Vehnäjauhon korvaaminen leivonnassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Millä vehnikset kannattaa korvata? Miten kaurajauhot toimii leivonnassa?

Vai pitäiskö laittaa spelttiä? Jos on vehnälle allerginen, niin sopiiko tod näk kuitenkin speltti?

Ja jos on vehnälle allerginen niin käyköhän durumvehnä? :ashamed:

Speltti on vehnää, kuitenkin. meillä se sopi alkuun mutta ei enää ja mulle se ei sovi yhtään vehnää paremmin. Osa lajikkeista on lisäksi risteytetty vehnän kanssa sadon parantamiseksi
Mä olen laittanut riisijauhoja, perunajauhoja, maissijauhoja ja niiden sekoituksia vaikka mihin, maissijauhoilla vaan tulee epätavallisen väristä. kaurajauho pelkästään käytettynä ei ole oikein hyvä, jotain muuta pitäisi olla siinä seassa.
Durumvehnäkään ei käy, samoja proteiineja siinäkin on ja siksi mä joudun syömään karseanmakuista maissimakaronia :x

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Millä vehnikset kannattaa korvata? Miten kaurajauhot toimii leivonnassa?

Vai pitäiskö laittaa spelttiä? Jos on vehnälle allerginen, niin sopiiko tod näk kuitenkin speltti?

Ja jos on vehnälle allerginen niin käyköhän durumvehnä? :ashamed:
speltille tuskin allerginen jos on vehnälle, mutta vannomatta paras....
Durum ei käy, valmistettu vehnästä jotenkin niin että allergiaa aiheuttavat jutut edelleen mukana, yläasteen köksän ope kertoi joskus vuonna kivi ja käpy...

Ei voi käyttää muniakaan :D

Tekis mieli marjapiirakkaa, mut pitäis olla ainakin munaton, soijaton ja vehnätön ja maidoton :|

Maissijauhoista tuli ihan hyvää, ja ihanana kallista mustikkapiirakkaa. Mutta hassun väristä.
Ootas kun katon jos löytyy se resepti jostain...

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ei voi käyttää muniakaan :D

Tekis mieli marjapiirakkaa, mut pitäis olla ainakin munaton, soijaton ja vehnätön ja maidoton :|

Maissijauhoista tuli ihan hyvää, ja ihanana kallista mustikkapiirakkaa. Mutta hassun väristä.
Ootas kun katon jos löytyy se resepti jostain...

Mulla olis kyllä iso pussillinen maissijauhoja tuolla, vois kokeilla :)

En mä nyt tähän hätään löydä... munan voi korvata piirakoissa ainakin banaanilla tai keitetyllä perunalla ja omenpiirakkapohjaan mä olen laittanut ihan omenasosetta. Ja ei sen poisjättäminen reseptistäkään paljon haittaa silloin jos se piirakka ei ole sellainen että munat ja sokeri vatkataan, pysyy vaan huonommin kasassa se valmis piirakka.

muokslisäys... Mulla oli siinä piirakassa vissiin noin kolme desiä maissijauhoja ja desin verran kaurahiutaleita, teelusikallinen leivinjauhetta, ehkä desi sokeria ja luulisin että noin 150g margariinia ja munan tilalla sitä muussattua keitettyä perunaa. Mutta se ei ollut kovin iso piiras. Ja noita mitoista mä en ole yhtää nvarma.

Mutta mikään missä on rasvaa ja sokeria, ei voi olla pahaa :p

http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=9

katopa löytyiskö tuolta sulle sopivaa leivottavaa - "karpit" ei käytä vehnäjauhoja :)

Tuossa vielä kananmunan korvike :)

2 rkl vettä
1 rkl tapiocajauhoa tai muuta tärkkelystä
1 rkl kookosöljyä tai muuta öljyä
1 tl leivinjauhetta
Sekoita kuivat aineet ja vatkaa sitten loput ainekset sekaan. Vatkaa kuohkeaksi. Seos korvaa leivonnassa yhden kananmunan.

Yhteistyössä