Vauvan nukuttamisjupinaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cicu

Vieras
Nukutin vauvan (9 kk) imettämällä klo 20.30 ja sen jälkeen kolme kertaa käynyt tissittelemässä uneen. Näinhän ei kai saisi tehdä, mutta... olen yrittänyt tuttia, tuttipulloa, tassuttelua, mutta noista vauva tuntuu vain raivostuvan ja sitten seuraakin helposti muutaman tunnin itkuntäyteinen valvominen. Mikään muu ei tunnut kelpaavan kuin vain se tissi. Tässä vaiheessahan ei pitäis olla enää kuin korkeintaa yksi yösyöttö. Mistähän sitä alkaisi... vai pitäiskö vaan sinnitellä imetyksen lopettamiseen asti. Sekin on vähän hankalaa, kun vauva ei ole koskaan huolinut tuttipulloa.

Älä tissittele lasta uneen, vaan lopeta imetys kun lapsi on vielä hereillä mutta nukahtamassa. Tilalle muuta hellyyttä, rauhallista paijailua ja tassutusta.
Usea yö menee täysin kiukulla, vielä useampi pienellä kiukulla, se sun on vaan kestettävä mikäli mielit saada kokonaiset yöt.
Syökö vatsan täyteen iltapalalla ruokaa?

älä tollasia mieti vaan tee niinkun itse parhaaks näet. Jos vauva tarvii tissiä niin anna. Ei siinä mitään vikaa ole. Ja päivätissi kannattaa lopettaa ensin. Eikä pullolle kannata tuossa vaiheessa opettaa.

Mulla on ihan sama edelleen, ja "vauvalla" ikää 1v1kk. Syö tissiä 2-5 kertaaa yössä. Joinain iltoina nukahdettuaan nukkua posottaa aamuyöhön, jolloin herää tissille, toisinaan herää kolme kertaa jo ennen kuin menen nukkumaan ja haluaa tissiä. En oo kauheesti edes yrittänyt vieroittaa, mutta alkaa ehkä olla korkea aika.

luin tuon mun vastaukseni uudelleen, ja tajusin ton kuulostavan jotenki..no, sori kun töksäyttelen. Sun tavassasi siis ei ole mitään väärää, jos sinulla ja lapsellasi ok tuo tilanne.
:hug:
Mutta jos itse haluat muutoksen, on sun se itse tehtävä :)
Mä itse aloittaisin siitä, että rintaa saa yhtä usein, mutta en nukuttaisi rintaan.
sitten päivärinnasta osa pois jne..
oletteko kokeillu nokkamukia,taikamukia?

Syö kyllä puuroa illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta aika vaihtelevasti. Toisinaan menee vain pari lusikkaa ja toisinaan taas enempi. Mutta just tuon vaihtelevan ja aika huonon syömisen takia en ole uskaltanut yöimetyksiäkään kokonaan lopettaa.

Täytyy varmaan yrittää vaan sitkeästi tuota, että nukahtaisi ilman tissiä. Kiukkua siitä tulee kyllä ihan varmasti. Lapsi on silloin kuin väkkärä. Pyörii sängyssä, itkee ja vääntää koko ajan johonkin suuntaan, eikä siitä saa edes otetta. En ole oikein tajunnut sitä tassuotettakaan, kun en saa lasta pysymään paikoillaan edes.

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Kyllähän se huutaminen pahalta tuntuu, ja ite sitten tekee helpoimman kautta mutta muutamassa illassa vauva siihen oppii että tissiä ei tule :)

mutta miksi vauvan pitäisi oppia ettei saa omalta äidiltään pyytämäänsä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Syö kyllä puuroa illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta aika vaihtelevasti. Toisinaan menee vain pari lusikkaa ja toisinaan taas enempi. Mutta just tuon vaihtelevan ja aika huonon syömisen takia en ole uskaltanut yöimetyksiäkään kokonaan lopettaa.

Täytyy varmaan yrittää vaan sitkeästi tuota, että nukahtaisi ilman tissiä. Kiukkua siitä tulee kyllä ihan varmasti. Lapsi on silloin kuin väkkärä. Pyörii sängyssä, itkee ja vääntää koko ajan johonkin suuntaan, eikä siitä saa edes otetta. En ole oikein tajunnut sitä tassuotettakaan, kun en saa lasta pysymään paikoillaan edes.

musta on aika selkeää että vauva tarvii yösyöttöjä jos ei vielä syö muuten hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

musta on aika selkeää että vauva tarvii yösyöttöjä jos ei vielä syö muuten hyvin.

Mutta jos just sen takia syökin päivällä huonosti, kun yöt tankkaa maitoa vähän väliä. Ikuinen oravanpyörä... no ehkä sekin ajan kanssa sitten alkaa sutviutua. Tosin viimeistään sitten kun menen takaisin töihin niin en kyllä jaksa tätä herälyrumbaa kaiken yötä, joten sitten viimeistään on pakko aloittaa jotain unikoulua. Onneksi siihen on kuitenkin vielä puolisen vuotta aikaa.

Mä en vaan ymmärrä miks pitää alkaa unikouluilemaan kiireellä "sitten kun on pakko kun vielä ei itse jaksa" eikä nyt jo aloittaa hellästi pikkuhiljaa?
Ei se Niin paljoa vaadi?

Miksi taistelisit vastaan? Syötä lasta. On tutkittu kuinka tärkeää pienelle on läheisyys
ja hoiva eikä kylmä kyyti.
Äläkä lähde mihinkään unikouluihin.
Käytä äidinvaistoasi,
Itse pärjäsin ilman ongelmia kun vastasin lapsen tarpeisiin enkä
hylännyt, yksin huutamaan.
Vauvan ensimmäinen ikävuosi on todella tärkeä aika lapsen psyykkiselle
ja henkiselle hyvinvoinnille.

Alkuperäinen kirjoittaja cicu:
vai pitäiskö vaan sinnitellä imetyksen lopettamiseen asti. Sekin on vähän hankalaa, kun vauva ei ole koskaan huolinut tuttipulloa.

Tyhmästä päästä kärsii koko roppa. Mitäs vingut, mikset opettanut MYÖS pullolle? =)

Itsekin yhden pulloavieroksuvan, täysimetetyn 9 kk:en lapsen äitinä sanoisin myös, että älä turhaan stressaa siitä, mitä saat tehdä ja mitä et. Jos lapsi tuntuu tarvitsevan tissiä, anna vaan vaikka sitten useampaan kertaan. Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa siitä, että jos lapsi ei syö päivällä vielä kunnolla, tarvitsee hän yösyöttöjä.

Itse onnistuin olemaan stressaamatta, vaikka joskus sain kuulla jopa lelliväni puolivuotiaan lapsen tissillä pilalle (että näin joidenkin mielestä...). Annoin tytön syödä yöllä niin paljon kuin tahtoi, ja vähitellen kiinteiden aloituksen jälkeen syöttöjen määrä on vähentynyt ihan luonnostaan. Meillä toimii myös tissittelyn lopettaminen juuri ennen nukahtamishetkeä, jonka jälkeen kääntyillään jonkin verran ja rauhoitutaan silittelyllä/tassuttelulla. Tutti on alkanut kumma kyllä maistua rintaruokinnan vähentyessä, hyväksyy sen jopa nukahtamishetkinä ja siitä on toki apua. Pulloa ei olla siis käytetty, eikä enää opetellakaan, kun taikamukista juominen sujuu. Itse annoin ruokailua opetellessa alusta asti ensiksi kiinteitä ja vasta sen jälkeen maitoa, joka tuntui auttavan kiinteään ruokaan tottumisessa: nyt 9-kuukautisena tyttö syö normaalit viisi ateriaa päivässä, ja hyviä annoskokoja. Sitä myöten myös yösyöttöjen määrä on vähentynyt yhteen. Päiväsyöttöjen vähentämisestä on myös helpompi aloittaa, toimi myös meillä, kun muu ruoka alkoi kelpaamaan kunnolla.

Siirtymävaiheissa on aina ollut jonkun verran protestia, mutta nukahtaminen rauhoittui nopeasti muutamassa päivässä. Saattaa edelleen heräillä nukahtamisen jälkeen varsinkin nyt, kun on taas harpannut eteenpäin liikkumisessa, mutta nukahtaa kuitenkin helposti ilman tissiä.

Eli uus rituaali tilalle, tai ainakin osaksi korvaamaan tissille nukahtamisen ja päiväajan ruokailut kuntoon. Tässä mun vinkit :). Jaksamista sen itkunkin kanssa, se on vain vaihe!

Auttaisiko teillä, jos mies nukuttaa? Meillä vieroitusvaiheessa (joka kesti kyllä kauan) pahimpaan aikaan en voinut edes näyttäytyä vauvalle yöllä, vaan mies hoiti kaikki yöheräämsiet.

Alkuperäinen kirjoittaja totuudentorvi:
Alkuperäinen kirjoittaja cicu:
vai pitäiskö vaan sinnitellä imetyksen lopettamiseen asti. Sekin on vähän hankalaa, kun vauva ei ole koskaan huolinut tuttipulloa.

Tyhmästä päästä kärsii koko roppa. Mitäs vingut, mikset opettanut MYÖS pullolle? =)

No mä olin niin onnellinen silloin alussa että imetys alkoi luonnistua niin hyvin, ettei tullut yhtään edes mieleen opettaa tuttipullolle. Ja sitten kun parin viikon päästä kokeilin, niin oli ilmeisesti jo myöhäistä, ei kelvannut.

Yhteistyössä