vauvojen äidit!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummissaan

Vieras
Olen lueskellut paljon noin puolen vuoden ikäisten vauvojen äitien juttuja ja lähes jokainen vauva alkaa yöunille jo noin klo 19. Olen miettinyt että näkevätkö vauvanne ja heidän isänsä toisiaan ollenkaan kun vauvat alkavat näin aikaisin nukkumaan? Meillä ainakin isä päivän töissä ja ilta on isän ja vauvan yhteistä aikaa..

Kyllä meidän perheen isä tulee kotiin jo klo 16 maissa. Vauva menee nukkumaan klo 19.30, joten on siinä isälläkin vauvan kanssa olemisaikaa. Ja eipä se seurustelu välttämättä myöhemmin olisi kivaakaan, väsynyt vauva ja väsynyt isi ei ole hyvä yhdistelmä...

meillä meni vielä kaksi-vuotiaatkin klo 19 yöunille. Nyt on venytetty nukkumaanmenoaika klo 20 ja silloin mene nukkumaan kaikki kolme 1-3v. Meillä tulee isäntä kotiin aamuvuoroviikoilla 14.30, iltavuoroviikot olen luonnollisesti yksin kotona illat lasten kanssa....

no menee meidänkin vauva yöunille noin klo 21. mutta jotenkin tuo 19 tuntuu mielettömän aikaiselta, kun isä tulee töistä aikasintaan klo 17. ja olen miettinyt sitäkin että käyttekö iltaisin koskaan missään, jos vauva alkaa noin aikaisin jo nukkumaan?

Mun vauva on kyllä jo vuoden ikäinen, mutta on nukkunut 3kk ikäisestä lähtien yöunet klo 19 alkaen. Mun mies on töissä PÄIVÄLLÄ ei illalla joten hyvin ehtii nähdä. Mies tulee töistä puoli neljän aikaan tai nyt on viime aikoina ollut puoli viiteen joten kyllä siinä aikaa jää. Ja päivätöissä kun on niin viikonloput on vapaat. Tuo nukkumaanmeno aika on vakiintunut ihan itsekseen ja todellakin lapsi on jo väsynyt ja valmis yöunille tuohon aikaa. Aika vaikea olisi vauvalle yrittää selittää että pysyttelehän hereillä että voit leikkiä isän kanssa. Olen myös jutellut asiasta mieheni kanssa eikä hän koe ettei saisi olla tarpeeksi lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no menee meidänkin vauva yöunille noin klo 21. mutta jotenkin tuo 19 tuntuu mielettömän aikaiselta, kun isä tulee töistä aikasintaan klo 17. ja olen miettinyt sitäkin että käyttekö iltaisin koskaan missään, jos vauva alkaa noin aikaisin jo nukkumaan?

Onhan siinä 17 ja 19 välissä aikaa käydä vaikka missä. Ja ainakaan meidän muksun kanssa ei ole mitään ongelmaa jos kerran kaksi viikossa ei menekkään ihan samaan aikaan nukkumaan kuin yleensä eikä sekään lasta vahingoita jos nukahtaa autoon kun ollaan oltu jossain liikkeellä. Ei siis rajoita millään lailla meidän elämää se että lapsi menee aikaisin nukkumaan.

Onhan niitä perheitä joissa toinen vanhempi tekee töitä 7 vrk viikossa aamusta iltaan. Mitä kauhisteltavaa tuossa nyt taas on.

Meillä 8 kk menee yhä klo 19 aikoihin nukkumaan ja kohta kaksi vuotias viim. klo 20. isä kotiutuu klo viiden maissa arkisin ja viikonloput on kotona. Mutta tuntuu tuo iskä olevan vaan paras äidin lisäksi molemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:

Onhan siinä 17 ja 19 välissä aikaa käydä vaikka missä. Ja ainakaan meidän muksun kanssa ei ole mitään ongelmaa jos kerran kaksi viikossa ei menekkään ihan samaan aikaan nukkumaan kuin yleensä eikä sekään lasta vahingoita jos nukahtaa autoon kun ollaan oltu jossain liikkeellä. Ei siis rajoita millään lailla meidän elämää se että lapsi menee aikaisin nukkumaan.

Onhan niitä perheitä joissa toinen vanhempi tekee töitä 7 vrk viikossa aamusta iltaan. Mitä kauhisteltavaa tuossa nyt taas on.

En kai minä tietääkseni ole kauhistellutkaan.. Ihmeissäni vain olen, että miten käytännössä onnistuu, että lapsi/lapset menevät jo niin aikaisin nukkumaan. Kunhan kyselin.. Pahoillani olen.

Meillä menee molemmat (3v. ja 1v.) sänkyyn klo 19.30-20 välisenä aikana. Yleensä nukahtavat sitten klo 20-20.30 välisenä aikana. Isänsä kanssa saavat olla ihan tarpeeksi, koska mies kotiutuu yleensä klo 15 aikaan ja viikonloput on täysin kotona.

Meistä molemmista (miehestä ja minusta) on vain äärettömän tärkeää, että meille jää omaa aikaa+kahdenkeskistä aikaa illalla. Monesti "joudumme" kuitenkin menemään suht aikaisin itsekin nukkumaan, koska kuopus herää yleensä tasan klo 6.

Meilläkin isi tulee töistä aikasintaan 16:30, yleensä kuitenkin lähempänä klo17 ja jos vielä lähdetään kaupoilla käymään ja ruokaa tehdään niin se on äkkiä klo.20 kun on ruoka valmista ja sitten hetki tv:n ääressä/vauvaa leikittäen/hoitaen ja sitten saakin alkaa suunnitteleen nukkumaan menoo. Ei meillä toimis ainakaan vielä aikasempi unille meno. Moneltako teillä muilla sitten herätään aamuisin? Meillä n.8:30-9:30...

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:

En kai minä tietääkseni ole kauhistellutkaan.. Ihmeissäni vain olen, että miten käytännössä onnistuu, että lapsi/lapset menevät jo niin aikaisin nukkumaan. Kunhan kyselin.. Pahoillani olen.

No yleensä sellaiset lapset heräävät aikaisin ;) Ihmeissäni monesti kuuntelen lapsiperheitä, joissa nukutaan aamuisin 9-10. Ei meillä vaan ikinä...yleensä molemmat lapset ovat viimeistään klo 7 hereillä ja pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninka:
Meillä menee molemmat (3v. ja 1v.) sänkyyn klo 19.30-20 välisenä aikana. Yleensä nukahtavat sitten klo 20-20.30 välisenä aikana. Isänsä kanssa saavat olla ihan tarpeeksi, koska mies kotiutuu yleensä klo 15 aikaan ja viikonloput on täysin kotona.

Meistä molemmista (miehestä ja minusta) on vain äärettömän tärkeää, että meille jää omaa aikaa+kahdenkeskistä aikaa illalla. Monesti "joudumme" kuitenkin menemään suht aikaisin itsekin nukkumaan, koska kuopus herää yleensä tasan klo 6.

No kyllä varmasti herää tasan klo 6 jos menee nukkumaankin jo 19.30.. Ei pahalla :)

Peesi :)!

Emme me ainakaan ehdi klo 17-19 välisenä aikana syödä ruokaa, lenkkeillä yhdessä, käydä ruokakaupassa tms. mitä meidän normaaliin päivään kuuluu. Ja vaikka vauva meneekin nukkumaan "vasta" klo 21, kyllä hän yleensä herää viimeistään kahdeksalta. Ja ihan samalla tavalla jossakin lapsiperheessä saadaan nukkua aamulla 9-10 jos ei mihinkään ole menoa.. niinkuin teillä mennään nukkumaan klo 19. Kunhan halusin vain kysellä, että miten käytännössä hoituu tekemiset ja se että lapsi näkee isäänsäkin iltaisin. Minun puolestani lapsenne saavat nukkua aivan siihen aikaan kuin te haluatte :)

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:

No kyllä varmasti herää tasan klo 6 jos menee nukkumaankin jo 19.30.. Ei pahalla :)

Etpäs lukenut viestiäni kunnolla. Sänkyyn menevät siis joinakin iltoina tuohon aikaan, mutta nukkuvat yleensä "vasta" klo 20 jälkeen. Enkä nyt pahalla ota muutenkaan, mutta ei ne asiat ihan niin yksioikoisia ole kuin luulet. Unentarve on yksilöllistä (tottakai), mutta enpä montaa 1-vuotiasta tiedä, joka pärjää 10-11h unilla per vuorokausi (eli yöunet+päiväunet). Meillä kuitenkin tuo 3-vuotiaskin nukkuu helposti sen 12h vuorokaudessa, ja kehityksessä (ja jaksamisessa) on kuitenkin huikea ero näiden kahden välillä. Eli vaikka tämä 1v. menee suht aikaisin nukkumaan niin voisi kuvitella, että nukkuisi pidempään, koska ei käytännössä katsoen nuku päiväunia. Mutta tämä nyt meni ihan ot :)

Meillä tuo 1,5-vuotias menee nukkumaan jo klo 18... Juu, ja on koitettu siirtää myöhemmäksi vaan kun ei onnistu. Kylässä ollaan koitettu käydä, mutta toi menee ite vaikka vieraaseen sänkyyn nukkumaan tai sitten on nukahtanut jonnekin pöydän alle kesken leikin. Kyllähän se rajoittaa menemisiä tosi paljon, mitään iltamenoja on turha suunnitella kun yks vaan nukkuu. Meillä isi onneksi tulee yleensä jo päivällä kotiin, joten yhdessäolot ja kauppareissut kyllä onnistuvat.

Mutta nyt tällä hetkellä eletään tällä rytmillä ja todennäköisesti tuo nukkumaanmeno muuttuu sitten ajan kanssa myöhemmäksi. Täytyy nyt nauttia hiljaisista illoista, kun voi.

Yhteistyössä