Vauvan ulkoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joanna

Vieras
Hei,
Miten usein olette vauvojenne kanssa ulkona ja kuinka kauan kerrallaan. Minulla kohta kuukauden ikäinen ja mietin pitääkö joka päivä mennä vauvan kanssa ulos.
Kuinka usein kylvetätte vauvojanne. Itse olen kylvettänyt kaksi kertaa viikossa, mutta mietin onko se liian vähän.

Käydään joka aamupäivä vähintään tunnin kävelyllä ja lisäksi joskus myös iltapäivisin/iltaisin lyhyemmällä kävelyllä (vauva 6vko). Tämä lähinnä äidin mielenterveyden ja kunnon kannalta, koska olen aina tottunut ulkoilemaan päivittäin. Pakko ei varmaan ulos ole mennä, mutta tekee hyvää käydä vähän tuulettumassa, mä tulisin ainakin hulluksi jos olisin koko päivän neljän seinän sisällä.
Kylvetystä riittää kertakin viikossa, mutta jos iho kestää niin voi kylpeä vaikka joka päivä.

Meillä käytiin ja käydään vieläkin ulkona silloin kun huvittaa, eli ehkä pari kertaa viikossa. Hyväähän vauvalle ja äidillekin ulkoilu tekee, mutta ei ulos pakko ole mennä, jos ei huvita. Kukin tavallaan.

pari kertaa viikossa kylpy kyllä riittää. Meillä kylvetään kerran viikossa kunnolla ja päivittäin katson, että on puhdas vauva. Tarvittaessa käydään vauvan kanssa sylikkäin suihkussa pikaisesti.

Itse kävin tyttäreni kanssa vähintään 2 kertaa päivässä ulkona (kovilla pakkasilla en mennyt kyl ollenkaan) se teki itselleenki tosi hyvää. Mulla ainaki tulee ihan huono olo jos kyhnötän sisällä koko päivän. Eikai se pakko ole mennä mutta järkevää ainaki mun mielestä.
Ja jos käy kävelyllä, niin kai se auttaa siinä kropan palautumisessakin ihan mukavasti !

Puikkaan tähän väliin kysyäkseni että tiedättekö, minkä takia vauvoja nukutetaan ulkona vaunuissa? Onko siihen olemassa siis joku järkevä syy? Tietäisikö joku? :)

päivänvalon saaminen päivällä on tärkeää valve- ja unirytmin kehittymisessä, joten ei ainakaan kannata sisällä nukuttaa hämärässä päivällä. tosin en tiedä, pitääkö sen takia olla ihan ulkona. itse en ainakaan jaksa joka päivä nukuttaa ulkona ja meidän poju on alkanut nyt vasta, kun on vähän yli 3 kk nukkua kunnolla vaunuissa ja ulkona.

meillä myös ulkoiltu alusta asti päivittäin, ei niinkään vauvan takia vaan äidin, aluksi ihan 2x pvssä kävin lenkillä vauvelin kanssa kun nukkui vaunuissa. Nyt kun on 1v ni ulkoillaan kanssa säiden salliessa aamu- ja iltapvllä, touhua päivät ni täynnä että saa purkaa energiaa ulkona ja muutenkin. Kyllähän ulkoilma on terveellistä ja auttaa päivärytmissä. MUtta ei kai se pakollista ole. Tuosta nukuttamisesta ulkona, meillä ainakin vauva nukkui ulkona vaunuissa paljon paremmin aluksi 3-4h kun sisällä vain 30min kerrallaan. Siitä hyvästä jaksoi pukea montakin kertaa päivässä talvellakin ulos vaunuihin nukkumaan. Ulkona nukkunut päikkärit koko vuoden, eikä yhtäkään sairastumista vaikka pöpöpaikoissa ollaan kyllä luuhattu.

myös nukkui paremmin ulkona, kuin sisällä. ehkä sen vuoksi tuli laitettua ulos nukkumaan. ja tietty oli kiva käydä itse samalla lenkillä. kesällä loppui ulkona nukkumiset, ja huomasin, että oli hankalaa tehdä mitään kotihommia, kun niitä tavallisi 3 tunnin tirsoja vaavi ei ottanutkaan. nyt kun ilmat taas on viilenny, ulkona nukutaan taas hyvin! ja äiti saa tehtyä pakollisia kotitöitä paljon tehokkaammin! (=

Uskoisin et johtuu just siitä et vauva saa siinä raitista ilmaa. Riippuen tietty millasessa paikassa asuu ;)

Meillä vauva pian 3kk ja nukkuu joka päivä ulkona. Aluksi nukkui päivällä ainoastaa mahallaan kehdossa ja kun alkoi päätään nostelemaan niin ei enää nukkunut missään asennossa.. Joko pää heilui joka suuntaan tai selällään ollessa kädet huitoi :)

Nyt nukkuu vaunuissa aamupäivälläkin jopa 4-5 tuntia ja iltapäivällä/alkuillalla uudestaan, vaihdellen 1-3 tuntia. Tosin luulis unentarpeen jo vähitellen vähenevän, nukkuu niin paljon öisinkin! Esikoisen takia on hyvä nukuttaa ulkona, muuten jäis häneltä ulkoilu aika vähiin.

Yöunille laitto onnistuu vaihdellen.. tänään esimerkiksi sain heijata ja taputella melko kauan, niin että oli ihan puoliunessa sänkyyn laitettaessa.

Kylpemisestä: Meillä kylvetään noin kerran viikossa ja muina aikoina (joka aamu ja ilta) pyyhitään kasvot, silmät, kaula, kädet ja kainalot kostealla liinalla. Nukkaa tuppaa muuten kertymään ja kätösiä vanutetaan, vatkataan ja nuoleskellaan jatkuvasti joten kaipaa poikkeuksetta pesua ;)

Meillä noin 2kk ikäinen vauva. Joka päivä nukkuu ulkona noin 3-4 tuntia... eli huomattavasti paremmin kuin sisällä. Sisällä jos laittaa päikkäreille, nukkuu pitkin päivän noin tunnin/puolen tunnin pätkiä. Eli kannattaa laittaa ulos nukkumaan, siinä saa äitikin samalla raitista ilmaa. Itse käyn puolen/tunnin kävelyllä ja sit jätän vauvan vaunuihin nukkumaan.

Kylvetän pojan noin 2 kertaa viikossa. Ja joka aamu ja ilta kasvot ja kädet pestään sekä pylly. Meillä hoikka poika, ei juuri poimuihin tule mitään nöyhtää sun muuta.

Vanha kansa sanoo myös, että pienen vauvan keuhkot vahvistuvat raitista ilmaa hengittäessä. Muistan, että huhtikuussa kun vauvani syntyi, oli suht viileät ilmat (tällaiset kuin nyt) ja jännitin ulkoiluttamista. Ihan turhaan! Vaatetta tarpeeksi ja kasvot hyvin esiin makuupussista, niin vauvasi nukkuu taatusti kuin tukki.

5 kk lapseni kylpee kerran viikossa ja vauvauinnissa hän saa ikäänkuin toisen kylvyn. muuten pesemme kädet, kasvot ja kaulan kun on tarvetta ja peppu tietysti aamuin illoin. vauvan iho on pysynyt tällä tavoin tosi hyvänä; rasvata ei tarvitse juuri ollenkaan. silloin tällöin laitan bepanthenia peppuun.

laitoin kylpyveteen natusanin kylpyöljyä ihan vaan tuoksun vuoksi kunnes kuulin muutamalta tutulta ""valistuneelta"" nuorelta äidiltä, että ovat aikamoista myrkkyä lapsen iholle. En sitten tiedä pitääkö paikkansa. joka tapauksessa kylpyhetket ovat aikamoista roiskintaa tätä nykyä -vettä menee suuhun ja silmiin siinä hötäkässä - joten tuntuu ikävältä että siinä on jotain ainetta mukana.

mukavaa syksyn jatkoa!

Yhteistyössä