Vauvan refluksia tuntevia lääkäreitä Oulusta tai Rovaniemeltä?

Nyt kaipaan vinkkiä...

Meillä on 5kk ikäinen ihana poika, joka kasvaa hyvin + 20 käyrällä. Ongelmana on se, että meillä on alusta asti yöt olleet tosi katkonaisia, mutta nyt viimeisen kahden kuukauden ajan poikamme on huutanut 15min välein läpi yön. Pisin hiljainen pätkä on ollut 1,5h.

Itse epäilen refluksia, koska minulla itselläni on rakenteellinen refluksi ollut syntymästä saakka, samoin kuin siskoillani. Vauvamme pulauttelee paljon, nykyisin ihan oksentaa päivittäin jonkin verran, syöminen näyttää nyt sattuvan tai jostain muusta syystä kieltäytyy syömästä kiinteitä.

Maitoallergiaa ei ole, porkkana on ollut tauolla - ei vaikutusta, peruna on nyt tauolla, mutta ainakaan vielä ei ole apua ollut. Vauvamme on alusta asti nukkunut selkä kaarelle ja nykyisin makuulla ollessaan vetää selkäänsä kaarelle useasti. Sängyn pääty on ollut koko ajan kohotettuna, mutta ei se ainakaan yksin riitä.

Lapsemme oksentaa useita tunteja ruokailun jälkeenkin ja tämän tästä suuhun nousee ruokaa. Viime yönä heräsi siihen, kun suuhun nousi paineella sapuskaa ja henki meinas loppua - kuului sellainen "hikahtava" ääni.

Kuulostaako teistä tämä refluksilta?

Rovaniemellä ei yksityinen, LKS eikä neuvola lääkäri ota minua tosissaan ja sanoivat että josko se sitä olisi niin ei siihen mitään tehtäisi eikä sitä voi tutkia. Itse tiedän kuitenkin ph-mittauksen, ultran ja tähystyksen olemassaolosta sekä lääkityksestä josko vaiva todetaan. Alkaa mammalla paukut loppumaan ja lapsi on todella kipeä. Siksi etsin nyt vaikka Oulusta lääkäriä, joka ottaisi minut ja lapsemme tosissaan. Päivisin lapsemme on ihana, nauravainen ja hyvin kehittynyt lapsi.

Apua kaipaillaan...
 
Refluksilta kuulostaa hyvinkin. Refluksi voidaan diagnosoida ilman ph-mittausta, ultraa ja tähystystä pelkkien oireiden perusteella. Refluksin selvittelyssä on syiden selvittäminen on oleellista. Rakenteellista ja allergista refluksia hoidetaan eri tavoin. Taustalla voi olla kumpaakin syytä yhtä aikaa (kuten melko monilla vauvoilla/lapsilla on).

Kannattaa kysellä refluksilasten vanhempien keskustelupalstalta lääkäriasiasta ja muutenkin sieltä saa tietoa. Palsta edellyttää rekisteröintiä.

http://health.groups.yahoo.com/group/refluksilapset/

Oletteko kokeilleet Gavisconia? Sitä saa ilman reseptiä. Tosin kyseessä ei ole erityisen tehokas lääke ja joillakin se on jopa pahentanut tilannetta, mutta sitä ehkä kannattaa kokeilla odotellessa ennen kuin saatte muuta apua.
 
Hei!

Meillä refluksioireinen pian 7kk vauva. Juuri viime viikolla käytiin Oulussa kaupungin lastenlääkärillä. Nimi oli Vähäsarja, muistaakseni Leena etunimeltään. Ottaa vastaan tietääkseni myös Mehiläisessä. Oireiden kuvauksen perusteella kirjoitti Zantac-reseptin, joka näin vajaan viikon kokemuksella on auttanut paljonkin. Kyseli myös allergioista meillä ja muilla lapsilla, eli osaa ilmeisesti ottaa huomioon myös tuon allergiamahdollisuuden. Meillähän ei kenelläkään minkäänlaista allergiaa ole, niin kokeillaan nyt vuodenvaihteeseen asti tuolla Zantacilla. Miehen suvun puolella paljonkin tuota rakenteellista refluksia. Tsemppiä teille!
 

Yhteistyössä