vein lapseni pph jotta saisi yksilöllistä hoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti x 4"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti x 4"

Vieras
Vein siis lapseni pph:lle jotta hän saisi opetella rauhallisesti pukemaan, syömään yms.
Ikää lapsella on 3 vuotta.
Pph on nyt ottanut asenteen , että lapsen pitää itse pukea, syödä ja riisua. Pöntöllä pitää käydä säännöllisesti eikä aio enään opettaa potalle. Lapseni ei ole koskaan tehnyt pyttyyn mitään vaan istuu potalla. Hoitaja väittää lapsen tekevän tarpeet kokonaan pönttöön?

Kotona lapsi ei pue eikä riisu sillä hän on oikeasti niin PIENI! Hoitaja on pakottanut lapsen pukemaan kengät, pipot ja hanskat itse. Takissa auttaa vähän kuulemma.
Lapsi joutuu laittaan kaikki paikoilleen kun tulevat sisälle. Eli takit naulakkoon , hanskat lokerikkoon. AIna palauttaa lapsen eteiseen järjestään jos jää tavarat lattialle.

Minusta tämä on simputtamista tuon ikäiselle. Hän on oikeasti vasta kolme ja opettelee asioita.
Hoitaja teetättää kaiken lapsella ja hän itse vain istuu leveellä persellään.
Olen hoitajalle sanonut monesti , että voisi syöttää lasta sillä ei varmasti saa mahaansa täyteen kun ei osaa lusikkaa oikein päin pitää kädessä. Hoitaja väittää, että lapsi syö lautasen aina tyhjksi saa lisääkin mutta miten muka jos joutuu itse syömään?

[QUOTE="vieras";27032999]3 v:n pitää osata syödä itse, ja pukea itse, paitsi vetoketjuja ja nauhojen sitomisia.[/QUOTE]

Minusta ei pidä! Lapset on yksilöllisiä kehitykseltään ja ei meidän lapsi pue ja riisu! Eikä syö itse muuta kuin leipää! Minusta tämä on sortamista ja tasapäistämistä

Mitä jos ITSE alkaisit kohtelemaan lastasi kuin ikäistään?

Kyllä, meillä lapsi syö itse, käy itse pytyllä, pukee ja riisuu itse, vie pyykit koriin, siivoaa lelunsa, pyyhkii kaatuneet maidot/tippuneet ruuat jne.. ikää 3,5v

Nuorempi 1,5v syö itse, viimiset rippeet voin auttaa suuhun jos tarvitsee, käy potalla mutta vaippakin käytössä, keräilee leluja (sikin sokin ei osaa lajitella oikeisiin laatikoihin), riisuu itse mm.. hanskat, pipon, kengät, sukat..

Toki, lapset ovat pieniä mutta pienestä pitäen kun harjoittelee niin hyvä tulee. Apua saa jos tarvitsee, osaaminen kehittyy sitä mukaan kun saa harjoitella.

Saavutetuista eduista ei herkästi luovuta. Hoitajan luona noita etuja ei ole ollut, niin ei niitä siellä kaivata.

Meidän kuopuskin kävi potalla anopin luona aina 6 v saakka, kunnes hukkasin sieltä potan, kun kuulin asiasta.

Mä haluaisin neuvoja tohon pukemis asiaan. Meidän poika 2v4kk ei ole sitten tippaakaan kiinnostunut itse pukemaan tai riisumaan vaatteita. Olen yrittänyt häntä kannustaa ja opettaa, mutta ei onnistu. Poikaa ei vaan kiinnosta yhtään. Ja sekin että saan itse hänelle vaatteet päälle on yhtä houkuttalua tai väkisin pukemista jos on kiire.
Antakaa vinkkejä miten saisin hänet innostumaan pukemisesta!!

[QUOTE="aloittaja";27033014]Minusta ei pidä! Lapset on yksilöllisiä kehitykseltään ja ei meidän lapsi pue ja riisu! Eikä syö itse muuta kuin leipää! Minusta tämä on sortamista ja tasapäistämistä[/QUOTE]

no kyllä 3v osaa syödä itse. meillä on molemmat lapset syöneet itse jo sillon kun täyttivät vuoden. eihän ne opikaan syömään itse jos niiden ei anna harjotella. en minäkään syöttäisi 3v hoitolasta. pukemisessa tietysti autan ja potalla saa käydä.

Pakko olla provo. Jotenkin tuntuu kovin oudolta kun kotona on kaksi 3 vuotiasta (kaksoset) jotka käyvät sujuvasti yöllä, itse pissallakin. Pyyhkien ja pesten kädet. Pukeminen on sujunut jo pitkän tovin. Syöminen - en mä todellakaan ees muista milloin meillä on viimeks syötetty. Joskus 1,5 vuotiaana, ehkä, silloinkin auttajana. Muksuilla omat lusikat.

Eli aika outoa toki lapsella voi olla jotain häiriötä kehityksessä. Kannataisi puhua neuvolassa.

Hei oikeasti te kannanottajat: jos lapsi on vaan äidin kanssa kotona ja äiti tekee kaikki nämä mainitut seikat, ei lapsi voi olla oppinut mistään noita taitoja. Ilmeisesti tämä äiti ei tiedä, että lapsen kuuluisi jo osata näitä juttuja ja nyt ihmettelee miksi vaaditaan noin paljon.
Mulla lähti 1v3kk pph:lle ja ihmettelin suunnattomasti kun sanoi ekan viikon jälkeen, että lapsi syö itse! Enhän mä olis edes tajunnut opettaa syömään itse, jos ei tämä monivuotinen pph olisi vaan todennut että lapsi syö itse, tuttipullo jää pois ja potalle harjoittelu aloitetaan aika pian.

Neuvolassakin ovat varmaan olleet täysin samaa mieltä kanssasi ettei vasta kolme vuotiaan tarvitse osata mitään noista mainitsemistasi asioista?
Sinuna kiittäisin pph:ta että viitsii opettaa ja ohjata lasta asioissa mitkä sinua vanhempana ei näköjään kiinnosta. Ja ihan mielenkiinnosta; minkä ikäisenä lapsesi mielestäsi tulisi osata nuo asiat?

Ei sillä, kaverin lapsi ei lähemmäs neljän vuoden ikää vielä puhunut kuin joitain sanoja, puki juuri ja juuri housut itse, söi itse, ei käynyt potalla tai pöntöllä vaan piti vain vaippaa jne. Ja vanhempien mielestä lapsi oli juurikin vielä niin pieni ettei häneltä edes ns.vaadittu osata mitään, vaan kaikki tehtiin puolesta.
Ja päiväkodissa lapsi osasi/teki asioita huomattavasti paremmin.

Jos kerran kolme vuotias on vielä niin pieni, niin miksi et ole hänen kanssaan kotona. Ja meillä reilu vuoden vanha syö itse ja käy pöntöllä. Meillä isommat lapset on kans joutunut jo kolme vuotiaana pukemaan ja riisumaan ja laittamaan vaatteet naulakkoon. Ja tosiaan meillä lelujen siivouss on aloitettu alle vuoden ikäisenä. Onneksi en ole sun lapsen hoitaja.

Kyllähän tuo voi olla totta. Äiti vaan passaa turhaan. Tiedän yhden tapauksen joka 3,6-v osasi pph:lla syödä pukea ja puhua eikä tarvinnut tuttia kun päikkäreille käydessään. No kotona ei syö ellei syötetä,tutti on suussa koko ajan,ei pue ,ei jaksa kävellä ym.Kotona pidetään pikkuvauvana vaikka osaa tehdä jo vaikka mitä.Eli vanhemmat voisivat kattoo peiliin.

Yhteistyössä