Ventolinen babyhaler, miten pitäisi antaa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Joo, pitäis olla teilläkin myös hoitava käytössä, nykyään infektioastman hoitoskeema menee niin että joka infektion yhteydessä aloitetaan hoitava lääke (eli kortisoni), jota otetaan säännöllisesti kuukauden ajan. Silloin tuon avaavan lääkkeen tarve vähenee, ja lisäksi se kortisoni hoitaa oikeasti sitä tulehdusta, eikä vaan oireita.

Ja tosiaan astmaan kuuluu yskä, se on oire siitä keuhkoputkien ärsytyksestä, mutta sitä hoitaa pitemmällä aikavälillä se kortisoni! Ja tottakai avaava myös vaikuttaa, mutta sen pelkän yskän takia ei hurjia avaavan annoksia oteta, vain jos ei meinaa henki kulkea millään, silloin ei tarvi avaavasta pihistellä.
 
Kiitos kaikille neuvoista... mä tässä edelleen pähkäilen että varaanko huomenna ajan tuolle samalle yksityiselle lääkärille vai käynkö tk:n lääkärillä reseptien kanssa ja vaadin tutkimuksia. Saattaa olla että tk:hon kuitenkin, meni nyt vähän luottamus tuohon edelliseen lääkäriin.
 
Miten sitten kun kaverin muksu sai tuolta tk:n lääkäriltä Ventoline-reseptin yskää varten, ihan siis lääkärin mukaan "yskänlääkkeeksi", ilman mitään infektioastmadiagnoosia. Onko tuo sitten normaalia?

Keneen lääkäriin tässä enää uskaltaa luottaa? :headwall:
 
vieras
No se kaverin muksun ventoline on varmaankin liuosta? Ei se tavalliseen yskään auta, mutta jos on yhtään keuhkoputkien hyperreaktiviteettia, niin voi helpottaa oireita paljonkin. Meillä oli se käytössä ihan pienenä, kun ei enää auttanut ni piti aloittaa nuo inhaloitavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, pitäis olla teilläkin myös hoitava käytössä, nykyään infektioastman hoitoskeema menee niin että joka infektion yhteydessä aloitetaan hoitava lääke (eli kortisoni), jota otetaan säännöllisesti kuukauden ajan. Silloin tuon avaavan lääkkeen tarve vähenee, ja lisäksi se kortisoni hoitaa oikeasti sitä tulehdusta, eikä vaan oireita.

Ja tosiaan astmaan kuuluu yskä, se on oire siitä keuhkoputkien ärsytyksestä, mutta sitä hoitaa pitemmällä aikavälillä se kortisoni! Ja tottakai avaava myös vaikuttaa, mutta sen pelkän yskän takia ei hurjia avaavan annoksia oteta, vain jos ei meinaa henki kulkea millään, silloin ei tarvi avaavasta pihistellä.
Tämä selvensi paljon. =) Mä olen tosiaan kuvitellut että tuo Ventoline on juuri sitä kortisonia, mutta ei sitten ollutkaan niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se kaverin muksun ventoline on varmaankin liuosta? Ei se tavalliseen yskään auta, mutta jos on yhtään keuhkoputkien hyperreaktiviteettia, niin voi helpottaa oireita paljonkin. Meillä oli se käytössä ihan pienenä, kun ei enää auttanut ni piti aloittaa nuo inhaloitavat.
Ihan tätä samaa tavaraa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Miten sitten kun kaverin muksu sai tuolta tk:n lääkäriltä Ventoline-reseptin yskää varten, ihan siis lääkärin mukaan "yskänlääkkeeksi", ilman mitään infektioastmadiagnoosia. Onko tuo sitten normaalia?

Keneen lääkäriin tässä enää uskaltaa luottaa? :headwall:
Saiko siis nestemäisenä vai sumutettavana?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Miten sitten kun kaverin muksu sai tuolta tk:n lääkäriltä Ventoline-reseptin yskää varten, ihan siis lääkärin mukaan "yskänlääkkeeksi", ilman mitään infektioastmadiagnoosia. Onko tuo sitten normaalia?

Keneen lääkäriin tässä enää uskaltaa luottaa? :headwall:
Saiko siis nestemäisenä vai sumutettavana?
Myös babyhalerilla, sumutettavana siis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se kaverin muksun ventoline on varmaankin liuosta? Ei se tavalliseen yskään auta, mutta jos on yhtään keuhkoputkien hyperreaktiviteettia, niin voi helpottaa oireita paljonkin. Meillä oli se käytössä ihan pienenä, kun ei enää auttanut ni piti aloittaa nuo inhaloitavat.
Ihan tätä samaa tavaraa.
Kuulostaa kummalta, ei ole käypä hoito.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se kaverin muksun ventoline on varmaankin liuosta? Ei se tavalliseen yskään auta, mutta jos on yhtään keuhkoputkien hyperreaktiviteettia, niin voi helpottaa oireita paljonkin. Meillä oli se käytössä ihan pienenä, kun ei enää auttanut ni piti aloittaa nuo inhaloitavat.
Ihan tätä samaa tavaraa.
Kuulostaa kummalta, ei ole käypä hoito.
*kiroilee* Mulla on siis yö aikaa googlettaa kaikki astman ja infektioastman hoidosta, niin että osaan huomenna pistää lääkärin koville. :kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Miten sitten kun kaverin muksu sai tuolta tk:n lääkäriltä Ventoline-reseptin yskää varten, ihan siis lääkärin mukaan "yskänlääkkeeksi", ilman mitään infektioastmadiagnoosia. Onko tuo sitten normaalia?

Keneen lääkäriin tässä enää uskaltaa luottaa? :headwall:
Ventolinen tosiaan määrätään myös yskään ja ihan ilman astmadiagnoosia ja on siis ihan normaalia.
Mutta nuo sun reseptin määrät on vaan tosi hurjia, sekä se että ei välttis ole ihan tarkkaa infoa annettu sulle miten toimia. Ja että yleensä annetaan se kortisoni inhalaationa esim. Flixotide ja singulair vasta jos tota toista joutuu käyttämään pitkään ja tai suurempia määriä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Hissukka,

Jos käytte yksityisellä niin suosittelen, että pyydät keuhkoröntgenin. (Kunnalla eivät varmaan suostu ) Siitä näkyy onko tulehdus keuhkoissa. Jos on niin siihen tarvii antibiootit yleensä hengitettävien lisäksi ja tosiaan kannattaa pyytää hengitettävää kortisoniakin jonkinlainen kuuri edes.
Mä taas suosittelen että ei säderasitusta lapselle, ellei keuhkoista kuulu epäilyttävyyksiä. Tuskin yksityislääkäritkään lähettää lapsia kevein perustein röntgeniin, tai ainakin toivon sitä.
Juu, ei siis tietenkään turhaan kannata röntgeniä ottaa, mutta jos ei meinaa löytyä mitään syytä. Meillä ei tytöltä kuulunut mitään ihmeellistä, mutta mitään ei meinannut löytyä ja keuhkoröntgen oli aika pahan näköinen sitten. Ekana kannattaa tietenkin yrittää jos saisi hoitavaa lääkettä lisäksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se kaverin muksun ventoline on varmaankin liuosta? Ei se tavalliseen yskään auta, mutta jos on yhtään keuhkoputkien hyperreaktiviteettia, niin voi helpottaa oireita paljonkin. Meillä oli se käytössä ihan pienenä, kun ei enää auttanut ni piti aloittaa nuo inhaloitavat.
Ihan tätä samaa tavaraa.
Meillä on molemmat muksut saanut Ventolinen ja toinen lisäksi myös Flixotiden keuhkoputkien tulehdukseen ja siinähän nyt on aika kova yskä. Ei siis ole meilläkään mitään astma epäilyjä. Olisko se lääkäri vähän tuon takia antanut ventolinea... tiedä heitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä avaavan lääkkeen annostelu on 1-2 suihkausta 1-8 kertaa vuorokaudessa. Eli tuleehan tuostakin jo hurja vuorokausiannos.
Joo toki paitsi, että 5 annosta kerralla kertaa monta päivässä niinku tolla ap:n reseptillä on tosi paljon.
 
Ammattilainen
Aika outoa että kaikkien mielestä tossa on yliannostuksesta kyse :eek: Meillä3 -vuotiaalla astmaatikolla on ventolinen annostus 4 x vrk ja 4 suihketta kerrallaan. Annetaan niin että ensin 2 suihkausta- 10 hengitystä, siten 30 sek tauko ja toiset 2suihkausta-10 hengitystä. 2 tunnin välein saa antaa jos ahdistaa. Tää ohje on TAYSista. Ja kerran kun kotihoito ei riittänyt (olin jo illalla 18 aikoihin antanut nuo kaikki 16 suihketta, mentiin päivystykseen niin siellä annettiin vielä 12 suihkausta lisää. Eikä lapsi kyllä vaikuttanut mitenkään huonovointiselta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilen..:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Aloin epäillä jo omaa järkeäni ja kaivoin vanhan reseptin esiin. Ohje kuuluu: "3-5 suihketta babyhalerilla tarvittaessa yskään tai hengenahdistukseen enintään 2 tunnin välein." Sanasta sanaan. Muistin siis väärin senkin että 1-5 annosta, tuohon on MINIMIANNOS määrätty 3 suihketta...
ON VARMAAN TULLUT LÄÄKÄRILLE INHIMILLINEN MUTTA KOHTALOKAS VIRHE..
Mutta kun mä vielä suullisesti sen silloin varmistin että jos joutuu viisi annosta antamaan niin voiko kahden tunnin päästä antaa toiset viisi... niin sanoi että voi. Nyt kyllä ihmettelen todella.
Meillä on 5kk ja 2,5v ikäsille 1 suihkaus 1-4kertaa vrk tarvittaessa,5v ja 7v ikäsille 1-2.
 
vieras
Ei tossa pahinta oo ton avaavan määrä, vaan kertakaikkiaan pyllyllään oleva kokonaishoito! Ei keuhkokuumettakaan hoideta kuumelääkkeellä vaan myös antibiootilla, samoin astmassa tarvitaan se kortisoni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Aika outoa että kaikkien mielestä tossa on yliannostuksesta kyse :eek: Meillä3 -vuotiaalla astmaatikolla on ventolinen annostus 4 x vrk ja 4 suihketta kerrallaan. Annetaan niin että ensin 2 suihkausta- 10 hengitystä, siten 30 sek tauko ja toiset 2suihkausta-10 hengitystä. 2 tunnin välein saa antaa jos ahdistaa. Tää ohje on TAYSista. Ja kerran kun kotihoito ei riittänyt (olin jo illalla 18 aikoihin antanut nuo kaikki 16 suihketta, mentiin päivystykseen niin siellä annettiin vielä 12 suihkausta lisää. Eikä lapsi kyllä vaikuttanut mitenkään huonovointiselta.
Onko sulla ollut pelkkä Ventoline vai kortisoni lisänä?

Mä laskin että periaatteessa jos aina 2 tunnin välein antaisi sen 5 suihkausta niin voisi tulla vuorokausiannokseksi 60 annosta Ventolinea. :/ Onneksi en sentään ole ikinä antanut kuin yöllä pahimpaan yskään noita isoja annoksia parin tunnin välein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
http://www.luotsata.fi/pdf/potilasohjeet/Astman_hoito.pdf

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi06030
Kiitos... mä alan nyt ottamaan selvää näistä jutuista ihan tosimielessä. Enää en luota pelkästään siihen mitä lääkäri sanoo. :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tossa pahinta oo ton avaavan määrä, vaan kertakaikkiaan pyllyllään oleva kokonaishoito! Ei keuhkokuumettakaan hoideta kuumelääkkeellä vaan myös antibiootilla, samoin astmassa tarvitaan se kortisoni.
Mä en kerta kaikkiaan voi ymmärtää, kun tarkoituksella mentiin vielä allergioihin ja astmaan erikoistuneelle yksityiselle lastenlääkärille, että voitiin saada näin huonot hoito-ohjeet. :headwall: Pelkät kokeet maksoi 365 ? ja paljonpa oli sitten sillekin rahalle vastetta.
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Aika outoa että kaikkien mielestä tossa on yliannostuksesta kyse :eek: Meillä3 -vuotiaalla astmaatikolla on ventolinen annostus 4 x vrk ja 4 suihketta kerrallaan. Annetaan niin että ensin 2 suihkausta- 10 hengitystä, siten 30 sek tauko ja toiset 2suihkausta-10 hengitystä. 2 tunnin välein saa antaa jos ahdistaa. Tää ohje on TAYSista. Ja kerran kun kotihoito ei riittänyt (olin jo illalla 18 aikoihin antanut nuo kaikki 16 suihketta, mentiin päivystykseen niin siellä annettiin vielä 12 suihkausta lisää. Eikä lapsi kyllä vaikuttanut mitenkään huonovointiselta.
Onko sulla ollut pelkkä Ventoline vai kortisoni lisänä?

Mä laskin että periaatteessa jos aina 2 tunnin välein antaisi sen 5 suihkausta niin voisi tulla vuorokausiannokseksi 60 annosta Ventolinea. :/ Onneksi en sentään ole ikinä antanut kuin yöllä pahimpaan yskään noita isoja annoksia parin tunnin välein.
No mä vähän luulen et siinä on nyt jäänyt pois teidän reseptistä se oleellinen, eli kokonaismäärä vuorokaudessa. Meillä siis periaatteessa niin että ne annokset pitäis jakaa tasan vuorokauden ajalle, eli antaa n. 6 tunnin välien, mut jos henki on ahtaalla, niin sitten saa antaa 2 tunnin välein, ja kun on antanut kaikki 4 satsia niin sitten lääkäriin, jonka valvonnassa voi antaa enemmän.

Meillä siis "normaalitilanteessa" vain hoitava (Flixotide) aamuin illoin, ja ventolineä tarvitaan lähinnä flunssan yhteydessä. Muuten ei ole henki ahtaalla ollutkaan tuon hoitavan lääkkeen aloituksen jälkeen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tossa pahinta oo ton avaavan määrä, vaan kertakaikkiaan pyllyllään oleva kokonaishoito! Ei keuhkokuumettakaan hoideta kuumelääkkeellä vaan myös antibiootilla, samoin astmassa tarvitaan se kortisoni.
Mä en kerta kaikkiaan voi ymmärtää, kun tarkoituksella mentiin vielä allergioihin ja astmaan erikoistuneelle yksityiselle lastenlääkärille, että voitiin saada näin huonot hoito-ohjeet. :headwall: Pelkät kokeet maksoi 365 ? ja paljonpa oli sitten sillekin rahalle vastetta.
Sillä on vanhat tiedot, ei oo muistanu päivittää.. :( Vielä 10 vuotta sitten hoidettiin infektioastmaa ja tavallistakin pelkällä avaavalla, jos sillä pysyi kurissa. Nykyään on eri suositukset.
 
Tyttö nukkuu nyt rauhallisesti ja yskä on hellittänyt. Jospa aamuun asti selvittäisiin tällä ja aamulla varailen sitten tk:hon ajan. En mene enää sille samalle lääkärille, turhastahan mä sille olen maksanut. |O
 

Yhteistyössä