Verestä ois taas pulaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna lahja elämälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Sitten taas alan käydä säännöllisesti kunhan synnytyksestä on se vuosi

ja sitten sä et voi kun oot taas uudelleen raskaana :D :saint:

mä menisin jos uskaltaisin, ja mun oikeesti pitäiskin, mun hb on lähemmäs 170 :snotty:

*piikkikammoinen*

Enkä ole :D ainakin näillä näkymin meidän lapsiluku napsahtaa täyteen kunhan tää yks tajuaa tulla ulos. Mulla on kanssa ollut parhaimillaan yli 160 Hb

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää:
Luovutan heti kun homojenkin veri kelpaa (olen itse nainen)!

Niin tämäkin sääntö vielä. Voi luoja, mikä maa(ilma). Kyllä me suomalaiset hyvästä hyvyydessämme voimme luovuttaa verta, ja otamme sitä kiitollisina vastaan, kunhan ei vaan ole homojen tai muiden sairaiden verta. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja mimosalle:
Niin kun tosiaan on niitä muitakin, ja huomattavasti turvallisempia vaihtoehtoja kuin verensiirto. Useissa Euroopan maissa on nämä vaihtoehtoiset hoitomuodot käytössä jopa verensiirtoa useammin, nimenomaan tuon turvallisuutensa ja myös vaivattomuutensa (ei tarvitse hakea terveitä luovuttajia) vuoksi. Että jep jep sinnekin.
Kerrotko, miten massiivisen verenvuodon voi muuten korvata kuin luovutetulla verellä? Kun se verenvuoto voi tosiaan olla ihan muusta syystä kuin lääketieteellisen operaation vuoksi. Tai kerrotko miten syöpäpotilaille annetaan verisoluja ilman verenluovutustoimintaa?

Keinoverta ei ole olemassa.

No itseasiassa on, erilaisten suolojen yhdistelmäliuoksia, joita voi käyttää samantapaisesti kuin verta.

Ja ei, en ole Jehovan todistaja. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Niin kun tosiaan on niitä muitakin, ja huomattavasti turvallisempia vaihtoehtoja kuin verensiirto. Useissa Euroopan maissa on nämä vaihtoehtoiset hoitomuodot käytössä jopa verensiirtoa useammin, nimenomaan tuon turvallisuutensa ja myös vaivattomuutensa (ei tarvitse hakea terveitä luovuttajia) vuoksi. Että jep jep sinnekin.
Kerrotko, miten massiivisen verenvuodon voi muuten korvata kuin luovutetulla verellä? Kun se verenvuoto voi tosiaan olla ihan muusta syystä kuin lääketieteellisen operaation vuoksi. Tai kerrotko miten syöpäpotilaille annetaan verisoluja ilman verenluovutustoimintaa?

Keinoverta ei ole olemassa.

No itseasiassa on, erilaisten suolojen yhdistelmäliuoksia, joita voi käyttää samantapaisesti kuin verta.

Ja ei, en ole Jehovan todistaja. :D

Totta, mutta on valtava määrä tilanteita, joissa vain oikea veri tai verituote pelastaa. Se tilanne voi milloin vain olla sinun, lapsesi, miehesi, äitisi... elämän jatkuminen tai loppuminen.

Kärpäseksi kattoon, omaiseksi tai töihin akuuttisairaalaan vähäksi aikaa, niin kyllä ymmärrys lisääntyy.

Niin tämäkin sääntö vielä. Voi luoja, mikä maa(ilma). Kyllä me suomalaiset hyvästä hyvyydessämme voimme luovuttaa verta, ja otamme sitä kiitollisina vastaan, kunhan ei vaan ole homojen tai muiden sairaiden verta. :kieh:
Luovuttamisen täytyy olla täysin turvallista sekä luovuttajalle - siksi sairaiden veri ei kelpaa - että saajalle - sen takia osa sairauksista ja elintavoista on rajattu luovutuskriteereissä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipide:
SPR vie suomalisten omaisuude ulkomaille, eikä auta kotimaan köyhiä. Vertani en niille anna, mutta vertani luovutta jos SPR:llä ei olisi näppejään välissä.

Veripalvelu ei ole tekemisissä sen köyhiä auttavan SPR:n kanssa. Ovat eri puljua, vaikka kummatkin punaisen ristin nimen alla.

Joo menkää kaikki kynnelle kykenevät luovuttamaan! Tiedän omakohtaisesti, miten stressaavaa on anella ihmisiä luovuttamaan! Sai yrittää kaikki keinot: soitella, laittaa tekstareita, sähköposteja, soitella työporukoita jne. Mielikuvitusta piti käyttää, miten saisi ihmiset liikkeelle. Sitten kun rumputettiin tv:ssa, tuli kamala ryysis, tai ruusuviikoilla.. Ihanne olisi, että veri virtaisi tasaisesti!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja olet aika naurettava:

Luovuttamisen täytyy olla täysin turvallista sekä luovuttajalle - siksi sairaiden veri ei kelpaa - että saajalle - sen takia osa sairauksista ja elintavoista on rajattu luovutuskriteereissä pois.

HIV-positiivisten joukossa on ihan keski-ikäisiä miehiä enemmän kuin homoseksuaaleja. En ihan ymmärrä tuota 80-lukulaista ajattelutapaa siitä, että hiv on homojen tauti. Ei pidä paikkaansa. Eli jos kielletään keski-ikäisten miesten verenluovutus, ja sallitaan homojen?

Menisin mutta nyt olen kuumessa :( mun veriryhmä on O- joten haluttua tavaraa olis =) ovatkin jo laittanu mulle tekstiviestiä ja veikkaan että kohta soittaavat asiasta taasen ja joudun kieltäytymään kun kipeenä :(

Mikä siinä spr:ssä nyt sitten on?

Aika outoa jos ei homojen veri kelpaa. Mutta miksi tehdä periaatteellinen päätös, josta ne homouden vastustajat ei saa mitään tuntumaa. Kun muuten voisi ehkä pelastaa vaikka pienen lapsen hengen?

HIV-positiivisten joukossa on ihan keski-ikäisiä miehiä enemmän kuin homoseksuaaleja. En ihan ymmärrä tuota 80-lukulaista ajattelutapaa siitä, että hiv on homojen tauti. Ei pidä paikkaansa. Eli jos kielletään keski-ikäisten miesten verenluovutus, ja sallitaan homojen?
Se on silti yhteiseurooppalainen käytäntö. HIV ja muut sukupuolitaudit leviävät helpommin homojen kuin heteroiden keskuudessa.

Mua kiellettiin enää menemästä, koska oon joka kerta melkein pyörtynyt. Neljästi oon käynyt. Nyt oon toki raskaanakin. Mulla on niin alhainen verenpaine, että alkaa muutenkin helposti oksettaa tai pyörryttää. Mies onneksi käy säännöllisesti. Kerran vein siskoni kun harmitti etten itse pääse ja niin vaan sekin meinas pyörtyä. Ja oon itsekin tosi piikkikammoinen, pelkään jo sitä hemoglobiinin mittausta. Alunperin olikin tarkoitus mennä vähän karaisemaan itseään. Jouduin joka tapauksessa opetella piikittämään ammattini takia.

Yhteistyössä