Itsekin yhden pulloavieroksuvan, täysimetetyn 9 kk:en lapsen äitinä sanoisin myös, että älä turhaan stressaa siitä, mitä saat tehdä ja mitä et. Jos lapsi tuntuu tarvitsevan tissiä, anna vaan vaikka sitten useampaan kertaan. Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa siitä, että jos lapsi ei syö päivällä vielä kunnolla, tarvitsee hän yösyöttöjä.
Itse onnistuin olemaan stressaamatta, vaikka joskus sain kuulla jopa lelliväni puolivuotiaan lapsen tissillä pilalle (että näin joidenkin mielestä...). Annoin tytön syödä yöllä niin paljon kuin tahtoi, ja vähitellen kiinteiden aloituksen jälkeen syöttöjen määrä on vähentynyt ihan luonnostaan. Meillä toimii myös tissittelyn lopettaminen juuri ennen nukahtamishetkeä, jonka jälkeen kääntyillään jonkin verran ja rauhoitutaan silittelyllä/tassuttelulla. Tutti on alkanut kumma kyllä maistua rintaruokinnan vähentyessä, hyväksyy sen jopa nukahtamishetkinä ja siitä on toki apua. Pulloa ei olla siis käytetty, eikä enää opetellakaan, kun taikamukista juominen sujuu. Itse annoin ruokailua opetellessa alusta asti ensiksi kiinteitä ja vasta sen jälkeen maitoa, joka tuntui auttavan kiinteään ruokaan tottumisessa: nyt 9-kuukautisena tyttö syö normaalit viisi ateriaa päivässä, ja hyviä annoskokoja. Sitä myöten myös yösyöttöjen määrä on vähentynyt yhteen. Päiväsyöttöjen vähentämisestä on myös helpompi aloittaa, toimi myös meillä, kun muu ruoka alkoi kelpaamaan kunnolla.
Siirtymävaiheissa on aina ollut jonkun verran protestia, mutta nukahtaminen rauhoittui nopeasti muutamassa päivässä. Saattaa edelleen heräillä nukahtamisen jälkeen varsinkin nyt, kun on taas harpannut eteenpäin liikkumisessa, mutta nukahtaa kuitenkin helposti ilman tissiä.
Eli uus rituaali tilalle, tai ainakin osaksi korvaamaan tissille nukahtamisen ja päiväajan ruokailut kuntoon. Tässä mun vinkit

. Jaksamista sen itkunkin kanssa, se on vain vaihe!