Venezia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cosmopolitan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olimme muutama vuosi sitten juuri pääsiäisen aikaan siellä. lämmintä taisi olla joku 14-15 astetta ja kun aurinko paistoi ihan kiva kävellä (ja pitihän se perinteisesti se toinen suunta vesibussilla kulkea!).
Missä aiotte yöpyä? Yhdet tuttavani olivat jossakin vanhassa luostarista hotelliksi muutetussa paikassa. itse en ole venetsiassa koskaan yöpynyt kun on ollut kirjeystävän luona kyläpaikka ja viime kerralla asuttiin Veronassa ja junailtiin sieltä Venetsiaan.
itse olen suunnitellut että josko seuraavan kerran käväisi sitten Muranossakin, viehättävältä sekin näyttää noin tuttavan kuvista nähtynä.

mitäkö tehdä, kävellä ja katsella puluja san marcon aukiolla, istua kahviloissa. en minä osaa ajatella Venetsiaa mitä siellä lapsille, kun meidän tenavat ihasteli niitä siltoja, kirkkoja, palatseja ja kaikenlaista.
Riippuu tietty minkäikäisiä lapsia, rattaiden kanssa aika "mahdoton" paikka luulisin

me oltiin siis lokakuussa italiassa parin viikon reissussa. Venetsiassa käytiin vain päiväselti. Auto jätettiin laitamille ja mentiin viimeinen pätkä linja-autolla. Yksityisautoillahan ei Venetsiaan pääsekään. Aika hankala oli sitten löytää vene, jolla pääsee sinne "pääpaikoille". Valittiin tyhmyyksissämme semmoinen linja, joka pysähtyi joka laiturin nokassa ja noukki ihmisiä kyytiin. Toisaalta lapsetkin (1 ja 4 v.) ihmeesti jaksoivat laivan kyydissä ihmetellä. Perillä sitten ihailimme Huokausten siltaa ym. nähtävyyksi (en nyt viitsi nimetä niitä muita, kun en yhtään muista miten ne kirjoitetaan :D) Siellä aukiolla oli ihan tajuttomasti puluja ja monta kojua, joissa myytiin pulun safkaa. Siinä sitten pöljät ihmiset olivat kymmenien pulujen syöttötelineenä ja toiset ottivat kuvia. Pääaukion ravintolat olivat tosi hienoja. Meidän revohka tyytyi ostamaan banaania pienestä kioskikärrystä. Ei mun mielestä mitenkään lapsiystävällinen paikka. Kärryillä aika hankala liikkua, mutta kyllä se kuitenkin onnistui. Turisteja joka paikka täynnä. Meille oli se päivän reissu tarpeeksi ja oli ihana lähteä Gardajärvelle rauhoittumaan... Näkemisen arvoinen paikka ja varmasti saatte Venetsiasta enemmän irti, kun olette siellä pitempään! Ja kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen upea naamio jostain matkamuistoja myyvästä kioskikärrystä. Kysyhän jos jotain on vielä mielenpäällä. Käväisen tässä vielä iltasella... Mieheni muistaa paremmin paikannimet sun muut käytännönjutut, kun on aina meillä "matkanjohtajana" :D Mallorcalle ois huhtikuussa meno :)

Nyt on Veneziassa kayty ja oli mukava reissu. Meilla oli oma talo puutarhoineen pikkuisen syrjemmassa turistialueen ulkopuolella. Pojat pelasivat viereisella aukiolla jalkapalloa italialaisten naapurinpoikien kanssa. Kiva, kun ei tarvinnut varoa autoja ! Kapeat kanavat ja sokkeloiset kujat olivat elamys varsinkin lapsille. He tykkasivat myos vesibussiajeluista ja kerran kokeilimme gondoliakin. Myos retki laheiselle Muralton ` lasinpuhallussaarelle ` oli mielenkiintoinen. Aasialaiset turistit valokuvasivat kilvan lapsiamme ja koiraamme :xmas:
Ruoka oli - italialaiseen tapaan - aivan liian hyvaa...

Yhteistyössä