Veren rasva-arvot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poretabletti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Poretabletti

Vieras
Pitäiskö minun jotenkin muuttaa elintapoja vai voiko jatkaa nykyisellään. Arvoni ovat:

Kokonaiskolesteroli 4.9 (viite < 5)
LDL 2,81 (viite < 3)
HDL 1,95 (viite > 1)
Rasvat eli triglyseridit 0,52 (viite < 2)

Viitearvot otin sydänliiton sivuilta.

Lähinnä mietityttää kokonaiskolesterolin määrä, kun on niin lähellä raja-arvoa ja myös tuo huono kolesteroli LDL, joka on aika lähellä raja-arvoa. Toisaalta hyvää kolesterolia HDL on riittävästi ja triglyseridejä vähän. Sydänliiton sivuilla lukee että HDL:n osuus pitäisi olla vähintään 1/5 kokonaiskolesterolista, ja minullahan sitä on enemmänkin kuin 1/5.

Voiko näihin tuloksiin nyt olla tyytyväinen vai ei?

Olen normaalipainoinen, BMI 20.6.

Kokonaiskolesteroli ei periaatteessa merkkaa yhtään mitään. Jos kokonaiskolesteroli on alle 5, mutta muut rasva-arvot persiillään, niin se ei tee sitä ihmistä terveeksi. Itse asiassa nuo kaikki muut yhdessä ovat tärkeämpiä kuin kokonaiskolesteroli. Sulla on ihan hyvät arvot, ole ihan tyytyväinen. Rasvan laatu on se, mihin ihan jokaisen pitäisi kiinnittää huomiota, oli kolesteroliongelmia taikka ei.

Kokonaiskolesteroli ei periaatteessa merkkaa yhtään mitään. Jos kokonaiskolesteroli on alle 5, mutta muut rasva-arvot persiillään, niin se ei tee sitä ihmistä terveeksi. Itse asiassa nuo kaikki muut yhdessä ovat tärkeämpiä kuin kokonaiskolesteroli. Sulla on ihan hyvät arvot, ole ihan tyytyväinen. Rasvan laatu on se, mihin ihan jokaisen pitäisi kiinnittää huomiota, oli kolesteroliongelmia taikka ei.

Kiitoksia vastauksesta. Sinä taidat olla labratäti, kun jaksat aina vastailla asiallisesti tällaisiin kysymyksiin :)

Minun kyllä pitäisi tsempata hyvien rasvojen kanssa. En syö kalaa juuri koskaan ym.