Ventolinen babyhaler, miten pitäisi antaa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti
sh
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
olen töissä turussa lastenklinikalla ja meillä ohjeet yksi suihkaus, 10 hengittelyä. eikä missään tapauksessa saa antaa muulla ohjeistuksella.
Höpöhöpö, Jorvista muutam kuukausi sitten ohjeet 1-2 ja 5 hengitystä. KYllä ne tuolla 1/10 tekniikallakin menee, mutta jos joutuu 2xpäivä ottamaan, niin kivempi ettei mee puolta tuntia.
No siellä turussakin varmaan tuo ohje koskee pienempiä kuin 4 vuotiaita, kuten täällä helsingissä,,,,
alle 6v tai niin kauan kunnes osaa käyttää kiekkoa. tyksissä meillä on oikeastaan koko ajan yksi hoitaja joka lähes koko ajan hoitaa juuri noita astma-hoitoja jos vaan sellaisia potilaita on monta. koska kyllähän siihen aikaa menee mutta näin on meillä päätetty että tästä ohjeesta ei jousteta yhtään.
 
Niin ja Hissukka,

Älä nyt panikoi, siitä yliannostuksesta tulee yleensä vaan paha olo. Et jos sun tytöllä tulee paha olo yöllä niin se johtuu tosta lääkkeestä. Ja jos tulee oksu niin se auttaa oikeesti oloon. Siis niin et yskä vähenee. Ainakin meillä.
 
Ja tyttö yskii taas... :(

Mä teen nyt niin että seurailen parin tunnin ajan tytön oloa. Mä olen ennenkin antanut tällä samalla annostuksella (tietämättä että se on mitään muuta kuin tavanomainen annos) joten...

Aamulla kyllä varaan lääkärin, mietin mentäisiinkö sittenkin tuolle samalle lääkärille mutta tiukkaan tuosta annostuksesta. :/
 
epäilen..
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Aloin epäillä jo omaa järkeäni ja kaivoin vanhan reseptin esiin. Ohje kuuluu: "3-5 suihketta babyhalerilla tarvittaessa yskään tai hengenahdistukseen enintään 2 tunnin välein." Sanasta sanaan. Muistin siis väärin senkin että 1-5 annosta, tuohon on MINIMIANNOS määrätty 3 suihketta...
ON VARMAAN TULLUT LÄÄKÄRILLE INHIMILLINEN MUTTA KOHTALOKAS VIRHE..
 
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Niin ja Hissukka,

Älä nyt panikoi, siitä yliannostuksesta tulee yleensä vaan paha olo. Et jos sun tytöllä tulee paha olo yöllä niin se johtuu tosta lääkkeestä. Ja jos tulee oksu niin se auttaa oikeesti oloon. Siis niin et yskä vähenee. Ainakin meillä.
Kiitos. =) Hetkeksi iski hirveä paniikki mutta tosiaan, ei ole eka kerta kun olen näin antanut, kun olen luullut että näin sitä lääkettä aina annetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja epäilen..:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Aloin epäillä jo omaa järkeäni ja kaivoin vanhan reseptin esiin. Ohje kuuluu: "3-5 suihketta babyhalerilla tarvittaessa yskään tai hengenahdistukseen enintään 2 tunnin välein." Sanasta sanaan. Muistin siis väärin senkin että 1-5 annosta, tuohon on MINIMIANNOS määrätty 3 suihketta...
ON VARMAAN TULLUT LÄÄKÄRILLE INHIMILLINEN MUTTA KOHTALOKAS VIRHE..
Mutta kun mä vielä suullisesti sen silloin varmistin että jos joutuu viisi annosta antamaan niin voiko kahden tunnin päästä antaa toiset viisi... niin sanoi että voi. Nyt kyllä ihmettelen todella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Ja tyttö yskii taas... :(

Mä teen nyt niin että seurailen parin tunnin ajan tytön oloa. Mä olen ennenkin antanut tällä samalla annostuksella (tietämättä että se on mitään muuta kuin tavanomainen annos) joten...

Aamulla kyllä varaan lääkärin, mietin mentäisiinkö sittenkin tuolle samalle lääkärille mutta tiukkaan tuosta annostuksesta. :/
Minä käyttäisin jo nyt yöllä spiralla lääkärissä, jos on noin pahana ja oot jo noin paljo antanu sitä avaavaa. Siis jos olis mun lapsi.
 
5:n mutsi
suosittelen sua ostamaan spiran lapsellesi ja pyydä lääkäri kirjottamaan nestemäisenä avaava. meillä pojan astma oli jo vauvana niin paha että sairaalassa käytiin lääkettä spiralla ottamassa kunnes suosittelivat ostamaan oman laitteen.. n. 100? maksaa, kotikäyttöön vehje.
 
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Ja tyttö yskii taas... :(

Mä teen nyt niin että seurailen parin tunnin ajan tytön oloa. Mä olen ennenkin antanut tällä samalla annostuksella (tietämättä että se on mitään muuta kuin tavanomainen annos) joten...

Aamulla kyllä varaan lääkärin, mietin mentäisiinkö sittenkin tuolle samalle lääkärille mutta tiukkaan tuosta annostuksesta. :/
Minä käyttäisin jo nyt yöllä spiralla lääkärissä, jos on noin pahana ja oot jo noin paljo antanu sitä avaavaa. Siis jos olis mun lapsi.
Enempää Ventolinea en ainakaan uskalla enää antaa. Joten jos tuo ei nyt ala hengittämään niin eipä tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin lähteä päivystykseen. Edelleen tuolla yskii, ei kyllä enää sillain kohtausmaisesti kuin aikaisemmin.

Muoks. siis hengittäähän tuo ihan normaalisti, tarkoitin että jos ei lakkaa yskimästä.
 
Kokeile kohottaa sängyn päätä ja ota jotain kosteuttavaa huoneeseen.
Meillä on kans molemmat muksut samassa tilanteessa; yskä on mitä hirveintä ja huolissaan kuunnellaan lapsia. Isompi sai kovemmat astmalääkkeet käyttöön ja pienemmän kans mennään Ventolinea ja Flixotidea antaen.

Muistathan antaa ksylitolitabletin lääkkeen oton jälkeen? Näin ohjeisti meitä hammaslääkäri. Ennen kortisonia suositeltiin pesemään hampaat ja kortisonin jälkeen huuhdellaan suu hyvin ja sitte otetaan päälle ksylitolitabletti/purkka.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Ja tyttö yskii taas... :(

Mä teen nyt niin että seurailen parin tunnin ajan tytön oloa. Mä olen ennenkin antanut tällä samalla annostuksella (tietämättä että se on mitään muuta kuin tavanomainen annos) joten...

Aamulla kyllä varaan lääkärin, mietin mentäisiinkö sittenkin tuolle samalle lääkärille mutta tiukkaan tuosta annostuksesta. :/
Minä käyttäisin jo nyt yöllä spiralla lääkärissä, jos on noin pahana ja oot jo noin paljo antanu sitä avaavaa. Siis jos olis mun lapsi.
Enempää Ventolinea en ainakaan uskalla enää antaa. Joten jos tuo ei nyt ala hengittämään niin eipä tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin lähteä päivystykseen. Edelleen tuolla yskii, ei kyllä enää sillain kohtausmaisesti kuin aikaisemmin.
Kannattaa tuulettaa, viileä ilma helpottaa hengitystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mitä on hengitettävä kortisoni, eikö tuo Ventoline ole kortisonia? Niin ja mikä on se spira, olen siitä kuullut puhuttavan mutta ei ole vielä meille ollut tarpeen? (ellei sitten tänä yönä ole...)
 
vieras
"Lapsille vastaava annostus on 1-2 annosta. Lääkäri määrää kuitenkin sinulle sopivan yksilöllisen annostuksen... Ventoline Evohaler -inhalaatiosumutteen vaikutus kestää yleensä 4-6 tuntia. Jos vaikutus kestää lyhyemmän aikaa kuin 3 tuntia, ota yhteys lääkäriin."

On tuosta pakkaus selosteesta kopsattu. Rupesin ihmettelemään tuota 2 tunnin aika väliä. Hurjalta kuulostaa kyllä teidän annostus.
 
äiti ja ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja 5:n mutsi:
suosittelen sua ostamaan spiran lapsellesi ja pyydä lääkäri kirjottamaan nestemäisenä avaava. meillä pojan astma oli jo vauvana niin paha että sairaalassa käytiin lääkettä spiralla ottamassa kunnes suosittelivat ostamaan oman laitteen.. n. 100? maksaa, kotikäyttöön vehje.
meillä oli myös , Pharmoneb käytössä jolla ventoline ja pulmicort meni nestemäisenä.
Mutta pitäisihän käytössä olla AVAAVAN lisäksi HOITAVA inhaloitava lääke jos tilanne olisi noin paha , eikä suinkaan noin hillittömiä korotuksia AVAAVAAN? Meillä noiden hengitettävien lisäksi siis myös Singulair ja se pitäisi nimenomaan aloittaa heti oireitten alettua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mitä on hengitettävä kortisoni, eikö tuo Ventoline ole kortisonia? Niin ja mikä on se spira, olen siitä kuullut puhuttavan mutta ei ole vielä meille ollut tarpeen? (ellei sitten tänä yönä ole...)
Ventoline on avaava lääke ei siis kortisonia sisältävä. Esim. Flixotide on kortisonia sisältävä sumutettava lääke.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja 5:n mutsi:
suosittelen sua ostamaan spiran lapsellesi ja pyydä lääkäri kirjottamaan nestemäisenä avaava. meillä pojan astma oli jo vauvana niin paha että sairaalassa käytiin lääkettä spiralla ottamassa kunnes suosittelivat ostamaan oman laitteen.. n. 100? maksaa, kotikäyttöön vehje.
meillä oli myös , Pharmoneb käytössä jolla ventoline ja pulmicort meni nestemäisenä.
Mutta pitäisihän käytössä olla AVAAVAN lisäksi HOITAVA inhaloitava lääke jos tilanne olisi noin paha , eikä suinkaan noin hillittömiä korotuksia AVAAVAAN? Meillä noiden hengitettävien lisäksi siis myös Singulair ja se pitäisi nimenomaan aloittaa heti oireitten alettua.
Silloin viimeksi kun oli infektioastma pahana niin oli Ventoline ja Singulair käytössä. Lääkäri sanoi että jos jatkossa tulee yhtä pahana eikä Ventoline auta niin tule hakemaan resepti Singulairiin. Täytyy kai sitten huomenna hakea, tämä on eka yö kun yskä nyt noin pahana. Yksi viime yönäkin mutta vaan sellaista tavanomaista yskää.
 
äiti ja ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mitä on hengitettävä kortisoni, eikö tuo Ventoline ole kortisonia? Niin ja mikä on se spira, olen siitä kuullut puhuttavan mutta ei ole vielä meille ollut tarpeen? (ellei sitten tänä yönä ole...)
Ventoline=avaava, kortiosni (mm.) = hoitava
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mitä on hengitettävä kortisoni, eikö tuo Ventoline ole kortisonia? Niin ja mikä on se spira, olen siitä kuullut puhuttavan mutta ei ole vielä meille ollut tarpeen? (ellei sitten tänä yönä ole...)
Ventoline on avaava lääke ei siis kortisonia sisältävä. Esim. Flixotide on kortisonia sisältävä sumutettava lääke.
Ok... mä olen ihan noviisi näissä astmajutuissa mutta täytyy kai alkaa ottamaan selvää. Kun näköjään lääkäreihinkään ei auta sokeasti uskoa vaikka kuinka olisivat yksityisiä erikoislääkäreitä. :kieh:
 
No esim. flixotide on kortisonia, mikä meillä on astmalääkkeenä. Rauhoittaa keuhkoputkien tulehdusta, jolloin myös hengenahdistus ja liman eritys vähenevät. Spira on ihalaatiomaski, joka helpottaa oloa. Siis siihen avaavaa ja/tai hoitavaa lääkettä.
 
äiti ja ammattilainen
Ja spiralla tarkoitetaan laitteella sumutteena annetavaa lääkettä (sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin kotilääkkeet,mutta tehokkaammin menee keuhkoihin)
Annetaan sairaalassa tai kannettavalla laitteella kotioloissa ,spiralla tai vastaavalla (meillä laite oli nimeltään pharmoneb)
 
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mä taas suosittelen että ei säderasitusta lapselle, ellei keuhkoista kuulu epäilyttävyyksiä. Tuskin yksityislääkäritkään lähettää lapsia kevein perustein röntgeniin, tai ainakin toivon sitä.
 
Meillä isompi muksu sai pahenevaan astmaansa Symbicortin, mutta sitä ei ilmeisesti anneta alle 6v. En ole tästä ihan varma. Tuossa on sekä hoitava että avaava lääke yhdessä. Samalla sai pureskeltavan astmalääkeen tms (jonka nimeä en muista, olisko vastaava tuosta Singulairista.), jota pitää käyttää kuukauden ajan. Samalla seurataan onko siitä hyötyä, jos ei, niin ei tarvitse jatkaa sen ottoa.
 

Yhteistyössä