorempanakin.
Siitä vaan yrittämään jos siltä tuntuu =) Itselläkin haaveissa vielä neljäs. Toivottavasti munasolut eivät vielä ole jääneet "eläkkeelle" ;)

Äiskä -64
Tottakai uskallat. Minun vauva tulee perjantaina 3kk ja itse täytän kuukauden kuluttua 42v. Aivan syötävän ihana vauveli ja nukkuu 9 tuntia yössä. Isot lapseni olivat niinsanottuja koliikkivauvoja ja ensimmäisellä tosi pahat allergiat ja korvatulehduskierteet ja silti uskalsin. Nyt nautin äitinä olosta täysillä ja nautin myös isommista ja kerron aina heille millaisia he olivat pienenä. Vanhin täyttää jouluna 19v (poika) ei asu kotona ja tyttö täyttää tammikuussa 15v, asuu kotona. Kaikista pikkuisin on tyttö ja sanonkin aina pojalle että hänellä on sekä pikkusisko että pikkuisin sisko. Onnea yritykseen. :hug:

kamalaa
Ihan kamalaa, et joku tekee lisää lapsia vaikka ei kykene olemassa olevia hoitamaan ja huolehtimaan. 19 v ei asu kotona, kyllä minusta vielä 25 v pitäisi asua kotona tai vähintään armeijan ajan yli. Autatkos edes taloudellisesti tätä kotoa pois muuttanutta, väitänpä että et auta. Ja sitten tehdään vaan lisää lapsia vaikka vanhemmat häädetään muualle eikä koti ole tarpeeksi hyväettä täysi-ikäisenä voisi siellä asua. Niih. :p \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 19:33 kamalaa kirjoitti:
Ihan kamalaa, et joku tekee lisää lapsia vaikka ei kykene olemassa olevia hoitamaan ja huolehtimaan. 19 v ei asu kotona, kyllä minusta vielä 25 v pitäisi asua kotona tai vähintään armeijan ajan yli. Autatkos edes taloudellisesti tätä kotoa pois muuttanutta, väitänpä että et auta. Ja sitten tehdään vaan lisää lapsia vaikka vanhemmat häädetään muualle eikä koti ole tarpeeksi hyväettä täysi-ikäisenä voisi siellä asua. Niih. :p \|O

Että näin :LOL:

Hannele
Kiitos kommenteista, vaikkakin yksi tuossa välissä oli aika,,,.

Tässä sitä ollaan ja ihmetellään ja odotellaan mitä elämä tuo tullesaan. Muistan kyllä että jännitti tuota viimeisintäkin odottaessa mutta elämä järjestyi kyllä kohdalleen.

Lähinnä mietityttää ne omat hormonimylläkät jotka minulla ajoittuivat synnytyksen jälkeen. Onko teillä armaat kanssaihmiset siihen vinkkejä? Miten niitä voisi lievittää? Koska en todellakaan halua että perheeni ajattelee että äiti on tullut suurinpiirein hulluksi synnytyksen jälkeen.

Tasoittuihan se sitten mutta muistan sen vieläkin. Kommentoikaa!

Äiskä -64
\
Kuule älä ala selittää että lapseni olisi ajettu kotoa pois. Tuliko mieleen että opinnot vievät mennessään ja ne tekee joilla on varaa. Sulla ei taida olla koska epäilet muiden toimeentuloa. Ja nämä 25v vanhat kotona asuvat ovat juuri sellaisia äitien paapomia pullamössö poikia joilla on peukalo keskelläö kämmentä. Sinunkin on syytä pitää motti kiinni ja pysyä sisällä kun olet niin kovin kärkäs arvostelemaan muita. Vai käytkö kentie sossus luukulla????

Anksu
\

Voi sinua pientä... :heart: ihan herkistyy, kun ajattelee, kuinka itsenäisiksi ja omatoimisiksi kasvatatkaan poikasi...
Itse muutin 15 v pois kotoa opintojen perässä :saint:
Ens kerralla mieti ihan pikkusen ennen kuin kommentoit, pliis B)

Velmiina
Hups, kovaa tekstiä arvostella toisten lasten tekoa!!!Minäkin 19 v kun ens. tehnyt nyt jo 46 v ja kaksi viikkoa LA:han,,,,toisin yllätysvauva mutta sitäkin rakkaampi,kaikki hyvin, raskaus edennyt hyvin:SUOSITTELEN!! :flower: :flower:

Älytöntä
Nimimerkille "kamalaa": taidat olla riippuvainen lapsistasi kun et päästä heitä itsenäistymään. Kyllä 19v. on jo kypsä muuttamaan omilleen. Useimmat lähtevät siinä iässä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. 25v. jo ikäloppu kotona asuja. Varsinkin pojista tulee helposti mammanpoikia ja kykenemättömiä parisuhteeseen. Hanki oma elämä ja päästä irti lapsistasi!

Siitä vaan yrittämään, niin mekin ollaan päätetty, ollaan 40vmolemmat, neljä lasta, nuorin vuoden vanha. Mua vaan jännittää et tuleeko enää raskaaks. Eikä siihen hormoonimyllerrykseen oikein taida pystyä vaikuttamaan. Tosin kannattaa ehkä neuvolassa puhua tästä pelosta heti eka kerroilla, sieltä varmaan apu parhaiten löytyy. Peukut pystyyn vaan ja toivomaan että molemmilla raskaaks tulo onnistuu =) !

Itse olin 41 v, kun sain nuorimaisemme (nyt 1 v 4 kk). Raskauden jaksoin yhtä "hyvin" kuin nuorempanakin (eli väsytti), jossain vaiheessa iski kyllä panikki siitä, onko lapsi terve, mutta sitä ei kauan kestänyt. Olen todennut, että nyt osaa ottaa rauhallisemmin ja nauttia vauvasta toisella tapaa kuin nuorempana. Onneksi ei ollut yökukkuja. vauvakuume vaivaa nytkin...

Vauvakuume todella on valloillaan. Totesimme tuossa viikonloppuna mieheni kanssa että vaivaa meitä molempia tuo vauvansaanti kuume.

Sen uskon myös että iän myötä sitä osaa ottaa asiat hitusen rennommin kuin nuorempana. Viimeisen lapsen sain 37 vuotiaana ja sekin tuntui ihan erilaiselta kuin nuorena. Mutta myös vanhimmat lapset ovat rakkaita.

Ihanaa on kun 16-vuotias poika halaa äitiään ja sanoo että rakastan sinua äippyli. Ei ole ihan pieleen sitten mennyt tämä yhteiselo ja siinä on yksi syy miksi vielä lapsia haluan. Mutta kiitos kommenteista tähän asti ja keskustelu jatkukoon.

mami-66
Olen 40-v myöskin ja odotan neljättä lastamme syntyväksi ensi keväänä.
Kaikki on mennyt tosi hyvin, lukuunottamatta pahoinvointiani.

Vanhin lapseni 14v ja nuorin 4v. Kaikki ovat innoissaan vauvan tulosta!

Rohkeasti vain!

mami-66
Olen 40-v myöskin ja odotan neljättä lastamme syntyväksi ensi keväänä.
Kaikki on mennyt tosi hyvin, lukuunottamatta pahoinvointiani.

Vanhin lapseni 14v ja nuorin 4v. Kaikki ovat innoissaan vauvan tulosta!

Rohkeasti vain! :flower:

Velmiinaan haluaisin yhteyden, voisitko vaikka laittaa sähköpostiosoitteesi, kysyisin sinulta vähän odotuksesta, itse ole 44v, ja suunnitelmissa vielä yksi lapsi, kolme jo tehtynä =) 20, 18 ja 12 vuotiaat..
Uusi suhde ja vielä tekisi mieli uuden kumppanin kanssa tehdä "iltatähti" ;)

päisky!
mulla kans samantapainen tilanne kaksi lasta ennestään 18 ja 21v. sitten vuosi sitten kohtukuolema rv 37.Nyt yritetään vielä josko tärppäis,tosin lääketieteen avustuksella ikäni on 43.jos haluat niin voin laittaa oman meiliositteen

Uskalla vain! Olen itse 46-v ja ihanan vauvelin äiti. Muut lapset ovat jo aikuisia ja vielä meille oli yksi tarkoitettu, kun toiset ovat jo muuttaneet kotoa pois. Väsyneempi kyllä olen kuin 20 vuotta sitten, mutta on tämä ihanaa. Lapset auttavat kyllä tarvittaessa.

Yhteistyössä