Vauvan vaatteiden pesusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K yselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja **^^:
Itse vasta raskaana, mutta olin ajatellut pestä vauvan vaatteet aluksi erikseen jollain lv-pesuaineella. Lisäksi jos ne kerran pitää pestä 60-asteessa, niin meidän vaatteita ei niin kuumalla pestä. Kyllä pesuohjetta kuuluu mielestäni noudattaa, ainakin noiden värien säilymisen takia. Sitten kun tuntuu, että pikkuisen iho ei enää niin herkkä, niin voisi kai pikku hiljaa siirtyä yhteisiin koneellisiin. Pitää sitten miettiä, että siirrytäänkö hajustamattomaan pesuaineeseen. Huuhteluainetta ei käytetäkään kuin lakanoissa. Sitten jatkossa saattaa muodostua ongelmaksi tuo pesulämpötila, jos lapsilla aina se 60-astetta ohjeena.

Meillä pestään myös kaikki lasten vaatteet 40c ja hyvin lähtee tahratkin. Ja väritkin pysyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps vanhempi..:
Meillä pestään kolmen hengen talouden vaatteet erillään, kolmilokeroinen pyykkikori. Mies pesee itse vaatteensa, koska lajittelee pyykkinsä värien mukaan. Itse pesen kaikki samassa ja pidän tuoksuvasta huuhteluaineesta. Samaten pesen kaikki alusvaatteeni koko pyykin mukana.

Siis... pesetkö kaikki omat vaatteesi sekaisin, riippumatta väristä ja vaatteiden materiaalista? Miksi miehesi ei voisi lajitella sinunkin vaatteita värien mukaan?

Meillä pestiin (esikoisen) pikkuvauva-aikana vauvanvaatteet erillään muista, hajusteettomilla aineilla. Tästä huolimatta tuli ensi alkuun ihottumaa kun tultiin kotiin sairaalan steriilistä ilmapiiristä =D. Ajan kuluessa alettiin pestä samassa muiden vaatteiden kanssa. Yleensä 40 asteessa. Kestoilua meillä ei olekaan harrastettu ollenkaan.
Kuopuksen vaatteet on pesty alusta asti muiden kanssa samassa. Käytettiin vain hajusteetonta pesuainetta ja miedosti tuoksuvaa huuhtelua.

Koskaan ei ole jäänyt pesuainejämiä vaatteisiin vaikka käytetään myös jauhetta. Kunnon kone kun on ja käyttää huuhteluainetta niin ei ole pelkoa pesuaineen jäämisestä vaatteisiin.

Kylläpä tunnen itseni oudoksi kun luen muiden vastauksia ;) Meillä on aina pesty kaikki vaatteet sekaisin; aikuisten ja lasten ja minkä väriset vaan. Ja 40 asteessa. pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. ensinnäkin vauvojen/lasten vaatteet on niin pieniä että sais odottaa aika kauan että saisi ne pesuun jos odottaisi täyttä koneellista ja silloin tuskin enää lähtee kakkatahrat ym. ja sama jos värin mukaan jotenkin lajittelisi. Miehelläkin on sen verran vähän vaatteita että sillä loppuisi paidat alkuunsa kun venailisi jotain "tummaa" pyykkiä pestäväksi ;)

Ja kaikki pyykki pestään hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella + huuhteluaineella. Miksi ette käytä muuten huuhteluainetta? Eikö silloin pyykistä tule tosi kovan tuntuista... Ja mikä pointti on siinä että erottelee värejä? Ei meillä ainakaan ole mitenkään kummemmin värit haalistuneet tms vaikka kaikki pestään sekaisin. Niin ja pestään me myös ulkovaatteita sisävaatteiden seassa, sitäkään en ymmärtänyt että miksei voisi pestä. kylläpäs tunnen olevani erilainen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen:
Ja kaikki pyykki pestään hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella + huuhteluaineella. Miksi ette käytä muuten huuhteluainetta? Eikö silloin pyykistä tule tosi kovan tuntuista... Ja mikä pointti on siinä että erottelee värejä? Ei meillä ainakaan ole mitenkään kummemmin värit haalistuneet tms vaikka kaikki pestään sekaisin. Niin ja pestään me myös ulkovaatteita sisävaatteiden seassa, sitäkään en ymmärtänyt että miksei voisi pestä. kylläpäs tunnen olevani erilainen ;)

Meillä käytettiin myös huuhteluainetta ennen pesupähkinöitä.. Pesupähkinöiden kanssa ei tule niin karkeita, varsinkaan kun kuivaa ilmavasti. Edellisessä asunnossa (aikana ennen pähkinöitä) jossa kuivatustilana oli pikkuruinen sauna, olivat pyykit aina ihan karheita ilman kunnon lorausta huuhteluainetta kyllä! Tila varmasti vaikuttaa. Samoin, jos on mahdollista käyttää kuivausrumpua...

Tummat erottelen, koska olen huomannut, että ne vievät kirkkailta vaatteilta terän. Esim tyttöjen ihanat vaaleanpinkit vaatteet tummuvat liian tummien seurassa. Joskus jää jotain paritonta sukkaa tummien pyykkien sekaan ja eron kyllä huomaa kirjopyykissä pestyyn verrattuna.

Älä huoli "erilainen", täällä yksi samanlainen kuin sinä ;) En tee pyykinpesusta sen ihmeellisempää hommaa kuin se on. Tummat ja vaaleat pestään erikseen. Värilliset usein 30 asteessa, valkoiset 40:ssä. Siinäpä ne tärkeimmät. Aina on tullut puhdasta.

""Jeps vanhempi..:Meillä pestään kolmen hengen talouden vaatteet erillään, kolmilokeroinen pyykkikori. Mies pesee itse vaatteensa, koska lajittelee pyykkinsä värien mukaan. Itse pesen kaikki samassa ja pidän tuoksuvasta huuhteluaineesta. Samaten pesen kaikki alusvaatteeni koko pyykin mukana.""
Siis... pesetkö kaikki omat vaatteesi sekaisin, riippumatta väristä ja vaatteiden materiaalista? Miksi miehesi ei voisi lajitella sinunkin vaatteita värien mukaan.

Nimimerkittömälle: Kerroin vain miten meillä pyykätään. Menee hieman ap aiheen sivusta mutta kun kerran kysyit. Pesen omat vaatteeni samalla kertaa. Miksi miehen pitäisi minun pyykkejäni lajitella? Jos en "laiskuuttani" viitsi tai näe sitä tarpeelliseksi itsekkään tehdä.

Joku ihmetteli, että miksi lajitella värien mukaan. Musta ainakin kivempi, ettei tule yllätyksiä, jos joku vaate onkin päästänyt väriä ja meillä ainakin tulee pyykkiä niin paljon, etteivät vaatteet kovin kauaa pesukorissa odottele.

Jeps Vanhemmalle: mäkään en ymmärrä, että miksei pestä akikkien vaatteita samalla. Tuntuu aika oudolta, jos mä pesisin omat vatteet ja mies omansa. Tapeltaisiinko sitten, että mä pesin viimeksi pojan vaatteet, joten tällä kertaa on sun vuoro ja sen jälkeen mä laita tytön vaatteet koneeseen? Entäs pyykkien ripustaminen? Meillä ainakin se pesee, ripustaa ja taittelee kaappiin, joka suttuu toteamaan, että pyykkiä tarvitsee pestä, eikä vaan aina ajatella omaa tarvetta.

Kyllä tästä nyt ihmetystä syntyy ;) Itse ymmärrän oikein hyvin pointin, että kannatta pyykätä värien mukaan. En vain itse jaksa lajitella, mies taasen tahtoo lajitella. Ei ole mitään ongelmaa pyykkäämisestä meillä. Mies pyykkää yleensä koneellisen sunnuntaina. Itse taasen laitan koneen pyörimään kun tarvitsee. Loistavasti toimii meillä. Miksi tämä nyt niin herättää ihmetystä. Mutta ilmeisesti meillä ajatellaankin vaan aina sitten omaa tarvetta =)

Meillä erotellaan oikeastaan vain tummat ja vaaleat. Välillä pesen harsot ja lakanat 90:ssä. Vauvan vaatteet ovat niin halpoja, että olen pessyt niitä 60 asteessa oikeastaan ohjeesta riippmatta, jotta pääsee eroon tahroista. Omia ja miehen kalliimpia vaatteita pesen tiukasti ohjeen mukaan, yleensä ilman huuhteluainetta, ettei esim. farkut kärsi.

Meillä pestään tuoksuvilla pesuaineilla kaikki vaatteet. Siis myös vauvan. En oikein ymmärrä, miksi näin ei saisi tehdä. Aina olen niin tehnyt ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

Minä pesen kaikki vaatteet pesuohjeen mukaisesti. Suurin osa vauvan vaatteista mitä meillä on, suositellaan pestävän 40 asteessa ja niin myös teen, nämä H&M- ym. vastaavat pesen 60 asteessa. Meillä lajitellaan siis kaikki pyykki värin ja pesulämpötilan mukaan, ei sen mukaan kuka sitä käyttää eli vauvan vaatteet menevät samassa kuin muutkin. Kaikille on sama pesuaine (hajusteeton), huuhteluainetta en käytä.

Kiva kun kysymykseeni on tullut noin paljon vastauksia ja erilaisiakin mielipiteitä :) Tässäkin asiassa näyttää olevan monta tapaa toimia, ja loppujen lopuksi taitaa olla vauvan kannalta aika samantekevää, miten pyykit pestään, kunhan pikkuinen saa puhdasta päälle. Allergiat tms. iho-ongelmat tosin saattavat aiheuttaa varmasti enemmän päänvaivaa ja vaatia enemmän huolellisuutta esim. pesuaine- ja pesulämpötilavalinnoissa. Mutta enpä taida enää tästä asiasta edes sitä pientä huolta kantaa :)

Meillä ei käytetä huuhteluainetta. Vaatteisiin, joissa on lycraa ei saa käyttää huuhteluainetta ja ainakin meillä on sellaisia vaatteita paljon. Alusvaatteet varsinkin sekä sukat ovat sellaisia, joihin sitä ei saisi käyttää, puhumattakaan strechfarkuista. Huuhteluaine kuolettaa lycran eli kangas ei enää jousta niinkuin pitäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja huuhteluaineesta:
Meillä ei käytetä huuhteluainetta. Vaatteisiin, joissa on lycraa ei saa käyttää huuhteluainetta ja ainakin meillä on sellaisia vaatteita paljon. Alusvaatteet varsinkin sekä sukat ovat sellaisia, joihin sitä ei saisi käyttää, puhumattakaan strechfarkuista. Huuhteluaine kuolettaa lycran eli kangas ei enää jousta niinkuin pitäisi.

Jaa. Meillä käytetään huuhteluainetta, enkä ole havainnut minkään vaatteiden sen takia menneen huonoksi. Sukkienkaan. Farkut pesen ilman huuhteluainetta, muissa käytetään.

Aika monenlaisia pyykkäystyylejä tosiaan löytyy. Itse taidan olla ihan friikki, kun en käytä huuhteluainetta siksi, että minusta vaatteista tulee silloin ällöttävän tuntuisia. Ihan kuin jo käytettyjä. Puhtaan pyykin pitää minusta olla vähän "kovaa", karheaa se ei mielestäni ole, vaikken huuhteluainetta käytäkään. Herkkäihoinen siippakaan ei ole koskaan karheutta valittanut.

Moni on nyt zeoliittia haukkunut, mutta tiedättekös, että omaa likakaivoa täyttävien tulisi käyttää zeoliittia sisältävää pesuainetta, koska zeoliitti ei ole luonnolle niin kova myrkky kuin muut vastaavat vedenpehmentimet, oman likakaivon tuotokset kun eivät mene niin kehittyneiden puhdistamojen läpi, kuin kunnalliseen verkkoon menevät... Nyt jos olen ihan päin mäntyjä tämän asian lukenut niin oikaiskaa!! Meillä vaihtui nestemäiset jauhemaisiin juuri ko aineen vuoksi ja kun koneeseen lykkäsin lisävesi asetuksen päälle niin hyvin huuhtoutuu pois (ja kun tosiaan muistaa tarkistaa sen paljonko ainetta tarvii, ettei mene liikaa). Huuhteluainetta on meillä pakko käyttää kovan kaivoveden vuoksi, muuten pyykki on kuin raastinrautaa ja peltiä (kas kestovaippojen kanssa olenkin sitten pulassa ko asian vuoksi).

Meillä pyykki muuten nykyään lajitellaan kahteen koriin, tummiin ja vaaleisiin. Tummat pesen värillisten hajusteettomalla pesuaineella ja vaaleat hajusteettomalla pesuaineella mikä sattuu sisältämään happeen perustuvia valkaisuaineita (molemmat taitaa olla omoa nytten). Miksikö vaalaet ja tummat erikseen? No meillä tummissa pestään myös punaisia vaatteita ja niitä ei ihan uskalla vaaleiden kanssa samaan koneelliseen laittaa, tummat taas ei parista punaisesta t-paidasta hätkähdä. Anoppi samassa talaudessa pesee itse omat pyykkinsä vaikka olen monesti vihjannut, että laittaa noihin samoihin koreihin pyykkinsä vaan, kyllä minä ne siinä samassa pesen, hänhän sen koneenkin on ostanut. Vauvan pyykki tullaan pesemään muun pyykin seassa, toki meillä päälysvaatteet pestään yleensä erikseen, kun täällä "maalla" tuota työvaatepyykkiä tulee metsähommissa jne ihan omat koneellisensakin. Takit jne menee kanssa omanaan, kun niitä ei koneeseen lopulta montaa kerralla mahdu niin aina täyteen on koneen saanut kun tarve on ollut pestä. Pesulämpötiloja harvemmin katson, yleensä 40 on kaikelle sopinut, 60 työvaatteille, jotta niistä edes suurimmat pas... lähtia irti. Petivaatteet pesen 60 asteessa, kun tuntuu, että siten tulee paremmin puhtaiksi.

Kestovaippoja ei muuten saa pestä pesuaineella joka sisältää saippuaa yli 5%, moni nestemäinen sisältää paljon enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja miten meni:
Ja kestovaippija ei saa pestä zeoliittipitoisella pesuaineella, tiesitkös sen? Zeoliitti=savi eli vaipat eivät enää ime jos pilaat ne zeoliitilla.

Valitettavasti en tiennyt vaikka olen yrittänyt lukea vaippojen pesusta keikenlaista etten niitä pilaisi, Kiitos kun kerroit (siis oikeasti kiitos, ei nälvimisellä). Nyt sitten menenkin etsimään jälleen uutta pesuainetta, onneksi vaipatettava ei ihan vielä ole syntynyt.

Meillä käytetään kaikilla hajusteettomia pesuaineita mun oman allergian vuoksi, mutta silti pesen vauvan vaatteet erikseen 40 tai 60 asteessa. Meillä on koira, joten vauvan vaatteet pysyvät näin karvattomampina, koska me aikuiset temmelletään ja halitaan koiran kanssa enemmän. Kun lapsi lähtee liikkeelle, tulee karvoja väkisinkin joten siinä vaiheessa voi yhdistää muiden vaatteiden kanssa.

En itse pesisi kestovaippoja muiden vaatteiden kanssa samassa, se on myös minusta ällöä. Vaatteet eivät useasti kestä niin kovaa pesulämpöä kun kakkavaipat vaatii jotta bakteerit lähtee. Ulkoisestihan voi puhdasta tulla mutta bakteerit on asia erikseen.

Mäkin pesen ihan yksinkertaisesti. Yleensä erottelen tummat, valkoset ja erikseen vielä punaset, jos niistä saan täyden koneen. Tavallisemmin heitän myös punaset tummien joukkoon. Tummat 40 astetta, vaaleat 60. Lakanat yms aina 60. Jos pesen jonkun vaatten eka kertaa, pidän huolen että pesen samanväristen kanssa. Yleensä väri lähtee tai leviää vain ensimmäisellä pesulla jos on lähteäkseen.

Moni muuten näkyy suosivan kuivausrumpua. Se oli meillä lapsuudenkodissanikin käytössä ja onhan se kätevä ja pöly irtoaa hyvin vaatteista, mutta ottakeehan huomioon että se on melkonen energiasyöppö ja siis varsin epäekologonen kapistus : / Ei siis suositella jatkuvaan käyttöön!

Pesettekö vauvan vaatteet aina 60c ja erillään vai onkohan tuo ohje kotoisin jostain menneiltä vuosikymmeniltä? Minä en oikein ymmärrä mihin tuo juttu perustuu enkä näe siinä mitään järkeä, kun kukaan ei ole pystynyt vielä minulle sitä perustelemaan.
Pesen yleensä aina värilliset vaatteet 40c ja tahrat lähtee ihan hyvin. Ja samassa pyykissä voi olla toistenkin vaatteita. Olemme käyttäneet aina kaikkeen pyykkiin nestemäistä hajustamatonta pyykinpesuainetta (ei huuhteluainetta).

Jotta bakteerit (ja tahrat) lähtee! Ja 90 astettakaan ei tapa kaikkia pöpöjä, tuolloin olisi syytä pari viikkoa säilöä erillään muista vaatteista ym. Ei kutistukaan yleensä (?) kun venyttää kunnolla pesun jälkeen! Kuvat voi haalistua mutta pöpöt lähtee mikä on tärkeintä! ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä