Pari kysymystä allergioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 562
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Elikkäs olen tässä pohtinut semmoista että missä suhteessa jauhot korvataan gluteenittomassa leivonnassa?

Eli jos mulla on resepti johon kuuluu yhteensä vaikka 2,5 dl jauhoja, niin korvaanko määrän samalla määrällä gluteenitonta jauhoa ja onnistun leipomuksessani? Vai pitääkö olla vähemmän tai enemmän?

Ja jos ihminen on allerginen kananmunalle, niin koskeeko se koko munaa (!) vai vain keltuaista? Vai valkuaista myös? Eli voiko syödä marenkeja? Tai voidella pullat valkuaisella?

gluteenittomat jauhot: yleensä vähempi rittää, mutta siis esim jos reseptissä 5 dl vehnäjauhoja, niin riittää ehkä 4-4,5. Käytännössä itse olen korvannut makeissa leivonnaisissa niin että laitan n 75% glut jauhoja, 25% perunajauhoja. SÄmpylätaikina taaseen saa jäädä tosi tahmeaksi, ja siihen voi käyttää osittain esim kauralesesitä, jos kyseinen keliaakikko niitä käyttää. Helpointa kuitenkin leipa jos vaikka googlettamalla etsit gluteenittomia reseptejä (tai käyt keliakialiiton sivuilla).
Muna-allergiselle EI YHTÄÄN KANAMUNAA MISSÄÄN MUOTOA!
Ja tarkistathan että kaikki leivontavälineet on varmasti puhtaita sekä keliaakikkoa että alergikkoa ajatelle.
Äläkä unohda että myös korppujauho sisältää gluteenia... moni gluteeniton leivonnainen pilattu sillä, että sitten kokki automaattisesti heittää normi-korppujauhot vuokaan....

Yhteistyössä