Moni on nyt zeoliittia haukkunut, mutta tiedättekös, että omaa likakaivoa täyttävien tulisi käyttää zeoliittia sisältävää pesuainetta, koska zeoliitti ei ole luonnolle niin kova myrkky kuin muut vastaavat vedenpehmentimet, oman likakaivon tuotokset kun eivät mene niin kehittyneiden puhdistamojen läpi, kuin kunnalliseen verkkoon menevät... Nyt jos olen ihan päin mäntyjä tämän asian lukenut niin oikaiskaa!! Meillä vaihtui nestemäiset jauhemaisiin juuri ko aineen vuoksi ja kun koneeseen lykkäsin lisävesi asetuksen päälle niin hyvin huuhtoutuu pois (ja kun tosiaan muistaa tarkistaa sen paljonko ainetta tarvii, ettei mene liikaa). Huuhteluainetta on meillä pakko käyttää kovan kaivoveden vuoksi, muuten pyykki on kuin raastinrautaa ja peltiä (kas kestovaippojen kanssa olenkin sitten pulassa ko asian vuoksi).
Meillä pyykki muuten nykyään lajitellaan kahteen koriin, tummiin ja vaaleisiin. Tummat pesen värillisten hajusteettomalla pesuaineella ja vaaleat hajusteettomalla pesuaineella mikä sattuu sisältämään happeen perustuvia valkaisuaineita (molemmat taitaa olla omoa nytten). Miksikö vaalaet ja tummat erikseen? No meillä tummissa pestään myös punaisia vaatteita ja niitä ei ihan uskalla vaaleiden kanssa samaan koneelliseen laittaa, tummat taas ei parista punaisesta t-paidasta hätkähdä. Anoppi samassa talaudessa pesee itse omat pyykkinsä vaikka olen monesti vihjannut, että laittaa noihin samoihin koreihin pyykkinsä vaan, kyllä minä ne siinä samassa pesen, hänhän sen koneenkin on ostanut. Vauvan pyykki tullaan pesemään muun pyykin seassa, toki meillä päälysvaatteet pestään yleensä erikseen, kun täällä "maalla" tuota työvaatepyykkiä tulee metsähommissa jne ihan omat koneellisensakin. Takit jne menee kanssa omanaan, kun niitä ei koneeseen lopulta montaa kerralla mahdu niin aina täyteen on koneen saanut kun tarve on ollut pestä. Pesulämpötiloja harvemmin katson, yleensä 40 on kaikelle sopinut, 60 työvaatteille, jotta niistä edes suurimmat pas... lähtia irti. Petivaatteet pesen 60 asteessa, kun tuntuu, että siten tulee paremmin puhtaiksi.
Kestovaippoja ei muuten saa pestä pesuaineella joka sisältää saippuaa yli 5%, moni nestemäinen sisältää paljon enempi.