Ventolinen babyhaler, miten pitäisi antaa?

  • Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti
Hissukka
En enää muista kun ei ole hetkeen tarvittu. 4 v tyttö yskii taas pahasti ja ohjeen mukaan pitää antaa 1-5 suihkausta tarpeen mukaan. Muistaakseni se piti antaa niin että suihkaus ja viisi hengitystä, uusi suihkaus ja niin edespäin? Mutta jos joutuu antamaan tuon 5 annosta niin sitten pitäisi hengittää jo 25 kertaa ja se alkaa olla hankalaa aamuyöstä väsyneen ja kiukkuisen lapsen kanssa. Miten olette toimineet?
 
Hissukka
Käytännössä olen nyt antanut niin että suihkausten välillä on vähemmän kuin 5 hengitystä ja kun olen kaikki antanut niin lopuksi hengittelee niin pitkään kuin onnistuu. Onko ok tehdä noin?
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
En enää muista kun ei ole hetkeen tarvittu. 4 v tyttö yskii taas pahasti ja ohjeen mukaan pitää antaa 1-5 suihkausta tarpeen mukaan. Muistaakseni se piti antaa niin että suihkaus ja viisi hengitystä, uusi suihkaus ja niin edespäin? Mutta jos joutuu antamaan tuon 5 annosta niin sitten pitäisi hengittää jo 25 kertaa ja se alkaa olla hankalaa aamuyöstä väsyneen ja kiukkuisen lapsen kanssa. Miten olette toimineet?
Kyllä mä oon antanu yhden suihkauksen kerrallaan ja aina hengittäny välissä.
 
vieras
Jos pitää viis suihkausta antaa niin painaisin kaks kertaa ennen hengitystä, tuon ikänen kuitenkin hengittää jo sen verran syvään että onnistuu saamaan sitä lääkettä.
 
Hissukka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 annosta on tosi paljon :eek: itsellä alkaa pumppu jypyttää jo kahdesta suihkaisusta 5 niin tulis sydäri just.
Tuolle ei pienempi annos kerta kaikkiaan auta mitään kun yskii niin pahasti kuin nyt. Annoin viisi annosta pari tuntia sitten ja äsken yski niin että oksensi päälleen. :( Annoin taas lisää lääkettä, pakkohan se on kun henki ei muuten tahdo kulkea. :( Katselen vielä pari päivää jos helpottaisi, sitten kai täytyy hakea taas Singulair-kuuri.
 
vieras kandi
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meille on neuvottu, että yksi tai kaksi painallusta putkeen ja hengitellään syvään n. 5 kertaa.
Näin meilläkin.
Ja meillä.
Annan tosin suihkeen 4-vuotiaalle ilman babyhaleria, menee se niinkin ja on nopeampaa.
Älä ihmeessä, nykyään suositellaan aikuisillekin ponneainelääkkeen kanssa tilanjatketta (volumatic tai ihan toi babyhaler). Ei siis ikinä ilman! Jos lapsi osais jo ottaa ite suoraan laitteesta, pyytäkää seuraavalla lääkärikäynnillä jauhemainen inhaloitava.
 
Hissukka
Mä olen antanut vielä sen maskin kanssa kun olen aina sillain antanut. Auttaako se paremmin jos antaa ilman maskia? Tosin yöllä se kyllä helpottaa hommaa kun tyttö on kaikkea muuta kuin yhteistyöhaluinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 annosta on tosi paljon :eek: itsellä alkaa pumppu jypyttää jo kahdesta suihkaisusta 5 niin tulis sydäri just.
Tuolle ei pienempi annos kerta kaikkiaan auta mitään kun yskii niin pahasti kuin nyt. Annoin viisi annosta pari tuntia sitten ja äsken yski niin että oksensi päälleen. :( Annoin taas lisää lääkettä, pakkohan se on kun henki ei muuten tahdo kulkea. :( Katselen vielä pari päivää jos helpottaisi, sitten kai täytyy hakea taas Singulair-kuuri.
Jos on noin pahana ni tarvii kyllä sairaalahoitoa :eek:
 
äiti ja ammattilainen
Oletko ihan varma että on lupa ottaa jopa 5 suihkausta noin lyhyessä ajassa?
Olettaisin että 1-2 suihkausta x 4 vrk eli max 2 suihkausta jonka jälkeen vähintään se 4h väliä ennen seuraavaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras kandi:
Älä ihmeessä, nykyään suositellaan aikuisillekin ponneainelääkkeen kanssa tilanjatketta (volumatic tai ihan toi babyhaler). Ei siis ikinä ilman! Jos lapsi osais jo ottaa ite suoraan laitteesta, pyytäkää seuraavalla lääkärikäynnillä jauhemainen inhaloitava.
Meillä onkin nyt jo jauhemainen inhaloitava.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mä olen antanut vielä sen maskin kanssa kun olen aina sillain antanut. Auttaako se paremmin jos antaa ilman maskia? Tosin yöllä se kyllä helpottaa hommaa kun tyttö on kaikkea muuta kuin yhteistyöhaluinen.
Ei vaikuta mitenkään antaako maskilla vai ilman. Itse annan mielummin sillä maskilla tai ilman maskia mutta putkella isommallekki lapselle siis 6v
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mä olen antanut vielä sen maskin kanssa kun olen aina sillain antanut. Auttaako se paremmin jos antaa ilman maskia? Tosin yöllä se kyllä helpottaa hommaa kun tyttö on kaikkea muuta kuin yhteistyöhaluinen.
Jos vaan suinkin osaa ottaa ilman maskia, niin suositeltavaa niin. Silloin ei jää ne lääkkeet siihen maskiin, vaan menee perille asti. Pidäthän kuitenkin huolen, ettei maksimiannokset tuu täyteen avaavasta, voi aiheuttaa rytmihäiriöitä! Sairaalaan sit, jos hengitys vaikeaa, yskä ei oo niin vaarallista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ammattilainen:
Oletko ihan varma että on lupa ottaa jopa 5 suihkausta noin lyhyessä ajassa?
Olettaisin että 1-2 suihkausta x 4 vrk eli max 2 suihkausta jonka jälkeen vähintään se 4h väliä ennen seuraavaa....
Joo samaa tossa kauhistelin, että ihan hirveä määrä salbutamolia :eek:

Soita ap päivystykseen, ei tuo voi olla oikee annostus.
 
4,5v
Meillä on ohjeena että 1-5 suihkausta vuorokaudessa. Se 5 on maksimissaan. Mulla on aikuisena sama ventoline ja annostus maksimissaan 6 kertaa vrk.
Voisitkohan nyt tarkistaa että onkohan teillä annostukset nyt ihan oikein.
Singulairit vois aloittaa heti huomenissa ja voisit antaa jotain yskän ärsytkseen.
 

Yhteistyössä