Vauvan virkayskä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vierastus

Jäsen
13.08.2008
112
0
16
Olen vähän ihmetellyt, kun tolla vauvalla (n. puoli vuotta) on sellaista aivan kuivaa yskää, jota ihmiset yleensä pitää kun kurkkua kutittaa. Onko sillä joku tauti, saako se kylmää vai onko se vaan oppinut yskimään. Te varmaan osaatte diagnosoida tarkasti ;) Ei vaan, onko tuttu ilmiö?

Meillä tyttö 5,5 kk ja samaa löytyy. Mä oon "diagnosoinut" sen niin, että tyttö testailee omia taitojaan ja ääniään. Meillä tyttö esim. usein lattialla oikein innoissa mennessään kröhii ja köhii ja yskii ja kaikkee... Mutta siis ei ole sellaista normaali yskimistä ja vaan sellaista tahallaan tehtyä kähinää. :)

Just puhuttiin pari päivää sitten pojan virkayskästä. Veikattiin kans ihan omien äänien yms. testaukseksi. Nyt on ihan oikeeta flunssaa niin kyllä sen oikean yskän tuosta erottaa.

Meidän pienellä on kanssa "yskä", yskäisee ehkä sen kaksi-kolme kertaa päivässä. Pelästyin ensin että mikä on, mutta ei tuo ole tosta pahempaan kehittynyt niin ei varmaan mitään hätää.. Poika 1 kk.

Just mietin, että kysyn neuvolassa, että kuuntelisko joku meän tytön (4 kk) keuhkot, kun hänellä on tota "virkayskää"!! Se poikkeaa varsinaisesta yskimisestä selkeesti ja olen kans tulkinnut, että se on hänen tapansa kommunikoida ja kokeilla ääntään. Kuitenkin se on alkanut mietityttään, kun neiti käyttää sitä aika lailla pitkin päivää ja välillä aivan huvittavissa yhteyksissä (esim. yöllä herätessään ja halutessaaan ruokaa :D Ihana kuulla, että teidän muidenkin vaavelit toimii näin - itse en ole kuullut livenä muiden vauvojen "yskäkokeiluja" :hug:

Tilhiemo, meillä tyttö öisin yskii ja kähisee virkayskäänsä kun on nälkäinen. Viime yönä piti kauheaa meteliä. Meidän tyttö kun ei vielä muuten osaa ääntänsä kova äänisesti käyttää vaatimiseen, niin luulen että tuo on se hänen tapansa saada asiansa sanotuksi.

Meillä myös virkayskää. Ensin köhii muutaman kerran = "kohta tarttisin maitoa". Hetken päästä lisää köhintää = "haluun NYT sitä maitoa". Ja sitten vaaditaan jo raivoamalla, jos ei maitoa ole vieläkään tarjoiltu. Muu seurakunta kiittelee virkayskää, kun äiti herää öisin imettämään jo ennen raivoja :)

Äiti + tytär pian 2kk

Täällä myös virkayskitään, meillä tyttö komentaa ruokaa, huomiota, syliä... jos ei vieno yskiminen riitä niin siirtyy 'kröhööhöhm' yskään ja lopulta graaaaaaah-huutoon. :laugh:

Ovelia pikku pirulaisia nuo vauvat B)

Meillä kans tuota ja kun sitä oli 2vk jatkunu ni tajusin et kuhan tahallaan köhii ja minuu säikyttelee |O Toinen on huvittavan kuulosta kun tuo poika alkanu murisemaan mulle.. :D Ykskin kerta telkkari oli päällä ja menin sit telkan eteen istumaan ni alko kauhee mruuumurrrrrmruru ja semmonen jännä ilme päällä :D

Alkuperäinen kirjoittaja kimallus:
Joo, meilläkin tuota löytyy. Mun mielestä sellaista "tekoyskää", kun on keksinyt kivan ääneen. Samaa poitsu (8kk) tekee naurun kanssa, kun tekonauraa. :D

Voi hitto tuo tekonauru on huvittavan kuulosta..
:laugh:

Miehen kans ihmeteltiin et mitä hemmetti sille pojalle nyt tuli ku oltiin ruokaa tekemässä ni poika roikku miehen lahkeessa, jallitti perässä koko ajan ja kauheet näkäraurut päälle :D

Yhteistyössä