Viblsp ja muut kaksosten äidit!!

Millä raskausviikoilla saitte tietää oottavanne kaksosia?Huomasitteko jo aiemmin ite et esim. raskausoireita olis enemmän tms.?Et turvottas enemmän tai jotai...kuis teillä nää kaksoset huomattiin, huomasko terkka vai lääkäri?
Kyselyikä iskee taas... :D
 
Heips.. Meillä kaksoset löytyi jo hyvin varhaisessa vaiheessa, viikkoja oli jotain 9-10, olin terv.keskuksessa töissä ja siellä yks lääkäri ultrasi mut ja löysi kaks kaveria masusta! =) Vaan olipahan hyvin aikaa valmistautua tulevaan! Tytöt nyt 1v 5kk!
Odotatko kaksosia?
 
Kiitos kun vastasit!sitähän mä tässä hainkin että millä viikoilla kaksoset yleensä huomataan. Mulla raskaus vasta tosi alussa, kyselen vaan sen takia kun meillä molemmilla suvussa kauheesti kaksosia ja mulla hirveesti enemmän pahoinvointia ja muuta "oiretta" kun aiemmassa raskaudessa niin ajattelin kysyä voisko se liittyä mitenkä siihen jos odottaa kaksosia....ihan kyllä onnellinen yllätys olisi jos oliskin kaks :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kotikurppa:
Kaksoset huomattiin vasta rakenneultrassa joka tai olla joskus viikolla 19. Ja ennen tuota löytöä kyllä monet ihmetteli, että miten sulla onkin niin iso maha :D
ihana :) olisit vaan sanonu et "kiitti vaan,onko pakko huomauttaa jos toinen on vähä lihonu!" Oliks sulla sit muuten esim. enemmän aamupahoinvointia tms.?
 
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Alkuperäinen kirjoittaja kotikurppa:
Kaksoset huomattiin vasta rakenneultrassa joka tai olla joskus viikolla 19. Ja ennen tuota löytöä kyllä monet ihmetteli, että miten sulla onkin niin iso maha :D
ihana :) olisit vaan sanonu et "kiitti vaan,onko pakko huomauttaa jos toinen on vähä lihonu!" Oliks sulla sit muuten esim. enemmän aamupahoinvointia tms.?
Mulla oli todella raju se pahoinvointi. Alussa laihduin ja mahakin oli ihan kuopalla. Sitä lystiä kesti sitten sinne viikolle 16. Ihan yötä-päivää, mutta sitten kun se loppu niin kylläpä alkoi ruoka maistumaan :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Kiitos kun vastasit!sitähän mä tässä hainkin että millä viikoilla kaksoset yleensä huomataan. Mulla raskaus vasta tosi alussa, kyselen vaan sen takia kun meillä molemmilla suvussa kauheesti kaksosia ja mulla hirveesti enemmän pahoinvointia ja muuta "oiretta" kun aiemmassa raskaudessa niin ajattelin kysyä voisko se liittyä mitenkä siihen jos odottaa kaksosia....ihan kyllä onnellinen yllätys olisi jos oliskin kaks :)
Kaverini odotti kaksosia, ja hän tiesi sen etu käteen juuri tuosta, että hänellä oli tuplasti pahempi olo, kuin eka raskaudessa.
 
Viblsp
Mulla tää meni vähän vaikeasti.

Olin ruokaostoksilla ja samalla reissulla hain minipillerit pitkän mietinnän jälkeen (mulle ei hormonaalinen ehkäisy oikein ole sopinu) ja ostin testin samalla, ihan vain varmistaakseni. Kotiin kun tulin, menin heti vessaan ja testasin. Kun kaksi viivaa alkoi hahmottua, ryntäsin kauhuissani ulos veskistä. :D Sitten kun menin vessaan ja katsoin testiä, pääsi muutama kirosana. Vahva positiivinen.

Miehen kanssa mietittiin ja päädyttiin siihen, että lääkkeellinen kaavinta sitten... Sain lähetteen terveyskeskuksen lääkäriltä.

Sairaalassa lääkäri kysyi että olenko varma keskeytyksestä. Sanoin että pakkohan se on olla, silmät kostuivat. Koska toisen lapsen jälkeen ei ollu vielä kuukautiset alkanu, ultrattiin. Lääkäri kun totesi että niitä on kaksi, meni sitten kaikki täysin sekaisin. Lääkkeellistä keskeytystä ei voinut tehdä. Sairaalan ulkopuolella itkin. Ja laitoin tekstareita. Helmi-Kana soitti kun olin taksissa ja sai oman osuutensa mun kokemuksesta. Rv:t 8 tms, jos nyt oikein muistan.

Viikon sain aikaa päättää. Viikon kuluttua olisi ollut aika kaavintaan. Samana päivänä kuitenkin päätettiin miehen kanssa, että kaksoset syntyvät.

Raskausaika oli erittäin stressaavaa. Kävi mielessä adoptio, sitä mietin paljon. Miehen kanssa riideltiin. Vasta melko viimeisillä viikoilla sopeuduin ajatukseen, että kaksi vauvaa tulossa. =) Ja rakastin kyllä kumpaakin jo hyvin aikaisin.

Eli tuolla tavalla meillä... Anteeksi pitkä sepustus. Kyllä jälkikäteen mietittynä oli raskausoireita ennen testin tekemistä. En enää muista mitä. Raskausaikana oli kaikki "tuplasti rajumpaa", pahoinvointi, närästys, supistukset...
 
Kiitos Viblsp , sulla menikin vähän rankemman kautta.Kyl ne kaksoset sulle vaan oli tarkotettu :) varmaan ollu kyl tosi rankkaa pienten kans mut toivotaan et helpottaa jo :) Sitähän mäkin tässä pohdin kun on ihan järkyttävää närästystä nyt jo (viimeks tuli vasta rv 25 jälkeen) ja pahoinvointi on ihan omaa luokkaansa...tai sit se vaan tuntuu kun viimeks ei ollu kun ihan minimaalista.Saas nyt nähä kuin käy.Kiitos kun jaksoit muistella vaikeeta aikaa, ihan vaan toisen uteliaisuuden takia :D
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Kiitos Viblsp , sulla menikin vähän rankemman kautta.Kyl ne kaksoset sulle vaan oli tarkotettu :) varmaan ollu kyl tosi rankkaa pienten kans mut toivotaan et helpottaa jo :) Sitähän mäkin tässä pohdin kun on ihan järkyttävää närästystä nyt jo (viimeks tuli vasta rv 25 jälkeen) ja pahoinvointi on ihan omaa luokkaansa...tai sit se vaan tuntuu kun viimeks ei ollu kun ihan minimaalista.Saas nyt nähä kuin käy.Kiitos kun jaksoit muistella vaikeeta aikaa, ihan vaan toisen uteliaisuuden takia :D
Kyllä tuo on käynyt mielessä muutenkin. =) Muistan yhä sen kuin eilisen, kun siellä sairaalassa odotin lääkärille pääsyä. Luin lehtijuttua Natasha Kampuschista odotellessa ja yritin olla hermoilematta. Ei oikein onnistunut. :D

Raskausaikana kaikki tosiaan vahvempaa kuin yhtä odottaessa. Supisteli erittäin herkästi yli puolet raskausajasta. Kerrankin 10 tuntia putkeen ja kerran tuli pää kipeäksi, huippasi, oksetti ja supisteli. Menin sairaalaan ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys käynnissä. Ei ollut onneksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Kiitos Viblsp , sulla menikin vähän rankemman kautta.Kyl ne kaksoset sulle vaan oli tarkotettu :) varmaan ollu kyl tosi rankkaa pienten kans mut toivotaan et helpottaa jo :) Sitähän mäkin tässä pohdin kun on ihan järkyttävää närästystä nyt jo (viimeks tuli vasta rv 25 jälkeen) ja pahoinvointi on ihan omaa luokkaansa...tai sit se vaan tuntuu kun viimeks ei ollu kun ihan minimaalista.Saas nyt nähä kuin käy.Kiitos kun jaksoit muistella vaikeeta aikaa, ihan vaan toisen uteliaisuuden takia :D
Kyllä tuo on käynyt mielessä muutenkin. =) Muistan yhä sen kuin eilisen, kun siellä sairaalassa odotin lääkärille pääsyä. Luin lehtijuttua Natasha Kampuschista odotellessa ja yritin olla hermoilematta. Ei oikein onnistunut. :D

Raskausaikana kaikki tosiaan vahvempaa kuin yhtä odottaessa. Supisteli erittäin herkästi yli puolet raskausajasta. Kerrankin 10 tuntia putkeen ja kerran tuli pää kipeäksi, huippasi, oksetti ja supisteli. Menin sairaalaan ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys käynnissä. Ei ollut onneksi.
Kuis teillä sit noi asumisjärjestelyt sun muut meni?ite just aattelin et jos käviskin niin että tulis kaksoset niin eihän me tähän pieneen kaksioon mahuttais!Eikä kaks kaukaloo, pojan istuin,kuski + minä ees mahuttais meijän autoon :)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Kiitos Viblsp , sulla menikin vähän rankemman kautta.Kyl ne kaksoset sulle vaan oli tarkotettu :) varmaan ollu kyl tosi rankkaa pienten kans mut toivotaan et helpottaa jo :) Sitähän mäkin tässä pohdin kun on ihan järkyttävää närästystä nyt jo (viimeks tuli vasta rv 25 jälkeen) ja pahoinvointi on ihan omaa luokkaansa...tai sit se vaan tuntuu kun viimeks ei ollu kun ihan minimaalista.Saas nyt nähä kuin käy.Kiitos kun jaksoit muistella vaikeeta aikaa, ihan vaan toisen uteliaisuuden takia :D
Kyllä tuo on käynyt mielessä muutenkin. =) Muistan yhä sen kuin eilisen, kun siellä sairaalassa odotin lääkärille pääsyä. Luin lehtijuttua Natasha Kampuschista odotellessa ja yritin olla hermoilematta. Ei oikein onnistunut. :D

Raskausaikana kaikki tosiaan vahvempaa kuin yhtä odottaessa. Supisteli erittäin herkästi yli puolet raskausajasta. Kerrankin 10 tuntia putkeen ja kerran tuli pää kipeäksi, huippasi, oksetti ja supisteli. Menin sairaalaan ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys käynnissä. Ei ollut onneksi.
Kuis teillä sit noi asumisjärjestelyt sun muut meni?ite just aattelin et jos käviskin niin että tulis kaksoset niin eihän me tähän pieneen kaksioon mahuttais!Eikä kaks kaukaloo, pojan istuin,kuski + minä ees mahuttais meijän autoon :)
Me asuttiin n. 70-neliöisessä kolmiossa kun vauvat syntyivät. Isommat oli silloin 3,5v ja 1v 5kk. Hyvin oltais mahduttu, mutta vuokraemäntä luovutti asuntonsa tyttärelleen määräaikaisen vuokrasopimuksen loputtua.

Nyt asutaan 90-neliöisessä 4H+K+WC+S. Ja tilaa tarvitaankin nyt kun vauvat liikkuvat hirveästi.
 
Mulla ei ollut mitään isompia oireita eikä masukaan kasvanut niin että olisin epäillyt.Liikkeistä viikolla 14 vähän aloin epäilemään sillä mulla oli jo esikoislapsi..
Liikkeet oli sellasta perhosten liihottelua ympäri masua...

Tä oli vuonna -99 ja silloin tehtiin AFP-seerumitesti ja jäin siinä nalkkiin.
Sairaanhoitaja jolle tätä tulosta soitin sanoi että vaikuttaa selkäydinkanavan kehityshäiriöltä mikä oli ihan järkyttävää!!
Onneks tiesin ettei moista voi tuosta testistä tietää mutta varasin ajan yksityiselle sillä kunnan ultraan ei päässyt heti.
Siellä sain nähdä kaksi vaavelia!
Tä oli viikolla 17.
Masu pullahti vasta 20 viikon jälkeen vähän näkyviin.

Osotusaika meni oikein hienosti,jaksoin hyvin ja urheilinkin viikolle 30 asti.
Tosin 20 viikolta jouduin sairaalaan sillä maksa-ja sapiarvot olivat koholla eli mull aoli hepatoosi.
Sitä tarkkailtiin ja vauvoja ultrattiin tiuhaan tahtiin.

Käynnistys tehtiin viikolla 37+ ja tyttö ja poika syntyi!!

Ihanaa aikaa tuo odotus oli,ja syntymä sekä ihan kaikki!!!
Niin paljon ihanaa sulla odotettavissa,raskastakin välillä mutta kaiken kruunaa kyllä ne kaksi ihanaa nyyttiä.

Onnea kovasti!!! :hug:
 
mamimusa
Alun pahoinvointi oli järkyttävää, verrattuna edellisiin raskauksiin. Olo oli tosi heikko. En silti osannut epäillä kaksosia. Kaksoset huomattiin ultrassa rvk 9.( Sain ylimääräisen ultran koska takana oli kaksi keskenmenoa.) Siellä sitten miehen kanssa hysteerisenä naurettiin kun kuultiin tulokkaista. Vatsa kasvoi vauhdilla, oli lopuksi valtava. Eniten pelkäsin raskausaikana uutta keskenmenoa tai ennenaik. synnytystä. Pojat syntyivät lopulta käynnistyksellä rvk 39. Kaikki sujui hyvin, ihania palleroita ovat : )
 
Vastaan nyt kuitenkin... Ultrassa viikolla 12+ huomattiin. sitä ennen oli ihan "normaali" raskaus, eikä sen jälkeenkään mitään tuplajuttuja. En kuitenkaan ole kaksosten äiti, toinen tuli itsestään ulos jokusen vkon päästä.
 

Yhteistyössä