Vertaillaampa asuntolainoja. Kuinka monta prosenttia asuntolainasi on talouden vuosibruttotuloista?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
gallup
Asuntolaina-galluppia siis. Kuinka monta prosenttia asuntolainasi on taloutesi vuosibruttotuloista?

laskukaava=(asuntolaina/bruttovuositulot) x 100

Missä päin Suomea asut?
Onko laina omasta mielestäsi iso?
Tiedätkö, mitä pankit suosittelee maksimilainaksi tuloillanne?

hjklöä
200% eli hyvä näin helsinkiläiseksi. Asunnot vitun kalliita, mutta toisaalta riskikin pienempi kuin jossain suomen eräjärvillä jossa asunnot ei kaupaksi mene yhtä helpolla.

nji
130% on tulos.. ihan sopivan kokoinen ja lyhennysvapaata ei ole tarvinnut ottaa kertaakaan, vaikka minä olen ollut kotona yli 3 vuotta lasten kanssa. Lainaa saataisiin tällä hetkellä pankista 300 000 ja 450 000 kunhan minäkin palaan töihin. Ei ole tarvetta lainalle... meille tämä on sopiva koti ja n. 10 vuoden päästä on lainat maksettu :)

vieras_
209 %, reilun 50 000 asukkaan kaupunki etelä-Suomessa, en tiedä.

Hyvin olen yh:na lainasta selvinnyt jo useamman vuoden. Voisin lyhentää enemmänkin, mutta haluan nauttia elämästä nyt, kun elän. Ensi vuodesta ei koskaan tiedä. Lasten täysi-ikäistyttyä pitäisi laina olla maksettuna.

lkjlkklj
433% tällä hetkellä ja tiedän, että mulla on liikaa lainaa ja pankkikin oli alunperin sitä mieltä, mutta hyvin olen tähän asti pärjännyt ja toivottavasti pärjään jatkossakin. Uuteen asuntoon en tuollaista lainaa olisi saanut, tää oli hieman spesiaalikeissi.

Lainaa ottaessa 200%, Helsingissä. Yhden hengen taloudessa lainasta tulee helposti prosentuaalisesti iso, ja mulla on pienet tulot. Laina sinällään ei ole kauhean iso, eikä suinkaan asunnon koko hinta. En tiedä mikä olis maksimi.

Viimeksi muokattu:
Nää, jaksa prosentteja laskea. Noin vuoden bruttotulojen verran on lainaa. Asutaan Espoossa ja määrä on varmaan seutuun nähden vähän, mutta kyllä siinä riittää vielä maksettavaa moneksi vuodeksi. Pankista saisi lainaa paljon enemmänkin, mutta ei kiitos.

"meh"
154%, pk-seutu. Sanoisin, että lainaa on sopivasti, Etelä-Suomen hintatasoon nähden jopa vähän. Ei meidän 5henkinen perhe asuisi mitenkään muuten halvemmalla kun nyt.
En tiedä, mitä pankki tällä hetkellä tarjoaisi lainaa meidän tuloilla. Viimeksi jätimme 80ke nostamatta, kun muuten olisi tullut omasta mielestä liian iso lainataakka.

444
- 96 %
- Kymenlaakso
- Laina ei ole iso, ei todellakaan, mutta ei ole tulotkaan :D
- En tiedä suosituksia, mutta itse olisin asp:lla saanut moninkertaisen lainasumman, jos vain talo ois ollut kalliimpi.

"Saara"
227%. Ei ole iso. Vantaalla asutaan.

Muutama vuosi sitten luku oli 390%, joten mukavastihan se siitä on pienentynyt ja vuosi vuodelta kutistuu. Hetkellisestihän se vain on iso

"vieras."
40% jäljellä. Alussa oli 70% - tai oikeastaan enemmänkin hetken, kun oli hoitovapaata ja lyhennettyä työviikkoa. Nyt viiden vuoden jälkeen tuohon on tullut yhtiön remonttilainaa, mutta koko ajan lyhenee.

Asun Etelä-Suomessa hyvin vetovoimaisella alueella. Laina ei ole koskaan ollut iso, omaa pääomaa oli ostohetkellä yli puolet. Ei mitään käsitystä lainasuosituksista. Lainaa haettaessa keskityimme neuvottelemaan marginaalista (0,22) ja maksuehdoista.

Vela
Kuinka monta prosenttia asuntolainasi on taloutesi vuosibruttotuloista?
Missä päin Suomea asut?
* Tällä hetkellä 45%, isoimmillaan oli noin 200%
* Oulussa
* Isoimmillaan vähän stressasi, ei enää aikoihin.
* En tiedä, olen aina laskenut ostettavan asunnon hinnan sen mukaan mitä ITSE tiedän pystyväni ja haluavani maksaa, en sen mukaan mitä pankki mahdollisesti saattaisi maksimissaan antaa.

"rva"
Missä päin Suomea asut?
7 vuoden jälkeen noin 20-25%. Asumme Itä-Suomessa ja laina on otettu uutta isoa rivitaloasuntoa varten. Laina on mielestäni maltillinen. En todellakaan ole tullut edes ajatelleeksi, kuinka paljon lainaa saisimme, aivan järkyttäviltä kuulostaa nämä ketjun lainamäärät. Nykyisessä taloustilanteessa en varmasti nukkuisi öitäni noilla lainoilla.

"vieeras"
Velkaa 166 %, kuulostaa prosentteina paljolta, mutta musta tosi vähän velkaa (50 000 e) pääkaupunkiseudun hintatason huomioiden. Lainaa oltaisiin saatu tuplasti enemmänkin, muttei haluttu yhtään lisää enää.

Yhteistyössä