Veroa äitiysrahasta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä jää käteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos haet uuden verokortin sosiaalietuutta (=äitiysraha) varten, niin tiedät. Riippuu saman vuoden muista tuloista (palkka) ja maksetuista ennakoista ja siitä paljonko saat äitiysrahaa kuluvana vuonna.
 
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Verotus määritellään koko vuodeksi kerrallaan. Se riippuu siis tuloista ja tietty jo maksetuista ennakonpidätyksistä.

Kela pidättää ilman verokorttia vähintään 20% tai sitä isommista ennakonpidätysprosenteista +2%-yksikköä. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä oikeellisen verotuksen kanssa.
 
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Samoin.
Sain verokortin palkkatulolle prosentilla 10%. Palkkatuloja vaan ei ole, ainostaan äitiyspäiväraha niin prosentti nousi 21%, kun hain uuden kortin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

Mä muistelen kyllä, että töissä ollessa prossa oli vähän yli 10 ja aitiyslomalla meni 20% eikä tullut kyllä palautuksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

Etuuksia verotetaan tieukemmin kuin ansiotuloa eli ei taida tulla palautusta.
Jos olen oikein käsittänyt. Siis, että mitä enemmän palkkatuloa niin prosentti on alhasempi ja taas jos on vain etuutta niin korkeampi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

No tässä voi olla syynä, että palkkatuloissa on todella isot matkavähennykset, jotka laskevat veroprossaa. Mutta eihän mammalomalla tarvitse maksaa työmatkakuluja (ei ne ilmaista rahaa ole vain verotuksessa).

Hieman tiukempi on verotus sosiaalietuisuuksille, kuin palkkatuloille, kun osa vähennyksistä jää tekemättä.

11% palkkatuloista on järkyttävän vähän, siinä ei paljon töitä tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

Mä muistelen kyllä, että töissä ollessa prossa oli vähän yli 10 ja aitiyslomalla meni 20% eikä tullut kyllä palautuksia...

Onko töissä ollessa matkakuluja? Ne pienentää työansion veroprossaa. Ja taisi olla jotain muutakin verohyötyjä, mitkä koskee ainoastaan palkkatuloja. Ne tiputtavat sen prossa pienemmäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

No tässä voi olla syynä, että palkkatuloissa on todella isot matkavähennykset, jotka laskevat veroprossaa. Mutta eihän mammalomalla tarvitse maksaa työmatkakuluja (ei ne ilmaista rahaa ole vain verotuksessa).

Hieman tiukempi on verotus sosiaalietuisuuksille, kuin palkkatuloille, kun osa vähennyksistä jää tekemättä.

11% palkkatuloista on järkyttävän vähän, siinä ei paljon töitä tehdä.

Kotona ollessa tarttis saada sit vähentää veroista kaikki vessapaperit, sähköt ja vedet, kun on enemmän niitä kuluttamassa, kun ei ole töissä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

Mä muistelen kyllä, että töissä ollessa prossa oli vähän yli 10 ja aitiyslomalla meni 20% eikä tullut kyllä palautuksia...

Onko töissä ollessa matkakuluja? Ne pienentää työansion veroprossaa. Ja taisi olla jotain muutakin verohyötyjä, mitkä koskee ainoastaan palkkatuloja. Ne tiputtavat sen prossa pienemmäksi.

Ainoat vähennykset mulla on ay-maksut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainoat vähennykset mulla on ay-maksut.

Ja myös osa näistä...

Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen.

http://www.vero.fi/?article=4133&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90,438&language=FIN
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Janskuliini84:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
minulla on laskettu prosentti, kun saan tänä vuonna palkkaa, kotihoidontukea ja äippärahaa. Prosentti on 20%. Kiva vaan jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, prosentti olisi 11%. Reilua.

Mutta kyllähän se lopullisessa verotuksessa korjaantuu?? Eli kun lasketaan mahdollisia palautuksia, niin saat siinä takaisin. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Eihän sulta voida ottaa sen enempää veroa ku keneltäkään muultakaan...

No tässä voi olla syynä, että palkkatuloissa on todella isot matkavähennykset, jotka laskevat veroprossaa. Mutta eihän mammalomalla tarvitse maksaa työmatkakuluja (ei ne ilmaista rahaa ole vain verotuksessa).

Hieman tiukempi on verotus sosiaalietuisuuksille, kuin palkkatuloille, kun osa vähennyksistä jää tekemättä.

11% palkkatuloista on järkyttävän vähän, siinä ei paljon töitä tehdä.

no ei siinä helvetti paljon tehdäkään jos päätoimisesti samalla opiskelee, mulla on 14.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainoat vähennykset mulla on ay-maksut.

Ja myös osa näistä...

Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen.

http://www.vero.fi/?article=4133&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90,438&language=FIN

Tarkoitin nyt lähinnä niitä vähennyksiä, jotka itse merkitään ja niitä on vain tuo ay-maksu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainoat vähennykset mulla on ay-maksut.

Ja myös osa näistä...

Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen.

http://www.vero.fi/?article=4133&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90,438&language=FIN

Tarkoitin nyt lähinnä niitä vähennyksiä, jotka itse merkitään ja niitä on vain tuo ay-maksu.

Kyllä sen ymmärsinkin, mutta kun suurin osa noista palkkatuloista tehtävistä vähennyksistä on automaattisia, eli niitä ei tarvitse itse merkitä mitenkään ja ne lasketaan silti (ja sen vuoksi pienentävät palkkatulon veroprosenttia suhteessa etuuksista laskettavaan veroprosenttiin).
 

Yhteistyössä